Zásady finančnej politiky v roku František Palko štátny tajomník MF SR

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Návrh státního rozpočtu ČR na rok 2010 Ministerstvo financí září 2009.
Advertisements

František Cvengroš Situace a výhled ekonomiky ČR (podklad pro kulatý stůl k přípravě Národního programu reforem 2013) Ministerstvo financí ČESKÉ REPUBLIKY.
Evropské fórum podnikání Rizika předčasného přijetí společné měny Poslanecká sněmovna Parlamentu ČR 17. září 2008 Vladimír Tomšík.
Zdravotnictví po „velkém třesku“ Zdraví, zdravotnictví a evropské fondy Oldřich Vlasák Poslanec Evropského parlamentu Předseda Svazu měst a obcí České.
Finanční prostředky pro příští programové období prosince 2006 Ing. Bohdan Hejduk, náměstek ministra.
SOUČASNÝ VÝVOJ V EUROZÓNĚ (v kontextu konkurenceschopnosti)
Fiskální a monetární politika
Demografická prognóza
Makroekonomický vývoj a situace na trhu práce Setkání s představiteli odborových svazů Tomáš Holub Ředitel sekce měnové a statistiky Praha,
Soustava veřejných rozpočtů II.
Fiskální cyklus – dekompozice salda Lukáš Lang – oddělení Fiskálních predikcí a makroekonomického modelování, MF ČR.
Ekonomická situace EU a návrhy na silnější hospodářskou koordinaci JUDr. Lenka Pítrová, CSc. Úřad vlády ČR, SEZ Únor, 2011.
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Zadání případové studie
Hospodářská politika. HP je souhrn cílů, nástrojů, rozhodovacích procesů a opatření státu. Cíle: 1) plná zaměstnanost 2) cenová stabilita 3) růst ekonomiky.
1 VŠFS – KS MEI Plnění maastrichtských konvergenčních kritérií a ekonomická sladěnost ČR s Eurozónou.
Evropský semestr a posílená koordinace hospodářských politik v EU Jakub Mazur Oddělení 532 Hospodářská a finanční politika EU Prezentace pro seminář MF.
Česká fiskální politika jako přizpůsobovací mechanismus
1 VŠFS – KS – LS 2005/06 mezinárodní ekonomická integrace Plnění maastrichtských konvergenčních kritérií a ekonomická sladěnost ČR s Eurozónou
1 VŠFS – KS – LS 2006/07 Mezinárodní ekonomická integrace Plnění maastrichtských konvergenčních kritérií a ekonomická sladěnost ČR s Eurozónou
5. FISKÁLNÍ POLITIKA. Historie vývoje podílu vládních výdajů na HDP (%) Zdroj: Tanzi-Schuknecht (2000) Francie 17,027,629,034,646,149,855,0.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 29. dubna 2015.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 29. dubna 2015.
Financování kapitol státního rozpočtu II
1 ÚVOD DO HOSPODÁŘSKÉ POLITIKY 2008 Zdeněk Tomeš Kancelář 612 KH: úterý
1 ÚVOD DO HOSPODÁŘSKÉ POLITIKY Zdeněk Tomeš Kancelář 612 KH: středa
Veřejné finance Úvod do problematiky. Veřejné finance Vymezení VS Řízení VS.
Dopady CMU na reálnou ekonomiku a související změny ve fungování finančního trhu Rozvoj a inovace finančních produktů /2/2016.
HYNEKFAJMON Euro a Česká republika. HYNEKFAJMON Euro a Česká republika Výchozí situace 1.ČR se přistoupením k EU zavázala přijmout měnu euro (čl. 4 Aktu.
Česká ekonomika : lepší časy? Miroslav Zámečník Poradce prezidenta, Hospodářská komora ČR Praha, 12. února 2015.
Ekonomie Makroekonomie Cíle a nástroje hospodářské politiky.
Ekonomie Makroekonomie Cíle a nástroje hospodářské politiky.
Ing. Luděk Tesař ekonom Ekonomika ČR v souvislostech rozpočtů.
Rozpočtová a fiskální politika 27. dubna 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy 27.
1 Vývoj hlavních makroekonomických indikátorů české ekonomiky a jejich predikce I. Zdroj: Predikce makroekonomického vývoje na rok 2004, MFČR, 2004.
Obecná část rozpočtového práva II
Soustava veřejných rozpočtů
Situácia v polygrafickom priemysle
Tisková konference ČMKOS
Rozpočtová a fiskální politika
Rozpočtové právo I 20. dubna 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Rozpočtové právo 2. května 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Úvod do finanční vědy a financí
Porada ekonomů PO dne Informace oddělení rozpočtu a financování
JUDr. Vazil Hudák štátny tajomník Ministerstvo financií SR 4. jún 2012
Sekerou a nožom Vplyv fiškálnych politík na ekonomiku
riaditeľ Divízie obchodu s plynom SPP
Správa o hospodárení JLF UK v Martine za rok 2009
Problematika dlhu obcí
Fungovanie bankového systému
Jozef Makúch guvernér NBS
Program celoživotného vzdelávania
Vplyv výberu vysokej školy na úspešnú kariéru
Aktívna politika trhu práce v zákonoch
Zásady finančnej politiky v roku František Palko štátny tajomník MF SR
Výhody a riziká dôchodkových pilierov
Postup prípravy Slovenska na štrukturálne fondy EU
Fiškálna politika SR v čase hospodárskej krízy Erik Bugyi Inštitút finančnej politiky Odbor daňových príjmov a fiškálnych analýz tel.:
Fiškálne reformy v SR Zdenko Krajčír
Banky a ich úlohy.
Dlhodobé prognózy bilancie penzijného systému v SR
Fiskální a monetární politka - shrnutí
Tisková konference ČMKOS
Rozpočtové právo 3. května 2017 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Rozpočtová a fiskální politika
Rozpočtová a fiskální politika
Dlouhodobá udržitelnost veřejných financí
Zpráva o dlouhodobé udržitelnosti veřejných financí
Projekce veřejných příjmů a výdajů v oblasti zdravotnictví
Evropská ekonomika: společně jsme silnější
Transkript prezentace:

Zásady finančnej politiky v roku 2009 František Palko štátny tajomník MF SR Január 2009

Štruktúra prezentácie: Makroekonomický vývoj Ciele fiškálnej politiky Globálna finančná a ekonomická kríza Ekonomická kríza a hospodárska politika január 2009

Vplyvy finančnej krízy (1) Prepad akciových indexov Finančná kríza významne ovplyvnila svetovú ekonomiku, predovšetkým však krajiny západnej Európy a USA Prišlo k výraznému prepadu akciových indexov, bankrotom a núteným predajom veľkých finančných inštitúcii (Lehman brothers, AIG, Merryl Lynch, Bear Sterns atď.) Panika na finančných trhoch znížila indikátory dôvery v ekonomiku, zvýšili sa medzibankové úrokové sadzby a prišlo k celkovej úverovej reštrikcii január 2009

Vplyvy finančnej krízy (2) Prelievanie finančnej krízy do reálnej ekonomiky Očakáva sa že rozsah a trvanie recesie v najvyspelejších ekonomikách sveta budú najhoršie za posledných 30 rokov Úverová reštrikcia a vysoká úroveň neistoty napomáhajú prelievaniu krízy do reálnej ekonomiky Podľa odhadu OECD až v 19 členských krajinách príde k poklesu reálneho HDP v roku 2009 január 2009

Makroekonomické ukazovatele - predbežná prognóza EK z januára 2008 (1) (rast v %) 2005 2006 2007 2008E 2009F 2010F Reálny HDP 6,5 8,5 10,4 7,1 2,7 3,1 Kompenzácie na zamestnanca 9,7 7,7 8,8 9,0 7,6 Zamestnanosť 1,4 2,3 2,1 0,1 0,4 Miera nezamestnanosti (stav, v %) 16,3 13,4 11,1 9,8 10,6 10,5 Inflácia (HICP) 2,8 4,3 1,9 4,0 2,9 3,5 Saldo bežného účtu PB (v % HDP) -8,5 -7,0 -5,3 -6,0 -6,2 -6,3 E – odhad, F – prognóza január 2009

Vplyv finančnej krízy na ekonomiku SR Zmeny v prognózach MF SR na rok 2009   Sept . 2008 Okt. 2008 Rozdiely v prognóze Reálny HDP 6,5 4,6 -1,9 Reálna mzda 3,9 -0,7 Zamestnanosť 1,3 0,1 -1,2 Miera nezamestnanosti (v %) 9,4 9,9 0,5 Inflácia (CPI) 4,0 0,0 Saldo bežného účtu PB (v % HDP) -2,9 -4,4 -1,5 január 2009

Ciele fiškálnej politiky (1) Stanovené v súlade so zámerom dosiahnutia dlhodobej udržateľnosti verejných financií V strednodobom horizonte – ústredný cieľ konsolidácia verejných financií Potreba konsolidácie: demografický vývoj (starnutie populácie), vstup do eurozóny (strata nezávislej menovej politiky) Konsolidačné ciele nesmú ohrozovať udržanie zdravého ekonomického rastu (v kontexte súčasnej finančnej krízy) Cieľ: zníženie cyklicky upraveného deficitu VS očisteného o jednorazové efekty na úroveň 0,8% HDP do roku 2011 – splnenie strednodobého cieľa MTO január 2009

Ciele fiškálne politiky (2) Vplyv finančnej krízy – zmena makroekonomických predpokladov Zmena fiškálnych cieľov v porovnaní s vládnym návrhom rozpočtu na 2009-2011: V roku 2009 zvýšenie deficitu VS z 1,7% HDP na 2,1% HDP Posuny v strednodobých cieľoch o rok – splnenie MTO v roku 2011 a vyrovnaný rozpočet v roku 2012 v % HDP 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008E 2009B SALDO VS -8,2 -2,7 -2,3 -2,8 -3,5 -1,9 -2,1 HRUBÝ DLH VS 43,4 42,4 41,4 34,2 30,4 29,4 29,0 29,3 SALDO VS (bez nákladov 2.piliera) -2,4 -2,0 -0,7 -1,0 E – odhad , B – Rozpočet VS, Program stability SR január 2009

Ciele fiškálnej politiky (3) Konsolidačné úsilie v rokoch 2007-2011 Stanovenie cieľov zohľadňuje pravidlá Paktu stability a rastu Po roku 2009 pokračovanie v konsolidácii v súlade s požiadavkou minimálneho konsolidačného úsilia vo výške 0,5% HDP ročne január 2009

Ekonomická kríza a hospodárska politika (1) Opatrenia EÚ a vlády SR: 6.11.2008 – „Návrh opatrení vlády SR na prekonanie dopadov globálnej finančnej krízy“ 26.11.2008 – „Plán hospodárskej obnovy pre Európu“ vypracovaný EK 12.12.2008 – „Plán na oživenie hospodárstva EÚ“ schválený Európskou radou 17.12.2008 – aktualizácia opatrení vlády SR v nadväznosti na dokumenty EÚ 28.1.2009 – vláda schválila viazanie výdavkov v rozpočte na rok 2009 vo výške 332 mil. eur na realokáciu pre udržanie hospodárskeho rastu a zamestnanosti Vláda SR v istom zmysle predstihla iniciatívu orgánov EÚ a prijala relevantné opatrenia už pred schválením plánu EÚ január 2009

Ekonomická kríza a hospodárska politika (2) Najdôležitejšie opatrenia vlády SR : Čerpanie fondov EÚ na rozpočtovanej úrovni Prehodnotiť rozpočtové ciele salda verejnej správy na roky 2009 – 2011 tak, aby Slovensko pokračovalo v ceste konsolidácie v smere splnenia strednodobého cieľa Realizácia PPP projektov v oblasti výstavby diaľničnej siete Dostavba 3. a 4. bloku jadrovej elektrárne Mochovce Zvýšenie základného imania Slovenskej záručnej a rozvojovej banky a Eximbanky v roku 2009 Zefektívnenie aktívnych politík trhu práce a modernizácia služieb zamestnanosti január 2009

Ďakujem za pozornosť FRANTIŠEK PALKO štátny tajomník Ministerstvo financií SR tel.: +421 2 5958 2301 e-mail: frantisek.palko@mfsr.sk január 2009