Karsologie Jiří Faimon

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Veličiny a jednotky v radiobiologii
Advertisements

ATMOSFÉRA.
TZ 21 – navrhování otopných soustav
Půdy:.
Pevné látky a kapaliny.
Vliv fenologických a meteorologických podm í nek na koncentrace CO 2 na rozhran í biosf é ry a atmosf é ry Daniel Bareš, Martin Možný, Jiří Novák Český.
Abiotické podmínky života
Půda v ČR Hlavní zdroj obživy.
Obecná limnologie - 4 Světlo Plyny ve vodě – O2, CO2
Využití termálního monitoringu v meteorologii a agrometeorologii
Kapaliny.
Zpracoval: ing. Pavel Králík
Fugacitní modely 3. úrovně (Level III)
Elektromagnetické záření látek
Vzácné plyny.
RADIOAKTIVNÍ ZÁŘENÍ Fotoelektrický jev byl poprvé popsán v roce 1887 Heinrichem Hertzem. Pozoroval z pohledu tehdejší fyziky nevysvětlitelné chování elektromagnetického.
Světlo.
Když se řekne minerál Minerály(nerosty)jsou prvky nebo chemické sloučeniny,většinou krystalické,které vznikly působením geologických procesů.Za minerály.
Uhličitan vápenatý.
Infračervené analyzátory plynů v gazometrických systémech
Salinita – iontové složení vody a
OCHRANA PODZEMNÍCH VOD VII.
VNĚJŠÍ GEOLOGICKÉ DĚJE A VZNIK USAZENÝCH HORNIN
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Kyslík v organizmu Oxygenace / transport kyslíku
Vodivost látek.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Optické difúzní vnitřní bezdrátové komunikace: distribuce optického signálu Ing. David Dubčák VŠB-Technická univerzita Ostrava Katedra elektroniky a telekomunikační.
Můžete se v Louňovicích bez obav napít?
Zvětrávání.
OPTIMALIZACE INTERPOLAČNÍ METODY PRO MONITORING KONCENTRACE VYBRANÝCH PLYNŮ Autor: Marek Mitana Vedoucí práce: doc. Dr.Ing. Jiří Horák.
Atmosféra.
Působení ekologických faktorů. Světlo Intenzita světla – fotosyntéza a limitní faktor výskytu Délka působení – biologické rytmy Směr dopadu – orientace.
Vliv teploty na růst populace půdních bakterií a jejich N - mineralizaci a vliv teploty na populace bakteriemi živícími se hlístice Effects of Temperature.
Nové Hrady Přírodní chemická laboratoř
Měření radonu v Bozkovských jeskyních
Původ Vesmíru Kde se vzala hmota? Proč jme zde? Kam směřujeme?
ABIOTICKÉ PODMÍNKY ŽIVOTA
Atmosféra autor: Mgr. Jana Mikešová
Měření přirozené radioaktivity na Vyšehradě
PŮSOBENÍ VODY VE VÁPENCÍCH Př_150_Geologie_Působení vody ve vápencích Autor: Mgr. Jiří Sukaný Škola: Základní škola Velehrad, okres Uherské Hradiště, příspěvková.
Vzorkování podzemní vody a půdního vzduchu
Faktory ovzduší Klimatické faktory Antropogenní znečištění.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Teplota
Naše půda ZŠ Sokolovská 1 Svitavy.
Kras povrchové i podzemní jevy vzniklé v rozpustných a propustných horninách (zejména vápencích, dolomitech, sádrovcích a solích – NaCl) Kras se člení.
VODA Vodní režim rostlin.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_32_14 Název materiáluVodní pára.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Vzduch Tematická oblast:Ekologie Ročník:1. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 02 Anotace.
© IHAS 2011 Tento projekt je financovaný z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost a státního rozpočtu ČR.
Název vzdělávacího materiálu Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast fyzická geografie ČR Datum vytvoření16.11.
Ochrana přírody ČR Moravský kras. Ochrana přírody ČR Moravský kras.
USAZENÉ HORNINY (SEDIMENTÁRNÍ)
Vysoká škola technická a ekonomická Ústav technicko-technologický
Jiří Kroužek V. Durďák, J. Hendrych, P. Špaček
VY_32_INOVACE_Racek_ Kyslik
Distribuce látek v životním prostředí: od limitů po sanace
  Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
ADSORPCE na fázovém rozhraní pevná fáze-plyn.
Autor: Mgr. Zdeněk Hanuš VY_32_INOVACE_54_Moravský kras
VY_32_INOVACE_19_Moravský kras
Název školy Základní škola Kolín V., Mnichovická 62 Autor
Veličiny a jednotky v radiobiologii
Kvantová fyzika.
ADSORPCE na fázovém rozhraní pevná fáze-plyn.
KRASOVÉ JEVY POVRCHOVÉ X PODPOVRCHOVÉ PRIMÁRNÍ X SEKUNDÁRNÍ
Základy patofyziologie dýchacích cest a plic
Školní výlet - moravský kras
Izolace na stavbě RADON.
Transkript prezentace:

Karsologie Jiří Faimon rozsah 2/0 3 kredity Jeskynní atmosféra

Karsologie I: Jeskynní atmosféra JESKYNNÍ A PŮDNÍ ATMOSFÉRA - oxid uhličitý Koncentrace/parciální tlak CO2 řídí základní krasové procesy rozpouštění vápenců růst/korozi speleotém (viz. geochemie interakce kalcit–CO2–H2O) Dominantní zdroj CO2 - krasové půdy(?) Vznik CO2 mikrobiální degradací organických látek Přímé měření CO2: infračervený spektrální detektor měří absorpci IČ záření ve vybrané oblasti vlnových délek

Karsologie I: Jeskynní/půdní atmosféra

Karsologie I: půdní atmosféra Korelace půdního CO2 s teplotou Korelace půdního CO2 s relativní vlhkostí

Karsologie I: Jeskynní atmosféra

Karsologie I: Jeskynní atmosféra Koncentrace CO2 v půdních profilech i v jeskyních jsou sezónně závislé. V obou prostředích jsou typicky vysoké v létě nízké v zimě (blíží se koncentracím ve venkovní atmosféře) jeskyně půdy

Karsologie I: Jeskynní atmosféra Punkevní jeskyně – Masarykův dóm Korelace půdního a jeskynního CO2

Karsologie I: Jeskynní atmosféra Punkevní jeskyně – Tunelová chodba Korelace půdního a jeskynního CO2

Karsologie I: Jeskynní atmosféra Amatérská jeskyně Korelace půdního a jeskynního CO2

Karsologie I: Jeskynní atmosféra Císařská jeskyně – Nagelův dóm Ovlivnění koncentrace CO2 antropogenními toky Příspěvek antropogenního CO2 relaxace jeskyně

Karsologie I: Jeskynní atmosféra Bilance oxidu uhličitého v jeskyni Přirozené toky CO2 do jeskyně přímé (difúze nesaturovanou zónou / po puklinách) Jsou odpovědné za koncentrační gradient v jeskyni: vyšší koncentrace u stropu nižší koncentrace u podlahy nepřímé uvolňován ze skapových vod (při odplyňování CO2) Antropogenní toky do jeskyně Vydechovaný vzduch návštěvníky Toky CO2 z jeskyně Ventilace jeskyně

Karsologie I: Jeskynní atmosféra Koncepční model

Karsologie I: Jeskynní atmosféra PLYNY V JESKYNNÍ ATMOSFÉŘE - RADON 222Rn je produkován rozpadem 238U (rozptýlený v horninách – vápence, sintry, hlíny). Rozpadová řada:

Karsologie I: Jeskynní atmosféra 220Rn – thoron: rozpad 232Th Rozpadová řada:

Karsologie I: Jeskynní atmosféra Koncentrace Rn v jeskynní atmosféře se přibližně kryje s distribucí uranu v okolních horninách. Absolutní koncentrace Rn závisí na aktuální ventilaci jeskyně. Sloupsko-Šošůvské jeskyně

Karsologie I: Jeskynní atmosféra Bilance: Toky Rn Poločas rozpadu: t1/2(222Rn) = 3.82 dne = 330 048 s, λ = 2.1E-6 s-1 (1) model bez větrání: E(emenace) je specifický tok z jednotkové plochy za sekundu [Bq m-2 s-1]

Karsologie I: Jeskynní atmosféra (2) model s větráním Rn – konzervativní prvek.

Karsologie I: Jeskynní atmosféra Radon, Císařská jeskyně Vliv ventilace