VÝVOJ ŠKOLSTVÍ NA NAŠEM ÚZEMÍ V 19. STOLETÍ VY-32-INOVACE-PED-113 AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA: Ryba, Filcík, Bolzano, Svoboda, Amerling, Lindner
novodobá česká pedagogická teorie má své počátky v národním obrození na přelomu 18. a 19.století. Setkáváme se s typem vlasteneckých učitelů, kteří se snažili pomáhat širokým lidovým vrstvám osvětovou prací a současně čelit sílící germanizaci
byl výrazným představitelem těchto snah, učitel a hudební skladatel Jakub Jan Ryba (1765 – 1815) byl výrazným představitelem těchto snah, učitel a hudební skladatel Zdroj: http://classicfm.lidovky.cz/vecerni-koncerty-a-vanocni-mse-jen-pro-vas-fif-/classicfm.asp?c=A111215_165423_classicfm_kac
metodik elementární školy, tzv.vlastenecký učitel Dílo: Jan Nepomuk Filcík (1785 – 1837) metodik elementární školy, tzv.vlastenecký učitel Dílo: Pravidla dobropísemnosti Rychlý počtář Přírodopis První metodika školního zpěvu Zdroj: http://www.knihovna-cr.cz/osobnosti-chrudimska/filcik-jan-nepomuk
Bernard Bolzano (1781 – 1848) vynikající vědec a univerzitní profesor, který odchoval generace obrozeneckých buditelů, dokončil v roce 1838 utopicko – sociální spis O nejlepším státě, ve kterém se zamýšlí i nad problémy výchovnými. Vyzvedá úlohu rodinné výchovy, požaduje povinnou školní docházku do 14 – 15 let a zdůrazňuje široké věcné vzdělávání vedle teoretického studia věnuje ve Škole důležité místo také činnostem pracovním Zdroj: http://stubber.math-inf.uni-greifswald.de/mathematik+kunst/objekte.html
Jan Vlastimír Svoboda (1800 – 1844) je s ním spjata činnost prvních českých institucí pro předškolní výchovu v roce 1839 vydává svou Školku, kde ve shodě s Komenského principy všestrannosti, systematičnosti, názornosti, přiměřenosti a radostnosti rozpracoval metody výchovně – vzdělávací práce v této nové instituci Zdroj: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Jan_Vlastimir_Svoboda_1869_Scheiwl.png
Karel Slavoj Amerling (1807 – 1884) měl promyšlený plán na reformu základní školy v duchu národních tradic výchova má být podle Amerlinga všestranná , soustavná a ve shoděs Komenským orientovaná na všechny základní obory lidského vědění a lidské činnosti Zdroj: http://botany.cz/cs/amerling/
za svého života vytvořil četné učebnice, příručky a názorné pomůcky pro přírodovědecké vyučování, byl neúnavným organizátorem českého učitelského hnutí usiloval o rozvoj dívčího školství vydával pedagogický časopis Posel z Budče a zasloužil se o vybudování první české hlavní školy v Praze, která nesla symbolický název Budeč
Gustav Adolf Lindner (1828 – 1887) v roce 1882 je povolán jako první profesor pedagogiky na obnovenou českou Karlovu univerzitu svou demokraticky orientovanou pedagogiku navázal Lindner na odkaz Komenského i na současné směry západoevropské, zvláště na německou herbartovskou pedagogiku Zdroj: http://cs.wikipedia.org/wiki/Gustav_Adolf_Lindner
zdůrazňoval výchovu tělesnou, estetickou a pracovní ve veškeré výchově vyzvedá národní prvek, usiluje o vyšší vzdělávání dívek a podporuje vysokoškolské vzdělání učitelů základních škol Dílo: Obecné vychovatelství Všeobecné vyučovatelství Paedagogika na základě nauky o vývoji přirozeném, kulturním a mravním
1869 zavedení osmileté povinné školní docházky. Školský zákon tohoto roku zřizuje osmiletou obecnou školu (na vesnici) a tříletou školu měšťanskou (jako pokračování po pěti letech školní docházky ve městech) Příprava k povolání (počátky našeho učňovského školství) probíhala v rámci cechů, které ji zabezpečovaly většinou individuální formou.
Zavedení povinné školní docházky v roce 1774 přispělo k doplnění vzdělávání učňů a vydání živnostenského řádu v roce 1859 se odrazilo i v koncepci přípravy učňů v 70.letech 19.století se již setkáváme se vznikem první soustavy učňovského školství
POUŽITÉ ZDROJE: JŮVA, V. a JŮVA, V.: Stručné dějiny pedagogiky. 1.vyd. Brno: Paido, 1997. 80 s. ISBN 80-85931-43-5 CHARVÁT,J.: Světové dějiny. 5.vyd. Praha: SPN, 1967. 584 s. www.glassschool.cz