Rastliny a huby v službách človeka Rastliny ako potrava

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
DĚLENÍ ZELENINY Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kokory Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Mgr. Šárka Vašinová Datum:
Advertisements

Skořápkoviny. Pořadové číslo projektu:III/2 – Autor: Mgr. Kamil Tabášek Období:listopad 2012 – duben 2013 Ročník:7. Tematický okruh: Životní prostředí.
Název školyZŠ Elementária s.r.o Adresa školyJesenická 11, Plzeň Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUMu VY_32_INOVACE_ Předmět PŘÍRODOPIS.
Zlepšování podmínek pro výuku technických oborů a řemesel Švehlovy střední školy polytechnické Prostějov registrační číslo CZ.1.07/1.1.26/
P RAKTICKÉ ČINNOSTI Ovoce Vypracoval: Lukáš Karlík.
Výukový materiál opakování čeledí rostlin - piškvorky Autor: Mgr. Jana Střížková Vzdělávací oblast/Předmět/Téma: ČLOVĚK A PŘÍRODA / PŘÍRODOPIS / BOTANIKA.
Vzdělávací oblast:Odborné vzdělávání Tematická oblast:Nápojová gastronomie Název vyučovací oblasti: Suroviny pro výrobu nealkoholických nápojů Ročník /
Poaceae (trávy) Tomáš Benda Hana Voběrková Kateřina Tomášková QA 2013/2014.
P LODY SUCHÉ Mgr. Michal Střeštík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Anotace Název školy Gymnázium a Jazyková škola.
Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce.
Základní škola Kpt. Jasioka, Havířov-Pr. Suchá Vzdělávací oblast: Člověk a jeho svět Název: ČÁSTI ROSTLIN Autor: Mgr. Irena Tomicová Výukový materiál zpracován.
orgán kvetoucích semenných rostlin soubor přeměněných listů přisedajících na stonek vyrůstá z květního lůžka některé nápadné, jiné sotva vidíme.
Číslo projektu:. CZ / / Číslo materiálu:
Anotace : Program slouží k procvičování a opakování přírodovědného učiva ve 4. ročníku.
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a jeho svět, Přírodověda, Rozmanitost přírody, K čemu jsou nám dobré?
Anglický fotograf Carl Warner vytvořil sérii fotografií, k jejichž realizaci použil pouze potraviny. Tzv. "foodscapes" (sjednocení slov, potravin a krajiny)
VY_32_INOVACE_O3_20_Výpočet hmotnostního zlomku
AUTOR: Lenka Hrnčířová
Vegetativní orgány Kořen
Číslo projektu:. CZ / / Číslo materiálu:
Části rostlin podzemní části rostlin - kořeny nadzemní části rostlin
AUTOR: Lenka Hrnčířová
Ozónová vrstva Ozónová vrstva nás chráni pred nebezpečným žiarením .
autor: Helena Petrůvová název: VY_52_INOVACE_10_PRVOUKA_OVOCE
  ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Autor: Mgr. Lucie Hudcová Datum: Název: VY_52_INOVACE_35_PRVOUKA
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_567_ Výroba sýrů a jogurtů 1 Název školy: Masarykova střední škola zemědělská a Vyšší.
zpracovaný v rámci projektu
AUTOR: Mgr. Hana Vrtělková
Člověk a jeho svět, 2. ročník
Šablona 32 VY_32_INOVACE_13_16_Jídlo 1..
Autor: Mgr. Radana Marelová
Vypracovala Daniela Kubů ZŠ a MŠ Malý Újezd
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický celek: UMĚLÉ EKOSYSTÉMY
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Prysk, okres Česká Lípa, příspěvková organizace autor: Helena Petrůvová název: VY_52_INOVACE_09_PRVOUKA_ZELENINA.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková organizace
HÁJ NA JAŘE I..
Název školy: Základní škola Podbořany, Husova 276, okres Louny Autor:
KOŘEN ROSTLINY - založen již v zárodku semene, při klíčení vyrůstá
generativní rostlinné orgány
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_03_TRIDENI_OVOCE Název materiálu:
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Rostliny Anotace: Materiál je určen k výuce přírodovědy ve 4. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními znaky, stavbou a dělením rostlin.
Užitkové rostliny Opakování učiva Foto archiv autorky.
Sleduj informácie na obale potravín
Lesní patra.
Anglický fotograf Carl Warner vytvořil sérii fotografií, k jejichž realizaci použil pouze potraviny. Tzv. "foodscapes" (sjednocení slov, potravin a krajiny)
Význam, rozdelenie a charakteristika hlavných druhov ovocných rastlín
Sacharidy.
Mäso, ryby, vajcia a strukoviny
OVOCNÉ RASTLINY I. trieda.
Prírodoveda R a s t l i n y Vypracovala: Mgr. Silvia Klčová.
Peter Macko, Maroš Almáši Gymnázium P. J. Šafárika , Rožňava Kvinta
Onkogénna výchova- prevencia a najnovšie liečebné postupy
Makroelementy Mikroelementy
Semenné rastliny Kvinta.
BIELKOVINY, PROTEÍNY.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
ZELENINA A JEJÍ DRUHY LISTOVÁ KOŠŤÁLOVÁ CIBULOVÁ PLODOVÁ KOŘENOVÁ
Člověk a jeho svět, 1 Název školy, adresa:
EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Vlastějovice, okres Kutná Hora AUTOR: Mgr. Olga Sýsová NÁZEV: VY 32 INOVACE 08 ČLOVĚK A JEHO SVĚT-PŘÍRODOVĚDA.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Potraviny a výživa 1. ročník – kuchař, číšník, servírka
Tuzemské ovoce Méně známé druhy Petr Hrubý Jan Kostlán
Růžovité 2 - čeleď pojmenovaná po královně květin - růži 1.
Transkript prezentace:

Rastliny a huby v službách človeka Rastliny ako potrava 15.5.2013 16.5.2013 kvinta

Čeľaď lipnicovité /Poaceae/ 50% potravy – obilniny /ryža, pšenica, kukurica, raž, jačmeň/ Jednoročné kultúrne rastliny – čeľaď lipnicovité Pšenica siata – cukry, bielkoviny, vitamíny /sk.B/, minerálne látka – K, Mg, Mn, Ca, vláknina /otruby + klíčky/, mletie zŕn = múka, Ryža siata – Jv Ázia, škrob, minerálne látky /K, Mg, P/, vitamíny /sk. B, sk. E/

Raž siata, Pšenica siata, Jačmeň siaty, Ovos siaty

Čeľaď ľuľkovité /Solanaceae/ Ľuľok zemiakový – Peru, konzumujeme podzemné hľuzy – škrob + vláknina, minerálne látky – K, Mg, Fe, vit. sk. B, vit. C, vit. K, vit. E, nadzemné časti jedovaté, iní zástupcovia: Paprika ročná, Tabak viržínsky, Rajčiak jedlý

Čeľaď bôbovité /Fabaceae/ strukoviny, zložené listy ukončené úponkom, suchý plod /struk/, zdroj bielkovín, cukrov, minerálnych látok /K, Mg, P, Ca, Fe/, vitamíny, krmovina, priemyselná surovina, zástupcovia: Fazuľa záhradná - /vit. B, C/, Sója fazuľová – bielkoviny a esenciálne AMK, Hrach siaty, Šošovica jedlá

Čeľaď Kapustovité /Brassicaceae/ Kapusta obyčajná – vit. C, E, K, U, minerálne látky – K, ochrana pred rakovinou, šľachtenie – odrody – napr. Kapusta obyčajná hlávková /listy/, Kel hlávkový, Kel ružičkový, Kaleráb /stonková hľuza/, Karfiol /súkvetie/, Brokolica ... , iní zástupcovia: Reďkev siata, Horčica biela, Kapsička pastierka , strapcovité súkvetie, plod – suchý pukavý = šešuľa, šešuľka

Čeľaď mrkvovité /Daucaceae/ Mrkva obyčajná – dvojročná rastlina, konzum - koreň, betakarotén – vitamín A, iní zástupcovia: Petržlen záhradný, Zeler voňavý, Kôpor voňavý, Rasca lúčna – perovito zložené listy, okolík, suchý nepukavý plod /dvojnažka/

Čeľaď ružovité /Rosaceae/ Päťpočetné kvety /veľa tyčiniek/, dužinaté plody – malvice, kôstkovice, suché – mechúrik, nažka Jabloň domáca – veľa odrôd – účinok jablka Ostružina malinová, Ostružina černicová, Jahoda obyčajná