Krása a umění jako prostředky výchovy

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Krása a umění jako prostředky výchovy
Advertisements

Univerzita Karlova v Praze Fakulta tělesné výchovy a sportu Katedra gymnastiky Gymnastika II. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem,
2. část Zařízení zajišťuje praní prádla, úklid společných i bytových prostor. Zejména uživatelé pobočky jsou podporováni v nácviku péče o domácnost.
MY JSME MŠ VYHLÍDKA J.K.Tyla
Cíle dějepisné výuky, dějepisné kurikulum, RVP a výuka dějepisu Přednáška č. 4 AR 2014/2015.
Hlavní akce v areálu zámku a Barok pas 2016 Zažijte Zámek ve Žďáru nad Sázavou.
Asistenti pedagoga pro žáky se sociálním znevýhodněním a jejich role ve škole.
Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích mladšího školního věku a především změny v dospívání. Výukový materiál.
Chcete se něco dozvědět o naší škole? Potom …VstupteVstupte.
Didaktika TV jako součást kinantropologie Kinantropologie = vědní obor, jehož předmětem zkoumání je lidská pohybová činnost ve všech souvislostech. Má.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Kvalifikace pracovníka v sociálních službách a sociálního pracovníka.
Problematika výchovy Formy, metody výchovy a výchovné utváření jednotlivých aspektů osobnosti Prezentace , KPG/RPEPS, Bc. Daniel Kantor.
9. Mateřská škola, Písek, Alšova Identifikační údaje o škole Právní subjekt:Základní škola Josefa Kajetána Tyla a Mateřská škola Písek, Tylova 2391.
Vztahy a pravidla soužití - škola. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport,
Didaktická analýza dějepisného učiva Přednáška č. 6 AR 2014/2015.
Prostor pro změnu. Historie a poslání  Ponton působí v Plzni od roku 1996 a v Příbrami od roku  Posláním Pontonu je aktivně rozvíjet děti a mladé.
ASEBS, 4. sem..  Široké chápání profesní sebeobrany a jejího projektování  Samostatná práce  Schopnost integrovat znalosti  Pochopení problému v širších.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Životospráva rodiny.
OBSAH VÝCHOVY MIMO VYUČOVÁNÍ …výchovně vzdělávací činnosti…
OD PŘEDŠKOLNÍ VÝCHOVY K PŘEDŠKOLNÍMU VZDĚLÁVÁNÍ A ZPÁTKY K PŘEDŠKOLNÍ VÝCHOVĚ Doc. PhDr. Eva Opravilová, CSc., PhDr. Jana Kropáčková,
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Ing. Kateřina Lichtenberková
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
KONCEPT NEFORMÁLNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ Science centrum Lázně Chomutov???
Člověk a vývoj civilizace
Obsah výchovy a vzdělávání, kurikulum
Mgr. Radek Pospíšil Katedra pedagogiky
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Společenská odpovědnost ve školství
Základní formy prodeje
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Metody psychologie IV.část – Pomocné metody
Podmínky výchovně vzdělávacího procesu ve školní TV
Mgr. Kateřina Korcová, Ph.D. UZB003 – jaro 2016
Právo životního prostředí pojem, vývoj, prameny, postavení v systému práva, principy Ivana Průchová.
Název: VY_32_INOVACE_VVP_8A_14F Škola:
CÍLE ŠKOLNÍ TĚLESNÉ VÝCHOVY
Název projektu: Moderní škola
Didaktika sportovních činností
Evaluace a hodnocení Evaluace Autoevaluace ©.
Brno „Dítěti můžeme říci dvěma způsoby, co je slepý člověk. Můžeme mu říci, že slepý člověk je člověk, který nevidí. Nebo mu řekneme:“Zavři.
Stimulace tvořivosti – tvůrčí řízení a vedení lidí,
Pedagogika II Lekce 2: Alternativní školství
karel oliva Akademie věd ČR
Volný čas – kultura: kina, divadla, koncerty, výstavy, muzea
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ B/ A/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
seminář k Teorii a metodice výchovy
Andragogika Vzdělávání.
Pedagogika školního sportu
Vzdělávací oblast: Člověk a společnost
Životní cyklus.
Volný čas a kultura Kultura pro děti a kultura dětí
SOS-Kinder- und Jugendhilfen
Vzdělávání v Praze Hlavní město Praha podporuje řadu projektů s cílem zvýšit kvalitu vzdělávání zaměření na instituce zřizované Hlavním městem Praha pomoc.
Digitální gramotnost Informatické myšlení
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Mgr. Kateřina Lojdová Teorie a metodika výchovy Lekce 6: Dítě v procesu socializace výchovy a vzdělávání Mgr. Kateřina Lojdová
phdr. Hana pazlarová, ph.d.
Kultura a problematika přístupnosti kulturního bohatství ve vzdělávání neslyšících žáků ZŠ Mgr. et MgA. Mariana Koutská katedra speciální pedagogiky, Pedagogická.
Domy na půl cesty ve středočeském kraji
Spolupráce s rodiči a komunitou
Centra kolegiální podpory
Akční plán - plánované společné aktivity
Estetická výchova Jak rozvíjet estetické vnímání světa u dětí předškolního věku. Propojení hry a umění estetického vnímání, hledání významů uměleckých.
Život bez střeva , Praha.
Struktura pedagogiky.
Revize kurikulárních dokumentů pro všeobecné a
MATEŘSKÁ ŠKOLA Pardubice - Dubina, Erno Košťála 991
STŘEDOŠKOLSKÁ ODBORNÁ ČINNOST
Transkript prezentace:

Krása a umění jako prostředky výchovy

Umění ovlivňuje náš život hlouběji, než někdy přiznáváme. Význam estetické výchovy z hlediska: Individuálního rozvoj psychických a fyzických funkcí, tvůrčí aktivity, obohacení poznávání reality, umocnění postojů jedince ke skutečnosti společenského vytvoření předpokladů kulturního a uměleckého života společnosti, estetizace života a práce

Estetická výchova napomáhá rozvíjet činnost smyslových orgánů rozvíjí myšlení a řeč rozvoj fantazie prostředek obohacování poznání rozvoj volní stránky žáků utváření estetického vztahu člověka ke skutečnosti rozvoj zájmů estetizace životního slohu

Hlavní cíle estetické výchovy Rozvoj vnímání, chápání, citového prožívání a hodnocení uměleckých děl a estetické stránky reality. Seznámit se se základními uměleckými díly národní a světové kultury a s jejich tvůrci a interprety a s hlavními etapami vývoje umění. Rozvoj uměleckých schopností a dovedností. Uměním a krásou obohacovat poznání mládeže a zušlechťovat její myšlení, cítění, chování a pracovní činnost.

Estetická výchova má ve svém širším pojetí dvě stránky: aktivní (činnostní, tvořivou) receptivní (citově poznávací)  Rozvoj jedince probíhá prostřednictvím: Vnímání a prižívání krásy Vytváření krásy (literární, výtvarná, hudební atd.) Formy estetické výchovy: školní – ve vyučování – mimo vyučování mimoškolní rodinná

Prostředky estetické výchovy Umění = základní prostředek estetické výchovy společenské funkce umění: poznávací – poznávání skutečnosti ve formě „uměleckých obrazů“ etická – obraz sféry mravních jevů, vztahů, postojů, obraz řešení mravních konfliktů emocionální – hluboké citové prožitky a rozvoj citové sféry estetická – konečná syntéza všech těchto funkcí (terapeutická, ekonomická atd. funkce) 2) Prostředí přírodní společenské pedagogické (výchovných institucí)

3) Práce a mimopracovní činnosti (hra, sport) estetické aspekty: ve výsledku v estetice pracovního prostředí v estetice mezilidských vztahů na pracovišti v estetice samotného pracovního procesu

Mimovyučovací formy estetické výchovy hromadné – veškerá mládež návštěva divadel, galerií, exkurzí, koncertů atd. návaznost na obsah školní výuky emocionální umělecké zážitky s doplňkovými vzdělávacími úkoly předběžná příprava, průvodní slovo, specifické aktivizační úkoly zájmové – skupiny estetickovýchovné kroužky aktivní umělecký rozvoj – recitační, dramatické, pěvecké, instrumentální, výtvarné poznávání uměleckých děl – literární, filmové, hudební kroužky individuální usměrnění zájmové četby doporučení návštěvy kulturních podniků individuální vedení žákovských výtvarných činností

Dětské muzeum: primárně pro potřeby dětí velké muzeum může děti odstrešovat, být nepodnětné umožňuje uchopení exponátů, volný pohyb Muzea, galerie, zámky apod.: nabízí školám komplexní služby ekonomicky náročné služby, které by si škola nemohla dovolit Nejlepší ukázkové nabídky: Getty center, LA; Musée Rodin, Paris; Le Bourget, Paris; Chantilly, Picardie; Natural History Museum, London; Postup při návštěvě kulturních zařízení Příprava (kontakt, osobní návštěva, otevírací doba, trasa, objednání, vstupné atd.) Provedení (délka dle věku, přestávky, občerstvení, lépe několik typických děl) Zhodnocení (v kulturní instituci nebo ve škole, fotky, referáty apod.)

Musée Rodin http://www.musee-rodin.fr/welcome.htm Na každé pololetí nový program Přípravné kursy pro učitele Lekce pro žáky/studenty dle věku, typu školy…

Le Bourget http://www.mae.org/espace-pro/education.html Ukázka ideálního využítí audiovizuální techniky a médií V provedení je ukázkovým spojením estetických, edukativních, praktických, účelných a mediálních prvků Maximálně efektivní kombinace

Château de Chantilly http://www.chateaudechantilly.com/chateauchantilly/fr/preparezvisite/ecoles.html Široká nabídka okruhů pro školy, skupiny, volnočasová zařízení Pracovní listy/sešity, hrové aktivity, soutěže Příručky pro plánování návštěvy

Getty center http://www.getty.edu/education/ Celý komplex a všechny služby zdarma Volnost ve volbě aktivit na učiteli (včetně pohybových aktivit v zahradě) Každý den jiná nabídka lekcí, prohlídek, dle věku, typu zařízení (škola/volný čas…) Např. http://www.getty.edu/education/for_teachers/curricula/contemporary_art/lesson_plan_index.html

Natural History Museum http://www.nhm.ac.uk/education/index.html Muzeum uzpůsobené edukativním potřebám (důraz na výukové), dětem Široká nabídka aktivit, nová 4krát ročně Lekce s různorodými aktivitami, zahrnují občerstvení atd.