Měření výkonu trojfázového proudu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
METODA LINEÁRNÍ SUPERPOZICE SUPERPOSITION THEOREM Metoda superpozice vychází z teze: Účinek součtu příčin = součtu následků jednotlivých příčin působících.
Advertisements

Elektrické stroje a přístroje Elektrikář 3. ročník OB21-OP-EL-ESP-VAŠ-U Rozdělení asynchronních motorů.
Výpočet práce z výkonu a času Práci, např. stroje, můžeme také vypočítat, pokud známe jeho výkon P a dobu t, po kterou pracoval: Platí: W = P ∙ t.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Nepřímé měření kapacity střídavým proudem proudem Téma:OB21-OP-EL-ELKM-OTR-M
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Jordánová Marcela Název prezentace (DUMu): 12. Střídavý proud Název sady: Fyzika pro 3. a 4. ročník středních.
Generátor střídavého proudu. K primárním zdrojům elektrické energie řadíme uhlí, ropu, zemní plyn, vodu v přehradách a také jaderné palivo. Přeměna energie.
Obsah Generátor střídavého proudu Trojfázová soustava střídavého napětí Transformátor Přenos elektrické energie Střídavý proud v energetice 1.
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Portál eVIM REZISTORY VEDLE SEBE PARALELNĚ.
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně AUTOR: Ing. Oldřich Vavříček NÁZEV: Podpora výuky v technických oborech TEMA: Základy elektrotechniky.
DUM:VY_32_INOVACE_IX_1_3 Měření proudu a napětí Šablona číslo: IXSada číslo: 1Pořadové číslo DUM:3 Autor:Mgr. Milan Žižka Název školyZákladní škola Jičín,
Hospodářský proces Hospodářský proces. Hospodářský proces Hospodářský proces rozdělujeme na následující fáze: a) výroba b) rozdělování a přerozdělování.
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Využití ICT pro rozvoj klíčových kompetencí CZ.1.07/1.5.00/
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Teorie a základní pojmy IRP 2016
Elektrické stroje – transformátory Ing. Milan Krasl, Ph.D.
Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Měření elektrického proudu a napětí Číslo DUM: III/2/FY/2/2/8 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast:
Elektrický výkon Tematická oblast Fyzika Datum vytvoření Ročník
Polovodiče typu N a P, Polovodičová dioda
Zpětná vazba v zesilovačích 2
Elektrické měřící přístroje
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
Elektrické měřící přístroje
Elektrické měřící přístroje
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí
Elektronické součástky a obvody
Elektřina VY_32_INOVACE_05-25 Ročník: VIII. r. Vzdělávací oblast:
Základy elektrotechniky Výkony ve střídavém obvodu
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Zdeněk Šmíd Název materiálu: VY_32_INOVACE_2_FYZIKA_19.
Polovodiče typu N a P, Polovodičová dioda
8.1 Aritmetické vektory.
Elektrické stroje a přístroje
Transformátory Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
Výkon, příkon VY_32_INOVACE_59_Vykon_elektrickeho_proudu
Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu
10. Elektromagnetické pole, střídavé obvody
Měření výkonu el. proudu
Paralelní a sériový obvod
Elektrické měřící přístroje
USMĚRŇOVAČE V NAPÁJECÍCH OBVODECH
Symetrie a asymetrie VY_32_INOVACE_45_902
Využití ICT pro rozvoj klíčových kompetencí CZ.1.07/1.5.00/
Využití ICT pro rozvoj klíčových kompetencí CZ.1.07/1.5.00/
Komplexní čísla - 5 Číslo opačné Číslo komplexně sdružené
Číslicové měřící přístroje
Měření osciloskopem.
Normály elektrických veličin
Číslicové měřící přístroje
Analogové měřící přístroje
Číslicové měřící přístroje
Měření výkonu elektrického proudu
Měření elektrického odporu
ELEKTRICKÁ MĚŘENÍ MĚŘENÍ PROUDU Ing. Petr Hanáček.
Měřící zesilovače.
Jak postupovat při měření?
Analogové násobičky.
Měření vlastností zdrojů elektrické energie
Rezistory a jejich řazení.
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze středním školám
TRANZISTOROVÝ JEV.
Digitální učební materiál
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
Měření elektrického proudu a napětí
SLOŽENÝ OBVOD STŘÍDAVÉHO PROUDU.
5 DRUHÁ ODMOCNINA.
Zapojování rezistorů SÉRIOVÉ PARALELNÍ ELEKTRICKÝ PROUD STEJNÝ
Transkript prezentace:

Měření výkonu trojfázového proudu

Měření činného výkonu trojfázového proudu V trojfázových obvodech je obvykle vlastní spotřeba přístrojů výrazně menší než nepřesnost měření, proto se korekce na vlastní spotřebu přístrojů neprovádí. V trojfázové soustavě rozlišujeme zátěž: souměrnou - proudy a výkony ve všech fázích jsou stejné nesouměrnou - proudy a výkony ve fázích jsou rozdílné Trojfázové soustavy rozdělujeme na: soustavy s vyvedeným středem – s vodičem N (PEN) soustavy bez vyvedeného středu – pouze vodiče L1, L2 a L3

Měření činného výkonu souměrné trojfázové zátěže Zapojení pro soustavu: s vyvedeným středem sítě bez vyvedeného středu sítě P = 3 . P1

Měření činného výkonu nesouměrné trojfázové zátěže Zapojení pro soustavu: s vyvedeným středem sítě bez vyvedeného středu sítě P = P1 + P2 + P3 V soustavě bez vyvedeného středu musí být odpor napěťových cívek všech wattmetrů stejný

Měření činného výkonu Aronovým zapojením používá se v sítích bez vyvedeného středu celkový výkon: P = P1 + P2 wattmetry musí mít stejný odpor napěťových cívek pro cos < 0,5 je výchylka jednoho wattmetru záporná, při záporné výchylce zaměníme přívody k proudové cívce a hodnotu měřenou tímto wattmetrem dosazujeme do vzorce jako zápornou

Závislost výchylek wattmetrů v Aronově zapojení na účiníku

Měření jalového výkonu hodnotu jalového výkonu nejčastěji určujeme výpočtem: Q = U . I . sin Q = P . tg pro měření v jednofázové síti se používá upravený wattmetr - varmetr do obvodu se varmetr zapojuje obdobně jako wattmetr při měření činného výkonu varmetr lze použít pouze pro jeden kmitočet - např. 50 Hz v trojfázových sítích se používají vhodná zapojení používající normální wattmetr, který pak měří jalový výkon

Měření jalového výkonu v obvodech trojfázového proudu V trojfázové soustavě se k měření jalového výkonu používá wattmetr využívající vztahů mezi fázovým a sdruženými napětím Wattmetr měří součin napětí, proudu a účiníku (U.I.cos) Je-li proudová cívka připojená na fází U potom sdružené napětí mezi fázemi V a U (UVW) je kolmé na fázové napětí UU Takto zapojený wattmetr pak měří: UVW.IU.cos = 3. UU.IU.sin Změřenou hodnotu je pouze nutné vydělit 3, tj. 1,73

Měření jalového výkonu symetrické zátěže

Měření jalového výkonu nesymetrické zátěže Protože napěťové cívky wattmetrů jsou připojeny na sdružené napětí, musí se součet jalových výkonů dělit 3.

Aronovo zapojení pro měření jalového výkonu Q = 3 . ( Q1 + Q2 ) Odpory napěťových cívek obou wattmetrů musí mít stejnou hodnotu jako odpor rezistoru RWN

Měření zdánlivého výkonu Zdánlivý výkon se určuje výpočtem ze změřeného napětí a proudu v obvodech trojfázové souměrné zátěže: S = 3 . U . I S = 3 . Uf . I kde: U - sdružené napětí, Uf - fázové napětí v obvodech trojfázové nesouměrné zátěže: S =Uf1 . I1 + Uf2 . I2 + Uf3 . I3 S =Uf . ( I1 + I2 + I3 ) S =1/3 . U ( I1 + I2 + I3 ) Pro omezení vlivu spotřeby měřících přístrojů se používají zapojení pro malé a velké výkony

Měření zdánlivého výkonu v obvodech trojfázového proudu S = U1.I1+ U2.I2+ U3.I3 V soustavě bez vyvedeného středu zapojíme voltmetry do hvězdy (vytvoříme umělý střed), při měření sdruženého napětí vydělíme výsledek 3. V sítích s tvrdým zdrojem napětí postačí měřit napětí v jedné fázi.