Psychoterapie Psychologickými prostředky působí na duševní život, chování člověka, jeho meziosobní vztahy i tělesné procesy tím, že navozuje žádoucí změny.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
EFT – na emoce zaměřená terapie
Advertisements

INTEGRACE KBT S JINÝMI PSYCHOTERAPEUTICKÝMI SMĚRY
PRÁCE S EMOCEMI Mgr. Lucie Turská.
Dva teoretické zdroje psychoterapie Psychologie osobnosti a mezilidských vztahů Psychologie mezilidského komunikačního působení Které osobnostní a vztahové.
MRTVICE JAKO NEZVANÝ HOST
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
PSYCHOLOGICKÁ PŘÍPRAVA - ÚVOD
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
Abraham Maslow zakladatel humanistické psychologie
a jeho využití u klientů po CMP
PSYCHICKÉ JEVY.
BEHAVIORISMUS John Watson I.P.Pavlov C.L.Hull N.E.Miller J.Dollard
TMG Radka Veselá IV/17 Stimulátory Motivátory Správné vedení firmy.
Psychohygiena seniora
Humanistická psychoterapie Carl R
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
OSOBNOST.
KBT z pohledu integrativního psychoterapeuta
Konflikty uvnitř interdisciplinárního týmu Proč vznikají a co se s nimi dá dělat Mgr. Radka Alexandrová Psycholožka DLBsH Rajhrad.
Sebepoznání klientů KBT v porovnání s dalšími terapeutickými směry Mgr. David Kuneš Psychologický ústav FF MU v Brně.
Sociální vztahy Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace Interakce Interpersonální vztahy Sociální vztahy.
Člověk v obtížných životních situacích Úvodní přednáška o krizích a jejích souvislostech.
Regulace úzkosti ve sportu
Humanistické a existenciální teorie v SP
Péče o osoby s afázií.
Mgr. Radek Markus Centrum následné péče DROP IN Holečkova 33, Praha 5
KRIZOVÁ INTERVENCE.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Psychologie II Sociální psychologie
Definice a vlastnosti Typy sociálních institucí Hodnoty a normy
Psychoterapie Psychologickými prostředky působí na duševní život, chování člověka, jeho meziosobní vztahy i tělesné procesy tím, že navozuje žádoucí změny.
Komunikace. Komunikace Komunikace je přenos nejrůznějších informačních obsahů v rámci komunikačních systémů Komunikace je přenos nejrůznějších informačních.
2. DUŠEVNÍ VÝVOJ OSOBNOSTI, PORUCHY VÝVOJE OSOBNOSTI
SEBEPOZNÁNÍ základ psychologické přípravy
Muzikoterapie.
Psychologické aspekty zdraví
Teorie vzdělávání dospělých
PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI
Výchova ke zdraví v porodní asistenci
Muzikoterapie RReceptivní – poslouchání hudby AAktivní – vlastní tvorba hudby (dítě hraje, zpívá, vyťukává rytmus) Intenzivně rozvíjí zejména smyslové.
Nevědomí Souhrn duševních procesů, které probíhají mimo duševní oblast a pozornost člověka. Zapomenuté a potlačené objekty a pudy. Neuvědomovaná oblast.
Úvod do psychologie Kostovčíková Petra Cumminsová: Záhady experimentální psychologie.
PORADENSKÁ PSYCHOLOGIE JAKO ODBORNÁ A PROFESNÍ ČINNOST:
PSYCHICKÁ PŘÍPRAVA VE SPORTU
Analýza duchovní situace Duchovní postoj Dialog s Bohem Duchovní hloubka Poslání Vzájemné ovlivnění všech prvků.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
Systemický přístup Mgr. Věra Pucová. Základní charakteristika přístup orientovaný na změnu opak diagnostického přístupu typický přístup pro sociální práci.
Psychologie v obezitologii MUDr. Lenka Mičínová Sáblíková
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluTeorie.
Osobnost Biologická (tělesná), sociální (společenská) a psychologická (duchovní) jednotka Struktura osobnosti Soubor relativně stálých vlastností.
Psychosomatika a její souvislost s fyziologií zátěže
P s y c h o t e r a p i e Psychoterapie = léčba psychologickými prostředky, tj. ovlivňováním pacientova prožívání a počínání významovou stránkou jeho interakce.
ZÁKLADNÍ ZNAKY A DRUHY CITŮ
Filozofie ošetřovatelství
Mgr.Michal Vičar Emoce.
Sociologie pro SPP/SPR/VPL
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Vztahy mezi lidmi Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace
Psychoterapie MUDr. Pavel Theiner, Ph.D..
Teorie vzdělávání dospělých
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Psychologie v obezitologii
Osobnost supervizora Jitka Navrátilová
Péče o osoby s afázií.
Náročné životní situace
Nevědomí.
Dějiny psychologie současná psychologie.
Rodičovství biologické a pěstounské
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY 2018/19 Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Transkript prezentace:

Psychoterapie Psychologickými prostředky působí na duševní život, chování člověka, jeho meziosobní vztahy i tělesné procesy tím, že navozuje žádoucí změny a tak podporuje úzdravu a znesnadňuje vznik a rozvoj určité poruchy zdraví

Působí skrze: Komunikaci Sdělování významů s cílem ovlivňování druhého a navozování žádoucí změny Verbální- rozhovor, výklad snů, psychodrama Neverbální-psychogymnastika, relaxace, muzikoterapie Psychoterapeutický vztah - má zásadní podíl pozitivní očekávání je základní předpoklad terapeutického procesu, nutná je důvěra, naděje Osobní setkání, průvodce Neosobní, direktivní

Použití Profylaxe-zamezení vzniku onemocnění Terapie-neurózy, závislosti,somatoformní (neurocirkulační astenie, dráždivý tračník), psychosomatické poruchy(astma bronchiale, náchylnost k alergiím, srdeční potíže, GIT potíže, ekzémy, bolestivé stavy, anorexie, bulimie..) Rehabilitace-zmírnění a přijetí následků poruchy zdraví Indikace-všude tam, kde se na vzniku, rozvoji a udržování nemoci podílejí psychosociální činitelé

Cíle a účinnost Osobnostní změny- pravdivější sebepoznání, porozumění sobě, rozsáhlejší akceptace sebe, zvýšení frustrační tolerance, nalezení a překonání vnitřních rozporů, změna hodnotového systému, názorů, postojů, chování Změny projevu(chování) – změna maladaptivního chování, řešení problémových životních situací Změny v nejbližším sociálním prostředí pac.-změna postavení členů mezi sebou, způsobu komunikace

Cíle vyjádřené v lékařské terminologii Mírnění a odstraňování psychopatologických fenoménů- úzkost, strach, deprese Přímá regulace nežádoucích psychofyziologických stavů- relax.postupy, hypnóza, biofeedback-krevní tlak, svalová tenze, imunitní odpověď

Formy Individuální- nejčastější, 90stupňů, leží na lůžku Skupinová-uměle vytvořená nebo přirozená, využívají se vztahy a interakce mezi členy skupiny v rámci léčebného společenství- pacienti i personál

Prostředky Psychoterapeutický rozhovor Relaxační a psychofyziologické postupy-vegetativní aktivace, svalové a psychické napětí-autogenní trénink, progresivní svalové uvolnění, meditace, biofeedback Expozice-nepřímo, v představách, přímo Sugestivní, hypnóza-abreakce, analgezie Psychodrama Psychogymnastika Arteterapie, muzikoterapie Hra

Faktory, jimiž se navozuje změna - obecné Situace terapie-bezpečí Osobnostní charakteristiky terapeuta – zralost, vnitřní stabilita, vyšší frustrační tolerance, sebepoznání, odborné kvality, supervize, spokojenost v osobním životě, autenticita, vysoká schopnost akceptace a empatie Osobnostní znaky pacienta- pozitivní motivace k úzdravě, pozitivní očekávání, sebeexplorace Vztah mezi pacientem a terapeutem-, důvěra, respektování svých rolí , náklonnost

Specifické účinné faktory psychoterapie Sugestivní-vlivem autority terapeuta Rozumové-sebepoznání, porozumění souvislostem, náhled Citové-důležité, emoční podpora, emoční korektivní zkušenost, abreakce(bouřlivé odžití vzpomínky na trauma), katarze(uvolnění a odstranění nepříjemných pocitů Akční-učení, nácviky(asertivita), příznivá reakce okolí Posílení, opakované působení

Posloupnost kroků v čase Indikace pacienta Motivace, pravidla, časový rozvrh, terapeutická smlouva Psychoter.vztah a prostor Intenzivní léčba- podpora autosanačních mechanismů a učení Ukončení a zhodnocení

Psychoterapeutický výcvik Mimořádné nároky na osobnost terapeuta 5 let Získání teoretických znalostí Zažití psychoterapeutického procesu na sobě Získání pt dovedností- nácvik Supervize, bálintovské skupiny(diskutuje se vztah terapeuta k pacientovi a problémy v tomto vztahu) Etika, filozofie www.psychoterapeuti.cz

Hlubinná psychoterapie Psychoanalýza- S. Freud, nevědomí, pudy(primární-sexuální=libido a sebezáchovy) Autoerotická pregenitální infantilní sexualita ranného dětství (orální, anální, falická, oidipovský komplex=nevědomý erotický vztah a incestní přání dítěte vůči rodiči opačného pohlaví, přičemž rodič stejného pohlaví je vnímán jako sok, kastrační komplex, latence, normální genitální sexualita) Fixace libida v určité fázi-perverze, potlačení=neuróza, náhražky

Libido se dostává do konfliktu se společenskými, mravními, náboženskými normami a vědomé já je musí ovládnout a vytěsnit zpět do nevědomí Superego(nadjá)-ideály, normy Id(ono)-biologické pudy Já(ego)-regulující instance duševního života Konflikt-vytěsnění-neuróza,nevědomý k.-sny, přeřeknutí, chybné výkony Obranné mechanismy k odstranění úzkosti-vytěsnění, izolace, projekce, racionalizace..... Psychoanalýza-odhalení vytěsněných pudových impulsů, převedení do vědomí, vrácení pod kontrolu vědomého já

Dynamická a interpersonální psychoterapie Kořeny současných problémů hledá v minulosti, ale zkoumá i současné interpersonální vztahy a konflikty Porozumění vlastnímu podílu na opakujících se problémech, souvislosti mezi současným nepřizpůsobivým chováním, postojem a prožíváním a významnými dřívějšími zážitky Dosažení náhledu, prožití emoční korektivní zkušenosti, opravení postojů a dosažení sociální adaptace

Behaviorální psychoterapie Přímá změna chování, odučování a přecvičování naučených reakcí, k vyléčení neurózy vede přímá změna v jednání Terapeut je direktivní, léčba krátkodobá zaměřená na problém Expozice, sebekontrola, sebeodměňování, tresty, sebeprosazení, svalová relaxace, desenzibilizace =odstraňování maladaptivního chování a posilování adaptivního

Kognitivní psychoterapie Myšlení, vědomá činnost, přítomnost, racionální logická argumentace- aktivně čelit mýtům, absolutizujícímu myšlení a vrozené tendenci k iracionalitám typu „nikdo mě nemá rád, všechno vždy zkazím, ...“(podstatný význam má výchova dětí, která mnohdy narušuje jejich duševní rovnováhu) Terapeut coby expert přesvědčuje, argumentuje, dává domácí úkoly Cílem je překonat naučenou bezmocnost, myslet logicky a prakticky a naučit se optimismu KBT

Komunikační, systémové a systemické pojetí Rodina, zpětnovazebné homeostatické mechanismy udržující psychopatologií rovnováhu v rodině, ovlivnění pravidel Důraz se neklade na to, clidé sdělují , ale jak to sdělují – dvojná vazba v komunikaci (inkompatibilní verbální a neverbální zprávy) Nositel symptomů(identifikovaný pacient) + ostatní členové rodiny Zdolání rigidního odporu rodiny ke změně

Existenciální a humanistická psychoterapie Jedinečnost každé osobnost,podporování osobního růstu, seberealizace, uskutečňování životního poslání, vnitřní zážitkový svět Autentičnost, existenciální úzkost související se lhaním si, zodpovědností za své rozhodování Gestalt pt Rogersovská pt Daseinsanalýza Logoterapie Humanistická pt

Gestalt pt Přítomnost, uvědomování si, prožívání a vyjadřování emocí tady a teď, autenticita, přijetí svých polarit (úplného tvaru-gestaltu-života), pán(nutí nás jednat správně,žádá, nařizuje,naléhá) a otrok(který se navenek podrobuje ale uvnitř je v pasivním odporu, hloupý, líný,neschopný) „ Já dělám svou věc a ty děláš svou věc.Nejsem na světě proto, abych žil podle tvých představ, a ty nejsi na světě proto, abys žil podle mých.Ty jsi ty a já jsem já.Najdeme-li se vzájemně, je to krásné.Nenajdeme-li se, nedá se nic dělat.“ Zodpovědnost za sebe, svoje myšlenky, pocity- JÁ jsem naštvaný...ne-tys‘ mě naštval,nemohu x nechci

Rogersovská pt Jedinečnost a vrozená dobrota člověka, tendence k osobnímu růstu, sebeuskutečňování-fyziologické potřeby, duchovní růst, vztahy s lidmi, tvořivost, vnitřní sebeřízení Vychází z klienta, podněcuje jeho samostatný rozvoj a působení vlastních vnitřních sil Vřelost a opravdovost terapeuta, který se vciťuje do pacienta a podporuje jeho otevřené sebeprojevování a současně je sám za sebe- projevuje své vlastní pocity Více se akceptovat, hodnotit kladněji a uvolnit cestu vlastním existujícím možnostem

Daseinsanalýza Poznat své možnosti, být sám sebou, vlastní schopnost volby, vytvořit zralejší postoj k životu a zralejší svědomí

Logoterapie Viktor Frankl Smysl života- uskutečňování vyšších cílů a hodnot, přesahujících jedince, duchovnost Ztráta smyslu života- existenciální frustrace- neuróza, deprese (i víkendové)-sebevražda(„ co ještě mohu očekávat od života x co ještě život čeká ode mě“) Potřebnost a užitečnost vlastního života pro jiné lidi a nadosobní cíle dává předpoklady pro snášení útrap. Štěstí je vedlejší produkt. Odpovědnost sám za sebe, za uskutečňování hodnot tím, že reagujeme na úkoly, které život přináší

Humanistická pt Vnitřní zážitek Zdůraznění ceny každého jedince,svobody, rozvoj dřímajících schopností, pomoc v duchovním růstu a v realizaci vlastního duševního potenciálu Nadosobní cíle, zasvěcení života konečným hodnotám: láska, tvořivost, vřelost,autentičnost,odvaha,spravedlnost, dokonalost, dobro, jednoduchost, pravda, krása Zde a nyní

Transpersonální pt Inspirace ve východních myšlenkových a náboženských tradicích Psychedelické látky, cvičení(meditace, kontrolovaná hyperventilace) Změna vědomí a uvolnění běžně nedostupných nevědomých obsahů a následné zpracování psychoterapeuticky!!!! Grof, čerpání ze zdrojů informací mimo hranice jedince, jiné dimenze existence, reinkarnace- zpřítomnění a odžití

Bioenergetika Práce s tělem, vychází z psychoanalýzy, vyplavuje vnitřní konflikty pomocí manipulace svaly a chováním ven Uvolnění svalového krunýře a vybití potlačených instinktů křikem, kopáním, prudkými pohyby, tancem Omezení svalové pohyblivosti je příčinou i následkem emočních potíží, obran proti svobodnému sebeprojevení, (omezení přirozeného dýchání souvisí s úzkostí) Tělesné reakce se spojí s potlačeným obsahem

Eklektická a integrativní pojetí Kombinované využívání různých metod souběžně nebo postupně Sjednocování do nadřazeného celku s vytvořením nadřazené teorie Prof. Stanislav Kratochvíl Stejný výsledek při různých mechanismech působení.(sebezkoumáni, náhled na neuvědomované souvislosti s minulostí, emoční korektivní prožitek, nalezení životního smyslu, získání odstupu od problému, řešení aktuálních problémů, systematický nácvik žádoucího chování, sociálních dovedností, sebeprosazení, desenzibilizace, hypnosugesce, autogenní trénink)

Společné faktory v různých směrech 1.vztah mezi pac.a terapeutem-důvěra, očekávání pomoci,vcítění se, přijetí 2.výklad poruchy-objasnění, porozumění symptomům, sám sobě, problémům, dodání naděje 3.emoční uvolnění-ventilování potlačovaných a zablokovaných minulých traumat a současných konfliktů, a to s příslušnými emocemi=abreakce a katarze 4.konfrontace s problémy-nevyhýbat se jim, ale zvládat je, realisticky jim čelit 5.posílení žádoucího chování a prožívání, nácvik dovedností

Sugestivní a hypnoterapeutický přístup Nepůsobí na logické myšlení,využívá terapeutovy autority a sugestivních tvrzení Hypnóza: dočasně změněný stav vědomí, vztah závislosti hypnotizovaného na hypnotizérovi=raport, zvýšení sugestibility Verbálně fixační metoda Hloubka je tím větší, čím složitější jevy lze vyvolat a čím více je hypnotizovaný do zážitku pohroužen Motorika, vnímání, vegetativní reakce, myšlení, paměť, emoce, prožívání situací a věková regrese Posthypnotické sugesce

Doporučená literatura Základy psychoterapie-S.Kratochvíl Psychoterapeutické systémy-Prochaska, Norcross Hovory o psychoterapii-J.Hučín I.Yalom