Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Jaklová Název materiálu: VY_32_INOVACE_D.8.A.18_romatismus Datum: 6.2.2013 Ročník: osmý Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Vzdělávací obor: Dějepis Název: Romantismus Číslo operačního programu: CZ.1.07/1.4.00/21.1693 Název projektu: PRIMA ŠKOLA ROMANTISMUS Anotace: Prezentace je určena žákům osmého ročníku a slouží k opakování romantismu.
Urči, co nepatří do řádku a proč rozum – fantazie – cit- nespoutanost ______________________________________________ 2. E. Delacroix – J. Navrátil – Rembrandt – I. K. Ajvazovskij ______________________________________________ 3. Máj – Kytice – Dekameron – Babička _____________________________________ 4. R. Wagner – A. Vivaldi – G. Verdi – F. Chopin _____________________________________ C. D. Friedrich 1.rozum, romantismus charakterizují ostatní tři pojmy; 2. Rembrandt je barokní umělec, nikoliv romantický; 3. Dekameron, renesanční dílo Itala G. Boccaccia; 4. A. Vivaldi, barokní autor
X Vysvětli pojem pseudogotika = ______________________________________ Napodobenina gotiky
Vysvětli pojem anglický park = __________________________________________________ X Veřejný sad, který se snaží budit dojem volné přírody s romantickými zákoutími, jezírky a říčkami.
Použité zdroje Biedermeier= ___________________________________________________ X Měšťanský životní styl první poloviny 19. století, projevil se užitém umění.
Použité zdroje Romantický = ______________________________________________ X Dobrodružný, silně citově působící, nevšední
Spoj dílo s jeho autorem 1. A. Dumas 2. M. D. Rettigová 3. G. Verdi 4. J. K. Tyl 5. E. Delacroix a) Opera Aida b) Tři mušketýři c) Svoboda vede lid na barikády d) Strakonický dudák e) Domácí kuchařka 1. 2. 3. 4. 5. b) e) a) d) c)
Kdo je to? Spisovatelka , vlastním jménem Barbora Panklová, žila v Ratibořicích na panství kněžny Kateřiny Zaháňské. Někteří odborníci tvrdí, že byla dcerou nebo spíše neteří uvedené kněžny. Během života se stýkala s českými obrozenci, poznala chudobu i hlad. ________________________ ? Božena Němcová
Kdo je to? Tento básník žil v letech 1810 až 1836. Žil nějakou dobu v Praze, studoval práva. Působil jako koncipient v Litoměřicích. Jeho snoubenka se jmenovala Eleonora Šomková. Příčinou jeho brzké smrti byla pravděpodobně určitá forma cholery. Dalším otazníkem pro pozdější badatele byla jeho skutečná podoba. Rád cestoval, chodil většinou pěšky, navštěvoval místa spojená s českou historií. ___________________________ ? Karel Hynek Mácha
Vylušti křížovku 1. _ _ _ _ _ _ _ _ _ 1. _ _ _ _ _ _ _ _ _ 2. _ _ _ _ _ _ 3. _ _ _ 4. _ _ _ _ 5. _ _ _ _ _ _ _ 6. _ _ _ _ _ 7. _ _ _ _ _ _ 8. _ _ _ _ _ _ _ 9. _ _ _ _ _ 10. _ _ _ _ _ 11. _ _ _ _ _ Odkud je dudák v díle od J.K. Tyla? Jak se jmenuje ruský autor románu Evžen Oněgin? Jak se jmenuje nejznámější dílo K.H. Máchy? Odkud pochází spisovatel W. Scott, který napsal román Ivanhoe? Co nejraději maloval Josef Navrátil? Menší otevřená stavba v parku určená k příjemnému posezení. Jméno německého operního skladatele, který rád zhudebňoval příběhy z germánské mytologie. Jméno nejznámějšího díla B. Němcové. Jinými slovy silný cit, duševní pohnutí. Jméno polského skladatele, který proslul zejména díly pro klavír. Prozaický epický žánr, smyšlené vyprávění. Tajenka: romantismus
Ukázky romantické hudby F. Chopin http://www.youtube.com/watch?v=Ge-V8PwR9hI G. Verdi http://www.youtube.com/watch?v=l3w4I-KElxQ F. Schubert http://www.youtube.com/watch?v=sXGgKiYSVuE
Použité zdroje VÁLKOVÁ, V. Dějepis 8 - novověk. 1. vyd. Praha : SNP, 2008. ISBN 978-80-7235-404-7 Klipart [ on-line] 2013 [cit. 2013-01-31]. Dostupné na www: http://office.microsoft.com/cs-cz/images/results.aspx?qu=pozad%C3%AD&ex=2#ai:MP900385765| Uvedené zdroje [ on-line] 26.1.2013 [cit. 2013-02-01]. Dostupné pod licencí Wikimedia Commons na www: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Caspar_David_Friedrich_032_(The_wanderer_above_the_sea_of_fog).jpg http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Wien_Votivkirche_um_1900.jpg?uselang=cs http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Paris.notre.dame.750pix.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Claude_Lorrain_Apollo_Muses.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Lednice3859.JPG http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Carl_Spitzweg_013.jpg http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Bi%C3%A8re_des_vivants.jpg?uselang=cs http://commons.wikimedia.org/wiki/File:J_M_W_Turner_-_Ullswater_from_Gobarrow_Park.jpg?uselang=cs http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Rembrandt_van_Rijn-De_Nachtwacht-1642.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Eug%C3%A8ne_Delacroix_-_La_libert%C3%A9_guidant_le_peuple.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Jan_Vil%C3%ADmek_-_Bo%C5%BEena_N%C4%9Bmcov%C3%A1.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Jan_Vil%C3%ADmek_-_Karel_Hynek_M%C3%A1cha.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Verdi-1899.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:FSchubert.JPG http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Chopin,_by_Wodzinska.JPG Doporučené zdroje: http://www.youtube.com/watch?v=l3w4I-KElxQ http://www.youtube.com/watch?v=sXGgKiYSVuE http://www.youtube.com/watch?v=Ge-V8PwR9hI
Shrnutí Anotace Prezentace je určena pro osmý ročník ZŠ a slouží k opakování romantismu. Autor Mgr. Sandra Jaklová Jazyk čeština Očekávaný výstup Žáci vyjmenuje představitele tohoto uměleckého stylu, charakterizuje romantismus. Klíčová slova romantismus, 1. polovina 19. století, národní obrození Druh učebního materiálu prezentace Druh interaktivity aktivita Cílová skupina žák Stupeň a typ vzdělávání základní vzdělávání – druhý stupeň Typická věková skupina 13 – 14 let Celková velikost 1585 kB
Metodická poznámka Správné odpovědi se objeví vždy po kliknutí na snímku. Snímek 2 – Žáci určují, co nepatří do řádku a proč. Snímek 3 – 6 – Žáci vysvětlují pojmy. Snímek 7 – Žáci spojují autora s dílem. Snímek 8 – 9 – Žáci určují, o jakou významnou českou osobnost se jedná. Snímek 10 – Žáci luští křížovku. Snímek 11- Žáci si mohou poslechnout ukázku hudby.