Základy psychologie.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PŘEDMĚT ZÁKLADY SPOLEČENSKÝCH VĚD
Advertisements

Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
„EU peníze středním školám“ Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu CZ.1.07/1.1.04/
Psychologické směry Psychologie.
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
Psychologie Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov01 Autor Mgr.
PSYCHICKÉ JEVY.
BEHAVIORISMUS John Watson I.P.Pavlov C.L.Hull N.E.Miller J.Dollard
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze š
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ ŠKOLA: STŘEDNÍ ŠKOLA PRÁVNÍ – PRÁVNÍ AKADEMIE, S.R.O. TYP ŠABLONY: III/2 INOVACE A ZKVALITNĚNÍ.
Nitro a osobní historie člověka o kterého se staráme Doc. Ing. Aleš Opatrný, Th.D. KTF UK v Praze Sekce spirituální péče Společnosti lékařské etiky ČLS.
ZÁKLADY SOCIOLOGIE Co je sociologie Předmět sociologie
OB21-VVP-HUM-ZSV-MIK-L PSYCHOLOGIE, JEJÍ ODVĚTVÍ, VÝZNAM PRO ČLOVĚKA Mgr. Marie Mikulcová.
Emoce (city).
HUMANISTICKÁ PSYCHOLOGIE
Psychologie test.
Přístupy k osobnosti Škola:
PSYCHOLOGIE Ψ. Obsah  CO JE TO PSYCHOLOGIE CO JE TO PSYCHOLOGIE  Psychologie zkoumá Psychologie zkoumá  Proč se zabýváme psychologií? Proč se zabýváme.
Hlubinná psychologie MILANA REICHLOVÁ.
obecně, prožívání a chování
Poznámky pro výuku Předmět: PSYCHOLOGIE Autor: Mgr. Pavla Sukačová
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět:Občanská nauka Ročník:
12. října  z řeckého filein – milovat / sofia – moudrost  touhu po vědění, které by obsáhlo celou skutečnost a vyjevilo člověku smysl jeho života,
Chyby ve vnímání První dojem Haló efekt Soukromé teorie osobnosti
Psychologické aspekty zdraví
Základy psychologie – úvod
1.1. Formování veřejného mínění dr.Ján Mišovič, CSc
Alfred Adler Narození 7. Únor 1870 Vídeň Úmrtí 28. Květen 1937 Aberdeen - rakouský lékař a psycholog, zakladatel individuální psychologie.
PSYCHOLOGIE JAKO VĚDA PSYCHOLOGICKÉ TEORIE. PSYCHOLOGIE PŘEDMĚT SYSTÉM METODOLOGIE METODY PSYCHOLOGIE JAKO VĚDA POZNAT - VYSVĚTLIT - OVLIVNIT - PREDIKOVAT.
Základy sociální psychologie
Základy sociální psychologie
Obecná a vývojová psychologie
Tereza Doležalová, V8A Gymnázium Jiřího Ortena
Člověk jako osobnost (psychologie, disciplíny a směry)
PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI
Sociální psychologie se zaměřením na sport
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Nevědomí Souhrn duševních procesů, které probíhají mimo duševní oblast a pozornost člověka. Zapomenuté a potlačené objekty a pudy. Neuvědomovaná oblast.
Vývojová psychologie Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
S OCIÁLNÍ PSYCHOLOGIE Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_1.SV.18.
Seberegulační vlastnosti osobnosti
Psychické procesy a stavy osobnosti. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola.
PSYCHOLOGICKÉ SMĚRY. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Psychické stavy Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Březen 2016.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Soňa Váňová. Dostupné ze Školského portálu Karlovarského kraje materiál.
Psychická struktura osobnosti Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Duben 2016.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
KOGNITIVNÍ PSYCHOLOGIE
Mediální manipulace rozjizdeji-kampan-proti-propagande-a- bludum/r~c1f97c0ea36f11e6a16a fea04/
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Psychické procesy - vnímání
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
VY_32 _INOVACE_PSYCHOLOGIE.01
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Sociální psychologie.
Psychologie test.
VY_32 _INOVACE_PSYCHOLOGIE.01
Nevědomí.
Dějiny psychologie současná psychologie.
Poznávací proces Mgr. Vladimír Velešík.
Základní filozofické otázky
Transkript prezentace:

Základy psychologie

Pojmy Psychologie, vědomí, nevědomí, vzruch, útlum, reflex, duše, kognitivní, humanistický, transpersonální, subjektivní, behaviorismus.

Kredity Příspěvek k diskusi „ Psychologie“?.! 10 kreditů „ Mohu být jako laik dobrým psychologem?“ 10kreditů Příspěvek k aktuálnímu tématu: Rozeber hlavní psychologické přístupy k psychice a k osobnosti (vyber jeden směr) 5 kreditů; Psychologické disciplíny (vyber jednu) 5 kreditů Co ovlivňuje lidskou psychiku (rozeber jednotlivé vlivy)5 kreditů Scénka na teoretické téma (viz výše) 5 kreditů PŘEDNÁŠKA

Wilhelm Wundt založil v Lipsku první psychologickou laboratoř- 1879 č.1

Historický vývoj psychologie jako vědy 1 Věda o duši 2 Věda o subjektivní zkušenosti 3 Věda o chování 4 Jako věda o chování a jednání člověka a jeho vlastnostech

Jako věda o duši Duše – zvláštní substance, která je nositelkou života.

Jako věda o subjektivní zkušenosti Všechno lidské poznání je derivováno z lidské zkušenosti, není jiného zdroje poznání

Jako věda o chování Zaměření se na zkoumání chování člověka a jeho reakce na podněty

Jako věda o chování a jednání člověka a jeho vlastnostech Psychologie je věda o prožívání a prožívání schopné osobě

(„S“ – ZSV/manak/V5A, C1A/ úkoly/psychologické směry). Úkol- prostuduj vývojovou linii psychologického myšlení, vytvořte tříčlenné skupiny a zpracujte domácí úkol („S“ – ZSV/manak/V5A, C1A/ úkoly/psychologické směry).

Řešení 1-Psychoanalýza Pojmy: nevědomí, vliv rodičů, pudy, libido, sny Základním předpokladem této teorie je, že mnoho z  našeho chování má kořeny v procesech, které jsou nevědomé. Nevědomím jsou rozuměny myšlenky, strachy a tužby, kterých si jedinec není vědom, které ale nicméně ovlivňují jeho chování. Pro vývoj osobnosti je důležitý vliv rodičů již v nejranějším věku dítěte.  Zdrojem  energie lidského chování jsou pudy. Hlavním zdroj energie vidí v libidu – sexuálním pudu (sny, přeřeknutí, slovní asociace).

2- Behaviorismus Pojmy: podněty, reakce, chování, behaviorismus, Je to psychologický směr, který ztotožňuje duševno a vědomí s chováním. Zabývá se tím, jak organismus odpovídá na určité podněty, proto bývá behaviorismus označován jako S – R psychologie (S – stimul – podnět a response – reakce) odpovědím na podněty, během kterého se v průběhu svého vývoje jedinec učí. Chování proto pokládáme za sled naučených odpovědí.  

3-Humanistická psychologie, Pojmy: seberealizace, sebeaktualizace, poznávací procesy, self image, člověk, ideální a reálné já Důležitým tématem této psychologie je seberealizace a sebeaktualizace. Každý člověk přece touží změnit vše, co mu nevyhovuje. Zároveň je však pro něj velmi důležitý i klid. Psychologové sami sebe značí v první řadě jako lidi, pak až jako vědce, tím se významně liší od behavioristů. Stejně jako sníženými nároky na objektivitu. Člověk se vyvíjí dle obrazu sama sebe (tzv. self image), vnímá své ideální já (tedy takového, jakým by chtěl být) a své reálné já (jak se ve skutečnosti vidí).

4 – hlubinná psychologie Pojmy: skryté a instinktivní motivy, nevědomí, Tato psychologie je důležitým směrem v rámci psychologického bádání, který se nezaměřuje pouze na vědomou část prožívání a na vědomou vrstvu osobnosti, nýbrž se snaží zkoumat i skryté a instinktivní motivy našeho jednání a intenzivně se zabývá nevědomím

5 – kognitivní psychologie Pojmy: zpracovávání informací (jejich vnímání, učení, pamatování, přemýšlení) Tento směr psychologie se zabývá otázkou, jak lidé vnímají informace, učí se jim, pamatují si je a přemýšlejí o nich. Zkoumá, jak lidé vnímají různé tvary, proč si některé informace pamatují, zatímco jiné zapomenou, jak se učí jazyk, jak přemýšlejí, když hrají šachy nebo řeší každodenní problémy. Proč se objekty za mlhavého dne zdají dál, než ve skutečnosti jsou, čímž někdy klamou řidiče, a výsledkem jsou dopravní nehody? Proč si lidé pamatují konkrétní události (např. výrok určitého politika nebo aféru známého podnikatele s daňovým podvodem), ale zapomenou jména lidí, které znají roky? Proč se řada lidí bojí létat v letadle, ale jezdit autem se neobávají, ačkoli v autě hrozí mnohem větší riziko úrazu nebo i smrti než v letadle?  

6- Tvarová psychologie (gestaltismus) Pojmy: tvar, W. Köhler, celek, tvarová teorie, komplexní souvislosti Tato psychologie zavádí pojem tvaru (geštalt = tvar). Tvar se vyznačuje nadsumativností (tzn. celek = tvar je více než suma a souhrn jeho částí a proměnlivostí) Př. melodie, kterou nelze vysvětlit ze sumy jejich tónů - působí na každého jinak. M. Wertheimer, W. Köhler, K.Koffka založili tvarovou teorii, která tvrdí, že způsob, jakým objekt vnímáme, je určován komplexní souvislostí tvaru - záleží však na okolnostech. Odmítají dělení člověka na pocitové a představové (obrazotvornost) jednotky, člověk musí být dle jejich tvrzení chápán jako celek.  

7-Transpersonální psychologie Pojmy: mimořádné stavy vědomí, cesta ke zkušenostem, přesah, Je poměrně mladé odvětví psychologie, které se zabývá mimořádnými stavy vědomí. Mimořádné stavy vědomí otevírají člověku cestu ke zkušenostem, přesahujícím hranice času a prostoru, života a smrti; uvolňují v něm síly, jimiž běžně nedisponuje. Mimořádné stavy nejsou zdaleka tak vzácné, jak by se mohlo na první pohled zdát. Avšak běžný způsob života v nás uvědomování si těchto stavů potlačuje, nebo vede k jejich jinému výkladu.  

8- Analytická psychologie Pojmy: C. G. Jung, porozumění psychické přirozenosti, vztah jedince k okolí, nevědomí Psychologický systém vypracovaný C. G. Jungem a charakterizovaný důrazem na „porozumění hlubinám i vrcholům psychické přirozenosti člověka. … věci se mohou ve skutečnosti velmi lišit od toho, jak je utváří naše vědomí. Vědomí je navíc charakterizováno jistou omezeností. Vdaném okamžiku může podržet jen málo simultánních obsahů. Zbytek je v té době nevědomý a my jen dostáváme jakýsi druh trvání nebo obecného pochopení či uvědomění si vědomého světa pomocí následnosti vědomích momentů. Nikdy nemůžeme mít obraz totality, protože naše vědomí je příliš úzké; můžeme vidět pouze záblesky existence. Je to stále, jako bychom se dívali štěrbinou, takže vidíme pouze jednotlivý okamžik. Oblast nevědomí je obrovská a stále souvislá, zatímco oblast vědomí je omezené pole okamžitého pohledu. … řekl bych, že věc, které přichází první je samozřejmě nevědomí a že vědomí opravdu vzniká z nevědomého stavu. Důležitou skutečností na vědomí je, že nic nemůže být vědomé bez „Já“, k němuž se to vztahuje. Jestliže není něco ve vztahu k já, pak to není vědomé. Proto můžeme definovat vědomí jako vztah psychických faktů k „Já“. Co je to „Já“? Já je komplexní danost, jež sestává především z celkového uvědomění si svého těla, své existence a za druhé z dat paměti; máte určitou představu o tom, že jste byli dlouhou řadou vzpomínek. Tyto dvě podstatné složky tvoří to, co nazýváme já. Proto můžeme nazvat já komplexem psychických faktů. Tento komplex disponuje velikou silou přitažlivosti, jako magnet; přitahuje obsahy nevědomí, z oné temné říše, o které nic nevíme. Přitahuje též dojmy zvnějška a když vstoupí do spojení s já, stanou se vědomými. Jestliže se tak nestane, nejsou vědomé.  

Hodnocení Počet kreditů procent Počet bodů 0 kreditů 0 – 15 % 0 - 2 16 – 33 % 3 - 5 2 kredity 34 – 50 % 6 - 8 3 kredity 51– 75 % 9 - 12 4 kredity 76 – 90 % 12 – 14 5kreditů 91 – 100 % 15 - 16

PSYCHOANALÝZA Sigmund Freud Vychází z existence vrozených pudů, které směřují osobnost k vlastnímu uspokojení č.2 č.3

prožitek znemožněn přístup vědomá úroveň předvědomá úroveň nevědomá úroveň znemožněn přístup č.4

aktuální obsah neaktuální obsah znemožněn přístup Funguje na principu reality, důležitou roli hrají zkušenosti jedince, sféra vnímání. svědomí, ideální ego, zvnitřněné hodnoty morálka společnosti neaktuální obsah znemožněn přístup Pudy a principy slasti, vášeň, libido

Psychologie „ Je to věda, která se zabývá prožíváním (psychickými jevy)a chováním.“1

Předmět psychologie: „Chování, prožívání, postoje a vlastnosti lidí. Zabývá se jejich osobnosti a vývojem, jejich krizemi i úsilím vymanit se z těchto krizí a realizovat svou cestu“

BIOLOGICKÁ PODMÍNĚNOST Dědičný a vrozený faktor předurčují stavbu a funkci nervové soustavy.

Receptor příjem podráždění Dostředivá dráha vede informaci do centra (CNS) Centrum mozek nebo prodloužená mícha Odstředivá dráha vede informaci k výkonným orgánům Efektor (výkonný orgán) odpověď na podráždění č.7 č.5 č.6

Rodina Škola Sociální skupiny SOCIÁLNÍ PODMÍNĚNOST Rodina Škola Sociální skupiny

POUŽITÉ ZDROJE Citace: Říčan, P. Psychologie: Portál, Praha, 2005, s. 25 Seznam obrázků: Wilhelm Wundt, Dostupné z:https://www.mannheim.de/sites/default/files/imagecache/Medien-Asset-160px/medien_assets/Wilhelm%20Wundt%20Portrait.png Sigmund Freud. Dostupné z: http://www.ovimagazine.com/images/sigmund_freud__mans_mind_400.jpg Sigmund Freud. Dostupné z: http://stonerschematics.com/wp-content/uploads/2011/04/warhol-freud.jpg Superego. 2014. Dostupné z: http://users.humboldt.edu/mahokas/English220/freud.1.jpg Ruka. 2014. Dostupné z:http://www.altima.cz/UserFiles/products/original/813-1-2014.jpg Oheň. 2014. Dostupné z: http://www.atexkom.com/out/pictures/0/kamna-krby-topeni-bio-krby-drevo-brikety-lh_tc.png Smalík. 2014. Dostupné z: http://kepeslapunk.lapunk.hu/tarhely/kepeslapunk/kepek/siro.gif Přehled zdrojů: Helus, Z. Psychologie pro SŠ: Fortuna, Praha, 2003 Nekonečný, M. Encyklopedie obecné psychologie: Academia Praha, 1997 Odmaturuj ze společenských věd: Didaktis, Brno, 2003 Říčan, P. Psychologie: Portál, Praha, 2005 Sigmund Freud. Dostupné z:http://www.studium-psychologie.cz/dejiny-psychologie/4-psychoanalyza-sigmund-freud.html