DĚJEPIS = HISTORIE. DĚJEPIS = HISTORIE HISTORIE je věda, která se zabývá vývojem lidské společnosti (= dějinami) od vzniku člověka až po současnost.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
I-3 Archeologie a pomocné vědy historické
Advertisements

ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
Střední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektu
ÚVOD DO DĚJEPISU PhDr. Jana Žáková.
Počítačové sítě VY_32_INOVACE _SITE_03.  Nejstarší výpočetní model  Žádná interakce.
Úvod do historie, periodizace dějin, historické prameny OB21-VVP-HUM-DEJ-BUJ-L
DRUHY POHÁDEK Mgr. Michal Oblouk
Vývoj lidoopů a člověka A – giboni (více druhů) B – orangutan C – gorila D – šimpanz učenlivý E – šimpanz bonobo F – člověk Oddělení vývojových linií 1.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Petr Nedbal Název: VY_32_INOVACE_9C_1_Pravěk II.-vznik zemědělství.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
ÚVOD DO STUDIA DĚJEPISU DĚJEPIS,HISTORIE – je to vědní obor, který se zabývá studiem a popisováním minulosti Je to školní vyučovací předmět, ve kterém.
Dějepis 6. ročníku.  Název: Dějepis 6.ročníku – Neolit  Šablona: III/2  Číslo: 68  Autor: Mgr. Soňa Blažková  ZŠ Choltice „ Učíme se pro život“ 
HOMO SAPIENS. Homo sapiens ( člověk rozumný) žil ve středním paleolitu před let př.n.l. na území Evropy, Afriky a Asie. K tomuto druhu.
Číslo DUM: VY_32_INOVACE_09 Autor: Mgr. Eva Damborská Anotace: Učební text pro ZŠ – Úvod do studia dějepisu I. (dějepis, historie, historické prameny,
Jaro na statku FARMÁŘ A JEHO PRÁCE. Čtyři roční období.
nejdelší historická etapa archeologie= jediný zdroj informací období vzniku a vývoje člověka, společnosti a kultury.
PRAVĚK. DĚLENÍ PRAVĚKU nejdelší období lidských dějin pravěk dělíme podle materiálu, z jakého lidé dokázali vyrobit nástroje.
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ Úvod do práva.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Datum:   Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Pohádka.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
I. Úvod do předmětu 1a. Historie a dějepisectví, historické prameny, metody historické práce.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
VY_32_INOVACE_5/14_ČLOVĚK A PŘÍRODA
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Vznik a vývoj člověka.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Lidstvo a jeho dějiny (1) – Časová přímka
Název školy: Základní škola Pardubice – Spořilov Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Základní škola a Mateřská škola, Liberec, Barvířská 38/6, příspěvková organizace MALÁ KAPITOLA O ČASE Název: VY_32_inovace_01 Vlastivěda-starší české dějiny.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Marketing VY_32_INOVACE_41_822
I. Starověké středomoří
K SOCIALIZACI – VLČÍ DĚTI
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá
Úvod do dějepisu HISTORICKÉ PRAMENY 6.ROČNÍK.
PRVNÍ LIDÉ – 6 .třída.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
ZÁKLADNÍ POJMY Historie - 1. objektivní proces historického vývoje = dějiny; 2. vědecká reflexe historického vývoje, zkoumání a výklad minulosti,
Májovci CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Ernest Seifert Název materiálu:
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_INOVACE 9_09
13. Růst lidské populace, demografie
Téma (název prezentace)
Gotická architektura VY_32_INOVACE_46_928
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
REKVALIFIKAČNÍ ARCHIVNÍ KURZ
Globální problémy současného světa 3 – Populační vývoj, negramotnost
VY_32_INOVACE_VO.9.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_VO.9.A.01_PRÁVNÍ ZÁKLADY STÁTU-ZNAKY.
Historické prameny a pomocné vědy historické
České země za 1. světové války
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Milena Závišová Číslo
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Základní škola a mateřská škola Bohdalov
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Bakalářské studium archivnictví samostatný obor maior minor
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
REKVALIFIKAČNÍ ARCHIVNÍ KURZ
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Vladimír.
Historické prameny a pomocné vědy historické
Transkript prezentace:

DĚJEPIS = HISTORIE

HISTORIE je věda, která se zabývá vývojem lidské společnosti (= dějinami) od vzniku člověka až po současnost o dějinách se dozvídáme studiem PRAMENŮ prameny jsou zdroje informací o minulosti - pozůstatky člověka a jeho činností a výtvorů, dokumenty doby (umělecká díla)

dělení pramenů: a) hmotné – vykopávky = nálezy předmětů lidských kultur; uchováváme je hlavně v muzeích, galeriích, skanzenech b) písemné – písemné dokumenty; skladujeme je v archivech, knihovnách c) tradiční – mýty, pověsti, písně d) obrazové – mapy, kresby; jsou uloženy v archivech, knihovnách, galeriích e) zvukové a vizuální

kvůli velkému množství informací o minulosti vznikly specializované historické vědy – pomocné vědy historické: a) archeologie b) antropologie – nauka o původu a vývoji člověka c) metrologie – nauka o mírách a váhách d) chronologie – nauka o způsobech měření času e) paleografie – nauka o písmu

text z 15. století závazné míry na bratislavské radnici

f) heraldika – nauka o znacích (erbech) g) sfragistika – nauka o pečetích h) genealogie – nauka o rodových vztazích i) numismatika – nauka o platidlech j) kodikologie – nauka o literárních kodexech (rukopisných knihách) k) epigrafika – nauka o nápisech l) diplomatika – nauka o úředních písemnostech m) demografie – nauka o obyvatelstvu (natalita, mortalita, přírůstek, úbytek, migrace…)

denár Vratislava II. pečeť Univerzity Karlovy znak rodu Pernštejnů

PERIODIZACE DĚJIN podmínkou správné orientace v dějinách je jasný způsob „počítání“ času (tzv. periodizace) – v současné době používáme křesťanský letopočet PRAVĚK – od nejstarších dob do výskytu písemných pramenů, nejdelší úsek dějin 2-3 mil. let PK – 4. tis. PK (Asie x Evropa) STAROVĚK – do pádu západořímské říše 4. tis. PK – 476 NL

STŘEDOVĚK - do objevení Ameriky A RANÝ NOVOVĚK – končí nástupem moderní vědy a techniky, vznikem prvních občanských společností, popřípadě 30letou válkou 5. st. – 15. st. nebo pol. 17. st. NOVOVĚK – do 1. světové války 2. pol. 17. st. - 1914 NEJNOVĚJŠÍ DĚJINY – dodnes 1914 - 2012

VZNIK A VÝVOJ ČLOVĚKA existují dvě teorie o vzniku člověka: a) teorie stvoření – Bible b) vývojová (evoluční) teorie – Charles Darwin člověk je poslední a zatím nejvyšší stupeň ve vývoji živé přírody na Zemi antropogeneze – proces vzniku a vývoje člověka, který trval miliony let hominizace – proces „polidštění“, který trval asi 2 miliony let

proces hominizace: napřimování postavy, chůze po zadních končetinách vývoj ruky ústup zvířecích rysů obličeje (nadočnicové oblouky, vysunutá brada…) růst objemu mozku vznik řeči – nástroj lidské komunikace sapientace – rozvoj mozku, myšlení, psychiky, společenského způsobu života

POUŽITÉ ZDROJE ČORNEJ, Petr a kol. Dějepis pro střední odborné školy. Praha: SPN, 2006, ISBN 80-7235-194-X. MIREKK. Wikipedia [online]. [cit. 7.1.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Pe%C4%8De%C5%A5_Univerzity_Karlovy_v_Praze.jpg KAMALANAND. Wikimedia Commons [online]. [cit. 7.1.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Charles-University-seal.jpg?uselang=csiki/Soubor:Pe%C4%8De%C5%A5_Univerzity_Karlovy_v_Praze.jpg STEHULE. Wikipedia [online]. [cit. 7.1.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Den%C3%A1r_Vratislav_II-B.jpg STEHULE. Wikipedia [online]. [cit. 7.1.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Den%C3%A1r_Vratislav_II-A.jpg LOUDA, Jiří. Wikipedia [online]. [cit. 7.1.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Pernstejn12.gif ostatní obrazový materiál pochází z archivu autorky