Třída: RYBY.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Obecná charakteristika Stavba těla
Advertisements

Autor:Mgr.Alena Shánělová
Ryby autor: David Hainall.
RYBY Přírodopis 7. ročník.
OBRATLOVCI RYBY.
Paryby Obratlovci vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Znáš všechny odpovědi?. 1. OTÁZKA Co nám zajišťuje pohyb celého těla?
Opěrná soustava. Typy opěrných soustav Vnitřní (obratlovci) Vnejší (bezorbratlí, ostnokožci, apod.)
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Vlastimil Kopečný VYTVOŘENO: NÁZEV: VY_32_Přírodopis_12_Ryby,
OBOJŽIVELNÍCI ZNAKY, ANATOMIE. Název školy : Základní škola a mateřská škola, Svoboda nad Úpou, okres Trutnov Autor : Michal Krtička Datum :
Obojživelníci vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Stavba těla: skřele hlava trup ocas čichové jamky hmatové vousy prsní ploutve břišní ploutve řitní ploutev ocasní ploutvev postranní čára hřbetní.
NERVOVÁ SOUSTAVA KOMUNIKAČNÍ SÍŤ. FUNKCE NS 1. řídí činnost všech orgánů v těle 2. kontroluje organismus jako celek 3. umožňuje vnímat okolí a získávat.
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace Pražská 2817, Mělník tel.: EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický.
Přírodopis – 8. ročník, Srdce
RYBY (zajímavosti) Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
AUTOR: Eva Strnadová NÁZEV: VY_52_INOVACE_04_05_05_CÉVNÍ SOUSTAVA
Přírodopis – 7.ročník Ryby - Anatomie VY_32_INOVACE_
Třída: Savci Autor: Zuzana Veselíková Vytvořeno: červen 2011
Vytvořil: Mgr. Tomáš Kordula
Třída: OBOJŽIVELNÍCI Autor: Zuzana Veselíková Vytvořeno: červen 2011
AUTOR: Lenka Hrnčířová
P T Á C I HLAVNÍ ZNAKY.
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Třída: RYBY.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Výstup: VY_52_INOVACE_PŘ.7.01
Základní škola a Praktická škola Dvůr králové nad Labem
Název školy: MŠ a ZŠ Veselí nad Moravou, Kollárova 1045
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický celek: OBRATLOVCI
Přírodověda 5.tř. opakování
Název školy: MŠ a ZŠ, Veselí nad Moravou, Kollárova 1045
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Strunatci obratlovci.
MĚKKÝŠI 15. října 2013 VY_52_INOVACE_210213
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
VY_32_INOVACE_16_Živočichové
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
LIDSKÝ ORGANISMUS KOSTRA.
Název školy: MŠ a ZŠ, Veselí nad Moravou
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický celek: OBRATLOVCI
HMYZ STAVBA TĚLA.
Název školy Plavská škola Autor Mgr. Jana Kneřová Název
Tématický celek : ROZMANITOST V PŘÍRODĚ II .
Ptáci.
4.Třída: Obojživelníci.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice – Spořilov
NÁZEV ŠKOLY : ZŠ a MŠ Blatnice pod Sv. Ant.
Vy_32_INOVACE_O4_ŽIVOČICHOVÉ
Základní skupiny živočichů
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_11_STAVBA_TELA_ZVIRAT Název materiálu:
  ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Třída: PTÁCI.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Dolní Benešov, přísp. organ.
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Název školy Autor: Název: Téma: Číslo projektu: ZŠ a MŠ Březno
Výukový materiál ZŠ Kovářov
Přírodopis – 7.ročník Ryby - lalokoploutvé VY_32_INOVACE_
Obojživelníci.
11 Kód materiálu: VY_32_INOVACE_15_KROUZKOVCI Název materiálu:
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
Nadtřída: ČELISTNATCI
NÁZEV ŠKOLY:ZŠ Dolní Benešov
1. 1.
Kmen: Členovci nejpočetnější skupina článkované tělo a končetiny
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Transkript prezentace:

Třída: RYBY

Obecná charakteristika ryb Nejpočetnější třída obratlovců Přizpůsobeny k životu ve vodě Některé ryby náznaky suchozemských živočichů (bahník – náznak končetin+plicní vak) (letoun měkkoploutvý – umí létat)

Stavba těla ryby (kapr obecný) Tělo rozděleno na: hlava, trup, ocas Hlava je nepohyblivá Na zadní části hlavy jsou ploché kosti = skřele (kryjí žábra) Ploutve: Ocasní (nepárová, pohyb) Hřbetní a řitní ( nepárové ) Prsní a břišní ( párové )

Kapr obecný

Kapr obecný

Stavba těla ryby (kapr obecný) Povrch těla: vícevrstevná pokožka (produkuje šupiny, poskládané jako tašky na střeše) Plynový měchýř – spec.orgán, hydrostatickou fci – nadnášení Postranní čára – proudový orgán, slouží k orientaci v kalné vodě či za tmy Smysly – zrak, sluch, čich, hmat (vousky)

Stavba těla ryby (kapr obecný) Dýchací soustava – žábra (pod skřelemi) V žábrách se krev okysličuje, tepnami je rozváděná po těle, vrací se zpět do žáber) Oběhová soustava – uzavřená, srdce je dvoudílné ( síň + komora) Ryby jsou studenokrevné Vylučovací soustava – ledviny + moč.měchýř

Ryby – obecné shrnutí Jsou vodní obratlovci Mají vnitřní kostru, jejíž osou je páteř složená z obratlů Pohyb jim umožňují ploutve a svaly Tělo nadlehčuje plynový měchýř Dýchají žábrami Mají dvoudílné srdce Nervová soustava – mozek, mícha, nervy Smysly – oči, vnitřní ucho, čichové jamky, hmatové vousy, postranní čára

Zajímavosti Nadřád: Lalokoploutví Předchůdci obojživelníků Pradávná skupina ryby, vyhynuly před 70 mil.lety V r.1938 v Africe ulovili živou Latimérii podivnou

Latimérie podivná

Zajímavosti Nadřád: Dvojdyšní Zástupcem je bahník australský Žije ve stojatých vodách, za sucha se zahrabává do bahna Upadá do klidu, nepřijímá potravu Dýchá plicními vaky

Bahník africký