Humanizace ve vzdělávání

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Evaluace v mateřské škole
Advertisements

Dítě v dnešním světě - obrat k dítěti v pedagogice
Cíle vzdělávání Význam zvažování a stanovení cílů vzdělávání
Cíle dějepisné výuky, dějepisné kurikulum, RVP a výuka dějepisu
Dosavadní možnost studia učitelství Mgr. - odborné (s možností učitelské způsobilosti) – FF - učitelství (PdF, FTK, PřF)
POLYTECHNICKÁ VÝCHOVA A VZDĚLÁVÁNÍ V MŠ
Dítě v dnešním světě - obrat k dítěti v pedagogice
Předškolní péče na Islandu Jónína Konradsdottir, ředitelka MŠ.
Zdravá škola.
Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných Seminář pro ředitele a koordinátory ZUŠ Čeladná 2009 PaedDr.KarelTomek.
Humanistické a existenciální teorie v SP
RVP PV a jeho realizace v MŠ – předškolní vzdělávání v uplynulých 10 letech Zora Syslová.
Střední školství a trh práce Akční program podpory odborného školství.
Problémy vymezení hledisek kvality v přípravě učitelů pozitivní přínos určení a uplatňování hledisek kvality závisí na splnění podmínek pro jejich užitečné.
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání -
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Zpracovala: Simona Hyková
Společné povinné vzdělávání: utopie nebo nezbytnost? Jana Straková Sociologický ústav AV ČR.
Poradenství pro zdravotně postižené Pojetí a přínos kurzu Anna Kučerová.
PROFESNÍ ROZVOJ PEDAGOGŮ PŘEDŠKOLNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ,,MATEŘINKY‘‘ CZ.1.07/1.3.42/ Tento projekt je financován ESF a státním rozpočtem ČR.
PaedDr. Jana Škrabánková, Ph.D.
Androdidaktika Vzdělávání. Smyslem vzdělání je dosáhnout moudrosti, nejen prostého vědění J. A. Komenský.
Speciální školství v roce 2006 (a věřme, že i v dalších letech) Jiří Pilař
Speciální pedagogika jako pedagogická disciplína
MU Brno Od Memoranda k Helsinskému komuniké Moravská zemská knihovna Mgr. Jana Nejezchlebová.
Empirismus považuje dítě za prázdnou nádobu, kterou je potřeba naplnit
1 Inovace vzdělávacího procesu založeného na získávání kompetencí prostřednictvím výstupů z učení ve studijních oborech PODNIKÁNÍ
PEDAGOGICKÁ DIAGNOSTIKA VI.
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
11. Humanisticky orientované vzdělávání
10. Proměny cílů předškolní výchovy
Postavení pedagogiky mezi vědami
SPLBP_ZSE Základy speciální pedagogiky Etopedie
Pedagogická diagnostika
6. Dítě jako subjekt vzdělávání
3. Předškolní pedagog Požadavky na: KVALIFIKACI
Reformní hnutí a jeho odkaz dnešku Reformní hnutí a jeho odkaz dnešku Hnutí kritizovalo zejména to, že: Školy připravovaly ukázněného občana Ve vzdělávání.
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
12. Humanismus Myšlenkový směr, který zdůrazňuje univerzální lidství, solidaritu všech lidí, a staví se tak proti různým rasovým, jazykovým, národním nebo.
6. Profesní kompetence jako pracovní způsobilost Dagmar Svobodová.
Vzdělání a vzdělanost a podpora zaměstnanosti
Výchova jako proces zpracovala: Kateryna Foinetská.
Ústav pedagogických věd Mostní Zlín Tel: Fax:
Pedagogické zásady. 1. Zásada cílevědomosti Znamená: - jasně stanovit cíle - cíle zdůvodnit a motivovat - přiměřeně cíle objasnit - důležitá je i aktivní.
SETKÁNÍ ŘÍDÍCÍHO VÝBORU MAP vzdělávání ORP ŠUMPERK Mgr. Ivana Hanáková, Mgr. Martin Kuchtík.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: Provozuje.
1. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání Zásady předškolního vzdělávání Cíle vzdělávání Podmínky vzdělávání Obsah vzdělávání Autoevaluace.
K ONSTRUKTIVISMUS Zora Syslová. T RANSMISE VERSUS KONSTRUKCE Transmisivní pedagogika klade důraz na fakta a jejich zapamatování. Konstruktivistická pedagogika.
INDIVIDUALIZACE „Je způsob diferenciace výuky, při níž se zachovávají heterogenní třídy jako základní sociální jednotka a provádí se diferenciace vnitřní,
Didaktika odborných předmětů jako vědní disciplína
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Požadavky RVP PV Úloha diagnostiky při sledování
Požadavky RVP PV Úloha diagnostiky při sledování
Pedagogická diagnostika
3. PODMÍNKY VZDĚLÁVÁNÍ Věcné podmínky Životospráva
1. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání
1. Vymezení a rysy sportovní edukace
INDIVIDUALIZACE „Je způsob diferenciace výuky, při níž se zachovávají heterogenní třídy jako základní sociální jednotka a provádí se diferenciace vnitřní,
PROFESE UČITELE Radek Šír.
Pedagogika jako vědecká disciplína
INDIVIDUALIZACE „Je způsob diferenciace výuky, při níž se zachovávají heterogenní třídy jako základní sociální jednotka a provádí se diferenciace vnitřní,
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Tisková konference
Konstruktivismus Zora Syslová.
Humanizace ve vzdělávání
5. Rodina jako výchovný činitel, předškolní pedagog
KURIKULUM V SOUČASNÉ ŠKOLE
3. Hra jako základní prostředek vzdělávání
NÁRODNÍ PROGRAM ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ V ČR
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Transkript prezentace:

Humanizace ve vzdělávání Renesanční období Reformní hnutí Současná podoba humanismu ve školství

14. -16. století (Montaigne, Bacon) antischolastické hnutí, hnutí rozvíjející kritičnost a tvořivost hnutí zdůrazňující lidskost, svobodu a lidskou důstojnost, výraz pocty těmto veličinám svoboda, která znamená odpovědnost, základem je orientace na člověka, který je chápán jako jedinec odpovědný za svůj život. Musí se respektovat jeho názory, jeho jednání, bez ohledu na to, zda se odlišují od ustálené normy myšlení a chování. snaha nalézt hybné rozpory mezi antickou literaturou a biblí a následný soulad snaha nalézt moudrost, která by umožňovala spojit vzdělanost s láskou k životu, Bohu atd. snaha člověka polidštit - rozvíjet vzdělanost, upevňovat mravnost, rozšiřovat zájem o literaturu, umění apod., resp. snaha o humanistické vzdělání snaha v nových podmínkách rozvíjet ideály antiky

Reformní hnutí Humanistická psychologie: A. H. MASLOW hierarchie lidských potřeb C. R. ROGERS empatie (vcítění), kongruence (shody) reflexe (porozumění, účast na pacientově světě)

Současná podoba humanismu Národní zpráva o stavu předškolní výchovy, vzdělání a péče o děti předškolního věku (2000) „…prakticky vůbec žádné zohlednění k individuálním potřebám dětí. Nakonec ani větší důraz, jež kladou učitelky a ředitelky spíše na názory a potřeby zřizovatele než na návrhy rodičů, nevyznívá příliš ve prospěch skutečně individuálnímu přístupu k dětem“.

Současná podoba humanismu Národní program rozvoje vzdělávání v České republice - Bílá kniha (2001) Zajistit každému dítěti předškolního věku zákonný nárok na předškolní vzdělávání a na reálnou možnost je naplnit. Vypracovat rámcový program pro předškolní vzdělávání a v něm formulovat rámcové cíle, obsah a předpokládané výsledky vzdělávání (kompetence dítěte). Zároveň stanovit podmínky, za nichž může být předškolní vzdělávání uskutečňováno. Zabezpečit aplikaci rámcového programu podle konkrétních podmínek škol a dětí – školní kurikula. Vzhledem k potřebě zvládat širší spektrum odborných, speciálně pedagogických i sociálních znalostí a dovedností pedagogů v předškolním vzdělávání zajistit jejich vysokoškolské vzdělávání na úrovni bakalářského studia na pedagogických fakultách univerzit nebo na vyšších odborných školách s akreditací pro bakalářské studium. Toto opatření chápat i jako snahu o zvýšení jejich sociálního a profesního statutu.

Školský zákon (2004) Jako zásadní se jeví formulace obecných cílů vzdělávání, mezi něž patří např.: zohledňování vzdělávacích potřeb jednotlivce vzájemná úcta, respekt, názorová snášenlivost, solidarita a důstojnost všech účastníků vzdělávání zdokonalování procesu vzdělávání na základě výsledků dosažených ve vědě, výzkumu a vývoji a co nejširšího uplatňování účinných moderních pedagogických přístupů a metod pochopení a uplatňování zásad demokracie a právního státu, základních lidských práv a svobod spolu s odpovědností a smyslem pro sociální soudržnost

Osobnostně orientovaný model (Opravilová) model si klade za cíl překonat důsledky předcházející etapy, která nerespektovala přirozené potřeby dítěte a přehlížela některé vývojové zákonitosti v zájmu skupiny a tím tlumila svobodný, individualizovaný rozvoj osobnosti základem je rozvoj individuálních zájmů a předpokladů dítěte prostřednictvím spontánních zkušeností, ale i záměrného učení. Důraz klade na vymezení pravidel a hranic, které dítěti pomáhají orientovat se v tomto světě

Individualizace jedná se o výchovu a vzdělávání, které je zaměřeno na dítě, jeho potřeby, zájmy a schopnosti úkolem školy je umožnit každému dítěti rozvinout maximálně svůj potenciál a to v takových podmínkách, které respektují jeho individualitu

Východiska individualiazce Cíle nevycházejí z obsahu vzdělávání a nejsou formulovány předmětově (jako tomu bylo v rámci výchovných složek – např. cíle výtvarné výchovy), ale vycházejí od dítěte - jsou zaměřeny k  jeho osobnosti (rozvoji a učení dítěte….), a jsou integrované (zahrnují celou osobnost dítěte) nerozlišujeme jednotlivé izolované discipliny (dříve označované jako „složky“ výchovy)

LITERATURA HAVLÍNOVÁ, M., VENCÁLKOVÁ, E. a kol. Kurikulum podpory zdraví v mateřské škole (aktualizovaný program). Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7376-061-5 HELUS, Z. Dítě v osobnostním pojetí. Praha: Portál, 2009. KREJČOVÁ, V., KARGEROVÁ, J., SYSLOVÁ, Z. Individualizace předškolního vzdělávání. Praha: Portál, 2015. Národní program rozvoje vzdělávání v České republice (Bílá kniha). Praha : MŠMT, 2001. ISBN 80-211-0372-8 Národní zpráva o stavu předškolní výchovy, vzdělání a péče o děti předškolního věku v České republice. Praha: MŠMT, 2000. ISBN 80-7168-746-4 OPRAVILOVÁ, E.,GEBHARTOVÁ, V. Rok v mateřské škole: učebnice pro pedagogické obory. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-847-3 PELIKÁN, J. Výchova jako teoretický problém. Ostrava: Amosium servis, 1995. ISBN 80-85498-27-8 Pracovní program pro mateřské školy. Praha, Věstník MŠO roč.IV1948 Program výchovné práce pro jesle a mateřské školy. Praha: SPN, 1984. Rámcový program pro předškolní vzdělávání. Věstník MŠMT, sešit 2, Ročník LXI, únor 2005. ŠULCOVÁ, E. Význam předškolního věku pro zdravý vývoj populace. Československá psychologie, 1989, ročník XXXIII, č.2, s. 193 – 204. Výchovné osnovy pro mateřské školy hlavního města Prahy. Praha: Studovna učitelek, 1938.