pro výuku přírodovědných předmětů

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
GRAVITAČNÍ POLE Základní pojmy Newtonův gravitační zákon
Advertisements

Gravitační síla ve vesmíru
FYZIKA PRO II. ROČNÍK GYMNÁZIA F6 - STRUKTURA A VLASTNOSTI KAPALIN
DYNAMIKA HMOTNÉHO BODU ZÁKON ZACHOVÁNÍ HYBNOSTI
Jméno autora: Mgr. Zdeněk Chalupský Datum vytvoření:
VY_32_INOVACE_19 - SLUNEČNÍ SOUSTAVA
Jméno autora: Mgr. Zdeněk Chalupský Datum vytvoření:
GRAVITACE Podmínky používání prezentace © RNDr. Jiří Kocourek 2013
2) Dynamika – Problémy Tomáš Vlasák, VIII.A Gymnázium Rumburk 2011
EU peníze školám Základní škola a Mateřská škola Tábor, Helsinská 2732 Název projektu: Moderní škola – naše budoucnost Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_06_FYZIKA Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Ing. Pavla.
Vlastnosti kapalin, povrchové napětí
Soustava částic a tuhé těleso
DRUHÝ NEWTONŮV POHYBOVÝ ZÁKON
HYBNOST HMOTNÉHO BODU Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Gymnázium Sušice – Brána vzdělávání II Mgr. Luboš Káňa Gymnázium Sušice kvinta osmiletého.
NEINERCIÁLNÍ VZTAŽNÁ SOUSTAVA
Grantový projekt multimediální výuky
Vysvětlení pohybu - síla (dynamika)
Dynamika.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _621 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Vliv pohybu Země a Měsíce na život na Zemi
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _601 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Pohyby těles v homogenním tíhovém poli a v centrálním gravitačním poli
GRAVITAČNÍ POLE.
Gravitační pole Newtonův gravitační zákon
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Kosmonautika.
Informační technologie-prezentace
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _631 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _620 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
4.Dynamika.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _626 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
DYNAMIKA HMOTNÉHO BODU NEINERCIÁLNÍ VZTAŽNÉ SOUSTAVY Mgr. Monika Bouchalová Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tento projekt je spolufinancován.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace657 _ Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _610 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Gravitační síla, gravitační pole Země
Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Gymnázium Sušice – Brána vzdělávání II Mgr. Luboš Káňa Gymnázium Sušice kvinta osmiletého studia a první.
Gravitační pole Pohyby těles v gravitačním poli
dynamika hmotného bodu, pohybová rovnice, d’Alembertův princip,
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _660 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _630 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_713.
Dynamika bodu. dynamika hmotného bodu, pohybová rovnice,
Dj j2 j1 Otáčivý pohyb - rotace Dj y x POZOR!
Mechanika IV Mgr. Antonín Procházka.
DYNAMIKA Newtonovy zákony: První Newtonův zákon: (zákon setrvačnosti)
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_41_16 Název materiáluZákon zachování.
Fyzika pro lékařské a přírodovědné obory Ing. Petr VáchaZS – Mechanika tuhého tělesa.
G RAVITAČNÍ POLE Mgr. Kamil Kučera. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro.
G RAVITAČNÍ POLE Mgr. Kamil Kučera. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro.
Fyzika I-2016, přednáška Dynamika hmotného bodu … Newtonovy zákony Použití druhého pohybového zákona Práce, výkon Kinetická energie Zákon zachování.
Hv ě zdy a vesmírná t ě lesa Eliška Navrátilová, Lenka Dohnalová a Jana Březinová.
Gravitace a proč satelity nespadnou.. Co je to gravitace Gravitace je síla která drží všechno, co se nachází na povrchu Země. Udržuje pohromadě Zemi a.
Pohyby těles v homogenním tíhovém poli a v centrálním gravitačním poli
pro výuku přírodovědných předmětů
Prezentace – výklad učiva
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu: CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou.
13. Gravitační pole – základní pojmy a zákony
GRAVITACE. GRAVITACE Jak se gravitace projevuje tělesa puštěná z výšky nad zemí padají dolů kolem naší Země obíhá Měsíc a nikam neodletí planety naší.
KOMETY A METEORY -Prezentace do fyziky – Pracovali: Kryštof Klapal
VY_32_INOVACE_11_32_SLUNCE – DALŠÍ VESMÍRNÁ TĚLESA
Planety sluneční soustavy. Sluneční soustava Sluneční soustava je planetární systém hvězdy známé jako Slunce. Tvoří jej především 8 planet, 5 trpasličích.
Vlastnosti kapalin, povrchové napětí
OPAKOVÁNÍ VNITŘNÍ USPOŘÁDÁNÍ LÁTEK (pevné, kapalné, plynné)
V Planetáriu Markéta Hýblová, Michaela Ryšavá, Kateřina Králová 1.A
Otáčení a posunutí posunutí (translace)
Tuhé těleso Tuhé těleso – fyzikální abstrakce, nezanedbáváme rozměry, ale ignorujeme deformační účinky síly (jinými slovy, sebevětší síla má pouze pohybové.
MECHANIKA TUHÉHO TĚLESA
2. Centrální gravitační pole
MECHANIKA TUHÉHO TĚLESA
Transkript prezentace:

pro výuku přírodovědných předmětů Trocha z kosmonautiky pro výuku přírodovědných předmětů Jindřiška Svobodová Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání Masarykova univerzita v Brně 1900 Zeppelin Dedikace Vznik článku byl podpořen z OPVK: CZ.1.07/2.2.00/28.0182 Moduly jako prostředek inovace v integraci výuky moderní fyziky a chemie.

Ruský fyzik,spisovatel, vynálezce K.E. Ciolkovskij http://www.historyforsale.com/html/prodetails.asp?documentid=264343&start=1 1857-1935 Ruský fyzik,spisovatel, vynálezce K.E. Ciolkovskij Z mozaiky pracovních poznámek a náčrtků, které jsme prošli, vysvítá Ciolkovského představivost. Bez ohledu na formu jeho kreseb, která je místy až dětsky prostá, překvapují na obrázcích výstižné předpovědi. Obdiv byl tím větší, jakmile jsme si uvědomili, že své úvahy a propočty stavěl na úplně "zelené louce". Vlastní zkušenosti měl pouze z pobytu ve stereotypním prostředí malé vesnice. Zdroje z fondu archivu RAV http://www.ras.ru/ktsiolkovskyarchive/3.aspx

Situační obrázky do výuky Snaha - obrazové podklady využít pro semináře s studenty učitelství přírodních věd. Z Ciolkovského archivu jsme vybrali několik zajímavých dokumentů a použili je k studijním aktivitám. Necháme studenty volně hovořit o situaci zobrazované na kresbě. Snahou je, ať v nich fyziku sami najdou a vysvětlí, jak to chápou. Několik z nich přikládáme na ukázku. Na obr. 1 rozpoznáme situaci v raketě, která se vůči zemskému povrchu urychluje, přitom výšku zachovává stejnou a jen ve vodorovném směru se urychluje (přibližně se zrychlením o velikosti g). Cestující v raketě vnímají výslednici – vektorový součet setrvačné síly a gravitační síly. Výsledné zrychlení již nesměřuje do středu Země. Projevy tohoto stavu jsou dokumentovány na kyvadlech, výtoku kapaliny otvorem ve stěně apod. Při urychlování rakety jsou lidé vtlačováni do postele. Obr. 1 Vizuální a silové poměry v raketě

Situační obrázky do výuky Obr.2 Stav beztíže Na obrázku 3 studenti rozeznali kosmickou loď ve stavu beztíže, jejich postřehy: nefungují klasické váhy ani mincíř, kapaliny tvoří koule, kyvadlové hodiny nejdou. Je naznačeno, že ztrácí lidé pojem o tom, co je dole. Nyní si uvědomují, že „nahoře – dole“ je dáno na zemi gravitací a zde přestává být rozlišitelné. Lidé stojí kolmo na stěny a plavou ve středu rakety. Obr.3 Výstup do prostoru – vakua Zde je na obrázku kosmonaut při výstupu do volného prostoru. Přestupuje z kabiny lodi, kde je vzduch, do vesmírného vakua. Šikovně využije mezikomoru. Má skafandr a nese si s sebou kyslík. Obr.4 Hrátky v prostoru Hrátky na pružných provázcích v okolí kosmické lodi. Pokud se někomu lanko přetrhne, ten nešťastník se stane satelitem. Není-li vybaven reaktivním motorkem nebo něčím, co by mohl odhodit, je pro něj nemožné vrátit se zpět a po vyčerpání kyslíku umírá. Jeho kamarád jej může zachránit tím, že se sám více na lanku napruží a stáhne ho zpět. Obr. 3 Obr. 4

Situační obrázky do výuky Obr.5 Pití kapaliny Na obrázku 5 kosmonauti pijí vodu pomocí hadiček, které vedou do sudu. Zdá se, že obrázek znázorňuje tu situaci, která nastane, až lidé ze sudu upijí, pak se vytvoří koule tekutiny uprostřed a kosmonauti již nemají kapalinu u svých hadiček. Proto zde mají takové zařízení na kličku, tou musejí zatočit a pak odstředivou silou se kapalina dostane opět k povrchu sudu a mohou sosat. Obr.6 Pohyb uvnitř rakety ve stavu beztíže Na obrázku 6 je ukázán způsob, jakým se mají přemisťovat v prostředí kabiny, kde je vzduch. Pohyb pomocí křídel užitím odporu vzduchu představuje velmi efektivní způsob pohybu v kabině. Obr. 6 Obr. 5

Situační obrázky do výuky Obr.7 Pohled z okna kabiny kosmické lodi, otázkou je, co pozorovatelé asi budou vidět jinak, než normálně vidí ze země. Ciolkovskij napovídá, že budou především vidět černé nebe, plné hvězd, uvidí Měsíc jako mnohem jasnější těleso, Slunce bude mít jiný odstín, nemá odfiltrovánu modrou složku atmosférou, tedy jeho barva je bělejší, při pohybu lodi na nízké orbitě zeměkoule může zabírat poměrně velkou část obzoru. Obr.8 Obrázek ukazuje kabinu - kovovou kouli, jsou vyznačeny osy polární a rovníková. Vlevo a vpravo jsou dvě zařízení, která evidentně slouží pro změnu rychlosti pohyb koule. V pravém zařízení jsou malá tělíska vypouštěná do prostoru střelným prachem. Levá jednotka s velkým průměrem trubky umožňuje vypustit tělesa významnější hmotnosti. Po vypuštění tělesa do prostoru dojde (zákon zachování hybnosti) ke změně rychlosti koule. Dále je na obrázku patrná soustava gyroskopů pro stabilizaci. Gyroskopy lze použít i pro případné natočení kabiny do požadovaného směru, kdy kosmonauti uvnitř pákami otočí gyroskopem a (zákon zachování točivosti) kabina se patřičně natočí. Obr. 7 Obr. 8

Ve vyznačených bodech nakreslete vektory F a v. Proč má vektor v, F různé velikosti? Je úhel mezi v a F vektorem stejný? Existují místa, kde je složka F je rovnoběžná s v? Co lze říci o celkové energii soustavy? V kterých místech je výhodné zažehnout motory rakety k dosažení vyšší rychlosti?

Ciolkovskij dokázal svými pracemi ponouknout lidstvo k realizaci cest do vesmíru. Využití obrázků z jeho sbírek Ciolkovského patří mezi momenty, které by mohly utkvět v hlavách studentů.Studenti hledají fyzikální podstatu jevů zachycených na obrázcích. Připadalo nám hezké ožívat jeho dílo tím, že studenti hledají fyzikální podstatu jevů zachycených na obrázcích. Možná si tím nějak všichni uvědomíme fakt, že naše civilizace stojí „na ramenou obrů“. Ciolkovského památník Kaluga Citáty: „Naše planeta je kolébkou rozumu, ale není možné věčně žít v kolébce“ „Prorok je ten, kdo vidí daleko dopředu, ale zároveň vidí vše kolem sebe, protože budoucnost začíná dnes“.

http://www.csr.utexas.edu/grace/ Geostacionární ASTRA geo.txt Polární GRACE1,2 geodetic.txt GPS gps.ops.txt NOAA ISS Visual.txt http://www.csr.utexas.edu/grace/

Literatura Použité zdroje [1] http://www.ras.ru/ktsiolkovskyarchive/1_actview.aspx?id=84 – Ruská akademie věd [2] http://demonstrations.wolfram.com/LaunchingARocket/ ( internetové zdroje - březen 2013) [3] CODR Milan, 1976, Vesmír dokořán, 1. vyd, česky, Albatros, Praha, 293 stran [4] LÁLA, Pavel, VÍTEK, Antonín, 1982, Malá encyklopedie kosmonautiky, MF, Praha [5] TURNER, M.J.L.,2005, "Newton's Third Law and the Rocket Equation," Rocket and Spacecraft Propulsion, 2nd ed., New York: Springer, pp. 14–17. [6] Циолковский, К.Э.,1989, ПРОМЫШЛЕННОЕ ОСВОЕНИЕ КОСМОСА, ISBN5-217-00593-9