Práce s uživateli ve veřejných knihovnách a ReGIONÁLNÍ FUNKCE KNIHOVEN

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Nový způsob financování RF od roku 2004 Vít Richter Národní knihovna ČR tel , mobil Praha
Advertisements

Služby čtenářům a uživatelům Dětští čtenáři
LLP Comenius Evropská jazyková cena Label Petr Chaluš.
Základní škola, Brno, Štolcova 16
Seminář knihoven okresu Vsetín MVK Vsetín, Trendy rozvoje knihoven ve Zlínském kraji se zaměřením na malé knihovny.
Jak změnit obecní knihovnu v informační centrum obce Metodický návod výstup z projektu Knihovna – informační centrum obce.
Celoživotní vzdělávání a projektová metoda vyuČování
Živá historie konference Informační gramotnost – témata, trendy, inspirace Adéla Dilhofová Jiří Zounek.
Univerzita Mateja Bela v Banskej Bystrici Fakulta prírodných vied Katedra environmentálneho manažérstva Klub ekologické výchovy, o.s. Praha Podmínky a.
Informatizace veřejných knihoven Internet a veřejné knihovny jako informační centra měst a obcí PhDr. Ivana Štrossová Okresní knihovna Havlíčkův Brod.
Možnosti celoživotního vzdělávání pro knihovníky
Podpora poskytování dalšího vzdělávání v Pardubickém kraji reg.č.: CZ.1.07/3.2.13/ Představení projektu Ing. Petra Semeráková, manažerka projektu.
Projekt 3.3 „Partnerství pro budoucnost“. Úvodní informace o projektu Projekt byl úspěšně předložen Karlovarským krajem v rámci výzvy SROP, priority 3.
Statistika RF, výroční zpráva, kontrola plnění RF Vít RICHTER Národní knihovna ČR 23. dubna 2002 Brno.
IVIG Praha, Odborná pomoc veřejných knihoven informačním a studijním centrům škol.
Projekt Brno-Zdravé město přínos občanům v rámci veřejné správy
Jindřichův Hradec, Školní a veřejné knihovny – spolupráce v regionu Konkurence? Ne! Spolupráce …
REGIONÁLNÍ FUNKCE KNIHOVEN Pomoc nebo omezení ? Definice RF knihovny Funkce, v jejichž rámci krajská knihovna a další pověřené knihovny, poskytují základním.
ROSTEME S KNIHOU KAMPAŇ NA PODPORU ČETBY KNIH Pod záštitou Svazu českých knihkupců a nakladatelů.
Knihovny okresu Vsetín Ing. Věra Pelcová v roce 2013.
Regionální funkce knihoven ve Zlínském kraji Setkání starostů a knihovníků Zlín – PhDr. Zdeňka Friedlová Krajská knihovna Františka Bartoše.
Rozvíjení rovných příležitostí a podpora zaměstnatelnosti v Jihočeském kraji Záměr projektu do programu Equal (3.pilíř: Podpora adaptability) Tento příspěvek.
ICT VE ŠKOLE LIDSKÉ ZDROJE listopad 2006 (c) Radek Maca.
Celkový záměr Podpora a propagace informačního systému pro mládež (ISM) − vytvořit systém podporující trvale udržitelný rozvoj zájmového a neformálního.
I sss I nternet, elektronické informační zdroje a s lužby pro o s oby se s pecifickými potřebami v knihovnách Zlata Houšková, Jana Vejsadová Internet ve.
MU Brno, Vzdělávání knihovníků Mgr. Jana Nejezchlebová Moravská zemská knihovna
Komunitní a otevřená škola
1 Regionální funkce v roce 2005 „ Několik“ údajů z výroční zprávy Praha, 1. června řádné zasedání sekce SDRUK pro RF.
Informační a poradenské centrum v Havlíčkově Brodě a spolupráce s veřejnými knihovnami Modelový program podpory slaďování profesního a rodinného života.
Poradenství pro zdravotně postižené Pojetí a přínos kurzu Anna Kučerová.
1 Regionální funkce v roce 2004 Výchozí stav pro krajské spravování RF Pardubice, 1. listopadu 2005 Celostátní seminář.
Co by měla splňovat pověřená knihovna (Atest) Pardubice Zlata Houšková.
Metody knihovnické práce (VIKBA04)
Co by měla splňovat pověřená knihovna Brno
Sekce veřejných knihoven SKIP Částečně úplná zpráva o činnosti sekce v roce 2013 Gabriela Jarkulišová.
Umí knihovny zaujmout čtenáře?
POČET OBSLUHOVANÝCH KNIHOVEN POČET METODIKŮ 25,78 (PK: 23,18) 25,46 (PK: 22,06) 24,53 (PK 21,53) Počet metodických návštěv 936 (1,35;
VKIS z pohledu veřejných knihoven Adéla Dilhofová, MZK v Brně FF MU, KISK
Koncepce rozvoje regionálních funkcí v Jihomoravském kraji v letech Porada ředitelů pověřených knihoven JMK, Mgr. Adéla Dilhofová.
Regionální funkce v Jihomoravském kraji 2005 – 2015 Porada ředitelů pověřených knihoven Jihomoravského kraje Knihovna Jiřího Mahena v Brně
Výkon regionálních funkcí v Jihomoravském kraji v roce 2014 v celostátním srovnání Porada ředitelů pověřených knihoven Jihomoravského kraje Městská knihovna.
BUDOUCNOST Úspěch pro každé dítě. Ve znamení inkluzivního vzdělávání.
Šablony  Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání  Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy  Výzva č. 02_16_022 Podpora škol formou projektů.
Konference knihovníků Euroregionu Neisse-Nisa-Nysa „SENIOŘI V KNIHOVNÁCH – KNIHOVNY PRO SENIORY V EUROREGIONU NISA“ Městská knihovna Semily 27. až 28.
ZŠ ZACHAR, Kroměříž Z D R A V Á Š K O L A.  Prostředí školy  Věcné  Sociální  Organizační  Zdravé učení  Smysluplnost  Možnost výběru, přiměřenost.
Přínos projektu VIP Kariéra II – Kariérové poradenství v podmínkách kurikulární reformy Ing. Jiří Vojtěch, hlavní manažér projektu, vedoucí oddělení pro.
VÝSTUPY Z DOTAZNÍKOVÉHO ŠETŘENÍ POTŘEB MATEŘSKÝCH ŠKOL A ZÁKLADNÍCH ŠKOL pro ORP ŠUMPER Mgr. Ivana Hanáková.
Škola jako poskytovatel DV Seminář propojování počátečního a dalšího vzdělávání v ČR 24. března 2011 Ústí nad Labem.
Galerie - prostor pro zábavu i vzdělávání nabídka programů pro střední školy a možnosti spolupráce.
Zajištění regionálních funkcí knihoven v roce 2013 PhDr. Vít Richter Národní knihovna ČR Svaz knihovníků a informačních pracovníků ČR Tel. 603–223–627,
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje MAS Podřipsko Vzdělávání.
MUZEOEDU.CZ jako společná platforma edukačních pracovníků muzeí a galerií Mgr. Pavla Vykoupilová PERSPEKTIVY ČESKÉ MUZEJNÍ EDUKACE 10. – 11. května 2016.
Uznávání výsledků neformálního vzdělávání a informálního učení v sítích škol poskytujících vzdělávací služby pro dospělé Projekt je financován Evropským.
Vít Richter (využití podkladů kol. P. Mazáčové a L. Nivnické)
Pět let RF v číslech úspěchy, rozpaky, hledání
MAP – Místní akční plán ORP RK
Místní Akční Plán rozvoje vzdělávání
Individuální projekt OP VVV
Metodické centrum pro výstavbu a rekonstrukci knihoven
Aktuální informace o stavu
Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů (SYPO) Celostátní seminář ředitelů středních průmyslových škol.
PORADA RF Holasovice
Pedagogická knihovna J. A. Komenského
Bc. Petra Karbanová Krajská metodička projektu APIV B
Školní knihovny součástí krajského systému knihoven (?)
Setkání s řediteli zapojených škol KIPR
Š A B L O N Y II.
Vzorový projekt pro ZŠ.
Kariérové poradenství a podnikavost
Vzorový projekt pro ZŠ.
Transkript prezentace:

Práce s uživateli ve veřejných knihovnách a ReGIONÁLNÍ FUNKCE KNIHOVEN Mgr. Adéla Dilhofová (MZK v Brně) FF MU, KISK; 1. 12. 2017

„Čtenář a nikoli kniha je středem práce v knihovně „Čtenář a nikoli kniha je středem práce v knihovně. Podle úrovně služeb čtenářům by se měly hodnotit knihovny.“ Walter Hoffmann (1879-1952)

Postavení veřejné knihovny nemá bezprostřední vliv (na rozdíl od rodiny či školy) Je nepostradatelným partnerem rodičů a učitelů Je jediná, kdo se může soustředit „pouze“ na čtenářství vše zdarma a dostupné komukoli kompetentní laskavé knihovnice / knihovník kvalitní a bohaté fondy přívětivá atmosféra, prostředí pestré programy a různé aktivity pro děti, rodiny, školy (služby) Komunitní role knihoven!

Služby knihovny I. výpůjční služby – knihy, časopisy, komiksy, audioknihy, hudba, e-čtečky a e-knihy, SW (Autorský zákon!), hry, hračky, tematické kufříky atd. informační a referenční služby – tváří v tvář, online (chat, fb) exkurze, lekce informační výchovy – informační gramotnost přístup k technice – PC, herní konzole, poslechová místa, kopírky přístup k internetu – velké téma (nefiltrovat, pravidla, učit využívat) e-learningové kurzy (CŽV, U3V)

Služby knihovny II. prostor pro učení – studijní místa, přístup ke zdrojům, programy „doučování“ prostor pro sdílení – hry, tvorba Mezigenerační soužití, vztahy vzdělávání rodičů – přednášky, speciální fond služby pro učitele, školní knihovníky a další – speciální fond, mluvené bibliografie, tematické celky k zapůjčení do tříd spolupráce s místními organizacemi – školy, spolky (hasiči, skauti), zdravotnická zařízení, mateřská centra, ekologická sdružení

Spolupráce s dobrovolníky v knihovnách: Výpomoc při organizaci akcí, stěhování knihovny lektoři nejrůznějších klubů, kroužků, zájmových aktivit, kurzů a seminářů Služba na informacích „donášková služba“ knih imobilním čtenářům knihovny poradci nejrůznějších odborností

Příklady veřejných knihoven s bohatou prací dobrovolníků: Městská knihovna Sedlčany, Městská knihovna v Lounech, Masarykova veřejná knihovna ve Vsetíně, Městská knihovna Hodonín a mnohé další, i menší, obecní knihovny…

„Živý řetěz“ při stěhování Městské knihovny v Lounech

Metodika práce s uživateli knihoven Cílem knihoven by mělo být maximální uspokojení informačních požadavků a potřeb čtenářů i uživatelů služeb dané instituce. Pouze tehdy budou informační služby poskytovány a využívány efektivně. Tohoto cíle lze dosáhnout prostřednictvím řady metod, které se zaměřují na stávající, ale i potencionální uživatele – tedy širokou veřejnost.

O tom, které metody zvolit, rozhodují především 3 základní faktory: Úroveň a vyspělost uživatelů Podmínky, ve kterých knihovna působí Plány knihovny

Úroveň a vyspělost uživatelů Pro poskytování optimálních služeb by uživatelé měli být interně, pro potřeby knihovny rozděleni do kategorií: Dle věku (děti / dospívající / mládež / dospělí) Dle stupně dosaženého vzdělání (ZŠ, SŠ, VŠ) Dle zájmů Dle profese nebo studijního oboru

Podmínky, ve kterých knihovna působí Vhodně vybudovaný a zpracovaný fond Vhodné personální obsazení a prostorové vybavení knihovny Odpovídající způsob propagace fondu a služeb knihovny (vlastní www stránky s on-line katalogem, profily na sociálních sítích, RSS kanály, chat, Skype...)

Průvodce službami Každá knihovna by měla mít svého průvodce službami. Ten přináší informace o: Poskytovaných službách Podmínkách, za jakých služeb využívat Orientaci v budově Otevírací době

Plány knihovny Kulturní a výchovná činnost, stejně jako problematika informačního vzdělávání, se obvykle objevují v ročním plánu instituce. Tento plán má obsahovat: Předpokládaný počet akcí Typ akcí, o které se bude jednat Jejich cílovou skupinu Finanční a časovou náročnost akcí Personální zabezpečení

Metody práce se čtenářem Mohou se lišit podle typu knihovny, která je realizuje. Z hlediska formy se obvykle dělí na: Individuální kolektivní

Individuální formy práce Jsou účinnější, ale také podstatně náročnější – nejen časově Jejich velkou výhodou je přímý kontakt knihovníka s uživatelem a možnost okamžité zpětné vazby

Kolektivní formy práce Plní významnou úlohu v propagaci knihovny a jejích služeb Pomáhají získávat nové čtenáře a uživatele nebo navazovat spolupráci s dalšími institucemi Vyžadují pečlivou přípravu, kvalita musí vždy převažovat nad kvantitou Vždy je potřeba stanovit si téma, cíl, cílovou skupinu, dobu trvání akce a vybrat veškeré vhodné materiály

V praxi se často obě metody a formy kombinují.

Rozhovory Nejčastější individuální formy práce s uživateli Obvykle k nim dochází při registraci, výpůjčních službách, konzultacích (ARI, referenční služby, rešeršní služby), informování o novinkách (BIS) Je to rychlý a jednoduchý způsob, jak informovat konkrétního uživatele

Exkurze Sledují propagačně – informační cíl a představují úvod k případné další práci s uživateli. Jejich průběh je nutné vždy uzpůsobit dané cílové skupině Seznamují buď s celou knihovnou nebo jen s uživatelskými prostorami

Dny otevřených dveří U příležitosti určitého výročí či události (např. Týdne knihoven) Možnost seznámit se s prostory, které nejsou běžně přístupné (např. v MZK oddělení digitalizace, knihařská dílna apod.)

Školení, přednášky Nejčastěji se v knihovnách zaměřuje na: Služby instituce a jejich využívání Vyhledávání ve fondu Práce s počítačem Práce s internetem, možnosti jeho využívání, online katalog knihovny Využívání online informačních zdrojů

Podpora rozvoje čtenářství – čtenářské besedy – předčítání, autorská čtení – vyprávění, loutková divadla – čtenářské kluby a kroužky, kluby deskových her – literární exkurze/cestovky, workshopy, výstavy – výstavky literatury, tvořivé programy – soutěže (výtvarné, literární, autorské) – kvízy, hádanky – aktivity v rámci mezi/národních kampaní podporujících čtenářství

Programy, projekty pro rozvoj čtenářství Poprvé do školy - poprvé do knihovny Noc s Andersenem Den pro dětskou knihu (2. 12. 2017) Týden čtení dětem Týden čtení aneb "Čtení sluší každému" Klub dětských knihoven SKIP ČR – OKNA - O knihovnických aktivitách

Podpora čtenářství - rodiče - začít od nejmenších, psychologové poukazují začít číst již od narození dítěte ukázat rodičům, jak mají s dětmi číst Projekty: Celé Česko čte dětem Rosteme s knihou Škola naruby Kamarádka knihovna Maraton čtení

Regionální projekty čtenářství

Knihovnické a informační lekce Jejich cílem je seznámit především děti s knihovnou a nabídnout jim možnost stát se jejími čtenáři. Nejčastěji tuto metodou využívají městské nebo obecní knihovny. Je to komplexní program, jehož cílem je představit:

Knihovnické a informační lekce II. Činnost knihovny Fond a způsoby jeho využívání Informační služby Práci s databázemi a informačními zdroji k internetu Obsah lekce, její délka i pojetí musí být přizpůsobeny věku účastníků. S lekcemi lze začít již v předškolním věku, pokračovat po celou dobu ZŠ.

Obsah lekcí může souviset i s problematikou probíranou v jednotlivých vyučovacích předmětech. Žáci mohou např. dohledávat informace k dané látce. Úspěch lekcí je závislý na jejich pojetí INTERAKCE! Soutěžní i herní prvky, často střídat činnosti, umožnit praktické využití nových poznatků, týmová práce Lze je využít i pro SŠ, VŠ Informační vzdělávání (e-learningová forma)

Výstavy Nutné vhodné prostory Mohou být samostatné, nebo tvoří doplněk jiné akce Význam nejen informační, ale i estetický Různá témata: aktuální události, výročí, osobnosti, díla, ediční činnost nakladatelů apod.

Výstavy II. Dle průběhu je dělíme na: Krátkodobé x dlouhodobé Stálé expozice x putovní výstavy Základem každé výstavy je libreto Instalace, výtvarné a technické práce U významných výstav je vhodné připravit slavnostní otevření – vernisáž, příp. vydat katalog výstav

Řízení četby – individuální plán četby Plánovité, cílevědomé ovlivňování četby uživatele knihovny knihovníkem Nejčastěji u dětí a dospívajících. Výběr literatury na určité časové období s ohledem na zájmy, čtenářskou kapacitu a úroveň čtenáře. Knihovník má průběžně sledovat reakce čtenářů

Knihovní služby dětem „Nikdo není tak malý, aby nemohl chodit do knihovny.“

Poslání dětské knihovny Služby veřejných knihoven – IFLA/UNESCO Zásady pro rozvoj, 2001 „prostřednictvím bohatého fondu a pestré škály aktivit příležitost zažít radost ze čtení a nadšení z objevování i poznání zodpovědnost za oblast podpory rozvoje dětského čtenářství a propagace knih či jiných médií pro děti pořádání speciálních akcí pro děti souvisejících s knihovními službami a zdroji a motivující k jejich efektivnímu využívání“

Oddělení pro děti, dětská knihovna snadno rozpoznatelné (speciální nábytek, dekorace a barvy) oddělené od ostatních částí knihovny ideálně tolik místa, aby se vešla školní třída příp. speciální pobočka pro děti

Vlastnosti dětského knihovníka nadšení iniciativnost komunikační a lektorské dovednosti (herec) flexibilita a otevřenost změnám (netradiční přístupy) spolupráce, výměna zkušeností (el. konference Andersen)

Znalosti dětského knihovníka psychologie a vývoje dítěte pedagogických zásad literatury pro děti komunity, které slouží (uživatelské potřeby) moderních technologií (PC) principů propagace trendů v oblasti práce s dětmi

Podoba dětské knihovny Místo má být: otevřené atraktivní podnětné bezpečné vyhovující dětem každého věku – informační hřiště

Shrnutí Při práci s uživateli v knihovnách je třeba: Vědět jak postupovat při kategorizaci uživatelů / čtenářů Znát faktory pro výběr metod práce se čtenářem Mít představu o důležitosti plánování aktivit v souladu s cíli knihovny Znát zásady práce s uživateli Být si vědom významu propagace akcí pořádaných knihovnou Znát specifika práce s dětským čtenářem

Program Regionální funkce knihoven Program funguje již 15 let (od r. 2002) Vychází z faktu, že žádná knihovna nemůže fungovat osamoceně, jestliže chce nabídnout moderní, atraktivní, úplné a rychlé služby dostupné všem Služby poskytované izolovaně by byly neúnosně nákladné Je založen na principu vzájemné spolupráce a pomoci velkých knihoven knihovnám menším a malým

Regionální funkce Jsou souhrnem činností, v jejichž rámci krajská knihovna a další jí pověřené instituce poskytují těm základním v kraji: poradenské, vzdělávací a koordinační služby Budují výměnné fondy Zapůjčují výměnné soubory knihovních dokumentů a další činnosti (revize fondu, implementace AKIS…)

Cíle regionálních funkcí Zajištění dostupnosti VKIS ve všech místech ČR Vyrovnání rozdílů v úrovni poskytování VKIS Zajištění kvality a kontinuity VKIS v návaznosti na informační potřeby uživatelů Odstranění nežádoucích rozdílů v úrovni poskytování VKIS mezi jednotlivými regiony a kraji

Účelná dělba práce a koordinace odborných činností v kraji Efektivní využití veřejných finančních prostředků Garance průběžné aktualizace knihovního fondu knihoven provozovaných obcemi Udržení nezbytného odborného standardu služeb v knihovnách regionu Garance celoživotního vzdělávání knihovníků

Výhody RF pro knihovny Možnost využívání: Poradenských služeb – konzultace problémů, záměrů a rozhodnutí spojených se službami v obci Návštěvy knihovníka –metodika (2xročně) - Při nich možnost setkání s představiteli obce, projednávání např. nového umístění, vybavení knihovny apod.

Pravidelná rozvážka knih do obsluhovaných knihoven – tzv Pravidelná rozvážka knih do obsluhovaných knihoven – tzv. výměnné soubory Trendem je, aby obce více financovaly vlastní knihovní fond (30% VS, 70% obec) Vzdělávací akce - školení, kurzy, workshopy Např. akce MZK: http://www.mzk.cz/pro-knihovny/vzdelavani-knihovniku/archiv_akci

Pomoc při revizi a aktualizaci knihovních fondů obsluhovaných knihoven Pravidelné informace o grantových programech, pomoc při sestavování obcí podávaných projektů. Pomoc při vyplňování ročních statistických výkazů Metodický pokyn MK ČR k zajištění regionálních funkcí zde: http://www.mkcr.cz/assets/literatura-a-knihovny/metodicky-pokyn-regionalni-fce.pdf

Obsah poskytování RF Poradenské, vzdělávací a koordinační služby Statistika knihovnických činností Vzdělání knihovníků, pořádání seminářů Tvorba, distribuce a cirkulace výměnných fondů Pomoc při revizích a aktualizacích knihovních fondů

nákup, zpracování a distribuce knihovních fondů pořízených z prostředků provozovatele knihoven Servis AKIS Další nezbytné činnosti

Zdroje Den pro dětskou knihu!!! [online]. Praha: Svaz knihovníků a informačních pracovníků v ČR, 2009- [cit. 2017-11-23]. Dostupné z www: http://www.dendetskeknihy.cz/. Klub dětských knihoven [online]. [cit. 2017-11-23]. Dostupné z www: http://www.kdk.munovapaka.cz/. Knihovna Jiřího Mahena v Brně: dětem [online]. Brno: Knihovna Jiřího Mahena, 2009- [cit. 2017-11-23]. Dostupné z www: http://www.kjm.cz/deti.

Městská knihovna v Praze [online] Městská knihovna v Praze [online]. Praha: Městská knihovna v Praze, ©2010 [cit. 2012-07-16]. Dostupné z www: http://www.mlp.cz/cz/. Vášová, Lidmila. Úvod do bibliopedagogiky. Praha: Institut sociálních vztahů, 1995. 189 s. Knihovnictví. ISBN 80-85866-07-2.   GILL, Philip. Služby veřejných knihoven: směrnice IFLA/UNESCO pro rozvoj. Praha: Svaz knihovníků a informačních pracovníků ČR, 2002, 127 s. ISBN 80-85851-14-8.

NK. Regionální funkce knihoven [ online ] [ cit. 2017-11-23] NK. Regionální funkce knihoven [ online ] [ cit. 2017-11-23] . Dostupné z www: http://knihovnam.nkp.cz/sekce.php3?page=10_RegFceRozc.htm& Služby knihoven knihovnám: krajské programy regionálních funkcí na podporu knihoven. 1. vyd. Praha: Národní knihovna České republiky - Knihovnický institut, 2014, 14 s. ISBN 978-80-7050-635-6. Také na: http://ipk.nkp.cz/docs/RF/sluzby_knihoven_knihovnam.pdf Standard pro dobrý knihovní fond: metodický pokyn Ministerstva kultury k vymezení standardu doplňování a aktualizace knihovního fondu pro knihovny zřizované a/nebo provozované obcemi na území České republiky. Praha: Národní knihovna České republiky - Knihovnický institut, 2017. ISBN 978-80-7050-689-9. také na: http://ipk.nkp.cz/docs/standard-pro-dobry-knihovni-fond

Státní kulturní politika na léta 2015-2020 (s výhledem do roku 2025) [online]. Ministerstvo kultury ČR, 2015 [cit. 2015-09-28]. Dostupné z: https://www.mkcr.cz/statni-kulturni-politika-69.html Gill, Phill a kol. Služby veřejných knihoven. Směrnice IFLA/UNESCO pro rozvoj. Přel. Anna Malá. Praha: SKIP ČR, Aktuality SKIP. SV. 20, 2002, 127 s. ISBN 80-85851-14-8. DILHOFOVÁ, Adéla, Monika KRATOCHVÍLOVÁ a Jan LIDMILA. Příručka pro knihovníky veřejných knihoven. Vyd. 1. Brno: Moravská zemská knihovna v Brně, 2013, 59 s. ISBN 978-80-7051-199-2. Také na: http://www.mzk.cz/pro-knihovny/vzdelavani-knihovniku/prirucka-pro-knihovniky

Standard pro dobrou knihovnu: metodický pokyn Ministerstva kultury k vymezení standardu veřejných knihovnických a informačních služeb poskytovaných knihovnami zřizovanými a/nebo provozovanými obcemi a kraji na území České republiky. 1. vyd. Praha: Národní knihovna České republiky - Knihovnický institut, 2012, 11 s. ISBN 978-80-7050-616-5. také na: http://ipk.nkp.cz/docs/bench/Standard_pro_dobrou.pdf

Děkuji Vám za pozornost. Mgr. Adéla Dilhofová Moravská zemská knihovna v Brně Oddělení vzdělávání a krajské metodiky e-mail: dilhofova@mzk.cz