POPULAČNÁ GENETIKA..

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
AUTOR: Ing. Helena Zapletalová
Advertisements

Irena Svobodová Gymnázium Na Zatlance
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak,
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak,
GENETIKA MNOHOBUNĚČNÝCH ORGANISMŮ
Genetika eukaryotní buňky
Genetika Biologická věda zabývající se zkoumáním zákonitostí dědičnosti a proměnlivosti organismů.
Základy genetiky = ? X Proč jsme podobní rodičům?
Dědičnost monogenních znaků
POPULAČNÍ GENETIKA 6 faktory narušující rovnováhu populací
Prof. Ing. Václav Řehout, CSc.
Prof. Ing. Václav Řehout, CSc.
Olomouc 10. října 2009 Marek Vácha
Hardy – Weibergův zákon
Základy genetiky.
Stránky o genetice Testy z genetiky
Genetika populací, rodokmen
Kolik gamet tvoří monohybrid?
Autor: Mgr. Tomáš Hasík Určení: Septima, III.G
Základy genetiky Role nukleových kyselin DNA – A,T,C,G báze
1 Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_BIOLOGIE 2_20 Tematická.
Dědičnost základní zákonitosti.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Genetická variabilita populací  Pacient je obrazem rodiny a následně populace, ke které patří  Distribuci genů v populaci, a to jak jsou četnosti genů.
Populační genetika.
Populační genetika.
BIOLOGIE ČLOVĚKA Tajemství genů (28).
Genetika populací kvalitativních znaků
GENETICKÁ A FENOTYPOVÁ
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Autor: Mgr. Tomáš Hasík Určení: Septima, III.G
Příklady z populační genetiky
Mendelistická genetika
2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Populační genetika Fenotypy, genotypy RNDr Z.Polívková
Autozomální dědičnost
Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Úvod do genetiky – Mendelovská genetika Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10 /2 Šablona: III/2 Inovace.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Genetika populací – řešené příklady Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/14 Šablona: III/2 Inovace.
Genetika populací Doc. Ing. Karel Mach, Csc.. Genetika populací Populace = každá větší skupina organismů (rostlin, zvířat,…) stejného původu (rozšířená.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Genetika populací – teoretický základ Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10 /13 Šablona: III/2 Inovace.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Dědičnost vázaná na pohlaví – příklady k procvičování Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/10 Šablona:
Narušení genetické rovnováhy
Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Genetika Přírodopis 9. r..
3. Mendelovy zákony.
Výsledky vyšetrenia génu SH3TC2 u českých pacientov s dedičnou neuropatiou Charcot- Marie-Tooth typ 4C (CMT4C). Laššuthová P. (1), Mazanec R. (2), Prášilová.
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Základy genetiky = ? X Proč jsme podobní rodičům?
VY_32_INOVACE_19_28_Genetika
Hardyův – Weinbergův zákon genetické rovnováhy v populacích
genetika gen -základní jednotka genetické informace geny:
GENETICKÁ A FENOTYPOVÁ
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Pavol Nečas Gymnázium L. N. Senica Šk. rok 2008/2009 III.A
Chromozómy Peter Ďurec 3.L.
Základné prejavy života organizmov
Matematika 7. ročník Mgr. Libuše Horvátová ZŠ Clementisova
Populačná genetika človeka
Monogénna dedičnosť u človeka
Ing. Zlatica Molčanová Košice
Podmienená pravdepodobnosť
KVINTAKORDY Rachel Dudová.
PaedDr. Jozef Beňuška
INDEXY.
Genetika.
autor: Mgr. Marta Vozárová
Základy genetiky = ? X Proč jsme podobní rodičům?
Genetika. Pojmy: dědičnost genetika proměnlivost DNA.
Transkript prezentace:

POPULAČNÁ GENETIKA.

POPULAČNÁ GENETIKA Skúma dedičnosť a premenlivosť veľkých skupín jedincov. POPULÁCIA: - Skupina organizmov jedného druhu, ktorí sa pohlavne rozmnožujú, plodia potomstvo a sú priestorovo oddelení od iných príslušníkov toho istého druhu. - Je fenotypovo a genotypovo polymorfná - Súbor génov jej všetkých členov sa nazýva GENOFOND

Rozlišujeme: Veľké populácie: vyše 100 členov Malé populácie: do 100 členov

PANMIXIA. Náhodné párenie v populácii, pri ktorom sa s rovnakou pravdepodobnosťou môže spojiť ktorákoľvek samčia gaméta s ktoroukoľvek samičou gamétou Takto sa zabezpečí dostatočná rôznorodosť jedincov v prostredí.

Panmixia P: AA x aa F1: Aa, Aa, Aa, Aa P: Aa x Aa F2: AA, 2Aa, aa 4A = 16 AA 25% F3: 4A 4a = 16 Aa 50% 4A = 16 Aa 4a 4a = 16 aa 25% Populácia sa pri panmixii nemení, v ďalších generáciách pribúda heterozygtov

AUTOGAMIA. Samooplodnenie, t.j.: samičia gaméta je oplodnená samčou gamétou toho istého jedinca Zmenšuje genetickú heterogenitu populácie, preto má populácia tendenciu vrátiť sa do pôvodného stavu.

Autogamia V ďalších generáciách pribúda homozygotov P: AA x aa F1: Aa F2: AA, 2Aa, aa F3: AA, 2AA, 4Aa, 2aa, aa V ďalších generáciách pribúda homozygotov

Genetická štruktúra populácie Genofond Alely majú v populácii početnosť (zastúpenie) Početnosť alely sa vyjadruje: - v percentách (napr.: alela A má v populácii početnosť 50%) - desatinným číslom (napr.: početnosť alely je 0,5)

Genetická štruktúra populácie Gén A má dve alely, ktoré sa dajú usporiadať do troch genotypov (AA, Aa, aa) N = počet jedincov v populácii D = počet dominantných homozygotov (AA) H = počet heterozygotov (Aa) R = počet recesívnych homozygotov (aa) N = D + H + R

Príklad: Populácia je zložená zo 100 jedincov. Z nich je 70 dominantných homozygotov, 20 heterozygotov a 10 recesívnych homozygotov. Aká je štruktúra populácie? d = h = Zo známych početností vieme vypočítať početnosť jednotlivých alel. r =

p = Početnosť dominantnej alely A q = Početnosť recesívnej alely a p + q = 1 Dominantní homozygti sú AA p = d + h = 0,7 + . 0,2 = 0,8 Heterozygoti sú Aa Recesívni homozygti sú aa q = r + h = 0,1 + . 0,2 = 0,2 Gén má len dve alely, preto sa musia aj početnosti alel sčítať do jednej:

Hardyho – Weinbergov zákon ( zákon o populačnej rovnováhe) Aby sa v populácii ustálila rovnováha (ustáli sa stály pomer početnosti alel a genotypov neobmedzený rad generácii), musia byť splnené tieto podmienky: Populácia musí byť panmiktická Musí byť dostatočne veľká Jedinci všetkých genotypov musia byť plodní a rovnováha nesmie byť narušená mutáciami, selekciou alebo migráciou

Príklad. Populácia je zložená zo samých heterozygotov Aa. Odvoďte zastúpenie genotypov v nasledujúcej generácii. A......p a......q pomocou kombinačného štvorca AA... D si odvodíme zastúpenie genotypov Aa....H v nasledujúcej generácii aa....R

Ich relatívna frekvencia Kombinačný štvorec. ♀/♂ A a gén - alely p = 0,8 q = 0,2 Ich relatívna frekvencia AA Aa Genotypy 0,8 x 0,8 = 0,64 0,8 x 0,2 = 0,16 aa 0,2 x 0,8 = 0,16 0,2 x 0,2 = 0,4 Pravdepodobnosť, že sa stretnú dve dominantné alely je p x p = p ² = D dve recesíve alely je q x q = q² = R dominantná a recesívna alela je (p x q) +( p x q) = 2pq = H

Zapamätajte si: D = p² H = 2pq R = q² D+H+R=1 p²+2pq+q²=1 (p+q)²=1