Zlomky Násobení zlomků.
Násobení zlomků Násobení zlomků je jednodušší než sčítání a odčítání zlomků, protože nepotřebujeme převádět zlomky na stejného jmenovatele. . . Při násobení zlomků postupujeme tak, že vynásobíme zvlášť čitatele s čitatelem a jmenovatele s jmenovatelem. Jinými slovy: není potřeba převádět zlomky na společného jmenovatele.
Násobení zlomků Proces násobení zlomků a tvorbu výsledného zlomku si můžeme znázornit i graficky. Vybarvené obdélníčky určují násobené části celků. Celkový počet všech obdélníčků určuje jmenovatele výsledku. Průnik barevných obdélníčků pak čitatele výsledku.
Násobení zlomků Během výpočtů je výhodné provádět krácení zlomků, abychom počítali stále s co nejmenšími čísly. . :20 Výsledný zlomek opět zkrátíme. Při výpočtu můžeme postupovat i jinak, např. krátit již v zadání „nad sebou“. :20 . Protože výsledek není v základním tvaru, uvedeme jej do něj pomocí krácení tzv. „nad sebou“. 2 5
Uvedený způsob krácení se nazývá „krácení do kříže“. Násobení zlomků Při krácení můžeme využít i druhý způsob krácení zlomků, a to krácení „do kříže“. 1 1 2 2 Uvedený způsob krácení se nazývá „krácení do kříže“. Shrnutí: Zlomky můžeme vždy krátit „nad sebou“ a při násobení „do kříže“. POZOR! Krátit do kříže lze zlomky pouze při násobení!
Násobení zlomků Během výpočtů je výhodné provádět krácení zlomků, abychom počítali stále s co nejmenšími čísly. 1 3 2 3 5 1 Na závěr vynásobíme čitatele a jmenovatele. Nejdříve zlomky vykrátíme do kříže. A poté ještě i nad sebou.
Poté vynásobíme zvlášť čitatele Násobení zlomků Protože při násobení platí komutativní zákon, můžeme při krácení do kříže krátit vzájemně mezi všemi zlomky. 1 1 3 2 2 5 Nejdříve s výhodou zlomky vykrátíme, abychom předešli počítání s velkými čísly. Poté vynásobíme zvlášť čitatele a zvlášť jmenovatele.
A nyní již příklady k procvičení – poprvé . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Klikni pro zobrazení výsledků.
A nyní již příklady k procvičení – poprvé (řešení) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
A nyní již příklady k procvičení – podruhé . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Klikni pro zobrazení výsledků.
A nyní již příklady k procvičení – podruhé (řešení) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
A nyní již příklady k procvičení – potřetí . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Klikni pro zobrazení výsledků.
A nyní již příklady k procvičení – potřetí (řešení) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Klikni pro zadání příkladu. A ještě něco interaktivního – vynásob zlomky. Otevřete následující odkaz, určete si výpočtem výsledek a pak si jej zkontrolujte: http://www.harcourtschool.com/activity/elab2004/gr5/14.html Pomůcka, jak na to (klikej): Klikni pro zadání příkladu.
Zadejte výsledný čitatel a zmáčkněte ENTER pro kontrolu. A ještě něco interaktivního – vynásob zlomky. Otevřete následující odkaz, určete si výpočtem výsledek a pak si jej zkontrolujte: http://www.harcourtschool.com/activity/elab2004/gr5/14.html Pomůcka, jak na to (klikej): Zadejte výsledný čitatel a zmáčkněte ENTER pro kontrolu.
Zadejte výsledný jmenovatel a opět zmáčkněte ENTER pro kontrolu. A ještě něco interaktivního – vynásob zlomky. Otevřete následující odkaz, určete si výpočtem výsledek a pak si jej zkontrolujte: http://www.harcourtschool.com/activity/elab2004/gr5/14.html Pomůcka, jak na to (klikej): Zadejte výsledný jmenovatel a opět zmáčkněte ENTER pro kontrolu.
Pokud příklad správně vypočítáte, můžete si kliknutím vyvolat další. A ještě něco interaktivního – vynásob zlomky. Otevřete následující odkaz, určete si výpočtem výsledek a pak si jej zkontrolujte: http://www.harcourtschool.com/activity/elab2004/gr5/14.html Pomůcka, jak na to (klikej): Pokud příklad správně vypočítáte, můžete si kliknutím vyvolat další.
Shrnutí: Násobení zlomků provádíme tak, že vynásobíme zvlášť čitatele a zvlášť jmenovatele. Pro snadnější výpočty můžeme při násobení zlomků krátit do kříže. 1 4 2 1 2 1