Přímočaré šíření světla, rychlost světla

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Přímočaré šíření světla, rychlost světla
Advertisements

Název projektu: Škola a sport
ZDROJE SVĚTLA.
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Světelné jevy Je to část fyziky, která se zabývá světlem a jeho šířením. Také se používá názvu optické jevy. (optika) K pochopení souvislostí je zapotřebí.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_FY_2E_PAV_01_Světlo.
SVĚTELNÉ JEVY Vypracovala: Mgr. Monika Schubertová.
Světelné jevy Je to část fyziky, která se zabývá světlem a jeho šířením. Také se používá názvu optické jevy. (optika) K pochopení souvislostí je zapotřebí.
VY_52_INOVACE_04_01_LEZB Zbyněk Lecián Výukový materiál Škola: Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Autor: Zbyněk.
GRAVITAČNÍ SÍLA. GRAVITAČNÍ POLE Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Linda Kapounová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Jordánová Marcela Název prezentace (DUMu): 17. Světlo Název sady: Fyzika pro 3. a 4. ročník středních škol –
Jméno autora: Tomáš Utíkal Škola: ZŠ Náklo Datum vytvoření (období): listopad 2013 Ročník: devátý Tematická oblast: Elektrické a elektromagnetické jevy.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Riskuj - optika 2 Číslo DUM: III/2/FY/2/3/20 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Optika Autor:
Měsíc. Co je to Měsíc? Měsíc je koule, která v noci svítí, ale někdy není vidět. Je tam nebo ne? Měsíc je jediný známý satelit naší Země. Také se mu říká.
Světelné jevy. Světelný zdroj je těleso, ve kterém světlo vzniká a vysílá ho do okolí.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Libor Zemánek NÁZEV:Stín TÉMATICKÝ CELEK: Elektromagnetické a.
Další součástky s jedním přechodem PN Autor: Lukáš Polák.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Žáci navazují na učivo probrané v 7. ročníku a učivo prohlubují. Žák zná základní typy čoček, umí je.
ZATM Ě NÍ M Ě SÍCE.  Zatm ě ní M ě síce je astronomický jev, kdy m ě sí č ní kotou č je zastín ě n planetou Zemí. Nastává p ř i úpl ň ku, pokud se Slunce,
Stavební výkresy CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_OK_TP_01
Čočky I. Z á k l a d n í š k o l a Z r u č n a d S á z a v o u
1. KŘÍŽOVKA Pohyb může být posuvný a ….. Veličina s jednotkou m³ 1
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Lom světla I. část
38. Optika – úvod a geometrická optika I
Přímočaré šíření světla, rychlost světla
Geometrická optika Mirek Kubera.
Optický kabel (fiber optic cable)
Optické klamy VY_32_INOVACE_57_Optické klamy Autor: Pavlína Čermáková
Výstupní zařízení počítače - tiskárny
Světelné zdroje, optické prostředí Vypracoval: Lukáš Karlík
GRAVITAČNÍ SÍLA. GRAVITAČNÍ POLE
Vlastnosti plynů.
Zatmění měsíce Ing. Jan Havel.
Obsah úvod povrch Měsíce pohyby Měsíce polokoule Měsíce
Téma: Světlo Vypracoval: Bohumil Baroch
PASCALŮV ZÁKON Autor: RNDr. Kateřina Kopečná
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Souhrnné otázky, Světelné jevy
Barva světla, šíření světla a stín
Vesmír Co uvidíš, zvedneš-li svůj zrak k obloze? mraky, oblohu
Autor: Mgr. Svatava Juhászová Datum: Název: VY_52_INOVACE_26_FYZIKA
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Kulová zrcadla - vypuklá
VESMÍR.
Rovinné zrcadlo Název : VY_32_inovace_09 Fyzika - rovinné zrcadlo
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Lom světla Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
VY_52_INOVACE_31_ Slunce ČLOVĚK A JEHO SVĚT 5. ročník
Lidské oko Název : VY_32_inovace_17 Fyzika - lidské oko
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Měsíční fáze
INDEX LOMU Autor: Mgr. Alena Víchová
VLEČENÍ MOTOROVÝCH VOZIDEL
LÁTKA A TĚLESO. LÁTKA A TĚLESO ? Umíš odpovědět Co je to těleso Co je to látka Jaký je rozdíl mezi tělesem a látkou Čím se liší tělesa a čím látky.
Čočky Název : VY_32_inovace_13 Fyzika - čočky Autor: Jana Pěničková
Duté zrcadlo Název : VY_32_inovace_10 Fyzika - duté zrcadlo
Světlo a světelné zdroje
Země ve vesmíru.
Stín a polostín.
Světlo a jeho šíření VY_32_INOVACE_12_240
Světelné jevy -shrnutí
Vlastnosti plynů.
Paprsková optika hanah.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a praktická škola Arkadie o. p. s.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Libor Zemánek NÁZEV: Tepelné záření TÉMATICKÝ CELEK: Energie.
Interference ze soustavu štěrbin Ohyb na štěrbině Optická mřížka
Fyzika 2.D 33.hodina 05:44:06.
Transkript prezentace:

Přímočaré šíření světla, rychlost světla

V jakých tělesech kolem nás vzniká světlo? Slunce Hvězdy Vlákno žárovky Plamen svíčky Zářivka Světluška Oheň Blesk Láva Dioda Těmto tělesům říkáme ZDROJE SVĚTLA

Jeden ze starších názorů na zdroj světla Řecký matematik Euklides – 3. století př.n.l. se zajímal i o světelné jevy Domníval se, že světlo se šíří z očí, protože při jejich zavření je tma Kdyby tomu tak opravdu bylo – dokázali bychom si očima posvítit i v noci

Zdroje světla Ve zdrojích světla vzniká světlo různými procesy Svítí tělesa rozžhavená na vysokou teplotu Slunce, vlákno žárovky, plamen svíčky, oheň Svítí i tělesa nerozžhavená biologické zdroje – světlušky, někteří mořští živočichové (ďas mořský,..) elektrické zdroje – neonky Druhotným zdrojem světla je MĚSÍC – svítí světlem odraženým

Bodový x plošný zdroj Jsou-li rozměry světelného zdroje malé zanedbatelné vzhledem ke vzdálenosti, ze které jej pozorujeme – BODOVÝ ZDROJ Světlo pouliční lampy, majáku, hvězdy, laserové ukazovátko,.. Zdroj, jehož rozměry nelze zanedbat – PLOŠNÝ ZDROJ Slunce, zářivka,…

POZOR!! Nikdy se nedívej do Slunce přímo!! Sluneční světlo je tak silné, že by mohlo vážně poškodit zrak!!

Jak se šíří světlo čistou vodou, mlékem, zakalenou vodou, betonem, plasty? Optická prostředí rozdělujeme na: Průhledná (vzduch, voda, čisté sklo,..) Průsvitná (mlha, kouř, matné sklo..) – část světla se rozptyluje Neprůsvitná (kovy, dřevo, keramika, kámen,..) – světlo neprochází průhledné průsvitné málo průsvitné neprůhledné

Průhledné prostředí I v průhledném prostředí, jakým je vzduch, se světlo nepatrně rozptyluje Proto před východem Slunce, i po jeho západě není úplná tma

Pokus Z tvrdého papíru si vytvoř kornout Upevni jej na baterku tak, aby zaclonil všechno světlo Ustřihni růžek kornoutu – vznikne malý otvor V zatemněné místnosti rozsviť baterku a pozoruj šíření světla prostředím ÚZKÝ SVAZEK SVĚTLA NAZÝVÁME SVĚTELNÝ PAPRSEK

Přímočaré šíření světla Pozorujeme laserové paprsky na diskotéce Paprsky prochází vzduchem přímo Podobně se šíří vodou i sklem Říkáme, že světlo se šíří přímočaře Můžeš vyzkoušet: nech světlo do tmavé místnosti dopadat malým otvorem mezi zatměním – uvidíš přímou světelnou stopu, která vzniká rozptylem světla na prachových částicích

Pokus V listu papíru vystřihni malou dírku V tmavé místnosti osvětli papír svíčkou Umísti za dírkou jako stínítko další papír Na stínítku se objeví převrácený obraz plamene svíčky Jak je to možné?

Vysvětlení Světlo se šíří přímočaře Je-li dírka dost malá, dopadají paprsky ze špičky plamene do jednoho místa stínítka dolů Stejně tak paprsky například z dolního místa plamene dopadají nahoru Na stínítku se vytvoří obraz převrácený Čím je menší otvor, tím je obrázek ostřejší Avšak dopadá též méně paprsků, obrázek je méně jasný

Dírková komora Vynalezl ji 1321 Levi Gerson Krabička z papíru s malým otvorem vepředu Zadní stěnu tvoří stínítko – ze skla či z průsvitného papíru - zde se vytváří obraz předmětu

Rychlost šíření světla Za jak dlouho dorazí světlo ze Slunce na Zemi? Za pouhých 8 minut Od jiných hvězd, které vidíme na obloze, k nám však cestuje celé roky Ve vakuu je rychlost světla 300 000 km/s Značka rychlosti světla ………… c

Rychlost světla v jiných prostředích Vždy je nižší než ve vakuu Optické prostředí Rychlost světla (km/s) Vakuum 300 000 Vzduch téměř 300 000 Led 229 000 Voda 225 000 Sklo 200 000 Diamant 124 000

Zápis Zdroji světla mohou být jak rozžhavená tělesa (Slunce, plamen svíčky,..) tak i tělesa nerozžhavená (zářivka, světluška,..) Svítit mohou i tělesa osvětlená (Měsíc, osvětlená bílá zeď,..) Bodovým zdrojem nazýváme zdroj světla, jehož rozměry jsou zanedbatelné vzhledem ke vzdálenosti (pouliční lampa, hvězda,..) Ostatní zdroje jsou plošné.

Zápis Optická prostředí mohou být Světlo se šíří přímočaře. průhledná (vzduch, čiré sklo,..) Průsvitná (kouř, mlha,.. Neprůsvitná (dřevo, keramika,..) Světlo se šíří přímočaře. Rychlost šíření světla ve vakuu je 300 000 kilometrů za sekundu. V ostatních průhledných prostředích je rychlost menší.

Úkoly a otázky Jakými optickými prostředími jsou : med, mléko, asfalt, led, beton, mořská voda? Vysvětli, proč při bouřce vidíme blesk okamžitě, ale zvuk hromu slyšíme později.

Řešení led Neprůhledná: asfalt, beton Průsvitná: med, mléko, led Průhledná: mořská voda Hrom slyšíme později, protože zvuk se šíří menší rychlostí – 340 m/s. Světlo se šíří rychlostí 300 000 km/s.