Genetika.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Irena Svobodová Gymnázium Na Zatlance
Advertisements

Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak,
ZÁKLADY DĚDIČNOSTI Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Mendelovy zákony, zpětné křížení
GENETIKA MNOHOBUNĚČNÝCH ORGANISMŮ
Genetika eukaryotní buňky
GENETIKA – VĚDA, KTERÁ SE ZABÝVÁ PROJEVY DĚDIČNOSTI A PROMĚNLIVOSTI
Mendelistická genetika
Genetika Biologická věda zabývající se zkoumáním zákonitostí dědičnosti a proměnlivosti organismů.
Co je to genetika a proč je důležitá?
Dědičnost monogenních znaků
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Morganovo číslo, Morganovy zákony, příklady
Genetika Aktivita č. 4: Genetika Prezentace č. 7 Autor: Pavla Plšková
Základy genetiky.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Opakování 1. K čemu slouží DNA? 2. Kde jsou umístěny chromozomy?
II. Mendel Museum (Museum of Genetics) Genetika Genetika je obecně věda zabývající se dědičností a proměnlivostí živých soustav. Sleduje variabilitu, rozdílnost.
Základy genetiky Role nukleových kyselin DNA – A,T,C,G báze
1 Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_BIOLOGIE 2_20 Tematická.
Dědičnost monogenní znaků
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Dědičnost základní zákonitosti.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Přírodní vědy moderně a interaktivně ©Gymnázium Hranice, Zborovská 293 Dědičnost 1 Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Autor: Mgr. Tomáš Hasík Určení: Septima, III.G
 Biologie 19. století má dvě hvězdy první velikosti : Darwina a Mendela.
BIOLOGIE ČLOVĚKA Tajemství genů (28).
Autor: Mgr. Tomáš Hasík Určení: Septima, III.G
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Úvod do obecné genetiky
Mendelistická genetika
Vazba genů seminář č. 405 Dědičnost
Principy dědičnosti, Mendelovy zákony Marie Černá
Tercie 2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Příklady z mendelovské genetiky
gonozomální dědičnost
GENETIKA.
Autozomální dědičnost
Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková
Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková
INTEGROVANÝ VĚDNÍ ZÁKLAD 2 ŽIVOT - OBECNÉ VLASTNOSTI (III.) (ROZMNOŽOVÁNÍ základy genetiky) Ing. Helena Jedličková.
Lokus => gen podvojné založení znaků: gen => 2 alely vztah mezi dvěmi alelami alelického páru jednoho genu: Dominance a recesivita: A, aAA Aa aa Neúplná.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Úvod do genetiky – Mendelovská genetika Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10 /2 Šablona: III/2 Inovace.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Vazba genů – teoretický základ Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/7 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt OBZORY Mendelovská dědičnost.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Mendelovská genetika – Dihybridismus: procvičování modelových příkladů Číslo vzdělávacího materiálu:
VY_32_INOVACE_15_PR_ZÁKLADY GENETIKY Základní škola, Moravský Krumlov, náměstí Klášterní 134, okres Znojmo, příspěvková organizace.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Dědičnost vázaná na pohlaví – příklady k procvičování Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/10 Šablona:
Vazba genů I Autor: Mgr. Jitka MaškováDatum: Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Genetika Přírodopis 9. r..
3. Mendelovy zákony.
VY_32_INOVACE_19_28_Genetika
genetika gen -základní jednotka genetické informace geny:
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Genetické zákony.
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
37. Bi-2 Cytologie, molekulární biologie a genetika
Genetika. Pojmy: dědičnost genetika proměnlivost DNA.
Transkript prezentace:

Genetika

Genetika - věda studující dědičnost a variabilitu organismů - jako samostatná věda vznikla na počátku 20. století - základy položil J.G. Mendel již v druhé polovině 19. století

J.G. Mendel 22. července 1822 - 6. ledna 1884 Pocházel z majetné rolnické rodiny a dětství strávil v Hynčicích na Moravě. Studoval na univerzitě v Olomouci a v 21 letech vstoupil do augustiniánského kláštera v Brně. Po dokončení studia teologie a botaniky byl vysvěcen na kněze a přijal řádové jméno Gregor (Řehoř). V letech 1851-53 pokračoval ve studiích ve Vídni a zajímal se především o matematiku a přírodní vědy. roce 1856 Mendel zahájil své experimenty s křížením rostlin (s hrachem) V únoru 1865 přednesl na zasedání Přírodovědného spolku v Brně svou práci. roce 1883 Mendel vážně onemocněl a dne 9. ledna 1884 zemřel v klášteře byl pochován na brněnském ústředním hřbitově do hrobky augustiniánů

DĚDIČNOST VARIABILITA Schopnost organismů UCHOVÁVAT a PŘEDÁVAT soubor informací o fyziologických a morfologických (částečně i psychických) vlastnostech daného jedince VARIABILITA Tvarová a funkční rozmanitost živých soustav v průběhu jejich evolučního vývoje Různorodost stavby těla a fyziologických pochodů při individuálním vývoji jedince Morfologické a fyziologické rozdíly mezi blízkými příbuznými organismy téhož druhu (i mezi jednovaječnými dvojčaty)

GENETICKÉ POJMY DOMINANCE a RECESIVITA - jedna z alel převládá (dominuje) a překrývá ve fenotypu projev druhé (recesivní) alely. Alela - různá forma jednoho a téhož genu (párové založení genů) dvě alely dominantní (AA) = dominantní homozygot dvě alely recesivní (aa) = recesivní homozygot jedna alela dominantní a druhá recesivní (Aa) = heterozygot

FENOTYP – soubor všech pozorovatelných vlastností a znaků organismu, GENOTYP - soubor všech genů, které má organismus k dispozici pro zajištění svých biochemických, fyziologických a morfologických znaků FENOTYP – soubor všech pozorovatelných vlastností a znaků organismu, interakce genotypu s vnějším prostředím

ÚPLNÁ DOMINANCE Heterozygota od homozygota s dominantní alelu podle fenotypu neodlišíme. AA,Aa dominantní fenotyp Fenotypový projev recesivní alely se uplatní pouze u organismů s homozygotně recesívním genotypem

NEÚPLNÁ DOMINANCE Heterozygot je intermediárním fenotypem dominantní alela nestačí zajistit dominantní fenotyp u heterozygota hledík

KODOMINANCE ve fenotypu se projevuje funkce obou alel nezávisle na sobě Př. krevní skupiny DOMINANTNÍ ALELA A KODOMINANCE DOMINANTNÍ ALELA B RECESÍVNÍ ALELA

Příklady dominantních a recesivních znaků AA,Aa aa

Příklady dominantních a recesivních znaků schopnost svinout jazyk do ruličky je dána geneticky(dominantní znak)

Příklady dominantních a recesivních znaků Kočka manská Chybění ocasu je dominantní znak

Příklady dominantních a recesivních znaků Kočka manská

Dědičnost dominantních a recesivních znaků Mendelovy pokusy

Dědičnost dominantních a recesivních znaků

Dědičnost dominantních a recesivních znaků

}- 2. Mendelův zákon Shrnutí Mendelových poznatků 1. Jednotky dědičnosti (geny) jsou materiální povahy a předávají se z generace na generaci 2. P homozygotní - F1 uniformní -1. Mendelův zákon 3. Identita reciprokých křížení 4. Vlohy (alely) jsou párové 5. Alely jednotlivých genů se rozcházejí do gamet PRINCIP SEGREGACE }- 2. Mendelův zákon 6. Nezávislá kombinace alel různých genů v gametách PRINCIP KOMBINACE 7. Dominance a recesivita - Aa, AA mají stejný fenotyp 8. Neúplná dominance - genotyp = fenotyp

Dědičnost dominantních a recesivních znaků úplná dominance Mendelovský (kombinační) čtverec Genotypový štěpný poměr - 1:2:1 Fenotypový štěpný poměr - 3 :1

Dědičnost dominantních a recesivních znaků neúplná dominance Genotypový štěpný poměr - 1:2:1 Fenotypový štěpný poměr - 1:2:1

Dědičnost dominantních a recesivních znaků 3. Mendelův zákon - k pravidelné segregaci dochází i při křížení vícenásobných hybridů

Dědičnost dominantních a recesivních znaků Geny leží na různých chromozomech! Genotypový štěpný poměr - 1:2:1:2:4:2:1:2:1 Fenotypový štěpný poměr - 9:3:3:1

Dědičnost dominantních a recesivních znaků

geny leží na stejném chromozomu Vazba genů geny leží na stejném chromozomu crossing-over - možnost vzniku nových gamet chromozomový pár gamety

Vazba genů Volná kombinovatelnost P: AA BB x aa bb AA BB x aa bb F1: Aa Bb Aa Bb gamety: AB Ab aB ab AA Ab aB ab příklad: 0,4 0,1 0,1 0,4 0,25 0,25 0,25 0,25 Gamety s rodičovskou sestavou Všechny druhy gamet alel jsou častější než gamety s jsou stejně časté rekombinovanou sestavou alel

Soubor chromozomuů daného organismu Karyotyp Soubor chromozomuů daného organismu Karyotyp člověka

Rodokmen

Rodokmen Dědičnost autozomálně dominantního znaku Dědičnost autozomálně recesivního znaku

Rodokmen - gonozomální dědičnost