Specifika dětského výtvarného projevu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Odraz světla na rozhraní dvou optických prostředí
Advertisements

Počítačová grafika Nám umožňuje:
Přednáška č. 3 Normalizace dat, Datová a funkční analýza
Základy focení – Zlatý řez a formáty souborů ve fotografii
Vlastnosti kapalin, povrchové napětí
Umění 20. Století Malířské proudy a směry počátku 20. století
ŠVP a můj předmět Výtvarná tvorba
Světelné jevy Optika II..
Vývoj dětské kresby Kresba lidské postavy.
Projekt MŠMT ČR EU PENÍZE ŠKOLÁM Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/
PERSPEKTIVNÍ ZOBRAZOVÁNÍ HRANATÝCH PŘEDMĚTŮ
Výtvarné setkání v MŠ II.
Bitmapová a Vektorová grafika
VY_32_INOVACE_FOTF10360ŠVA Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1,5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:
Kognitivní vývoj Jean Piaget viděl vývoj intelektových ( v širším slova smyslu kognitivních) schopností jako 4 etapy, přičemž každá z nich znamená objevení.
Kartogramy jednoduché tematické mapy s dílčími územními celky, do kterých jsou plošným způsobem znázorněna statistická data - reprezentují zásadně relativní.
GRAFIKA A DIGITÁLNÍ FOTOGRAFIE. 2 NĚCO O KOMPOZICI Kompozice, nebo-li česky skladba, je souhrn všech opatření, která děláme, aby snímek byl přehledný,
Zobrazování - základy..
Vítejte při prezentaci některých zajímavých vlastností slovníků Lingea Lexicon. Mezi stránkami můžete přecházet pomocí kláves, myší nebo počkat na automatické.
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám „Učíme aktivně“ Registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_14.
TVORBA TÉMATICKÝCH MAP
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
VY_32_INOVACE_FOTF11360ŠVA Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1,5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
Středové promítání dané průmětnou r a bodem S (Sr) je zobrazení prostoru (bez S) na r takové, že obrazem bodu A je bod A‘=SAr. R – stopník přímky.
Tato prezentace byla vytvořena
Teorie motivace Adéla Furiková.
Sociální diferenciace
Plán bytu Co je perspektiva, byla známa vždy?.
Kreslení valivých ložisek, jejich TĚSNĚNÍ A ZAJIŠTĚNÍ
IMPRESIONISMUS.
Mechanické vlastnosti plynů Co už víme o plynech
Cíle zobrazení Stavební výkresy – zobrazení prostorové konstrukce stavebního objektu na výkres - do.
Dětská kresba Vývoj a diagnostika.
Kresba.
ŘEZY A PRŮŘEZY.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Co dnes uslyšíte? Zavedení středového promítání.
PERSPEKTIVNÍ ZOBRAZOVÁNÍ OBLÝCH PŘEDMĚTŮ
Perspektiva.
Rastrová grafika E4.
Surrealismus.
Vývoj výtvarného projevu
PERSPEKTIVA.
Interpretace dětského výtvarného projevu 1.HODINA Mgr. Pavla Novotná
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Vlastnosti světla Číslo DUM: III/2/VT/2/3/41 Vzdělávací předmět: Pracovní výchova, Informatika Tematická.
VÝVOJ ŘEČI VY_52_INOVACE_ února 2014
Školení CDV 1 Značení je vizuální prostředek komunikace pro vysílání sdělení cílové skupině použitím symbolů, znaků nebo obrázků. Základní principyviditelnosti.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Věra Slezáková Název materiálu:
VÝVOJ DĚTSKÉHO VÝTVARNÉHO PROJEVU podle Victora Löwenfelda = tzv. stadiální vývoj 2.část.
Základy technického zobrazování
POPIS Mgr. Michal Oblouk.
KÓTOVÁNÍ určení rozměrů nebo polohy předmětu
KALIGRAMY Tematická oblast
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
POPIS Mgr. Michal Oblouk.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Vlastnosti světla
úvod a kartografická zobrazení
V hledáčku kompozice II.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Technické zobrazování Vypracoval: Lukáš Karlík
Dětská kresba Vývoj a diagnostika.
VNÍMÁNÍ A PŘÍSTUPNOST PROSTŘEDÍ
Práce s mapou Anotace: Materiál je určen k výuce vlastivědy ve 4. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základy orientace na mapě a glóbusu, práce s mapou, kompasem.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Druhy kompozic
Metodicko – organizační normy
Vlastnosti kapalin, povrchové napětí
V hledáčku kompozice II.
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
OPAKOVÁNÍ VNITŘNÍ USPOŘÁDÁNÍ LÁTEK (pevné, kapalné, plynné)
Transkript prezentace:

Specifika dětského výtvarného projevu Hazuková (1982) a Davido (2001) s Uždilovým rozšířením kategorií a popisem vycházejícím z premis tvarové psychologie (Uždil, 1978, 2002).:

Věcná konstanta Uplatňuje se při zobrazování tvarů v prostoru. Technicky je dítě schopno vidět, že se kruh mění na elipsu, že věci vzdálené jsou menší než blízké apod. Dětská psychika však odmítá tyto zkresleniny zobrazo-vat. Teprve po šestém roce dítěte ustoupí princip „věcné konstanty“ nově objevenému principu konstrukce objemu a výhodě zachycení prostorových vztahů. Obr. 3: Město, garáže a silnice (6,5 r.)

Zobrazování vedle sebe bez překrývání Překrývání tvarů je znakem vyspělého předškolního malíře. V tomto případě již silně působí vizuální vzpomínka (i když základ tohoto zobrazení je v konstrukci, ne v reprodukci).

Transparentnost Dítě zobrazuje i ty předměty nebo jejich části, které jsou ve skutečnosti zakryty. Obr. 5: Náklaďák (4,5). Dítě chce sdělit, že řidič v autě veze náklad a tuto skutečnost zobrazuje formou transparentnosti.

Sklápění V kresbě je to, co se plně uplatní v půdorysném pohledu sklopeno do půdorysu a je viděno v plném nadhledu, zatímco věci, které stojí kolmo k základně, jsou sklopeny do půdorysu podél nebo kolmo k ose nějaké dominanty (např. stromy sklopené kolmo k silnici). Mohou být též seřazeny okolo středu (rákosí okolo rybníka). Sklápění je ve skutečnosti plošné uspořádání prostoru a je přesnou analogií plošného uspořádání objemu.

Výtvarné vyprávění (simultaneita) Několik významových situací celého děje je zahrnuto do jedné kresby. Obr.7: Dinosauři a želví ninja. (7,6 r.) „Dinosaurus stojí u sopky, láva teče až k němu, druhý dinosaurus je v dálce, láva se vznítila a dostříkla až na něho a zabila ho, v rohu se vznáší červená duše mrtvého dinosaura, godzila utekla do pralesa a hledá ji vrtulník. Dole jsou želví ninjové, dávají si pizzu, pak jeden odchází a bojuje s černým lupičem.“

Grafoidismus Kresba se naklání ve směru písma, zakulacují se ostré úhly a jeden tvar přechází písařsky do druhého.

Zobrazovací automatismus (nepravý ornament) je název pro tendenci opakovat jednoduché a už osvojené tvary – čárky znamenající trávu nebo vlasy, knoflíky na kabátě apod. Může být základem tzv. nepravého ornamentu. Nepravý ornament často zakrývá určité mezery v představivosti a v myšlení. Obr. 9: Houba plave ve vodě (4,5 r.); Obr. 10: Náš dům (6 r.); nepravý ornament nepravý ornament proveden v provedení střechy a schodů na domě. na klobouku houby, vlnkách a „plotu“.

Rytmus, opakování, symetrie jsou základem kompozičních schopností v členění plochy a formální jednoty kresby. Základy kompozičního smyslu jsou podle Uždila (2002) dítěti vrozeny a mají svůj počátek už ve fyziolo-gických faktech (rytmus tepu a dechu, symetrie lidské postavy atd.).

Vytváření dětských schémat Dítě si vytváří určitý způsob zobrazení, který používá pro stejný předmět nebo motiv. Toto schéma se opakuje a dítě se k němu vrací. Vytvoření nového typu – přechod z jednoho symbolu na druhý – znamená pro dítě značnou duševní námahu, je však důležité pro další vývoj výtvarného vyjadřování. Luquet (1927) tento jev popsal jako první a nazval jej „grafický typ“.

Obrácená perspektiva Dítě kreslí objekty podle toho, jaký pro něj mají význam. Objekty znázorněné blíže spodnímu okraji jsou menší než ty, které se nacházejí ve středu obrazu. Důvodem je identifikace s některou z osob v kresbě uvnitř obrazu. Obr. 14: Lodě (4r.); zřetelně menší formy se vyskytují u spodního okraje.

Intelektuální horizont V období přibližně 6 - 7 let se v kresbě objevuje „horizont“, který ale neodpovídá vymezení perspektivy. Je to spíš oddělení země od nebe a má za úkol naznačit nerovnosti terénu. U dětí starších 6 až 7 let se setkáme s pokusem vyznačit prázdný prostor jako něco reálného, doopravdy existujícího. Děti jej vyčárají, vytečkují nebo vypletou serpentinovou linkou. Obr. 15: Zajíci na louce (5,8 r.); intelektuální horizont je již zobrazen, nikoli však zcela respektován – postavy se stále ještě vznáší v prostoru.

R-princip (pravidlo pravého úhlu) Dítě má jednak potřebu výrazně rozlišit směrovost, a současně si na pravém úhlu zakládá, protože podle něj zaručuje stabilitu stavby. Luquet (1927) seskupuje znaky: R-princip, smíšený profil a kolorit pod termín „příkladnost“, kterou považuje za rozhodující tendenci pro transformaci vnitřního modelu do vizuální formy.

Antropomorfismus Dítě má tendenci neživým předmětům připisovat určitou tvářnost, obdařovat lidským výrazem všechno, co se pohybuje a roste.

Smíšený profil Jedná se o kombinaci pohledu na objekt zpředu a ze strany, přičemž takto dítě zachycuje nejen lidské a zvířecí postavy, ale také stavby, domy ap. Obr. 21, 22: Zobrazení pomocí smíšeného profilu u slona (5 r.) a na obrázku domu (6,2 r.)

Kolorit (barevná nadsázka) Potřeba rozlišit jednu barvu od druhé, nezájem o lomené tóny a využití barvy jako kontury vede k tomu, že reálná barevnost věcí je transponována do nové polohy. Tato barevná nadsázka v sobě obsahuje také emocionální vztah k zobrazeným prvkům.