LYRIKA EPIKA DRÁMA.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Anotace Žák se seznámí s dílem Jiřího Wolkera …. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstupÚstně interpretuje dílo J. Wolkera, pojmenuje versologické.
Advertisements

VY_32_INOVACE_Čj-Li 6.,7.11 Anotace: Prezentace obsahuje stručný přehled literárních žánrů lyrických. Vzdělávací oblast: český jazyk a literatura Autor:
Obecné poučení o literatuře
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
VY_ 32_INOVACE_Čj.Žá.18.
ÚVOD DO STUDIA LITERATURY
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
Rozbor uměleckého textu
 „EU peníze středním školám“ Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Základní škola, Ostrava – Poruba, Porubská 831, příspěvková organizace
Literární druhy a žánry
Český jazyk a literatura Poezie českých autorů 1. poloviny 20
Lyrické druhy a žánry Český jazyk VY_32_INOVACE_ sada, ČJ
¨-4-.
Zásady rozboru textu uměleckého a neuměleckého
Obecné poučení o literatuře
EPICKÉ ŽÁNRY Mgr. Michal Oblouk
Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace
HUDEBNĚ – DRAMATICKÉ ŽÁNRY Mgr. Michal Oblouk
teze otázek ke státnicím v NMgr. studiu
CHARATKTERISTIKA UMĚLECKÉHO TEXTU
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ ZŠ, Týn nad Vltavou, Malá.
LYRICKO – EPICKÉ ŽÁNRY Mgr. Michal Oblouk
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Žánry literatury 1) Lyrika - slovo řeckého původu - popisuje spisovatelovy prožitky, - popisuje spisovatelovy prožitky, pocity, dojmy a myšlenky pocity,
Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vyučovací předmět: Český jazyk a literatura Ročník: 9. ročník Anotace: Základní literární pojmy opakování.
LITERÁRNÍ DRUHY LYRIKA – LYRICKÉ ŽÁNRY Mgr. Michal Oblouk
Opakujeme literární druhy a žánry Návod Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jaroslava Zámostná. Dostupné z Metodického portálu.
Literární druhy a žánry Literární druhy a žánryOB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-U
Projekt: Moderní škola 2010 registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_112 Téma hodiny: Jiří Wolker Doporučeno pro: 9. ročník základní.
Literární žánry V této prezentaci se dozvíte, co je hlediskem pro dělení literatury na žánry, jak se dělí a podle čeho jednotlivé žánry poznáme.
LITERÁRNÍ DRUHY DRAMA – DRAMATICKÉ ŽÁNRY Mgr. Michal Oblouk
Střední odborná škola elektrotechnická, Centrum odborné přípravy Zvolenovská 537, Hluboká nad Vltavou Využití ICT pro rozvoj klíčových kompetencí CZ.1.07/1.5.00/
JIŘÍ WOLKER Simona Coubalová C3B. Obsah O autorovi Život Dílo Těžká hodina Shrnutí Zdroje.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_11B_CJ8_14_LITERATURA.
JIŘÍ WOLKER ŽIVOT Kde se narodil busta na jeho rodném domě pohled na město mapa ČR a umístění města a zemřel ?
„Smrt není zlá, co zlé je, to umírání je.”
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
ČÍSLO DUM: VY_32_INOVACE_CJL_1,4_44
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
STYLISTICKÁ TERMINOLOGIE
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
AUTOR: MGR. HANA GINTEROVÁ DATUM VYTVOŘENÍ:
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organ.
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
LITERÁRNÍ DRUHY A ŽÁNRY Mgr. Michal Oblouk
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
VY_32_INOVACE_19_CJI_LITERÁRNÍ ŽÁNRY
Pane vždy keď tvoju svätosť Svätosť je to po čom túžim Skláňam tvár
Dejiny filozofie Vznik filozofie.
Teória literatúry 1 (základné literárne pojmy)
Opisný slohový postup Mgr. Silvia TRNKOVÁ.
Andrej Sládkovič Vlastné meno: Andrej Braxatoris
Vojtech Mihálik 1926 – Dolná Streda Bratislava
Lyrika Ľudové piesne.
O rímskom divadle Čítanie pre 4.ročník ZŠ.
- je základný veršovaný žáner epiky
Vedecko-fantastická literatúra
próza = rytmicky neviazaná reč
Sociálno-psychologický realizmus
POPULÁRNA PIESEŇ ( Literatúra pre 8.ročník ZŠ )
Hraný film (angl. fiction film; nem. r. Spielfilm) film, ktorý zobrazuje fiktívne inscenované dramatické akcie a situácie.
RÍMSKOKATOLÍCKA CIRKEV TRNAVSKÁ ARCIDIECÉZA Katechetické oddelenie Ľudská osoba a jej dôstojnosť (téma) pre 1. ročník SŠ Mgr. Andrea Dobošová 2012.
Francúzska romantická literatúra

Vy_32_INOVACE_74_Balady a romance II
Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vyučovací předmět: Český jazyk a literatura Ročník: 9. ročník Anotace: Jiří Wolker životopis, literární.
Transkript prezentace:

LYRIKA EPIKA DRÁMA

LYRIKA vyjadruje pocity, nálady, dojmy autora označuje sa aj ako poézia nemá dej, chýba príbeh realizuje sa básnickými výrazovými prostriedkami (metafora, personifikácia, prirovnanie...)

Lyrické žánre/útvary: sonet/znelka záväzný počet veršov – 14 pôvodne s touto schémou: abba/abba/cdc/dcd UKÁŽKA: A. Rimbaud: Spáč v údolí Hľa, diera zelene, kam sa spev rieky norí, bláznivo rozšantiac zdrap striebra na tráve, kde slnce jagá sa z vrcholu divej hory, hľa, malé údolie v kypiacej páľave. Spí, ústa dokorán, vojačik prostovlasý, šiju mu obmýva žerucha belasá, spí, bledý, pod mráčkom, tam, kde zem trávu tasí, v zelenej posteli, kam svetlo zlieva sa. S nohami v kosatcoch, spí, tvár mu smiechom svieti, takýmto úsmevom smejú sa choré deti. Príroda, zahrej ho, to už chlad ide naň. Vôňa mu k záchvevu nozdry už neprebudí, spí v slnku s rukami na svojej tichej hrudi, bok sa mu červenie z dvoch otvorených rán.

Lyrické žánre/útvary: óda vyniká nadnesenosťou a oslavou je adresovaná významnej osobnosti, kolektívu básnik oslavuje: národ, slobodu, prírodu, mladosť... hymna (gréc. hymnos – chválospev) je druhom ódy má charakter velebenia, chvály z textu vyžaruje radosť

Lyrické žánre/útvary: epitaf nápis na náhrobnom kameni UKÁŽKA: J.Wolker, Epitaf Zde leží Jiří Wolker, básník, jenž miloval svět a pro spravedlnost jeho šel se bít. Dřív než moh srdce k boji vytasit, zemřel, mlád dvacet čtyři let. elégia smutná, melancholická báseň môže smútiť za strateným šťastím, žiaľ zo sklamanej lásky

Lyrické žánre/útvary: Idyla - selanka obdiv k dedinskému životu a prostrediu ľudia spätí s prírodou – sedliaci, rybári, pastieri v slovenčine má názov SELANKA

Lyrické žánre/útvary: pieseň spája poéziu s hudbou základný útvar ľudovej slovesnosti Kaligram grafická báseň UKÁŽKA: G.Apollinaire: Kravata K A R T A A V ŤE ELE GANTNĚ ŠKRTÍ SVLEČ JI POKUD NECHCEŠ SKONČIT SMR TÍ

EPIKA prevláda v nej rozprávanie zakladá sa na deji udalosti sa odohrávajú v časovej postupnosti označuje sa ako próza (hoci zriedkavo je aj veršovaná) ak prevládajú lyrické prvky, hovoríme o lyrizovanej próze

Epické žánre/útvary: báj najstaršia podoba ľudovej slovesnosti súbor národných bájí – MYTOLÓGIA/BÁJOSLOVIE vysvetľuje vznik sveta, pôvod človeka, zvierat a rastlín primitívnym spôsobom opisuje aj život bohov

Epické žánre/útvary: epos vystupujú v nich nadprirodzené bytosti – bohovia, polobohovia hlavným hrdinom je človek s výnimočnými vlastnosťami prelínajú sa prvky reality a fantázie, pozemského a nadpozemského života najstarší epos je EPOS O GILGAMEŠOVI – sumerská lit. (cca 3000 pred n.l.)

Epické žánre/útvary: balada pochmúrny dej, tragický záver môže byť písaná vo veršoch Ukážka: Išli hudci horou Išli hudci horou, horou javorovou. Našli drevo krásno na husličky hlasnô. „Iba ho zotnime a sebou vezmime.“ Prvý raz zaťali, íverček vyťali. Druhý raz zaťali, do krvi preťali. Tretí raz zaťali, taký hlas počuli: Ach, nie som ja drevo, drevo javorovô, ale som ja dievča z mesta richtárovo.

Epické žánre/útvary: povesť legenda zobrazuje životné príbehy svätcov aj zázračné a fantastické motívy povesť má vždy reálny historický podklad môže obsahovať aj mnoho fiktívnych prvkov

Epické žánre/útvary: rozprávka patrí do ľudovej slovesnosti dobro vždy víťazí nad zlom magické čísla (3,7,12) gradácia

Epické žánre/útvary bájka Sťažovala si rybka drobnorodá zhusta, Ukážka: J.Záborský: Veľká a malá ryba Sťažovala si rybka drobnorodá zhusta, že nie je, jak iné, veliká a tlstá, raz s velikou do sieti razom spolu vošla, veľkú rybár ulovil, ona očkom ušla. Tamtú rybár z vody ťahal, čo keď vidí malá, „Dobre niekedy malým byť,“ za ňou zavolala. využíva sa personifikácia vystupujú v nej zvieratá kritika ľudských vlastností

Epické žánre/útvary poviedka novela malý alebo stredný rozsah obyčajne spracúva iba jednu udalosť a má jednu zápletku väčšinou končí tak, ako očakávame novela stredný rozsah málo postáv iba jedna udalosť dej odráža každodenný život končí väčšinou nečakane

Epické žánre/útvary román Dlhý rozsah viacero postáv, zložité vzťahy DIEVČENSKÝ ROMÁN DOBRODRUŽNÝ ROMÁN VEDECKO-FANTASTICKÝ ROMÁN HISTORICKÝ ROMÁN

Dráma (gréc. dro – činiť, uskutočňovať) tretí literárny druh dramatický text vzniká pre divadlo, televíziu, rozhlas alebo film vznikla v antickom Grécku (náboženské oslavy Dionýza, boha vína a úrody) zbor komentuje dej, charakterizuje postavy a ich činy zo začiatku hral všetky postavy iba jeden herec, ktorý viedol dialóg so zborom

Dramatické žánre/útvary tragédia najstarší dramatický žáner hlavným znakom je boj jednotlivca (skupiny) s nepriateľskými silami konflikt je medzi výnimočnou osobou a vládnucimi spoločenskými silami končí smrťou

Dramatické žánre/útvary komédia popri tragédii základný dramatický žáner Podstatou je komickosť so zámerom vyvolať smiech u diváka

Dramatické žánre/útvary činohra prelínajú sa vážne aj komické prvky tvorí prechod medzi tragédiou a komédiou hovorené slovo prevažuje nad spevom a pohybom

Dramatické žánre/útvary HUDOBNÉ ÚTVARY: 1. OPERA – spojenie hudby, poézie a hereckého umenia 2. MUZIKÁL – moderný útvar, vzniká v Amerike zač. 20. stor. 3. BALET – obsah deja sa vyjadruje tancom a mimikou 4. PANTOMÍMA - pohybové divadlo - dejové situácie sú vyjadrované pohybom - chýba hovorené slovo