NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/21.2623 AUTOR: Mgr. Tomáš Ryba NÁZEV: VY_52_Inovace_Chemie ČÍSLO DUM: 5 TÉMA: Koroze ROČNÍK: 9. OBDOBÍ REALIZACE: 10/2012
Anotace žák dokáže vysvětlit chemickou podstatu koroze žák určí, kde probíhá koroze žák rozliší prospěšnou a neprospěšnou korozi žák bude vědět, jak chránit materiály před korozí
KOROZE
probíhá na povrchu některých kovů za působení vzdušného kyslíku, vody a dalších látek na povrchu kovu se vytváří vrstvička látek vrstvička buď chrání před další oxidací (Al, Cu, Zn) nebo nechrání (Fe)
Http://cs.wikipedia.org. Wikipedie, otevřená encyklopedie [online]. 5.2.2008 [cit. 2012-10-09]. Dostupné z: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/bb/Rust_and_dirt.jpg
Rezavá_trojnožka: © Tom Ryba, 2012
Měděný_džbán_1: © Tom Ryba, 2012
Ochrana před korozí: olej, vazelína nátěry, smalt, plasty pokovování
Otázky a odpovědi 1. Jakou reakci představuje vznik koroze? oxidace 2. Kde probíhá koroze? na povrchu některých kovů 3. Co se vytváří na povrchu některých kovů při korozi? vrstvička látek
Otázky a odpovědi 4. U kterých kovů vrstvička chrání před další oxidací? např. zinek, měď, hliník 5. U kterého kovu vrstvička nechrání před další oxidací? např. železo 6. Jakými způsoby můžeme chránit kovy před korozí? olej, vazelína, smalt, nátěr, plast, pokovování
Použité zdroje BENEŠ, Pavel, Václav PUMPR a Jiří BANÝR. Základy chemie pro 2. stupeň základní školy, nižší ročníky víceletých gymnázií a střední školy: Základy chemie 2. 1. vyd. Praha: Fortuna, 1995, 96 s. ISBN 80-716-8205-5. Http://cs.wikipedia.org. Wikipedie, otevřená encyklopedie [online]. 5.2.2008 [cit. 2012-10-09]. Dostupné z: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/bb/Rust_and_dirt.jpg Rezavá_trojnožka: © Tom Ryba, 2012 Měděný_džbán_1: © Tom Ryba, 2012 Měděný_džbán_2: © Tom Ryba, 2012