Duševní hygiena Duševní hygiena nepřivede člověka ke štěstí, ale může ukázat chyby, které štěstí a spokojenost ničí, podkopávají a varovat před nimi. Může.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

Občanská výchova ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA.
Aplikační téma Výchova k sexuálnímu zdraví a zdravému životnímu stylu definice “Sexuálního zdraví“ (Světová zdravotnická organizace Kadaň 1974) "Sexuální.
Slovníček pojmů Aktivita č.1: Výchova k aktivnímu občanství
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
Seznamuje žáky s procesem lidské socializace a společenským statusem.
Kurz komunikace pro sestry v přímém kontaktu s pacientem
Nitro a osobní historie člověka o kterého se staráme Doc. Ing. Aleš Opatrný, Th.D. KTF UK v Praze Sekce spirituální péče Společnosti lékařské etiky ČLS.
Psychologie osobnosti a sociální psychologie. Alfréd Adler (1870 – 1937)  Zakladatelem druhé vídeňské psychologické školy  Za základní význam v životě.
Emoce (city).
Lidská důstojnost a pozitivní hodnocení sebe Všichni lidé se rodí svobodni a jsou si rovni. (Listina základních práv a svobod)
OSOBNOST.
Sociální skupina Sociální skupina je specifickým sociálním útvarem, vytvářený různým počtem jedinců a vždy určitým způsobem tak, že jedinci k sobě patří.
Psychologie štíhlé postavy
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Náročné životní situace
Osobní pohoda.
Civilizace, kultura, instituce, sociální agregáty
- definice, charakteristika, průběh
DUCHOVNÍ ŽIVOT. MŮŽEŠ UDĚLAT COKOLIV, ALE MUSÍŠ VĚDĚT PROČ… …do světa vedou tisíce cest.
MEDIÁLNÍ KOMUNIKACE.
ZŠ A MŠ BOHUMÍN TŘ. DR. E. Beneše 456 okres Karviná, příspěvková organizace Digitální učební materiály ŠIII/2 VÝCHOVA KE ZDRAVÍ.
Psychologie II Sociální psychologie
05.1 Péče o tělo, hygiena v dospívání
Duševní zdraví a psychohygiena
Definice a vlastnosti Typy sociálních institucí Hodnoty a normy
Filosofie úvod do problému....
Psychologie osobnosti
Chyby ve vnímání První dojem Haló efekt Soukromé teorie osobnosti
Chyby při vnímání druhých lidí
Duševní hygiena Mgr. Tereza Louková, Ph.D.
Psychologické aspekty zdraví
Model transkulturní péče
1 Změna – naše příležitost k úspěchu Obsah: 1.Úvod 2.Srdce změny – změna chování lidí 3.Osm kroků procesu změny podle Kottera 4.Závěr 5.Otázky k zamyšlení.
1.1. Formování veřejného mínění dr.Ján Mišovič, CSc
Úvod do estetiky estetika.
Výchova ke zdraví v porodní asistenci
DUŠEVNÍ ZDRAVÍ A ZÁSADY PSYCHOHYGIENY
Sociální psychologie se zaměřením na sport
PORADENSKÁ PSYCHOLOGIE JAKO ODBORNÁ A PROFESNÍ ČINNOST:
Název školyStřední zdravotnická škola a Vyšší odborná škola zdravotnická Nymburk, Soudní 20 IČO Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuModerní.
Definice, základní pojmy
Duševní hygiena. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Osobní bezpečí. Sebepojetí Sebepojetí - znamená porozumět sám sobě, svému JÁ, svým náladám, chování Sebepojetí – zahrnuje sebepoznávání, sebehodnocení.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
Právo jako filosofický pojem. Co je to právo? – I.  „Tážeš-li se mě, co je to právo, pak to nevím a netážeš-li se mě, pak to vím.“  Právo je společenský.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
Psychická struktura osobnosti Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Duben 2016.
Psychologie v obezitologii MUDr. Lenka Mičínová Sáblíková
Psychosomatika a její souvislost s fyziologií zátěže
Vypracoval: Mgr. Michal Vičar 4. A, 2006
MAP Místní akční plán rozvoje vzdělávání v SO ORP Šternberk
Nepřátelé pokroku, demokracie a ducha svobody
Mgr.Michal Vičar Emoční inteligence.
Rizikové skupiny 2 Pojetí normality, deviace a deviantní chování
Filozofie ošetřovatelství
Mgr.Michal Vičar Emoce.
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Jana Novotná Název materiálu:
CITY A JEJICH PROJEVY Mgr. Michal Oblouk.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Vypracoval: Mgr. Michal Vičar 4. A, 2006
teorie oboru ošetřovatelství
Sebepoznání a sebepojetí
MOTIVACE Zora Syslová.
Psychologie v obezitologii
Temperament, charakter, motivace
Základní filozofické otázky
Transkript prezentace:

Duševní hygiena Duševní hygiena nepřivede člověka ke štěstí, ale může ukázat chyby, které štěstí a spokojenost ničí, podkopávají a varovat před nimi. Může také poskytnout základní rady, jejichž respektování se v životě vyplácí. „Avšak tam věda o životě končí a začíná umění života“ (Míček, 1986).

Rozvoj duševní hygieny – od počátku 20.století Američan C. W. Beers napsal v roce 1908 knihu „Duše, která se našla“ V roce 1948 vznikla Světová federace duševního zdraví WHO: Zdraví je stav relativní tělesné, duševní a sociální pohody.

Existují dvě základní pojetí duševního zdraví (Míček, 1986): Užší pojetí – duševní zdraví se ztotožňuje s nepřítomností příznaků duševní nemoci, nerovnováhy a poruch adaptace (jde o boj proti výskytu duševních nemocí, neuroticismu, toxikománii, poruchám chování) = boj proti výskytu duševní nemoci Širší pojetí – se snaží charakterizovat, popsat projevy optimálního duševního zdraví, což často splývá s popisem optimální životní adaptace (správná adaptace jako proces, jímž se stav duševního zdraví realizuje) = péče o optimální fungování duševní činnosti

S psychohygienou je to jako se zahradníkem… Zahradník musí znát rostliny, o které pečuje, takže i ví, co prospívá jejich růstu, v jakém prostředí se jim daří nejlépe, má přehled o možných nebezpečích a dokáže jim předcházet či se s nimi vyrovnat.

Psychohygiena není „namlouvání si nepravdy“ nebo „svatouškovství“ „Namlouvání si nepravdy neboli vymývárna“ nepředstavuje nic jiného než to, že něco sobě či druhým namlouváme. Přestože cílem psychohygieny je čištění mysli, k trvalým výsledkům zodpovědné svobody se neprolžeme ani si je nevsugerujeme, natož abychom si je koupili u specialisty. „Voda po kolena a jsem happy:-))“ „Svatouškovství“ znamená zakrývat si očí před skutečností, přehlížení nepříjemných skutečností. „To mě se netýká.“ (Mezuliánek, 2007)

Význam duševní hygieny aneb proč se o DH zajímat? 1) Prevence somatických a psychických onemocnění 2) Sociální vztahy 3) Pracovní výkonnost 4) Subjektivní spokojenost (Aišmanová)

Základní pojmy Duševní zdraví Adaptace Napište si, co pro vás tyto pojmy znamenají? Jak byste je definovali?

Duševní zdraví - stav životní pohody - stav organizmu, kdy struktury a funkce jednotlivých částí psychiky (struktury a funkce umožňující duševní život) nejsou porušeny - optimální životní adaptace

adaptace Adaptace – proces, v němž se osobnost přizpůsobuje měnícím se podmínkám vnějšího prostředí i svého vnitřního, subjektivního světa. Správná adaptace je jedním ze základních projevů duševního zdraví. Nesprávná adaptace - maladaptace, bývá příznakem neúplného duševního zdraví.

Znaky správné adaptace: - převaha aktivních způsobů adaptace - pružnost (flexibilita) - realistické uvažování - spolupráce s druhými

Znaky nesprávné formy adaptace – maladaptace: - převaha pasivních forem adaptace - regrese - rigidita - nerealistické vidění světa i sebe - soupeření (v sociální oblasti) - v emocionální oblasti – úzkost, strach, pocity méněcennosti, - egocentrismus, sebeobviňování

Mýty o duševní hygieně · Psychohygiena se mě netýká a pro můj život není důležitá. · Nemusím se moc starat, stačí, když o všem jenom přemýšlím. · Dělám to dobře, není třeba nic měnit. · Vše půjde samo, rychle a bez bolesti. · Půjde to tak, jak budeme chtít. · Důležité jsou pouze pocity, logika není potřeba.

Míček (1986) uvádí důležité známky růstu duševní rovnováhy: Upevnění tělesného zdraví Duševní rovnováha obvykle souvisí s tělesným zdravím, upevnění tělesného zdraví znamená zlepšení podmínek duševní rovnováhy.

Míček (1986) uvádí důležité známky růstu duševní rovnováhy: 2. Přirozenost – nepřetvařovat se, adekvátně a pravdivě projevovat, emoce, postoje, názory. 3. Sebeakceptace – sebepřijetí jako tichá radost z toho, že člověk je sám sebou, v souvislosti s tím dokáže člověk akceptovat i druhé lidi. „Nesnažte se být tím, kým nejste, buďte tím, čím jste.“

Míček (1986) uvádí důležité známky růstu duševní rovnováhy: 4.Akceptace druhých lidí – vytváření kladného vztahu vůči druhým lidem, schopnost hlubokých citových vztahů ke členům vlastní rodiny. 5. Nesobeckost – nezdůrazňování vlastní osoby, skromnost. 6. Schopnost čelit nesnázím – vysoká frustrační tolerance, tedy schopnost zvládat obtíže bez podrážděnosti a dalších nevhodných reakcí. 7. Nezávislost a vnitřní autonomie – souvisí s vysokou frustrační tolerancí, avšak místo zaměření na vnější podněty jde o zaměřenost do nitra, získat přiměřenou sebevládu nad svým vlastním organismem, ovládat závislost na druhých lidech, schopnost sebeovládání

Míček (1986) uvádí důležité známky růstu duševní rovnováhy: 8. Adekvátní sebepoznání - objektivní pohled na sebe sama bez sebepodceňování i sebepřeceňování. 9. Odvaha stále začínat – snaha o duševní růst a o napravování chyb co nejdříve po jejich zjištění. 10. Spokojenost a tichá radostnost – těžiště spokojeného člověka je uvnitř, ke spokojenosti patří pocit vděčnosti za život, který žijeme.

Míček (1986) uvádí důležité známky růstu duševní rovnováhy: 11. Jemnost, smysl pro krásu – duševní rovnováha přináší kultivovanost, vyšší vnímavost k umění i ke krásám každodenního života. 12.Výrazný smysl pro etiku – neprohřešovat se proti morálce, neubližovat druhým, uvědomovat si své vlastní chyby a omyly.

Zanalyzujte sami sebe podle výše uvedených znaků duševní rovnováhy a ohodnoťte se v jednotlivých znacích od nuly do desíti (0 – nejhorší známka). Sečtěte všechny hodnoty a vydělte počtem znaků (12), získáte průměr – výsledek vaší momentální celkové rovnováhy. (Louková)

Známky růstu duševní rovnováhy Mens sana in corpore sano (ve zdravém těle zdravý duch). Přirozenost. Schopnost čelit nesnázím (vysoká frustrační tolerance). Nezávislost a vnitřní autonomie. Objektivní pohled na sebe sama, sebepoznání (realistické sebehodnocení, otevřenost ke zkušenosti). Sebeakceptace – sebepřijetí (člověk, který dokáže sám sebe přijmout v objektivním odhadu svých vlastních sil, dovede také akceptovat druhé lidi). Odvaha ke stálému začínání (snaha o duševní růst a pokrok). Spokojenost a tichá radostnost. Smysl pro krásu (zjemnění a kultivovanost, vyšší vnímavost uměleckých děl i krás v každodenním životě). Akceptace druhých, sociální adaptace. Nesobeckost. Výrazný smysl pro etiku (hrubou chybou je ubližování komukoli, respektování zákl.morálních pravidel).

PSYCHOSOMATIKA

Jak vnímám pojem psychosomatika? Jaký je vztah mezi tělem a duší? Dokument Hranice v psychosomatice http://www.ceskatelevize.cz/porady/10213330156-hranice vpsychosomatice/20956226658/

PSYCHOSOMATIKA Psychosomatika je v dnešní době spojována především s medicínou. Vývoj přístupů k nemoci zahrnovaných pod současný pojem psychosomatický se v historii různil, ale s psychosomatickým myšlením, jak připomínají různí autoři (např. Tress, Krusse, & Ott, 2008; Morschitzky, & Sator, 2007; Baštecký, Šavlík, & Šimek, 1993), se setkáváme od počátku naší kultury.

Pohled na tělo (sóma) a duši (psyché) Descartes, karteziánský dualismus Descartes tělo, hmotu (“res extensa“) a ducha, duši (“res cogitans“) vnímal jako dvě rozdílné substance.

Další přístupy, které jsou postaveny na asymetrické pozici těla a duše. Tzv. mechanistický (též se používá označení mechanický) materialismus redukuje duši na funkci těla. Jakékoli chování člověka je vysvětlováno jako projev biochemické činnosti těla. Za opak tohoto postoje je možné považovat tzv. metafyzický idealismus, který přichází s názorem, že „duch vytváří hmotu“ (Smith, 2007). V neposlední řadě ani tzv. psychofyzický paralelismus, který připouští, že duševní děje probíhají souběžně s tělesnými, není holistickým přístupem, protože nevysvětluje, zda a jakým způsobem se ovlivňují.

Bossova námitka k termínu psychosomatika termín psychosomatika může být v tomto ohledu zavádějící, protože tím, že dává slova „psyché“ a „sóma“ vedle sebe, spíše vyjadřuje jejich součet: „…v základě hovoří o součtu dvou věcí, který vlastně vůbec neexistuje“ (viz Bossova studie Psychosomatická medicína: věda nebo magie?, cit. Hlavinka, 2011).

BIO-PSYCHO-SOCIÁLNÍ MODEL G. Engel (1977): „Jeho bio-psycho-sociální model uznává svébytnost fenoménů na každé z různých rovin systému. Žádná z rovin nemůže být zredukovaná na jinou. Přesto jsou jednotlivé autonomní roviny systému navzájem propojeny, a to historicky a vývojově vzniklými vazbami.“

Psychosomatika jako medicínský obor. Psychosomatika jako nadoborový základní postoj, který vede k vzájemné propojenosti tělesného s duševním a socio-kulturním bytím jedince.