Kódování studijních programů do klasifikace ISCED-F 2013 Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 529/5, Malá Strana, 118 12 Praha 1 • tel.: +420 234 811 111 msmt@msmt.cz • www.msmt.cz
Klasifikace ISCED (International Standard Classification of Education) vlastníkem klasifikace ISCED je OSN (patří do skupiny ekonomických a sociálních klasifikací) správcem a koordinátorem je UNESCO Institute for Statistics (UIS) klasifikace ISCED začala vznikat v 1. pol. 70. let a byla schválena v roce 1976 první revize byla schválena v roce 1997, druhá revize, platná v současné době, pak v letech 2011 (úrovně vzdělávání/vzdělání) a 2013 (oblasti vzdělávání)
Zavedení klasifikace ISCED jako národní klasifikace vzdělání v ČR ČR data o vzdělávání předávala do OECD od roku 1996 vzhledem k nutnosti překódovat národní klasifikaci na ISCED ve všech sběrech dat, rozhodl se ČSÚ v roce 2007 zavést klasifikaci ISCED jako národní klasifikaci vzdělání s platností od 1. 1. 2008 = jednodušší předávání dat do mezinárodních organizací garance předchozí platné národní klasifikace (KKOV) se přesunula do působnosti MŠMT
Zařazování vzdělávacích programů do klasifikace ISCED v EU pod patronací Eurostatu (ve spolupráci s UIS) proces implementace v členských státech: národní koordinátor: jmenovaný Eurostatem, je nejvyšší autoritou v dané zemi, zodpovědný za primární zakódování jednotlivých vzdělávacích programů a časový harmonogram správce klasifikace ISCED: obvykle národní statistická autorita zodpovědná za následné sběry dat v ČR – národní koordinátor je z MŠMT (Mgr. Hulík), národní statistickou autoritou je ČSÚ (i když nesbírá data o počátečním vzdělávání ve školách)
Části současné revize klasifikace ISCED klasifikace úrovní vzdělávání/vzdělání ISCED-P 2011: úrovně vzdělávání (zařazení současných vzdělávacích programů) ISCED-A 2011: úrovně dosaženého vzdělání (proti ISCED-P je o něco jednodušší, zařazují se i historické vzdělávací programy) klasifikace oborů vzdělání ISCED-F 2013: pokrývá proces vzdělávání i dosažené vzdělání (současné i historické vzdělávací programy a kvalifikace) jednotkou klasifikace je vždy vzdělávací program obě části jsou na sobě úplně nezávislé
ISCED-F 2013 může sloužit k popisu předmětové náplně formálního vzdělávání, neformálního vzdělávání i informálního učení má tři úrovně: 1. úroveň: široce vymezené obory (11), 2místný kód 2. úroveň: úzce vymezené obory (29), 3místný kód 3. úroveň: podrobně vymezené obory (~80), 4místný kód
ISCED-F 2013 princip klasifikace – obor vzdělání určují převažující předměty a jejich obsah pořadí priorit klasifikačních kritérií: Obsah teoretických znalostí (tj. cíle a zahrnuté pojmy a jejich užití ve výkladu a vyvozování závěrů). Účel studia (tj. očekávané využití získaných znalostí, dovedností a schopností). Objekty zájmu (tj. jevy, problémy nebo záležitosti, které mají být studovány). Metody a techniky (tj. procedury výuky a uplatňování získaných dovedností a znalostí). Pomůcky a nástroje (tj. instrumenty a náčiní, které se jedinec učí používat, pracovat s nimi či je obsluhovat)
Zařazování studijních programů do klasifikace ISCED-F 2013 v ČR problematické, studijní programy byly často s velmi širokým záběrem, jako přesnější se jevila klasifikace až na studijní obory dalším problémem je pouze formální kód KKOV, který nemá reálně definovanou náplň z těchto důvodů tedy bylo pro statistické účely klasifikováno cca 11.000 unikátních kombinací VŠ-fakulta-SP-SO (všechny kombinace, které se od roku 2000 objevily v SIMS)
Zařazování studijních programů do klasifikace ISCED-F 2013 dochází tedy k tomu, že stejný SP nebo SO může být na různých VŠ/fakultách zařazen do různých kódů ISCED-F 2013 tato situace bude trvat nadále, proto byla povinnost stanovit kód ISCED-F 2013 přenesena na vysoké školy v rámci akreditace pracovníci O30 MŠMT budou navržený kód kontrolovat, případně ho opravený pošlou zpět vysoké škole v případě nesouhlasu vysoké školy rozhoduje národní koordinátor
Zařazování studijních programů do klasifikace ISCED-F 2013 https://www.czso.cz/csu/czso/klasifikace-oboru-vzdelani-cz-isced-f-2013 metodika: https://www.czso.cz/documents/10180/37519282/cz_isced_f_metodika.pdf vysvětlivky: https://www.czso.cz/documents/10180/37519282/cz_isced_f_vysvetlivky.pdf/
Zařazování studijních programů do klasifikace ISCED-F 2013 Studijní program se zcela či převážně věnuje pouze jednomu oboru vzdělání Jedná se o případ v metodice označený bodem 13, respektive 14., případně se dají aplikovat klasifikační kritéria dle bodu 15. a kap. 6 Interdisciplinární nebo obsahově široké studijní programy (kód xx88) Interdisciplinární nebo obsahově široké studijní programy jsou ty, které kombinují několik podrobně/úzce vymezených oborů vzdělání, z nichž žádný nepřevládá. Příklady různých interdisciplinárních studijních programů a kritéria jejich zařazení jsou popsány v kap. 7. Na tyto případy se užívá kód xx88.
Zařazování studijních programů do klasifikace ISCED-F 2013 Studijní programy přípravy učitelů s předmětem specializace Jedná se o výjimku z pravidla klasifikování podle majoritního nebo hlavního předmětu. Studijní programy přípravy učitelů zaměřené primárně na předmět specializace by měly být klasifikovány jako příprava učitelů, i když je hlavním obsahem předmět specializace. Tyto případy jsou v metodice označeny bodem 28.
Zařazování studijních programů do klasifikace ISCED-F 2013 Odborné programy zahrnující vedlejší předměty Jedná se o výjimku z pravidla klasifikování podle majoritního nebo hlavního předmětu a týká se zejména tzv. dlouhých magisterských studijních programů – v odborných programech může být vedlejším předmětům věnováno více času než hlavnímu obsahu plánovaného zaměstnání nebo skupiny zaměstnání. Nicméně takové programy by měly být zařazeny do odborného oboru spojovaného se zamýšleným zaměstnáním nebo skupinou zaměstnání. Obor plánovaného zaměstnání pravděpodobně ten, kterému je věnováno nejvíce zamýšleného studijního času. Tento případ je v metodice označený bodem 27.
Zařazování studijních programů do klasifikace ISCED-F 2013 Studijní programy „jinde neuvedené“ (kód xxx9) Jedná se o případy, kdy je vymezený obor přiměřeně popsán, ale není explicitně stanoven v klasifikaci. Např. studijní program v novém oboru ICT, který nepatří do žádného z uvedených podrobně vymezených oborů týkajících se ICT, by měl být klasifikován kódem 0619 „Informační a komunikační technologie (ICT) ‐ obory j. n.“. Užití tohoto kódu by mělo být ojedinělé a zdůvodnění jeho použití podrobnější než v předešlých případech. V metodice je tento případ uveden v bodě 34. b
Zařazování studijních programů do klasifikace ISCED-F 2013 Problematické příklady příprava učitelů na bakalářském stupni: např. B7507 – Specializace v pedagogice: 0188 (studium nevede ke kvalifikaci učitele podle zák. 563/2004 Sb.) výrazně se liší národní klasifikace a zařazení studijního programu do ISCED-F 2013, např.: PřF UK: B1303 – Demografie, 1303R005 – Demografie se sociologií PřF UK: N1301 – Geografie, 1301T015 – Sociální geografie a regionální rozvoj (srov. s 1301T004 – Fyzická geografie a geoekologie) UP Olomouc: P1314 – Geografie (čtyřletá), P1302V011 – Geoinformatika a kartografie
vedoucí oddělení statistických výstupů a analýz Děkuji za pozornost … Vladimír Hulík vedoucí oddělení statistických výstupů a analýz odbor školské statistiky, analýz a informační strategie