Kódování studijních programů do klasifikace ISCED-F 2013

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Národní soustava povolání
Advertisements

Kariérové poradenství
Akreditace studijních programů v kombinované a distanční formě DISTANČNÍ MINIMUM DISTANČNÍ MINIMUM (kurz) Akreditace v DiV Modul č. 5: Akreditace v DiV.
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Vzdělávání, kvalifikace, rozvoj
Koordinační centrum EQF Základní a střední vzdělávání PhDr. Jana Kašparová.
Vzdělávání a jeho kategorie
Kurikulární projekty Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku Bc. Studium kombinované 2010.
MŠMT - Odbor 32 Financování výzkumu a vysokých škol Ing. Petr Valášek
Pedagogické kompetence 6. října 2014 Caroline Kearney vedoucí manažerka projektů & analytička vzdělávání.
Koordinační centrum pro EQF Implementace EQF v Evropě – současný stav Valná hromada AVOŠ, 19. dubna 2012 Milada Stalker
Komunikační techniky užívané v komunikaci sluchově postižených studentů s vyučujícími na vysoké škole Lenka Doležalová Brno, 2007.
SCHOLA SERVIS od roku 2006 realizovala celkem 9 projektů financovaných fondy Evropské unie 8 projektů úspěšně ukončila, jeden je od roku 2012 v realizaci.
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
Rozvoj Národní soustavy kvalifikací podporující propojení počátečního a dalšího vzdělávání Systémový projekt (NSK – Národní Soustava Kvalifikací)
Rámec kvalifikací VŠ vzdělávání Tomáš Fliegl, Odbor VŠ, MŠMT
Kvalifikovanost učitelů z pohledu politických stran a zřizovatelů.
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze
Tato prezentace je spolufinancována Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Výstupy z učení a národní kvalifikační rámec terciárního.
B i o D a t G r o u p BIOMEDICÍNSKÉ INŽENÝSTVÍ V KONTEXTU NOVÉ LEGISLATIVY Jaromír Cmíral a), Lenka Lhotská b) a) Společnost biomedicínského inženýrství.
Strategie řízení informačních a komunikačních služeb ve škole PROČ ?
Aktuální problémy v přípravě učitelů (Komise pro přípravu učitelů Rady VŠ) Materiál pro 17. zasedání předsednictva Rady VŠ dne
Vlastní hodnocení školy a školní vzdělávací program
Vybrané problémové oblasti problematiky fakult vzdělávajících učitele závěry a doporučení z diskuse na semináři „Kvalita přípravy učitelů – podmínka pro.
ICT VE ŠKOLE LIDSKÉ ZDROJE listopad 2006 (c) Radek Maca.
Analýza nabídky bakalářských studijních programů ICV v rámci pedagogického vzdělávání Ing. Lenka Danielová, Ph.D., Mgr. Dita Janderková, Ph.D., Doc. PhDr.
KARIÉRNÍ SYSTÉM A PREGRADUÁLNÍ PŘÍPRAVA BUDOUCÍCH PEDAGOGŮ Mgr. Václav Víška, Ph.D.
Akreditace studijních programů v kombinované a distanční formě DIV PROFESIONÁLNĚ Mgr. Irena Hoblíková Centrum distančního vzdělávání Univerzita Palackého.
Aktuální situace v oblasti DV Procesy uznávání a rekvalifikace
NSK z pohledu MŠMT v roce 2015 Mgr. Jaroslav Fidrmuc náměstek ministra
1 Vzpomínky starého zbrojnoše Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 7, Praha 1 tel.:
Inovace výuky a její implementace v oborech Fakulty bezpečnostního inženýrstvíCZ.1.07/2.2.00/ Se zvyšováním technologické a technické úrovně průmyslu.
1 Inovace vzdělávacího procesu založeného na získávání kompetencí prostřednictvím výstupů z učení ve studijních oborech PODNIKÁNÍ
Personální plán pro podnikatelský plán
1 5. jednání Národního kulatého stolu k maturitní zkoušce 14. ledna 2015 Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 7, Praha 1 tel.:
1 prezentuje : Mgr. Helena Adamcová vedoucí odboru zprostředkování a poradenství Úřad práce v Liberci Postup resortu práce a sociálních věcí v oblasti.
Národní institut pro další vzdělávání Příspěvková organizace přímo řízená MŠMT Působnost v celé České republice Státní garance DVPP.
Ústav pedagogických věd Mostní Zlín Tel: Fax:
1 Podpora odborného vzdělávání Petr BANNERT ředitel odboru středního a vyššího odborného vzdělávání a institucionální výchovy Ministerstvo školství, mládeže.
Odbor veřejné správy, dozoru a kontroly 11 Porada Ministerstva vnitra se zástupci krajských úřadů, Kanceláře veřejného ochránce práv, Svazu.
1 Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2020 Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 7, Praha 1 tel.:
Projekt „Inovace vzdělávacího programu Inovace vzdělávacího programu VOŠS Ostrava a rozšíření o kombinovanou formu vzdělávání Mgr. Michaela Holaňová.
1 Nové registry a úpravy stávajících registrů pro oblast vysokého školství a další aktuální témata Hlavní změny v oblasti vykazování v souvislosti s přijetím.
Akční plán Strategie vzdělávání pro udržitelný rozvoj Materiál je připravován na základě usnesení vlády č. 851/2008, o Strategii vzdělávání pro udržitelný.
Podpora profesního rozvoje učitelů Programové prohlášení vlády Vláda bude prosazovat následující priority rozvoje ČR: Rozvoj kvalitních a všeobecně dostupných.
1 Nové registry a úpravy stávajících registrů pro oblast vysokého školství Hlavní změny v oblasti vykazování v souvislosti s přijetím novely zákona č.
1 Výsledky učení a novela zákona o VŠ seminář Impuls , AVU Tomáš Fliegl odbor vysokých škol, MŠMT.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Oblast podpory 1.1 – Zvyšování kvality ve vzdělávání.
Uznávání výsledků neformálního vzdělávání a informálního učení v sítích škol poskytujících vzdělávací služby pro dospělé Projekt je financován Evropským.
Uznávání výsledků neformálního vzdělávání a informálního učení v sítích škol poskytujících vzdělávací služby pro dospělé Projekt je financován Evropským.
1 Aktivity MŠMT v oblasti primární prevence rizikového chování dětí a mládeže Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 7, Praha.
1 Kvalita prověřená časem. 2 Národní soustava kvalifikací v praxi Třineckých železáren Ivo Žižka Třinec
1 Dotační řízení na realizaci aktivit v oblasti primární prevence rizikového chování RVPPK Praha Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy.
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání Olomouckého kraje
Požadavky na průběžné vzdělávání zaměstnanců zdravotnických zařízení
Asociace ředitelů gymnázií ČR
Navazující magisterské studijní programy platnost od roku 2017/2018
Analýza vnitropodnikového komunikačního systému ve vybraném podniku
České Budějovice, červen 2016
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Budování kapacit pro rozvoj škol II
PHmax ve středním vzdělávání
Hlavní manažér SP Kvalita I
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
Institucionální akreditace
Podpora polytechnického vzdělávání v Centrech celoživotního učení škol
Pracovní setkání středních škol
Mgr. Jana Malá Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
Základní škola a mateřská škola ANGEL V Praze 12
Kódy studijních programů
Transkript prezentace:

Kódování studijních programů do klasifikace ISCED-F 2013 Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 529/5, Malá Strana, 118 12 Praha 1 • tel.: +420 234 811 111 msmt@msmt.cz • www.msmt.cz

Klasifikace ISCED (International Standard Classification of Education) vlastníkem klasifikace ISCED je OSN (patří do skupiny ekonomických a sociálních klasifikací) správcem a koordinátorem je UNESCO Institute for Statistics (UIS) klasifikace ISCED začala vznikat v 1. pol. 70. let a byla schválena v roce 1976 první revize byla schválena v roce 1997, druhá revize, platná v současné době, pak v letech 2011 (úrovně vzdělávání/vzdělání) a 2013 (oblasti vzdělávání)

Zavedení klasifikace ISCED jako národní klasifikace vzdělání v ČR ČR data o vzdělávání předávala do OECD od roku 1996 vzhledem k nutnosti překódovat národní klasifikaci na ISCED ve všech sběrech dat, rozhodl se ČSÚ v roce 2007 zavést klasifikaci ISCED jako národní klasifikaci vzdělání s platností od 1. 1. 2008 = jednodušší předávání dat do mezinárodních organizací garance předchozí platné národní klasifikace (KKOV) se přesunula do působnosti MŠMT

Zařazování vzdělávacích programů do klasifikace ISCED v EU pod patronací Eurostatu (ve spolupráci s UIS) proces implementace v členských státech: národní koordinátor: jmenovaný Eurostatem, je nejvyšší autoritou v dané zemi, zodpovědný za primární zakódování jednotlivých vzdělávacích programů a časový harmonogram správce klasifikace ISCED: obvykle národní statistická autorita zodpovědná za následné sběry dat v ČR – národní koordinátor je z MŠMT (Mgr. Hulík), národní statistickou autoritou je ČSÚ (i když nesbírá data o počátečním vzdělávání ve školách)

Části současné revize klasifikace ISCED klasifikace úrovní vzdělávání/vzdělání ISCED-P 2011: úrovně vzdělávání (zařazení současných vzdělávacích programů) ISCED-A 2011: úrovně dosaženého vzdělání (proti ISCED-P je o něco jednodušší, zařazují se i historické vzdělávací programy) klasifikace oborů vzdělání ISCED-F 2013: pokrývá proces vzdělávání i dosažené vzdělání (současné i historické vzdělávací programy a kvalifikace) jednotkou klasifikace je vždy vzdělávací program obě části jsou na sobě úplně nezávislé

ISCED-F 2013 může sloužit k popisu předmětové náplně formálního vzdělávání, neformálního vzdělávání i informálního učení má tři úrovně: 1. úroveň: široce vymezené obory (11), 2místný kód 2. úroveň: úzce vymezené obory (29), 3místný kód 3. úroveň: podrobně vymezené obory (~80), 4místný kód

ISCED-F 2013 princip klasifikace – obor vzdělání určují převažující předměty a jejich obsah pořadí priorit klasifikačních kritérií: Obsah teoretických znalostí (tj. cíle a zahrnuté pojmy a jejich užití ve výkladu a vyvozování závěrů). Účel studia (tj. očekávané využití získaných znalostí, dovedností a schopností). Objekty zájmu (tj. jevy, problémy nebo záležitosti, které mají být studovány). Metody a techniky (tj. procedury výuky a uplatňování získaných dovedností a znalostí). Pomůcky a nástroje (tj. instrumenty a náčiní, které se jedinec učí používat, pracovat s nimi či je obsluhovat)

Zařazování studijních programů do klasifikace ISCED-F 2013 v ČR problematické, studijní programy byly často s velmi širokým záběrem, jako přesnější se jevila klasifikace až na studijní obory dalším problémem je pouze formální kód KKOV, který nemá reálně definovanou náplň z těchto důvodů tedy bylo pro statistické účely klasifikováno cca 11.000 unikátních kombinací VŠ-fakulta-SP-SO (všechny kombinace, které se od roku 2000 objevily v SIMS)

Zařazování studijních programů do klasifikace ISCED-F 2013 dochází tedy k tomu, že stejný SP nebo SO může být na různých VŠ/fakultách zařazen do různých kódů ISCED-F 2013 tato situace bude trvat nadále, proto byla povinnost stanovit kód ISCED-F 2013 přenesena na vysoké školy v rámci akreditace pracovníci O30 MŠMT budou navržený kód kontrolovat, případně ho opravený pošlou zpět vysoké škole v případě nesouhlasu vysoké školy rozhoduje národní koordinátor

Zařazování studijních programů do klasifikace ISCED-F 2013 https://www.czso.cz/csu/czso/klasifikace-oboru-vzdelani-cz-isced-f-2013 metodika: https://www.czso.cz/documents/10180/37519282/cz_isced_f_metodika.pdf vysvětlivky: https://www.czso.cz/documents/10180/37519282/cz_isced_f_vysvetlivky.pdf/

Zařazování studijních programů do klasifikace ISCED-F 2013 Studijní program se zcela či převážně věnuje pouze jednomu oboru vzdělání Jedná se o případ v metodice označený bodem 13, respektive 14., případně se dají aplikovat klasifikační kritéria dle bodu 15. a kap. 6 Interdisciplinární nebo obsahově široké studijní programy (kód xx88) Interdisciplinární nebo obsahově široké studijní programy jsou ty, které kombinují několik podrobně/úzce vymezených oborů vzdělání, z nichž žádný nepřevládá. Příklady různých interdisciplinárních studijních programů a kritéria jejich zařazení jsou popsány v kap. 7. Na tyto případy se užívá kód xx88.

Zařazování studijních programů do klasifikace ISCED-F 2013 Studijní programy přípravy učitelů s předmětem specializace Jedná se o výjimku z pravidla klasifikování podle majoritního nebo hlavního předmětu. Studijní programy přípravy učitelů zaměřené primárně na předmět specializace by měly být klasifikovány jako příprava učitelů, i když je hlavním obsahem předmět specializace. Tyto případy jsou v metodice označeny bodem 28.

Zařazování studijních programů do klasifikace ISCED-F 2013 Odborné programy zahrnující vedlejší předměty Jedná se o výjimku z pravidla klasifikování podle majoritního nebo hlavního předmětu a týká se zejména tzv. dlouhých magisterských studijních programů – v odborných programech může být vedlejším předmětům věnováno více času než hlavnímu obsahu plánovaného zaměstnání nebo skupiny zaměstnání. Nicméně takové programy by měly být zařazeny do odborného oboru spojovaného se zamýšleným zaměstnáním nebo skupinou zaměstnání. Obor plánovaného zaměstnání pravděpodobně ten, kterému je věnováno nejvíce zamýšleného studijního času. Tento případ je v metodice označený bodem 27.

Zařazování studijních programů do klasifikace ISCED-F 2013 Studijní programy „jinde neuvedené“ (kód xxx9) Jedná se o případy, kdy je vymezený obor přiměřeně popsán, ale není explicitně stanoven v klasifikaci. Např. studijní program v novém oboru ICT, který nepatří do žádného z uvedených podrobně vymezených oborů týkajících se ICT, by měl být klasifikován kódem 0619 „Informační a komunikační technologie (ICT) ‐ obory j. n.“. Užití tohoto kódu by mělo být ojedinělé a zdůvodnění jeho použití podrobnější než v předešlých případech. V metodice je tento případ uveden v bodě 34. b

Zařazování studijních programů do klasifikace ISCED-F 2013 Problematické příklady příprava učitelů na bakalářském stupni: např. B7507 – Specializace v pedagogice: 0188 (studium nevede ke kvalifikaci učitele podle zák. 563/2004 Sb.) výrazně se liší národní klasifikace a zařazení studijního programu do ISCED-F 2013, např.: PřF UK: B1303 – Demografie, 1303R005 – Demografie se sociologií PřF UK: N1301 – Geografie, 1301T015 – Sociální geografie a regionální rozvoj (srov. s 1301T004 – Fyzická geografie a geoekologie) UP Olomouc: P1314 – Geografie (čtyřletá), P1302V011 – Geoinformatika a kartografie

vedoucí oddělení statistických výstupů a analýz Děkuji za pozornost …  Vladimír Hulík vedoucí oddělení statistických výstupů a analýz odbor školské statistiky, analýz a informační strategie