„ Na tomto světě mne nelze pochopit.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VY_52_INOVACE_DEK_52 B A U H A U S
Advertisements

Environmentální výchova pro základní školu
Úvod do Teorie her. Vztah mezi reálným světem a teorií her není úplně ideální. Není úplně jasné, jak přesně postavit herněteoretický model a jak potom.
Tematická a kompoziční složka literárního díla
Co je estetika?  věda o podstatě a formách tvorby podle zákonů krásy  základ osvojení světa jako tvůrčí,cílevědomé činnosti lidí-estetické osvojování.
©c.zuk ©c.zuk Obchodní akademie a Střední odborná škola,
Zpracování seminárních a kvalifikačních prací
Jak získat nadané žáky pro nové technologie Dora Kroisová 1.
Základní umělecká škola Sologubova 9/A, Ostrava – Zábřeh, příspěvková organizace Studijní zaměření: Výtvarný obor Návrh textu ŠVP.
Tomáš Doseděl, Jak psát práci SOČ Tomáš Doseděl,
FYZIKA VÝZNAM FYZIKY METODY FYZIKY.
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř. 17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Chemie technické lyceum 1. ročník
Předmět sociologie Věda společenská a behaviorální
Obsah předmětu Základní pojmy Umělecké styly
Jak psát práci SOČ Tomáš Doseděl,
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Chemie jako věda Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
Bauhaus
Úvod.  Ekonomie = interdisciplinární věda zkoumající zejména chování ekonomických subjektů = dále také hospodárnost, úspornost, dobré hospodaření  Obecná.
Výtvarné setkání v MŠ II.
Až na samý časový okraj vzniku vesmíru nahlédla americká sonda WMAP. Podle jejího měření se vesmír rozepnul do obrovských rozměrů v triliontině sekundy.
VY_52_INOVACE_DEK_51 ABSTRAKCE PŘED 1. SVĚTOVOU VÁLKOU
Sociální vztahy Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace Interakce Interpersonální vztahy Sociální vztahy.
Cesta a význam dó, tao Staří válečníci se vydávali dokonale připraveni na krvavou cestu života Ani dnes to není jiné, stačí např.nasednout do automobilu…
Učebnice VINOHRADNICTVÍ Číslo aktivity: 3 Název klíčové aktivity:
4.Dynamika.
3. Moderna – inspirace pro bydlení dneška přelom století – počátek hledání „nové architektury Boj staré legitimní architektury s modernou P.Behrens –studium.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Systém dalšího vzdělávání pracovníků výzkumu a vývoje v MS kraji a jeho realizace Anglické standardy při psaní projektu Osnova kurzu
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
FUNKCIONALISMUS Jana Bobčíková.
BAUHAUS Jana Bobčíková.
Poradenství pro zdravotně postižené Pojetí a přínos kurzu Anna Kučerová.
IMPRESIONISMUS.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Geometrická abstrakce
Funkcionalismus v architektuře
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ZÁSADY KONCIPOVÁNÍ LOGISTICKÝCH SYSTÉMŮ KAPITOLA 5: VZTAH STRATEGIE PODNIKU A LOGISTICKÉHO PLÁNOVÁNÍ, CÍLE, METODY A NÁSTROJE PLÁNOVÁNÍ, POSTUPOVÉ KROKY.
Sociální psychologie se zaměřením na sport
1 HISTORICKÝ PROSEMINÁŘ Postup v rámci bakalářského studia oboru Dějin křesťanského umění na KTF UK: INTERDISCIPLINÁRNÍ CVIČENÍ HISTORICKÝ PROSEMINÁŘ SEMINÁŘ.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Pavel Gabrhel ak. soch. Název prezentace (DUMu): 15) Užitá grafika Název sady: Výtvarná příprava Ročník: 1. Číslo.
Informatika. Cíle výuky informatiky Studenti se mají seznámit se základními pojmy, problémy, postupy, výsledky a aplikacemi informatiky tak, aby je dokázali.
Moderní a současná architektura Číslo DUM: VY_32_INOVACE_DVK_4_15 Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ / Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ / Název.
„Napříč moderním uměním aneb kreativity se nebojíme“ -výtvarná soutěž pro II.stupeň ZŠ a MŠ Nedašov Mgr. Jarmila Švédová.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autoři: Ing. Hana Ježková Název prezentace (DUMu): 1. Charakteristika a historie ekologie Název sady: Základy ekologie pro.
Autor : Mgr. Terezie Nohýnková Vzdělávací oblast : Člověk a příroda Obor : Přírodopis Téma : Planeta Země Název : Teorie o vzniku Země a života Použité.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Didaktika odborných předmětů jako vědní disciplína
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Struktura povrchu VY_32_INOVACE_45_899
POPIS Mgr. Michal Oblouk.
Karolína Hejduková GP3MP_MGP Metodika galerijní pedagogiky 2013
Vztahy mezi lidmi Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace
„ Na tomto světě mne nelze pochopit.
Sociologie jako věda Mgr. Vladimír Velešík.
Číslo dum: VY_32_INOVACE_DVK_4_10
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
VY_32 _INOVACE_PSYCHOLOGIE.01
Karolína Hejduková GP3MP_MGP Metodika galerijní pedagogiky 2013
výtvarné vyjadřování od nejstarších dob
Pedagogika a psychologie
Úvod do psychologie II. přednáška
Novoplatonismus.
Základní filozofické otázky
Transkript prezentace:

Paul Klee Pedagogický náčrtník a koncepce vzdělávání na Umělecké škole Bauhaus „ Na tomto světě mne nelze pochopit. Neboť přebývám právě tak u mrtvých Jako u nenarozených. Poněkud blíže k srdci všeho stvořeného, než je obvyklé A zdaleka ještě ne tak blízko.“ Z Kleeových deníků, překlad Ivan Wernisch.

Umělecká škola Bauhaus Historie 1919–1925 Weimar učiliště vzniklé sloučením Uměleckoprůmyslové školy a Akademie výtvarných umění. zakladatel- Henry van de Velde architekt budovy- Walter Gropius 1921- 1930 Paul Klee pedagogem na Bauhausu 1925- 1932 Dessau stěhování Bauhausu do Dessau architekt budovy- Walter Gropius 1932 nucené stěhování Bauhausu do Berlína 1933 zrušení školy nacisty

Umělecká škola Bauhaus Ředitelé 1919–1928 Walter Gropius 1930–1933 Hannes Meyer 1930–1933 Ludwig Mies van der Rohe

Umělecká škola Bauhaus Významné osobnosti 1/2 Josef Albers vedl základní kurz- „Vorkurs“ Lyonel Feininger vedl kurzy tisku a grafiky , jeho dřevořez „katedrála“ se stala ilustrací manifestu Bauhausu Vasilij Kandinskij vedl kurzy nástěnné malby, v základním kurzu přednášel o abstraktních formách, elementech a analytické kresbě

Umělecká škola Bauhaus Významné osobnosti 2/2 Gerhard Marcks vedl keramickou dílnu László Moholy-Nagy vedl úvodní kurz, byl vedoucím ateliéru kov. Během svého působení publikoval mnoho knih s tématikou Bauhausu Oskar Schlemmer vedl kurz zaměřující se na malbu na stěně, kamenický kurz a práci se dřevem Johannes Itten formuloval úvodní kurs „Vorkurs“

Umělecká škola Bauhaus Umělecká koncepce 1/2 Ojedinělý experiment ve výtvarné pedagogice Cíle reformovat a unifikovat pedagogiku Walter Gropius: veškerá tvorba má sociální, symbolický a intelektuální podtext Propojení akademických disciplín (kresba, malba, socha, architektura) a uměleckého řemesla Inspirace – středověká stavební huť – členové vkládali veškerý svůj um do velkolepého kolektivního díla Ateliéry nevedeny autoritativním přístupem jednoho pedagoga Specializované dílny pod vedením dvou mistrů – řemeslného a výtvarného pedagoga Lyonel Feininger, Cathedral, Dřevoryt, 1919, logo Bauhausu

Umělecká škola Bauhaus Umělecká koncepce 2/2 Cíl: tvorba prostých a funkčních návrhů běžných předmětů vhodných k zavedení do průmyslové výroby. Školní návrhy pronikly mezi veřejnost Řada produktů se dostala do sériové výroby. Díky prodeji návrhů si částečně Bauhaus mohl přivydělat. Finanční prostředky musel získávat sám, neboť byl finančně soběstačný a nezávislý na finanční pomoci státu Stacking Tables, Josef Albers Folding Chair, Alfred Arndt Bauhaus Lamp, Wilhelm Wagenfeld LittlePeg Dolls, Josef Albers, 1926

Formulace Johannesenem Ittenem Vorkurs - úvodní kurs Formulace Johannesenem Ittenem Probíhal první půl rok studia a byla pro všechny studenty povinným- po něm následovaly další studia materiálů a jednotlivých ateliérů Důraz na propojení a rozvoj všech složek studentovy osobnosti Seznámení se s fyzikálními vlastnostmi materiálů, barev, zákonů přírody, nauka o kontrastech – materiálová cvičení Výuka založena na komunikaci a zpětném vysvětlení díla Ideální schéma výuky, stanoveno roku 1922

Pedagog na umělecké škole Bauhaus Paul Klee Pedagog na umělecké škole Bauhaus 1921–1930 vedl úvodní kurz – základy designu 1922 ředitelem dílny specializující se na kov 1922–1925 ředitelem dílny malby na sklo 1926–1930 ředitel ateliéru volného sochařství a zároveň vedl volnou malbu 1931 odchází z Bauhausu Na Bauhausu z mistrů vyučoval nejdelší čas. Toto dlouholeté napojení na jeho studenty a mělo oboustranně velký vliv.

Pedagog na umělecké škole Bauhaus Paul Klee Pedagog na umělecké škole Bauhaus Během působení na Bauhausu publikoval své eseje a přednášky: o studiu přírody, tvůrčím myšlení Zabýval se nejen problematikou výtvarných forem, které publikoval v pedagogickém náčrtníku, ale přednášel i o barevné teorii. Razil nový přístup k výuce bez zbytečných dogmat Primární ve výuce pro něj byla individualita studenta Učil základy barvy a tvaru tak, aby studenti mohli na něj volně navázat Usiloval o harmonii Příklad koncepce výuky barvy – zkoumání chování červené barvy vzhledem k bílé a černé barvě

Paul Klee Pedagogický náčrtník vyšel roku 1925 jako druhý svazek knihy Bauhausu pod vedením Waltera Gropia a László Moholy-Nagyho. shrnuje Kleeho přednášky ze semestrální výuky roku 1924 věnované nauce o výtvarných formách (Formlehre) rozsah těchto konceptů je podstatně větší než ve skutečnosti vyšel v Pedagogickém náčrtníku. Obsahuje přípravu teoretických přednášek a cvičení na 190 stran linkovaného textu konceptů připadá 46 stran knižního vydání Klee v něm podrobně seznamoval své studenty s problematikou výtvarných forem a jejich uplatňování na výtvarné ploše Při prvotním pohledu se může zdát, že podávaný výklad v Pedagogickém náčrtníku Paula Kleeho má tendenci ke stručnosti. Dle jeho vlastních slov však právě střízlivost a stručnost měla za úkol ponechat studentům pojmy i vztahy mězi němi otevřené

Pedagogický náčrtník Obsah členěn do 4 částí odlišených od sebe čísly I- IV Postupně se zabývá ontogenezí linie, jejího vyjádření. V dalších kapitolách přechází ke struktuře, tvorbě v druhé a třetí dimenzi. Neopomíná přírodní zákonitosti. Kapitoly končí symbolikou pohybu Postupem probíraných témat se jeho přednášky a zákonitosti vzájemného působení jednotlivých částic a prvků stávaly komplikovanější „Bezprostředně po nasazení tužky nebo jiného ostrého nástroje začne vznikat linie. Jestliže ale černou nebo barevnou linii zalomím, vznikne plocha.“ Paul Klee, Pedagogický náčrtník, 1999, Triáda, s. 58.

Aktivní a mediální linie Pedagogický náčrtník Aktivní a mediální linie Vnímání pasivních a aktivních linií je charakterizováno jistými omezeními: „Mediální linie se vyznačuje uklidňujícím charakterem, bez začátku nebo bez konce. Z hlediska elementárního (jako pohyb ruky) je sice ještě linií, ale je-li dovedena do konce, lineární účinek okamžitě nahrazuje plošná působnost. Zároveň linie přichází o svůj dynamický charakter, ten je nahrazen ztělesněním nejdokonalejšího klidu (zejména kruhu).“ Paul Klee, Pedagogický náčrtník, 1999, Triáda, s. 59. Aktivní linie. Její průběh je přesně ohraničen body Mediální linie- stojí na pozici mezi plochou a posunovaným bodem. Zprvu jsou lineární, ale pokud se body uzavřou dojde k plošnému účinku

Aktivní, pasivní, mediální – vysvětlení pojmů Pedagogický náčrtník Aktivní, pasivní, mediální – vysvětlení pojmů Aktivní Porážím (jako člověk porážející strom) Mediální Padám (větev stromu dopadá na zem) Pasivní Poražen (strom ležící na zemi)

Vyšší strukturální plochy jako předobrazy přírody Pedagogický náčrtník Vyšší strukturální plochy jako předobrazy přírody Tématiku těchto přednášek započal úvodem: „Anatomie nás učí, že hmotu, z níž všechny rostlinné i zvířecí fenomény sestávají můžeme rozdělovat podle struktury. Tu objevujeme pomocí nože.“ Paul Klee, Pedagogický náčrtník, 1999, Triáda, s. 59. V těchto kapitolách se věnoval strukturám od nejmenších částic nalézaných nejen v přírodě, ale i v lidském organismu V návaznosti na tyto příklady postupoval při výkladu struktur lidského těla od vazivových částí až po celistvé pohybové ústrojí s důrazem na k funkci pohybu řízeného mozkem Nejmenší částice v podobě sklípků kostí, vazivová struktura, vlákna šlach Popis vztahu kosti a svalu. Kost je vzhledem k aktivitě svalu pasivní. Je dle něj na principu vyššího řádu neboť samotná kost nezmůže nic

Vnímání uměleckého díla Pedagogický náčrtník Vnímání uměleckého díla V přednáškách se nezabýval pouze zákonitostmi vývoje kresby ale také genezí uměleckého díla jako takového. Zde uvedl polemiku nad vztahem k tvoření uměleckého díla a jeho vnímáním Z jeho přednášek vyplývá, že vnímal dílo jako výsledek lidské činnosti, které se vyznačuje jak pohybem tvorby vpřed (která je fyzicky omezena) tak také protipohybem vnímání (zde umělec rozvažuje a vnímá svou práci)

Prostorové vidění díla Pedagogický náčrtník Prostorové vidění díla V kapitole zabývající se dimenzemi také popisuje vliv horizontu na vnímání prostoru „Pokud vidíme horní plochu vsazeného prostoru z podhledu, pak se nachází nad linií očí. Horizontála musí tedy probíhat pod ní.“ Horizontální linie je tlustě vyznačena „Pokud vidíme na horní plochu vsazeného prostoru z nadhledu, pak se nachází nad ni.“ Paul Klee, Pedagogický náčrtník, 1999, Triáda, s. 30.

Země voda vzduch – demonstrace živlů 1/2 Pedagogický náčrtník Země voda vzduch – demonstrace živlů 1/2 Svislice symbolizují statičnost mířící do středu země Voda a atmosféra tvoří mezistupeň k svobodnější dynamice a svobodě pohybů, které spadají pod oblasti s jinými zákony

Země voda vzduch – demonstrace živlů 2/2 Pedagogický náčrtník Země voda vzduch – demonstrace živlů 2/2 Demonstrace vzduchového balonu překonávajícího přechody z teplé do studené vrstvy během jeho stoupání Demonstrace pádu kamene ze skály, jehož rychlost se stupňovitě zrychluje

Pedagogický náčrtník Symboly pohybu Tato problematika byla nastíněna již v kapitole zabývající se „Zemí vodou a vzduchem“ Příklady uváděl na kyvadle a zejména šípu obr. 63a: díky rozkyvu do stran se olovnice mění v kyvadlo obr. 66 a 66a: demonstrace čeho by se dosáhlo při pohybu kyvadla s absencí zemské přitažlivosti. Nastala by dle Kleeho „nejryzejší forma pohybu- pohyb kosmický“. Vznikl by kruh

Pedagogický náčrtník Šíp Byl jedním z častých Kleeových kompozičních témat. Byl pro něj velmi důležitým Šíp byl pro něj ztělesněním pohybu, ale také otázky, jak prodloužit dosah lidského těla. Při interpretaci tohoto symbolu s ním zacházel subjektivním způsobem- vykládal si ho po svém „ Otcem šípu je myšlenka: jak se tam dostanu za řeku, za moře, za hory!“Paul Klee, Pedagogický náčrtník, 1999, Triáda, s. 61. Přesahoval u něj tradiční význam. „Šípy nechte si narůst křídla, abyste zasáhly a cestu dokonaly, i když nedokonáte, ale samy skonáte.“Paul Klee, Pedagogický náčrtník, 1999, Triáda, s. 61.

Závěr 1/2 Pedagogický náčrtník končí nastíněním pohybu barev. Problematika barev měla být navázáním na Pedagogický náčrtník. K dokončení však nedošlo Pedagogický náčrtník je vysoce komplexně a kvalitativně vyvážený text. Jeho cílem byl rozvoj všech stránek budoucích umělců a řemeslníků Je v něm patrná snaha o porozumění světa kolem nás, stejně jako umění. Právě exaktní přírodní vědy (matematika, fyzika, biologie) měly poskytnout návody k respektování či porušování pravidel tvorby Je v něm patrná inklinace ke spirituálnímu pochopení jednotlivých leckdy zdánlivě běžných jevů

Závěr 2/2 I když jednotlivé poučky mohou pro čtenáře působit poněkud naivně, je přímá návaznost na koncepci výuky Bauhausu. Tyto zákonitosti jsou spatřovány v hledání Kleeových zákonitostí nejen pro svět a tvorbu, ale také pro fenomén celého moderního malířství Leč publikoval a přednášel tento úvodní kurz, který byl přístupen i budoucím řemeslníkům, velmi dobře si uvědomoval, že umělec musí postihnout víc než základní zákonitosti. Prohlásil, že: „Genialita je genialitou, je milosrdenstvím, bez začátku a bez konce. Je tvořením. Genialitě se naučit nelze, protože není normou, ale vyjímkou.“ Paul Klee, Pedagogický náčrtník, 1999, Triáda, s. 63.

Děkuji za pozornost.

Použitá literatura Knihy: Internetové zdroje: Obrazová příloha: KLEE, Paul; PELÁNOVÁ, Anita. Pedagogický náčrtník. Praha : Triáda, 1999. 73 s. ISBN 8086138151. KLEE, Paul; BLÁHOVÁ, Alena. Vzpomínky, deníky, esej. Praha : Arbor vitae, 2000. 82 s. ISBN 8090196497. Internetové zdroje: http://designhistory.org/Bauhaus3.html (vyhledáno 7.11.2011) http://neviditelnypes.lidovky.cz/architektura-bauhaus-05y-/p_architekt.asp?c=A110822_174137_p_architekt_wag (vyhledáno 3.11.2011) http://www.rozhlas.cz/radiozurnal/zzz/_zprava/bauhaus-skola-ktera-to-nemela-nikdy-lehke--551085 (vyhledáno 5.11.2011) http://en.wikipedia.org/wiki/Bauhaus (vyhledáno 5.11.2011) http://www.bauhaus-dessau.de/index.php?en (vyhledáno 7.11.2011) http://bauhaus-online.de/en/atlas/personen/lyonel-feininger (vyhledáno 7.11.2011) Obrazová příloha: str. 1-10: http://bauhaus-online.de/en/atlas/personen/lyonel-feininger (staženo 20.11.2011) str. 11-23: KLEE, Paul; PELÁNOVÁ, Anita. Pedagogický náčrtník. Praha : Triáda, 1999. 73 s. ISBN 8086138151. (fotografie knihy: Lenka Tučková)