Problematika dlhu obcí

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Novela zákona č. 218/2000 Sb. – povinnost zřídit účty u ČNB
Advertisements

František Cvengroš Situace a výhled ekonomiky ČR (podklad pro kulatý stůl k přípravě Národního programu reforem 2013) Ministerstvo financí ČESKÉ REPUBLIKY.
Makroekonomie I ( Cvičení 12 – Fiskální politika - shrnutí )
Rozpočtové hospodaření obcí
Pracovní setkání s obcemi ZK 2014
Podmínky zápočtu VFA Docházka 50% Docházka 50% Prezentace referátu Prezentace referátu Test Test.
Soustava veřejných rozpočtů II.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Ekonomický pokles a hospodaření českých obcí a měst Ekonomický pokles a hospodaření českých obcí a měst Ing. Ivan Černý předseda Finanční komise SMO ČR.
Rozpočty územních samosprávných celků
Ing. Karel Tyll ředitel odboru státního rozpočtu 2. prosince 2010
Národní účty - aplikace
Finanční kontroly ve veřejné správě IT podpora kontrolovaných procesů při správě prostředků SR a EU Konference ISSS Hradec Králové, březen 2004 RNDr. Zdeněk.
Finanční a rozpočtové právo
Financování ochrany životního prostředí Jana Soukopová.
Česká fiskální politika jako přizpůsobovací mechanismus
Pokles příjmů obecních rozpočtů a způsoby řešení jeho dopadů Ministerstvo financí ČR Praha listopad 2009 Jan Zikl.
Ministerstvo financí je ústředním orgánem státní správy pro –státní rozpočet republiky, –státní závěrečný účet republiky, –státní pokladnu České republiky,
Finanční a rozpočtové právo
Veřejná správa Ing. Jaroslava Syrovátková Financování obcí II.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 29. dubna 2015.
Financování kapitol státního rozpočtu II
Finanční a rozpočtové právo Přednáška č. 5 Obecná problematika rozpočtového práva Rozpočtové právo hmotné.
Úvod k účetnictví ÚSC.
Soustava veřejných rozpočtů. Osnova kurzu 1.Veřejné rozpočty v ČR 2.Státní rozpočet a rozpočtový proces 3.Střednědobé rozpočtování 4.Územní rozpočty 5.Podmíněné.
Podmínky zápočtu VFA Docházka 50% Docházka 50% Prezentace referátu Prezentace referátu Test Test.
Veřejné finance Úvod do problematiky. Veřejné finance Vymezení VS Řízení VS.
Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek. Veřejné příjmy Veřejné příjmy se podílejí na přerozdělování HDP, a to nenávratným způsobem Jsou zdrojem krytí veřejných.
Návrh rozpočtu Jihomoravského kraje na rok Východiska pro sestavení návrhu rozpočtu JMK na rok 2015  Návrh zákona o státním rozpočtu České republiky.
Vybraná problematika činnosti Svazu měst a obcí České republiky Vybraná problematika činnosti Svazu měst a obcí České republiky Mgr. Ludmila Němcová Ing.
Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek. Finance obecně Soukromé Soukromé Peníze soukromých osob, institucí Peníze soukromých osob, institucí Peníze obvykle.
Ing. Luděk Tesař ekonom Ekonomika ČR v souvislostech rozpočtů.
Rozpočtová a fiskální politika 27. dubna 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy 27.
1 Vývoj hlavních makroekonomických indikátorů české ekonomiky a jejich predikce I. Zdroj: Predikce makroekonomického vývoje na rok 2004, MFČR, 2004.
Veřejné rozpočty Mgr. Oldřich Hájek. Téma na dnešní cvičení Příjmy a výdaje obce za léta 2,3,4,5 a 6 –Obecné příjmy a výdaje –Zohledňuje se: Počet obyvatel.
Projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem. FINANČNÍ GRAMOTNOST ZADLUŽOVÁNÍ RODIN Spolek pro obnovu venkova Senát Parlamentu.
Veřejné rozpočty Mgr. Oldřich Hájek.
Soustava veřejných rozpočtů
Příjmy a výdaje SR.
Rozpočtová soustava Finanční zdroje územních samospráv
Ing. Zuzana Khendriche Trhlínová
Rozpočtová a fiskální politika
Rozpočet obce.
Rozpočtové právo I 20. dubna 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek.
Rozpočet obce Černovice
Rozpočtové právo 2. května 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Návrh rozpočtu Jihomoravského kraje na rok 2015
Teorie fiskálního federalismu
Aktuálne otázky financovania obcí
Správa o hospodárení JLF UK v Martine za rok 2009
Fungovanie bankového systému
Ing. Tatiana Koperová február 2011
ODPADY - ÚLOHY VLÁDY PRE ZEFEKTÍVNENIE ODPADOVÉHO HOSPODÁRSTVA
Ceny a cenová politika 1. Ekonomická podstata ceny
ROZPOČTY ÚZEMNEJ SAMOSPRÁVY - VÝZNAMNÁ SÚČASŤ ROZPOČTU VEREJNEJ SPRÁVY
Zásady finančnej politiky v roku František Palko štátny tajomník MF SR
Vývoj spotrebných daní V sr a ich vplyv na príjmy štátneho rozpočtu
12. decembra 2011 Ing. Oľga Ciliková, PhD.
Postup prípravy Slovenska na štrukturálne fondy EU
Matej Tunega, spolupracovník INEKO,
Manažment bankových operácií Úverové riziko
Podnikové hospodárstvo
Legislatívne zmeny pre rok 2015
Open Governmet Week Otvorená justícia Bratislava
Moderné vzdelávanie pre vedomostnú spoločnosť
Rozpočtové právo 3. května 2017 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Rozpočtová a fiskální politika
Rozpočtová a fiskální politika
ÚLOHA STÁTU V TRŽNÍ EKONOMICE
Transkript prezentace:

Problematika dlhu obcí AKE SR, Gerlachov, november 2010 Problematika dlhu obcí Ing. Jaroslav Mrva, riaditeľ finančnej sekcie ZMOS

Obsah Teoretické východiská hodnotenia dlhu obcí Ciele vlády SR – jej Programové vyhlásenie Vývoj dlhu obcí

Teoretické východiská regulácie miery zadĺženia obcí Do akej miery sa zdlžovať patrí k najdiskutovanejším problémom vo financovaní obcí V teoretickej aj praktickej podobe sú rôzne prístupy a názory aká je únosná miera zadĺženia a akým kritériom ju merať (Peková, 2004) Regulovanie miery zadĺženia obcí pomáha znižovať finančné riziko spojené s fiškálnou decentralizáciou Regulácia dlhu obcí je: ochranou samosprávy pred nadmerným zadlžovaním nástroj na usmerňovanie verejného dlhu

Teoretické východiská regulácie miery zadĺženia obcí Do akej miery sa zdlžovať patrí k najdiskutovanejším problémom vo financovaní obcí V teoretickej aj praktickej podobe sú rôzne prístupy a názory aká je únosná miera zadĺženia a akým kritériom ju merať (Peková, 2004) Regulovanie miery zadĺženia obcí pomáha znižovať finančné riziko spojené s fiškálnou decentralizáciou Regulácia dlhu obcí je: ochranou samosprávy pred nadmerným zadlžovaním nástroj na usmerňovanie verejného dlhu

Dva druhy uplatňovanej regulácie miery zadĺženia obcí Kontrola používania cudzích zdrojov, vrátane individuálnych limitov a povolení Kontrola miery zadĺženia a kontrola bežného rozpočtu, ktorý má obsahovať zdroje na dlhovú službu z kapitálových projektov Dlhy obcí sa môžu a nemusia stať makroekonomickou hrozbou – nepredvídateľnosť schodku hospodárenia Je možné očakávať snahu MF SR o sprísnenie regulácie dlhovej služby obcí napr. argument, že kritériom hodnotenia by mali byť len vlastné bežné príjmy obce

Ciele vlády SR v jej Programovom vyhlásení Znížiť deficit verejných financií pod úroveň 3 % hrubého domáceho produktu v roku 2013 Predložiť do Národnej rady SR ústavný zákon o fiskálnom pravidle pre hrubý verejný dlh Presnejšie upraviť aj pravidlá pre hospodárenie obcí, miest a vyšších územných celkov, ktoré po rozsiahlej fiškálnej decentralizácii disponujú obrovskými finančnými zdrojmi Niekoľkoročné skúsenosti ukazujú, že je potrebné lepšie upraviť možnosti zadlžovania samospráv. Zvyšovanie dlhu samospráv bude striktnejšie obmedzené a budú spresnené aj pravidlá pre bankrot nezodpovedných samospráv.

Maastrichtský dlh v rokoch 2008 a 2009 v tis. eur Zložky verejnej správy4) k 31. 12. 2008 k 31. 12. 2009 Zmena a 1 2 3=(2 - 1) Ústredné rozpočtové organizácie 1) 17 684 259 21 362 308 3 678 049 Fond národného majetku 270 427 270 278 -149 Verejné vysoké školy 522 434 -88 Slovenský rozhlas 191 -191 Príspevkové organizácie štátne vo verejnej správe 830 31 -799 Vyššie územné celky 309 998 380 757 70 759 Príspevkové organizácie VÚC vo verejnej správe 135 121 -14 Obce 897 032 1 170 469 273 437 Príspevkové organizácie obcí vo verejnej správe 1 224 978 -246 Verejná správa spolu 19 164 618 23 185 376 4 020 758 Konsolidácia2) 551 782 600 882 -49 100 Verejná správa spolu konsolidovaná 18 612 836 22 584 494 3 971 658 Hrubý domáci produkt v b.c.3) 67 331 043 63 331 620 -3 999 423 % maastrichtského dlhu z HDP 27,6 35,7 8,1

Vývoj dlhu obcí Podiel dlhu obcí na konsolidovanom dlhu verejnej správy rok 2004 2,33% rok 2008 4,81% rok 2009 5,18% Dlh obcí v roku 2009 medziročne vzrástol o 273 437 tis. eur, t.j. o 30,43%

Dlh obcí k 31.12.2009 Rozhodujúcu časť dlhu obcí tvoria bankové úvery a iné pôžičky vo výške 1 157 175 tis. eur, pričom 538 635 tis. eur poskytol Štátny fond rozvoja bývania a 57 432 tis. eur štátny rozpočet 10 489 tis. eur je nesplatený zostatok úveru mestu Košice, 46 943 tis. eur mestu Žilina vo forme návratnej finančnej výpomoci v súvislosti s výstavbou automobilky KIA a podporou vlády SR pri budovaní infraštruktúry Z hľadiska splatnosti má dlh obcí prevažne dlhodobý charakter (78,6 %).

Vývoj objemu prijatých úverov a čistej zadĺženosti (obce, v mil. EUR) Zdroj: podklady MF SR, výpočty a spracovanie ECRAI

Vývoj podielu prijatých úverov na celkových príjmoch Zdroj: podklady MF SR, výpočty a spracovanie ECRAI

Vývoj podielu čistého rastu dlhu na celkových príjmoch Zdroj: podklady MF SR, výpočty a spracovanie ECRAI

Prebytok/schodok rozpočtu samospráv (ESA 95, v mil. EUR) Zdroj: podklady MF SR, výpočty a spracovanie ECRAI Cortes, Smith & Co. Slovakia, s.r.o.

Deficit rozpočtu samospráv v rokoch 2008 a 2009 (ESA 95, % z celkových príjmov) Zdroj: podklady MF SR, výpočty a spracovanie ECRAI Cortes, Smith & Co. Slovakia, s.r.o.

2009: Zmena deficitu rozpočtov samospráv EÚ oproti roku 2008 (+rast deficitu / - pokles deficitu) Zdroj: podklady Eurostat, výpočty a spracovanie ECRAI

Vývoj podielu prijatých úverov na celkových príjmoch Bankové úvery Vývoj podielu prijatých úverov na celkových príjmoch Zdroj: podklady MF SR, výpočty a spracovanie ECRAI Cortes, Smith & Co. Slovakia, s.r.o.

Dlh a dlhová služba obcí Rok Súvaha v eurách Príjmy - úhrn bež. príjmov k 31. 12. predch. roka skutočnosť Výdavky pomer dlhovej služby v % pomer k celk. dlhu v % r.140 r.150 Spolu   Dlhodobé Záväzky Bank. úvery a výpomoci súčet (r.174 až r.179) stĺpec (1+d) kategória 650 splátky úrokov.. Skutočnosť kategória 820 splátky istín skutočnosť (stĺpec g+h/ f* 100) e/ f*100) 1 d e f g h i j 2005 43 105 291 713 620 991 756 726 282 1 848 184 292 17 947 951 59 005 510 4,16 40,94 2006 83 399 555 746 687 479 830 087 034 2 115 564 628 26 043 948 90 841 797 5,53 39,24 2007 277 620 659 663 101 241 940 721 900 2 316 759 609 29 914 400 86 085 100 5,01 40,61 2008 423 664 542 727 845 548 1 151 510 090 2 476 996 614 32 470 300 144 801 800 7,16 46,49 2009 573 501 000 615 176 418 1 188 677 418 2 757 810 775 25 804 030 118 462 380 5,23 43,10

Ďakujem za pozornosť mrva@zmos.sk č.t. 02 / 529 259 42 AKE SR, Gerlachov, november 2010 Ďakujem za pozornosť mrva@zmos.sk č.t. 02 / 529 259 42