UNIVERZITA KONŠTANTÍNA FILOZOFA V NITRE FAKULTA PRÍRODNÝCH VIED

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
NÁZVOSLOVÍ HYDROXIDŮ.
Advertisements

Hydroxidy Richard Horký. pH a indikátory Názvosloví 2Názvosloví 1SymbolyVlastnosti
Hydroxidy (zásady) nazývané též žíravé louhy, obsahují kov a charakteristickou hydroxidovou skupinu – OH, hydroxidový aniont = OH oxidační číslo hydroxidu.
Anotace Prezentace určená k opakování a procvičování učiva o hydroxidech  Autor Ing. Lenka Kalinová Jazyk Čeština Očekávaný výstup Žák porovná vlastnosti.
Sloučeniny H y d r o x i d y RZ –
Názvosloví Hydroxidů.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michal Kapoun. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Oxidy Dvouprvkové sloučeniny kyslíku a dalšího prvku Starší název : kysličníky Oxidační číslo : -II Podle druhy vazby : iontové a kovalentní Oxidační číslo.
HALOGENIDY AutorMgr. Žaneta Hrubá Datum vytvoření Datum ověření ve výuce Ročník8. ročník Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací.
Hydroxidy Přírodovědný seminář – chemie 9. ročník ZŠ Benešov, Jiráskova888 Ing. Bc. Jitka Moosová.
Oxidy Názvosloví oxidů Některé významné oxidy Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno.
NÁZVOSLOVÍ. Názvosloví Oxidační číslo  formální náboj, který by byl na atomu, pokud bychom elektrony vazeb přiřadili atomu s vyšší elektronegativitou.
ŠkolaZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň AutorMgr. Lucie Tuhá ČísloVY_32_Inovace_3065 NázevHalogenidy Téma hodinyHalogenidy PředmětChemie Ročník(y)8.ročník.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Chemie 8 Autor: Mgr. Radek Martinák Téma : Halogenidy FeCl 3 NH 4 Cl KI AgBr CCl 4 NaCl IF 7.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Chemie 9. roč. Název materiálu VY_32_INOVACE_01_19 Neutralizace Autor Melicharová Jana.
OXIDY. OXID SIŘIČITÝ ● Bezbarvý, jedovatý plyn ● Štiplavě zapáchá ● Vzniká při hoření síry ve vzduchu ● Vykytuje se v sopečných plynech ● Základní surovina.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Chemie 8. roč. Název materiálu VY_32_INOVACE_11_Vlastnosti a použití hydroxidů Autor Melicharová.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Oxidy Autor: Mgr. Vlasta Hrušová CaO-hašené vápno skleníkový jev fotosyntéza.
ZŠ Benešov, Jiráskova 888 C HEMIE Hydroxidy – 8. ročník Mgr. Jitka Říhová.
Název DUMu: VY_52_INOVACE_14_3_NÁZVOSLOVÍ SOLí Číslo skupiny: 3 Autor: Ing. Stanislava Kolářová Vzdělávací oblast/Předmět/Téma: ČLOVĚK A PŘÍRODA / CHEMIE.
Ch_029_Alkyny Ch_029_Uhlovodíky_Alkyny Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo.
Předmět:chemie Ročník: 2. ročník učebních oborů Autor: Mgr. Martin Metelka Anotace:Materiál slouží k výkladu učiva o názvosloví hydroxidů, jednoduchých.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov Škola pro 21. století Autor: Ing. Minářová Pavlína Datum/období: říjen 2013 Číslo projektu:
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Názvosloví binárních sloučenin
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
Zásady.
Názvosloví dvouprvkových sloučenin
Sada 1 Člověk a příroda MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
VY_32_INOVACE_Slo_II_04 Oxidy 2 ppt.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Jak vznikají soli Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Elektronické učební materiály – II. stupeň Chemie 8
CHEMICKÉ NÁZVOSLOVÍ dvouprvkových sloučenin
Chemické názvosloví dvouprvkových sloučenin
VY_32_INOVACE_Slo_II_03 Oxidy 1 ppt.
SOLI.
Kyselina octová Viktória Svetkovská.
Technológia anorganických látok
Hnojivá a ich využívanie
Hydroxidy Niektoré významné hydroxidy
3. Ako si môžeme vyčistiť kovovú lyžičku od hrdze
Kyselina Pozorne si pozrite obrázky a určte pojem, ktorý ich spája.
MIKULÁŠ VERTAĽ KVARTA B
DÔKAZOVÉ REAKCIE Dôkazy niektorých chemických látok v učive chémia 8.ročník ZŠ Autor: Jozef Jankovič.
Elektrolýza Kód ITMS projektu:
Rýchlosť chemických reakcií
UNIVERZITA KONŠTANTÍNA FILOZOFA FAKULTA PRÍRODNÝCH VIED
UNIVERZITA KONŠTANTÍNA FILOZOFA FAKULTA PRÍRODNÝCH VIED
UNIVERZITA KONŠTANTÍNA FILOZOFA FAKULTA PRÍRODNÝCH VIED
V O D Í K Ľudmila Haraščáková 1.D.
UNIVERZITA KONŠTANTÍNA FILOZOFA V NITRE FAKULTA PRÍRODNÝCH VIED
Kyselinotvorné a hydroxidotvorné oxidy
Ch_009_Chemické reakce_Podvojná záměna
Vznik chemickej väzby..
Hydroxidy Mária Lukačinová.
Anorganické názvosloví
Dělení solí Halogenidy (fluoridy, chloridy, bromidy, jodidy) sulfidy
Halogenidy Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Ing. Martin Kulhánek, Ph.D.
Základní chemické veličiny
Ch_012_Uhličitan vápenatý
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice
Zápisy atomů a molekul Zápisy atomů provádíme značkou
Transkript prezentace:

UNIVERZITA KONŠTANTÍNA FILOZOFA V NITRE FAKULTA PRÍRODNÝCH VIED Hydroxidy

Hydroxidy najznámejšie : hydroxid sodný NaOH hydroxid draselný KOH trojprvkové zlúčeniny najznámejšie : hydroxid sodný NaOH hydroxid draselný KOH hydroxid vápenatý (CaOH ) 2 zložené z hydroxidotvorného prvku ( najmä kovového ), kyslíka a vodíka oxidačné číslo hydroxidovej skupiny OH je -I, lebo( O-II HI ), teda OH-I

Názvy hydroxidov podstatné meno - hydroxid skladajú sa z dvoch slov podstatné meno - hydroxid prídavné meno - odvodené od názvu hydroxidotvorného prvku s príponou, ktorá zodpovedá oxidačnému číslu atómu napr. : NaI - ný hydroxid sodný NaI a OH-I NaOH Ca - natý hydroxid vápenatý CaII a OH-I Ca(OH)2 Al - itý hydroxid hlinitý AlIII a OH-I Al(OH)3

Vzorce hydroxidov napr. : chlorid sodný NaI a Cl-I vzorec je NaCl utvoríme z názvu hydroxidu podobne ako vzorec halogenidu napr. : chlorid sodný NaI a Cl-I vzorec je NaCl hydroxid sodný NaI a OH-I vzorec je NaOH fluorid vápenatý CaII a F-I vzorec je CaF2 hydroxid vápenatý CaII a OH-I vzorec je Ca(OH)2

Pozor ! nesmú sa chytať rukou hydroxidy majú leptavé účinky nesmú sa chytať rukou pri styku s pokožkou spôsobujú rany, ktoré sa ťažko hoja prvá pomoc : postihnuté miesto dôkladne opláchneme vodou, potom zriedeným roztokom kyseliny octovej

Hydroxid sodný NaOH biela tuhá látka pohlcuje vlhkosť a oxid uhličitý zo vzduchu, preto sa skladuje v dobre tesniacich nádobách vo vode veľmi dobre rozpustný, tvorí bezfarebné vodné roztoky výroba mydiel, papiera, chemikálií, čistenie olejov a tukov

Hydroxid vápenatý Ca(OH)2 biela tuhá látka má leptavé účinky vo vode málo rozpustná látka, rozpustná časť Ca(OH)2 sa štiepi na vápenaté katióny Ca2+ a hydroxidové anióny OH- Ca(OH)2 → Ca2+ + 2 OH- používa sa v stavebníctve na prípravu vápennej malty, v cukrovarníctve na čírenie cukrovej šťavy dezinfekcia stien

Výroba Ca(OH)2 východiskovou látkou je prírodný uhličitan vápenatý CaCO3 – vápenec horením koksu sa dosahuje teplota 950˚C, vápenec sa rozkladá na oxid vápenatý ( pálené vápno ) a oxid uhličitý : CaCO3→ CaO + CO2 reakcia prebieha vo vápenke – výroba páleného vápna Ca(OH)2 – hasené vápno vzniká hasením páleného vápna : CaO + H2O → Ca(OH)2

Hydroxid draselný KOH najpoužívanejší hydroxid biela tuhá látka pohlcuje vlhkosť zo vzduchu veľmi dobre rozpustný vo vode tvorí bezfarebné vodné roztoky predáva sa vo forme granuliek a šupiniek výroba mydiel, čistenie tukov a olejov

Hydroxid amónny NH4OH známy vo vodnom roztoku vzniká pri rozpúšťaní ostro zapáchajúceho plynného amoniaku NH3 vo vode reakciou vzniká amónny katión NH4+ a hydroxidový anión OH- : NH3+ H2O → NH4+ + OH-

Amoniak NH3 dráždi dýchacie cesty, dusí a pôsobí leptavo výroba rôznych chemikálií vo vode sa rozpúšťa veľmi dobre na roztok s obchodným názvom čpavok tak ako plynný amoniak, aj jeho vodný roztok patrí medzi žieraviny pred jeho účinkom chránime predovšetkým oči ochrannými okularmi prvá pomoc : rýchle vymytie očí prúdom vody a potom ošetrenie bórovou vodou

Vypracovala Klaudia Bócová IV. ročník BI -CH