KMT/DIZ1 Prověřování, hodnocení a klasifikace co to je k čemu to je

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání CERMAT Strukturovaná písemná práce Součást maturitní zkoušky z českého jazyka.
Advertisements

Modelování jako prostředek vytváření předmatematických představ
Mosty mezi pedagogickou a psychologickou diagnostikou
Hodnocení ve výuce dějepisu Přednáška č. 12 AR 2011/2012.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako doplňující výukový materiál pro žáky 3. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika.
Diagnostika vnitřních podmínek výuky
Koordinační centrum EQF Základní a střední vzdělávání PhDr. Jana Kašparová.
Didaktika fyziky jako vědecká disciplína
Vzájemná hospitační činnost
 CONEO STRUKTURA PREZENTACE 1.Vymezení pojmu analýza tréninkových potřeb, přístup CONEO 1.Úrovně a metody ATP 2.Rozhraní zadavatel -dodavatel, vztahy.
Didaktické prostředky
Integrace na pilotních školách Zkušenosti z Gymnázia v Rumburku Gymnázia Jana Keplera v Praze.
Typologie vyučovacích hodin v ekonomickém vzdělávání, použitá kritéria a závěry pro zvyšování kvality výuky © prof. Ing. Ondřej Asztalos, CSc.
Didaktické testy doc. Mgr. Antonín Staněk, Ph.D.
Struktura výuky.
Školní hodnocení  všechny hodnotící procesy a jejich projevy, které bezprostředně ovlivňují školní výuku nebo o ní vypovídají (široké pojetí)  systematický.
VY_32_INOVACE_EKO_07 MARKETINGOVÝ VÝZKUM II. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
Hodnocení a klasifikace při výuce F na ZŠ Jiří Tesař.
Výběr adekvátních vyučovacích metod při fixaci a kontrole znalostí v rámci ekonomického vzdělávání ©prof. Ing. Ondřej Asztalos,CSc.
Hodnocení ve vzdělávání dospělých Mgr. Miroslava Dvořáková 2007.
Metody pedagogické diagnostiky
Maturita 2010 Společná část –2 zkoušky Profilová část –3 zkoušky.
Magisterské studium navazující I. ročník navazujícího studia – učitelství zdravotnických předmětů pro střední školy.
PLÁNOVÁNÍ CELOROČNÍ VÝUKOVÉ AKTIVITY UČITELE EKONOMICKÝCH PŘEDMĚTŮ
Cíle studia didaktiky pedagogiky
Pedagogická diagnostika
PROBLEMATIKA DIDAKTICKÉHO TESTU
VÝUKOVÉ METODY Přehled.
Příprava na vyučovací hodinu a její vyhodnocení
VYUČOVACÍ PROCE S A JEHO FÁZE
Michaela Ožanová Adéla Gajdečková
Androdidaktika Vzdělávání. Smyslem vzdělání je dosáhnout moudrosti, nejen prostého vědění J. A. Komenský.
VYUČOVACÍ METODY V PŘÍRODOPISE
INTERAKCE KOMUNIKACE PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE
Optika Mgr. Miluše Hamplová EU OPVK ICT2-2/F20 Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Určeno pouze pro výuku Žádná část ani celek nesmí být použit pro.
Maturita 2011 Společná část Společná část 2 zkoušky 2 zkoušky Profilová část Profilová část 3 zkoušky 3 zkoušky.
Projektová výuka na školách HEURÉKA CZ, spol. s r.o vzdělávací společnost pro podporu a rozvoj efektivity a adaptability lidských zdrojů a mezilidských.
Vyučovací metody Školní pedagogika 2013.
OBSAH SEMINÁŘE Č.2 : Rozbor sledované pohybové jednotky
METODY STŘEDNĚDOBÉHO PROGNÓZOVÁNÍ SURO jaro 2010.
ORGANIZAČNÍ FORMY VÝUKY
Kurikulum, metody výuky, didaktická technika
Didaktika geografie.
DIDAKTIKA FYZIKY I. 5 Fyzikální experimenty
DIDAKTIKA FYZIKY I. 7 Fyzikální učebnice
Bidrmanová, Rintelová Učitelství praktického vyučování
Maturita ► Společná část  2 zkoušky ► Profilová část  3 zkoušky.
Příčiny neúspěchu žáků Jana Míková. John Holt: „Proč děti neprospívají“ John Holt: „Proč děti neprospívají“ Bojí se, nudí a jsou zmatené Bojí se, nudí.
Formy dějepisného vyučování Přednáška č. 7 ZS AR 2014/2015.
Chemický experiment. Školní a vědecký experiment Školní experiment: Dříve řešený problém Známý výsledek pro experimentátora Vyvození výsledku na základě.
Pedagogická diagnostika
Kritéria kvality metod a výzkumného šetření
Didaktické prostředky
INTERAKCE KOMUNIKACE PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE
PO IV na 2.stupni z pohledu školy.
Projekt Impuls / Seminář
1. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání
Didaktika přírodopisu 2 Pracovní list a jeho tvorba
Projekt Impuls / Seminář
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ A/ B/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 6 didaktických pojmů + zodpovědět 2 otázky.
DIDAKTIKA FYZIKY I. 5 Fyzikální experimenty
INTERAKCE KOMUNIKACE PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE
DIDAKTICKÉ ZÁSADY obecné požadavky uplatňované v procesu výuky zajišťují kvalitu výchovně vzdělávacího procesu vztahují se na všechny stránky výuky, na.
Mgr. Helena Hubatková Selucká VIKBB35 Podpora čtenářství – podzim 2013
Pedagogická diagnostika Možnosti a typy diagnostiky
Jednotné principy klasifikace na GJKT
KMT/DIZ1 Příprava na vyučování Příprava na vyučovací hodinu
Induktivní postupy ve výuce matematiky
KMT/DIZ1 Didaktika matematiky (předmět, úkoly, metody) Didaktický systém Matematické vzdělávání (cíle, úkoly) 1. SZZK Didaktika matematiky – předmět, úkoly,
Transkript prezentace:

KMT/DIZ1 Prověřování, hodnocení a klasifikace co to je k čemu to je co dělat, aby to fungovalo jak to funguje (pojmy) (proč?, funkce) (jak?, zásady) (jak?, metody) Hodnocení a klasifikace v matematice, zásady a funkce efektivního hodnocení, testy a metodika jejich vytváření a využívání. – SZZK č. 10 http://www.timssvideo.com/videos/Mathematics – cz1, ústní zkoušení P – prostředky ke zjištění, zda bylo dosaženo cílů vyučování M (písemná práce, ústní zkoušení, samostatná práce, …) H – vyjádření se o Ž, VDN K – výsledek hodnocení dle klasifikačního řádu Osnova: funkce P,H,K zásady P,H,K metody P,H,K fav formy hodnocení ve vztahu k efektivitě výchovného a vzdělávacího procesu metodika těchto forem odměny, tresty, ocenění, povzbuzení,

 prověřování (diagnostika)  hodnocení  klasifikace = prostředek ke zjištění toho, zda bylo dosaženo cílů vyučování M = mínění U o VDN, vlastnostech, chování a postojích Ž = výsledek hodnocení podle kritérií daných klasifikačním řádem cíle (čeho dosáhnout) - rozvoj matematického myšlení osvojení si mat. vědomostí a myšlenek (poznatky) ovládnutí mat. dovedností a návyků (činnosti) hodnocení – obsahuje dosažený výsledek, klady, zápory, jak prohloubit V Nelze dát 5 za zapomenutý DÚ. přezkoušení klasifikace

FUNKCE prověřování, hodnocení, klasifikace  kontrolní/informativní  vzdělávací  diagnostická  prognostická/regulativní - zjištění hloubky a objemu osvojení VDN - porovnání plánovaných výsledků se skutečnými - opakování a upevnění, užití VDN v nových situacích, systematizace znalostí, výběr nejdůležitějšího učiva - informace o chybách, o příčinách nedostatků, jejich vliv na kvalitu VDN - dle stavu VDN se naplánuje další vyučování posouzení výsledku učení žáků posouzení procesu vyučování vzhledem ke stanovenému cíli ad vzdělávací – Ž vyčlení nepodstatné, vede ke zobecnění, systematizaci znalostí ad diagnostická – info o příčinách chyb, ad prognostická – model další učební činnosti, s čím je/bude obtíž, je-li daný vstup ad rozvíjející – řeč, paměť, pozornost, vůle, myšlení ad orientační – orientace Ž v jejich potížích, sebepoznání, info o nedostatcích při vedení výuky ad výchovná – učí kázni, posiluje vůli

Funkce prověřování, hodnocení, klasifikace  rozvíjející - řeč, paměť, pozornost, vůle Ž  motivační - povzbuzení pochvalou, zdůraznění pokroků  výchovná -hrozba prověřování vede k přípravě na výuku (sebekontrola) - přijímání kritiky, odstraňování nedostatků

ZÁSADY prověřování, hodnocení, klasifikace - rychlá zpětná vazba pro Ž i U - dobré výchovné účinky - hodnotíme VDN, stupeň rozvoje myšlení a pohotovost v aplikacích - přihlíží se k zázemí Ž a jeho schopnostem - různé Ž v různém období hodnotit podle týchž měřítek - přijetí ohodnocení Ž  průběžnost  komplexnost  objektivnost  přesvědčivost klasifikace – nejtěžší a nejodpovědnější činnost vlivy narušující objektivnost ad průběžnost – zpětná vazby pro učitele, jak postupovat dál ad komplexnost – hodnocení VDN, stupeň rozvoje myšlení, pohotovost v aplikacích ad objektivnost – odpovídá skutečným VD, různé žáky hodnotí v různém období podle týchž měřítek

METODY prověřování 1. pozorování při výuce 2. samostatná práce 3. ústní zkoušení 4. písemné zkoušení ad1. - Ž řeší dílčí problémy zadávané při výuce - účastní se rozhovorů - formuluje závěry - ověření logického myšlení - správné pochopení poznatků, jevů, vysvětlení pojmů - hodnotíme pochvalou, napomenutím, známkou

- hodnocení horších výsledků dobrých Ž - domácí úkoly Metody prověřování 2. samostatná práce - hodnocení slabších Ž - hodnocení horších výsledků dobrých Ž - domácí úkoly

- ověření logického myšlení Metody prověřování 3. ústní zkoušení - ověření logického myšlení - správné pochopení poznatků, jevů a vztahů mezi nimi - schopnost vysvětlit pojmy - hlubší poznání příčin nedostatků - ověření dříve probraného učiva (to, co žák dříve neuměl) časově náročné, nutno zaměstnat zbytek třídy - možná pomoc U, možná úprava obtížnosti zadaných úloh

- v matematice nejzávažnější Metody prověřování 4. písemné zkoušení - v matematice nejzávažnější - 5minutovky, kontrolky, čtvrtletky, testy standardizovaný x nestandardizovaný test - výhody (nezávislost na U, srovnatelné podmínky, Ž mají svobodu – čas, pořadí úloh, U má čas na analýzu chyb, porovnání) didaktický test – písemná forma zkoušení standardizovaný reliabilita - při stejných podmínkách se dosáhne stejných výsledků validita – test testuje to, co chtělo testovat citlivost – ani moc lehký, ani moc těžký objektivita praktičnost

- předepsána klasifikačním řádem KLASIFIKACE - předepsána klasifikačním řádem  Jak ovládá žák požadované kompetence, poznatky, fakta, pojmy a zákonitosti. (1 uceleně|2 v podstatě uceleně|3 nepodstatné mezery v ucelenosti|4 závažné mezery v ucelenosti|5 závažné a značné mezery v ucelenosti)  Vykonávání intelektuálních a motorických činností. (1,2 pohotově|3 nepřesně, nepřesnosti s pomocí U koriguje|4 nepohotově a nepřesně s nedostatky|5 velmi podstatné nedostatky)  Uplatňování osvojených poznatků. (1 samostatně a tvořivě|2 samostatně a produktivně nebo s menšími podněty|3 s chybami, uplatnění poznatků s podněty U|4 chyby v aplikacích je schopen odstranit s U|5 poznatky nedovede uplatnit ani s podněty U)

Klasifikace – klasifikační řád  Jak myslí. (1 logicky správně, přesně, tvořivě, samostatně|2 správně s prvky logiky, tvořivě|3 správně, ale málo tvořivě|4 s logickými chybami, netvořivé|5 nesamostatně se závažnými logickými chybami)  Ústní a písemný projev. (1 správný, přesný, výstižný|2 menší nedostatky ve správnosti|3 větší nedostatky ve správnosti, přesnosti, výstižnosti|4 podstatné nedostatky ve správnosti|5 zásadní nedostatky ve správnosti)  Kvalita výsledků Ž činnosti. (1 kvalitní nebo s malými nedostatky| 2 bez podstatných nedostatků| 3 s nedostatky|4 |5 nízká úroveň) 4 – s pomocí U dovede Ž nedostatky opravit

Závěrečná klasifikace - není aritmetickým průměrem - větší váhu mají známky získané na konci období - 4 x 5, má Ž postačující vědomosti pro studium v dalším ročníku, resp. pro praxi? - 1 x 2, rozhodne stupeň samostatnosti v odvozování poznatků a aplikacích

Klasifikace dle počtu závažných chyb - pokyny v klasifikačním řádu jsou obecné - klasifikace dle počtu závažných (hrubých) a nepodstatných (malých) chyb  závažná chyba - Ž neovládá základní dovednosti - Ž neovládá základní poznatky - Ž nedovede použít základní poznatky a dovednosti

Klasifikace – závažná chyba 1. neznalost algoritmů pro počítání z desetinnými, rac., reálnými a komplexními čísly 2. neznalost úprav algebraických a goniometrických výrazů, postupů řešení rovnic a nerovnic 3. neznalost postupů řešení SÚ, neschopnost sestavit rovnici z podmínek SÚ, nepochopení závislostí 4. malá či žádná představa o geometrických útvarech 5. neznalost základních pouček a vzorců, neschopnost použít je, neschopnost vyřešit analogickou úlohu k již vyřešené. 6. neznalost postupu řešení důkazových a konstruktivních úloh 7. nedokončená nebo neprovedená řešení.

Klasifikace – nepodstatná chyba - chyby vzniklé z přehlédnutí, z nepozornosti - formálně chybné zápisy - někdy též hrubá chyba provedená jen jednou - závažnost chyby se mění s věkem žáka - opakovaná chyba se za chybu počítá jen 1x

Klasifikace dle počtu závažných chyb  klasifikace 1 úlohy nebo skupiny podobných úloh 1 – úplné řešení bez chyb nebo s 1-2 nepodstatnými chybami 2 – se 2-3 nepodstatnými chybami 3 – s hrubou chybou nebo s více než 3 nepodstatnými chybami 4 – dvě hrubé chyby, 1 hrubá více nepodstatných 5 – více než dvě hrubé chyby  klasifikace skupiny úloh různé obtížnosti úlohy analogické ke vzorově řešeným úlohám úlohy obtížnější 1 – řešení analogických i obtížnějších úloh bez chyb 2 – analogické úlohy bez chyb, obtížnější jen s malými chybami 3 – analogické úlohy s malými chybami 4 – analogické úlohy s hrubou chybou 5 – analogické úlohy s více hrubými chybami