POMĚR, PŘÍMÁ a NEPŘÍMÁ ÚMĚRNOST

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Trojčlenka Ing. Kamila Kočová
Advertisements

Funkce.
Nepřímá úměrnost Trojčlenka
Přímá úměrnost - opakování
Lineární rovnice se dvěma neznámými
Přímá úměrnost Trojčlenka
* Trojčlenka příklady Matematika – 7. ročník *
Matematika Poměr.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
* Graf přímé úměrnosti Matematika – 7. ročník *
Poměr.
Výpočty přímé a nepřímé úměrnosti.
CZECH SALES ACADEMY Trutnov – střední odborná škola s.r.o. EU PENÍZE ŠKOLÁM CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_04_09 Zpracovala:RNDr. Lucie Cabicarová.
Úměrnosti Nepřímá úměrnost. Zavedení pojmu nepřímá úměrnost.
L i n e á r n í r o v n i c e II. Matematika 8.ročník ZŠ
Lineární rovnice Lineární rovnice s jednou neznámou máj vzorec
Poměr, úměra atd.… tercie - opakování.
Poměr čísel a,b zapisujeme Poměr a : b můžeme zapsat ve tvaru zlomku
NEPŘÍMÁ ÚMĚRNOST.  Při budování bazénu bylo vykopáno 10 t zeminy. Do jednoho vozíku se vejde 200 kg zeminy. Kolikrát by musel zeminu vyvážet jeden.
* Nepřímá úměrnost Matematika – 7. ročník *
* Přímá úměrnost Matematika – 7. ročník *
Poměr, měřítko SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
Graf nepřímé úměrnosti
Opakování na čtvrtletní písemnou práci
Přímá úměrnost Slovní úlohy.
Graf nepřímé úměrnosti
Troj č lenka Ing. Kamila Kočová Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným.
Poměr, přímá a nepřímá úměrnost Prezentace_11
Soustava lineárních rovnic
Materiály jsou určeny pro výuku matematiky: 3. ročník, Ekonomické lyceum Učivo v elektronické podobě zpracovala Mgr. Iva Vrbová.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
17.
Nep ř ímá úm ě rnost Pojem nep ř ímá úm ě rnost Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR.
Graf nepřímé úměrnosti
Elektronické učební materiály - II. stupeň Matematika Autor: Mgr. Radek Martinák FUNKCE – lineární Co znamená lineární? Jak souvisí lineární funkce s přímou.
Lineární rovnice a jejich soustavy
Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Jihlava Šablona 32 VY_32_INOVACE_072.MAT.01 Hospodářské výpočty 2 – Trojčlenka.
Poměr v základním tvaru.
Poměr Co je poměr. Změna v daném poměru..
Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace
Opakování na 3.písmenou práci 6.ročník
Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace
3. LINEÁRNÍ ROVNICE A NEROVNICE
Slovní úlohy řešené soustavou rovnic
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
L i n e á r n í r o v n i c e II. Matematika 8.ročník ZŠ
Trojčlenka Ing. Kamila Kočová
Trojčlenka Ing. Kamila Kočová
Grafy přímé a nepřímé úměrnosti
Přímá a nepřímá úměrnost
VY_32_INOVACE_M7.10 Autor: Mgr. Jaroslav Korb
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
VY_32_INOVACE_043_Úměrnost
Opakování 2. písemná práce
Poměr Co je poměr. Změna v daném poměru..
Matematika – 7.ročník VY_32_INOVACE_ Přímá úměrnost
Rovnice a graf přímé úměrnosti.
Přímá úměrnost Ing. Kamila Kočová
ZŠ Týnec nad Labem AUTOR: Martina Dostálová
DEFINICE FUNKCE Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
RACIONÁLNÍ ČÍSLA.
Úměra – úměrnost (výpočty přímé a nepřímé úměrnosti)
Slovní úlohy řešené soustavou rovnic
* Měřítko plánu, mapy Matematika – 7. ročník *
Opakování na 2.písemnou práci
VY_12_INOVACE_Pel_III_05 Funkce – přímá úměrnost
Poměr v základním tvaru.
Úměrnosti Nepřímá úměrnost. Zavedení pojmu nepřímá úměrnost.
* Přímá úměrnost Matematika – 7. ročník *
Poměr Co je poměr. Dělení v daném poměru..
Transkript prezentace:

POMĚR, PŘÍMÁ a NEPŘÍMÁ ÚMĚRNOST určení poměru, změna čísla v poměru, měřítko, dělení v daném poměru, postupný poměr, trojčlenka 7. ročník – až po zlomcích číslo a proměnná učivo: poměr, výstupy:užívá poměr ke kvantitativnímu vyjádření vztahu celek – část, převádí různá vyjádření vztahu celek – část učivo: poměr, zvětšení, zmenšení, trojčlenka, měřítko plánu a mapy výstupy:  dělí celek na části v daném poměru, změní číslo v daném poměru, upravuje poměr rozšiřováním a krácením vysvětlí, co je postupný a převrácený poměr, zapíše jej a upraví používá pojem úměr a vypočítá neznámý člen úměry řeší aplikační úlohy s využitím poměru a trojčlenky využívá měřítko mapy k výpočtu, odvodí měřítko mapy ze zadaných údajů MAPY, NAVIGACE, GPS závislosti, vztahy a práce s daty učivo: přímá a nepřímá úměrnost využívá graf přímé a nepřímé úměrnosti při zpracování dat rozpozná přímou a nepřímou úměrnost v příkladech reálného života určuje vztah přímé a nepřímé úměrnosti z textu úlohy, z tabulky a grafu sestrojí graf přímé a nepřímé úměrnosti využívá vztahy a grafy přímé a nepřímé úměrnosti k řešení aplikačních úloh a problémů Úlohy poměr Kolikrát je dané číslo (obsah, délka, …) větší/menší než jiné číslo. V jakém poměru je… Dopočtení členu poměru při daném poměru a daném jednom členu (i pro postupný) Vyjádři daný poměr v základním tvaru (i postupný) Rozhodněte, zda jsou si poměry rovny (i postupné) Zvětši dané číslo v daném poměru Sestav všechny možné poměry z dané množiny tak, aby byly rovny danému poměru (i postupný) Jsou dány dva poměry tří čísel, urči třetí poměr. Rozděl úsečku na tři úsečky v daném poměru trojčlenka Jsou dány tři ze čtyř hodnot v přímé/nepřímé úměrnosti, urči poslední. měřítko Dané měřítko a délka trasy – zjištění skutečnosti Tvoříme plán – známe skutečnost a měřítko, chceme délku obrazu přímá a nepřímá úměrnost Zakresli do SS body splňující vztah, požadovaný tvar prvního členu Sestav tabulku přímé úměrnosti Doplnit tabulku tak, aby určovala přímou úměrnost Napsat rovnice úměrností z grafů Body leží nebo neleží na grafu přímé nebo nepřímé úměrnosti. Rozhodnout, zda veličiny jsou nebo nejsou přímo úměrné.

Poměr - motivace - etikety výrobků ocet: Doporučené ředění: 1 díl octu na 4 díly pitné vody. sirup: Ředění: 1 díl sirupu + 6 dílů vody Primalex: 1 díl Primalexu + 0,75 dílů vody 1 díl Primalexu + 0,5 dílů vody 1 díl Primalexu + 0,3 dílů vody poměr _______ a _______ je _______ ku _______ píšeme: : - velikost dílu není podstatná záleží na pořadí úlohy:  Maruška odměřila do sklenice 25ml sirupu. Kolik má přidat vody?  Josef se chystá na druhou vrstvu nátěru Primalexem. Do kyblíku si připravil 2 litry Primalexu. Kolik má přidat vody?⅛ 

Poměr a:b - co to je, k čemu to je? vyjadřuje vztah dvou kladných čísel a, b a : b poměr b : a převrácený poměr první a druhý člen poměru porovnání dvou množství množství jsou vyjádřena ve stejných, ale blíže neurčených dílech x sportovní výsledky

Poměr – rozšiřování a krácení  motivace potřeba většího/menšího množství směsi zachování „receptu“ 1 díl sirupu + 6 dílů vody 4 díly sirupu + 24 dílů vody 1 : 6 1.4 : 6.4 a : b a.k : b.k ? Co se stane s členy poměru, když se poměr rozšíří ? 1 díl Primalexu + 0,5 dílů vody ¼ dílu Primalexu +⅛ dílu vody 1 : 0,5 (1:4) : (0,5:4) a : b (a:k) : (b:k) ? Co se stane s členy poměru, když se poměr zkrátí?

Poměr – základní poměr, rovnost poměrů základní poměr a : b, NSD(a, b) = 1 rovnost poměrů - poměr a : b lze převést na c : d rozšiřování a krácením, pak a : b = c : d - podíl a:b je stejná jako podíl c:d, pak úlohy Rozhodni, zda jsou si rovny poměry 65 : 169 a 50 : 130. Napiš poměr rovný poměru 2 : 5. Jsou dány poměry 27 : 4, 6 : a. Urči a tak, aby si byly poměry rovny. Vyjádři poměr 0,5 : 0,025 v základním tvaru. 

Změna čísla v daném poměru motivace Je dána úsečka |AB| = 3cm. Narýsuj úsečky KL a PQ tak, aby |KL|:|AB| = 2 : 1 a |PQ|:|AB| = 1 : 2. A B K L P Q |KL| = |AB| |PQ| = |AB| změnit číslo c v poměru a:b znamená vynásobit c zlomkem zvětšení čísla zmenšení čísla c úlohy Fotografie má rozměry 9cm x 13cm. Jaká bude delší strana fotografie zvětšené tak, že menší strana má 18cm. 

Rozdělení celku v daném poměru motivace Bratři si mají rozdělit kapesné 400 Kč v poměru 3 : 5. Kolik každý dostane? 400Kč …… 8 dílů 50 Kč …… 1 díl postup - součet členů poměrů = celkový počet dílů jaké množství připadá na jeden díl jaké množství připadá na jednotlivé členy poměru 

poměr s více než dvěma členy porovnání více než dvou čísel zároveň Postupný poměr poměr s více než dvěma členy porovnání více než dvou čísel zároveň a : b : c rozšiřování poměru krácení poměru rovnost poměrů rozdělení v poměru spojení dvou jednoduchých poměrů v postupný poměr a : b = 11 : 3, a : c = 3 : 5, a : b : c = ? z daných dvou poměrů tří čísel určit zbývající poměr  spojení poměrů – úloha na rozšíření poměrů

poměr rozměrů na mapě (plánu) a skutečných rozměrů 1 : a úlohy Měřítko plánu a mapy poměr rozměrů na mapě (plánu) a skutečných rozměrů 1 : a úlohy určení skutečných rozměrů (vzdáleností) určení rozměrů (vzdáleností) na mapě (plánu) určení měřítka mapy  GPS – jen v terénu

Přímá a nepřímá úměrnost Milada kupuje sezamové rohlíky. Jeden stojí 4 Kč. Kolik zaplatí za 7, 3, 9, 6, 5, 4 takových rohlíků? Udělej tabulku. x (počet rohlíků) 1 2 3 4 5 6 7 8 9 y (cena v Kč) 12 16 20 24 28 32 36

Přímá a nepřímá úměrnost Kolikrát se zmenší x, tolikrát se zmenší y. Kolikrát se zvětší x, tolikrát se zvětší y. Veličina x se změní ve stejném poměru a:b jako veličina y. Potrubím nateče za 15 minut 140 litrů vody. Kolik vody nateče stejným potrubím za 20 minut? Na 0,5kg mouky se spotřebuje 0,12kg cukru. Kolik cukru je potřeba na pečivo vyrobené z 5kg mouky?

Trojčlenka metoda řešení úloh vede k sestavení rovnosti dvou poměrů tři členy úměry jsou známé Vpočti neznámý člen úměry: a : 10 = 12 : 8 21 : z = 28 : 32 y : 2,1 = 3,5 : 1,5 10 : 18 = x : 27 24 : 9 = 56 : d 1 : 3 = 1 : c

Přímá a nepřímá úměrnost Ozubené soukolí obsahuje několik kol. Nejmenší z nich má průměr 80 mm a otočí se za 200krát za minutu. Počet otáček pro kola průměrů 180 mm, 120 mm, 160 mm jsou v tabulce. Kolikrát je větší počet otáček nejmenšího kola než je počet otáček druhého největšího kola? x (průměr v mm) 80 120 160 180 y (počet otáček za minutu) 90

Přímá a nepřímá úměrnost Kolikrát se zmenší x, tolikrát se zvětší y. Kolikrát se zvětší x, tolikrát se zmenší y. Veličina x se změní v poměru a : b, pak se veličina y změní v převráceném poměru b : a. Péťa jí čokoládu. Když každý den sní 4 kousky, vystačí mu na 3 dny. Rozhodl se, že sní každý den jen 2 kousky. Jak dlouho mu vydrží? Pan Motyčka připravuje nový chodník k domu. Když použije čtvercové dlaždice velké 40 cm, bude jich potřebovat 72. Víc se mu ale líbí ty, které mají velikost 60 cm. Kolik jich musí koupit?

Přímá a nepřímá úměrnost Určování typu úměrnosti. z textu z tabulky z grafu 

Přímá a nepřímá úměrnost – určování z textu Jsou veličiny přímo či nepřímo úměrné? počet nakoupených krabic mléka, cena jedné krabice věk dítěte, hmotnost dítěte počet otevřených pokladen, délka fronty u pokladny strana čtverce a jeho obsah počet zubů na kole, počet otáček kolem provedených množství vody přečerpané čerpadlem, výkon čerpadla počet členů rodiny, spotřeba brambor rychlost auta, čas strávený jízdou známka ze zkoušky, počet pokusů o její složení čas strávený prací, počet pracovníků spojení poměrů – úloha na rozšíření poměrů

Přímá a nepřímá úměrnost – určování z tabulky Jsou veličiny přímo či nepřímo úměrné? x 1 2 4 5 y 8 16 32 40 x 15 12 10 9 y 8 13 x 10 2 20 8 y 0,5 0,1 1 0,4 x 2 3 4 6 y 10 12 18 spojení poměrů – úloha na rozšíření poměrů

Přímá a nepřímá úměrnost Doplň tabulky tak, aby byly veličiny a) přímo, b) nepřímo úměrné. x 0,1 0,4 0,7 y 1,4 0,8 x 2 1 y ½ ¼ ¾ spojení poměrů – úloha na rozšíření poměrů

Přímá a nepřímá úměrnost - grafy - zakreslování bodů do Oxy y - čtení souřadnic bodů A=[-1, 3] B 0 1 x Sestroj bod - souměrně sdružený s daným podle x (y) - na ose x se souřadnicí x = 4 - jehož druhá souřadnice je o 3 větší než první - jehož první souřadnice je polovinou druhé - … 1 0xy pravoúhlá soustava souřadnic 0 počátek soustavy souřadnic X první osa soustavy souřadnic Y druhá osy soustavy souřadnic

Přímá úměrnost - grafy Sestroj body, jejichž první souřadnice je počet rohlíků a druhá je cena, za kterou se koupí. y = 4x y : x = 4 x (počet rohlíků) 1 2 3 4 5 6 7 8 9 y (cena v Kč) 12 16 20 24 28 32 36 0xy pravoúhlá soustava souřadnic 0 počátek soustavy souřadnic X první osa soustavy souřadnic Y druhá osy soustavy souřadnic

k - koeficient přímé úměrnosti Přímá úměrnost - graf y = k.x k - koeficient přímé úměrnosti graf – body grafu leží na přímce procházející počátkem. y = x y = 2.x 1 1 0xy pravoúhlá soustava souřadnic 0 počátek soustavy souřadnic X první osa soustavy souřadnic Y druhá osy soustavy souřadnic 1 1

Nepřímá úměrnost - grafy Sestroj body, jejichž první souřadnice je čas, druhá je rychlost. x.y = 20 y = 20/x x (h) 4 5 10 1 y (km/h) 2 20 0xy pravoúhlá soustava souřadnic 0 počátek soustavy souřadnic X první osa soustavy souřadnic Y druhá osy soustavy souřadnic

Nepřímá úměrnost - graf y = k:x k - koeficient nepřímé úměrnosti graf – body grafu leží na křivce y = 1/x y = 0,5/x 1 1 0xy pravoúhlá soustava souřadnic 0 počátek soustavy souřadnic X první osa soustavy souřadnic Y druhá osy soustavy souřadnic 1 1

Přímá a nepřímá úměrnost - kompetence - zápis vzorce (rovnice) úměrnosti zadané tabulkou (a obráceně) - sestrojení grafu úměrnosti z tabulky (a obráceně) - sestrojení grafu úměrnosti ze vzorce (a obráceně) - rozhodnutí přímá-nepřímá úměrnost (z grafu, ze vzorce, z textu, z tabulky)

LINEÁRNÍ ROVNICE

LINEáRNÍ ROVNICE postupy řešení m. inverzní operace m. řízeného pokusu 1. stupeň 2 +  = 10 15 –  = 8 8 .  = 56 42 :  = 14 postupy řešení m. inverzní operace m. řízeného pokusu obrázek

LINEáRNÍ ROVNICE 2. stupeň postupy trojčlenka (přímá, nepřímá úměrnost) ekvivalentní úpravy typy rovnic 1. výrazy na obou stranách rovnice jsou mnohočleny 2. rovnice v součinovém tvaru 3. rovnice s neznámou ve jmenovateli 4. lineární rovnice se dvěma neznámými ukázka na vahách pro rovnici x+5+1+1+1=3x+5+1

Rovnost Co je rovnost? - platná x neplatná rovnost - levá, pravá strana rovnosti Rovnost – zápis s čísly nebo s číselnými výrazy

RovnICE Co je rovnice? Co je neznámá? Co je řešení rovnice? Co je zkouška? Kolik má rovnice řešení? rovnice– zápis, v němž jsou výrazy s proměnnou (proměnnými)

EKVIVALENTNÍ ÚPRAVY RovnICE - model = postup, kterým z rovnice dostaneme jinou se stejnou množinou kořenů X^2+1=0, sqrt x = -3

EKVIVALENTNÍ ÚPRAVY RovnICE - model viz stránku http://nlvm.usu.edu/ -> algebra -> 6 -8 = postup, kterým z rovnice dostaneme jinou se stejnou množinou kořenů X^2+1=0, sqrt x = -3

EKVIVALENTNÍ ÚPRAVY RovnICE Co je ekvivalentní úprava rovnice? - výměna stran rovnice přičtení stejného čísla nebo mnohočlenu k oběma stranám rovnice odečtení stejného čísla nebo mnohočlenu k oběma stranám rovnice vynásobení obou stran rovnice stejným nenulovým číslem vydělení obou stran rovnice stejným nenulovým číslem = postup, kterým z rovnice dostaneme jinou se stejnou množinou kořenů X^2+1=0, sqrt x = -3

EKVIVALENTNÍ ÚPRAVY RovnICE Jak se používají ekvivalentní úpravy rovnic? zápis rovnice a jejích úprav zarovnání na „=“ prováděné úpravy se píší za čáru | nebo / - neznámá je vlevo

TYPY LINEÁRNÍCH ROVNIC Navrhněte posloupnost různých typů rovnic vedoucích na řešení lineárních rovnic (s mnohočleny na obou stranách rovnice) od nejjednodušších po nejsložitější. Uvažujte při tom - obor koeficientů, přednost operací ve výrazech, kvalitu (kladné/záporné číslo, celé/racionální číslo) a počet řešení,… Např. 1. „dvojčlen = jednočlen“ s koeficienty v Z, 1 řešení; x + 3 = 52, x – 18 = 20, 2x + 5 = 7, 3x – 4 = –16, 5 – 6x = 7 „dvojčlen = dvojčlen“, 3x + 5 = 2x + 10, 6 – 7x = 5x + 1 „mnohočlen = mnohočlen“ (víc než 2 členy) 2. rovnice obsahuje závorky, 3(x – 4) = 2 + x, 7–3(x + 1)=2+2(1 – x) 3. r. obsahuje zlomky, 4. r. obsahuje vyšší mocniny neznámé, (x–1)2=x(2+x), … 34

Výhodnost různých postupů př. Katka prodávala na trhu vajíčka. První zákaznici prodala polovinu vajec, které měla, a půl vajíčka. Druhé zákaznici prodala polovinu zbytku a polovinu vajíčka a stejně obsloužila i třetí zákaznici. Po jejím odchodu zůstalo Katce jedno vejce. Kolik vajíček měla Katka na začátku? Sestavení modelu úlohy – lineární rovnice „se závorkami“ a s koeficienty v mn. racionálních čísel Řešení řízeným pokusem. 35