DEFINICE FUNKCE Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Pojem FUNKCE v matematice
Advertisements

F U N K C E Ing. Milan HANUŠ TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČR Výuka anglického, německého jazyka a matematiky.
Funkce.
Funkce Pojem funkce Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Funkce Pojem funkce. Funkce vyjadřuje závislost dvou veličin veličiny z oblasti fyziky, biologie, statistiky, různé obory techniky, … závislost lze vyjádřit.
F U N K C E.
Kvadratická funkce. Co je to funkce Každému prvku x z definičního oboru je přiřazeno právě jedno číslo y z oboru hodnot x je nezávisle proměnná y je závisle.
ČÍSELNÉ VÝRAZY Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Lineární lomená funkce
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_754.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_81.
* Přímá úměrnost Matematika – 7. ročník *
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Autor:Mgr. Iveta Semencová Předmět/vzdělávací oblast:Matematika Tematická oblast:Funkce a její průběh, rovnice a nerovnice Funkce Ročník:1.-2. Datum vytvoření:srpen.
Funkce Lineární funkce
FUNKCE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Karel Bílek. Dostupné z Metodického portálu ISSN: Provozuje.
FUNKCE 13. Zápis funkční závislosti Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jitka Kusendová. Dostupné z
VÝPOČET HMOTNOSTI Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Hana Kuříková Název: VY_32_INOVACE_03_B_2_Výpočet hmotnosti Téma: Fyzika.
Celá čísla ZŠ Mysločovice, 7. ročník. Celá čísla  Množina celých čísel Z Záporná čísla Nula Kladná čísla.
Užití podobnosti v praxi Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Hana Kuříková Název: VY_32_INOVACE_02_B_4_Užití podobnosti v praxi.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Vladimíra Houšková Název materiálu:
HUSTOTA LÁTKY Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Hana Kuříková Název: VY_32_INOVACE_03_B_1_Hustota látky Téma: Fyzika 6. ročník.
OBSAH KRUHU Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Hana Kuříková Název: VY_32_INOVACE_01_C_11_Obsah kruhu Téma: Matematika 8.ročník.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Škola budoucnosti s využitím IT Název materiálu: VY_9_INOVACE_EKO 15 Název.
SLOVNÍ ÚLOHY O POHYBU Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Hana Kuříková Název: VY_32_INOVACE_02_B_20_Slovní úlohy o pohybu Téma:
Název a adresa školy Střední škola zemědělská a přírodovědná Rožnov pod Radhoštěm nábřeží Dukelských hrdinů Rožnov pod Radhoštěm Název operačního.
Funkce. Funkce - definice Funkce je zobrazení, které každému číslu z podmnožiny množiny reálných čísel R přiřazuje právě jedno reálné číslo. Funkci značíme.
Lineární funkce Rozdělení lineárních funkcí Popis jednotlivých funkcí.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Matematika Autor: Mgr. Radek Martinák FUNKCE – lineární Co znamená lineární? Jak souvisí lineární funkce s přímou.
NÁZEV ŠKOLY : Základní škola Hostouň, okres Domažlice, příspěvková organizace NÁZEV PROJEKTU: Moderní škola REGISTRAČNÍ ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
ROZKLAD MNOHOČLENU UŽITÍM VZORCŮ Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Hana Kuříková Název: VY_32_INOVACE_01_C_19_Rozklad mnohočlenu.
GONIOMETRICKÁ FUNKCE TANGENS Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Hana Kuříková Název: VY_32_INOVACE_02_B_16_Goniometrická funkce.
PODOBNOST GEOMETRICKÝCH ÚTVARŮ
Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace
PRAVOÚHLÁ SOUSTAVA SOUŘADNIC
Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace
Funkce Pojem funkce Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
SLOVNÍ ÚLOHY O POHYBU Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
SOUSTAVY ROVNIC Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
GRAFICKÉ ŘEŠENÍ SOUSTAVY ROVNIC
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
FUNKCE – grafické znázornění
Funkce Lineární funkce
Název školy: Základní škola Chomutov, Písečná 5144
ZÁPIS ČÍSEL POMOCÍ MOCNIN
PODOBNOST GEOMETRICKÝCH ÚTVARŮ
ZMĚNA TEPLOTY V PRŮBĚHU DNE
ZMĚNA TEPLOTY V PRŮBĚHU DNE
PRAVOÚHLÁ SOUSTAVA SOUŘADNIC
Funkce Lineární funkce
7.1 Základní pojmy Mgr. Petra Toboříková
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Matematika – 7.ročník VY_32_INOVACE_ Přímá úměrnost
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Rovnice a graf přímé úměrnosti.
Přímá úměrnost Ing. Kamila Kočová
ZŠ Týnec nad Labem AUTOR: Martina Dostálová
Funkce Pojem funkce Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
SOUSTAVY ROVNIC Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Lineární funkce a její vlastnosti
VÝRAZ S PROMĚNNOU Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
SČÍTÁNÍ A ODČÍTÁNÍ MNOHOČLENŮ
ZŠ Týnec nad Labem AUTOR: Martina Dostálová
Jednotky délky Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
DÉLKA KRUŽNICE Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
ZŠ Týnec nad Labem AUTOR: Martina Dostálová
* Přímá úměrnost Matematika – 7. ročník *
Transkript prezentace:

DEFINICE FUNKCE Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Hana Kuříková Název: VY_32_INOVACE_02_B_6_Definice funkce Téma: Matematika 9. ročník Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.2131

Autor Mgr. Hana Kuříková Vytvořeno dne 31.1.2012 Odpilotováno dne 7.2.2012 ve třídě 9.A 9.B Vzdělávací oblast Matematika a její aplikace Vzdělávací obor Matematika Tematický okruh Matematika 9. ročník Téma Definice funkce Klíčová slova Definiční obor, obor hodnot, hodnota funkce

DEFINICE FUNKCE

Co je funkce? - různé číselné údaje bývají na sobě závislé - změní-li se velikost jednoho údaje, změní se velikost druhého údaje Příklady: - množství koupeného zboží a zaplacená částka - rychlost vozidla a doba potřebná k projetí určité dráhy - obsah čtverce je závislý na velikosti strany čtverce Uveď další příklady z praxe

Příklad z praxe Vedoucí školní jídelny vybírala za jeden oběd částku 21 Kč. Aby nemusela stále znovu počítat, kolik korun má požadovat za 1,2,3,…,25 obědů, sestavila si tabulku. Ke každému číslu1,2,3,..,25 (udávající počet obědů) je v tabulce přiřazeno právě jedno číslo (cena příslušného obědu). Počet obědů 1 2 3 4 25 Cena Kč 21 42 63 84 525

Definice funkce Sestav tabulku závislosti dráhy ujeté autem na čase t, víš-li, že průměrná rychlost auta je 75 km/h a pro čas t platí t є { 1h, 2h, 3h, 4h, 5h }. Funkcí f nazýváme přiřazení, které každému prvku dané množiny D přiřazuje právě jedno reálné číslo. Množinu D nazýváme definiční obor funkce. t [ h ] 1 2 3 4 5 s [km/h] 75 150 225 300 375

D – definiční obor – hodnoty proměnné x (nezávislé) - osa x H – obor hodnot – hodnoty proměnné y (závislé) - osa y Zapište množinu hodnot funkce y = 2.x D ={ -3, -2, -1, 0, 1, 2, 3 } hodnoty proměnné x dosadíme za x a vypočítáme y H ={ -6, -4, -2, 0, 2, 4, 6 }

Zadání funkce Funkce je dána: PŘEDPISEM (vzorcem, rovnicí) y = 3x + 4 TABULKOU GRAFEM x 1 2 y 4 7 10 y x

Vyjádření funkce tabulkou Tabulka - vyjadřuje závislost dvou veličin - obsahuje dvě množiny čísel hodnoty proměnné x (dané nebo volíme) funkční hodnoty y (vypočítáme pomocí x)

V následujících tabulkách zjisti, zda určují funkci: ano, je funkce ke každému x existuje jedno y ne, není funkce pro x=0 je y =3 pro x=0 je y=6 x -2 -1 1 2 y 4 -4 x 1 2 5 y 3 4 6 x 1 2 3 4 5 y 7 9 11

Procvičení 1. Sestav tabulku závislosti objemu krychle na délce její hrany a є { 1cm, 2cm, 3cm, 4cm, 5cm, 10 cm } 2. Zapiš množinu hodnot funkce y = 4x – 5, jestliže definiční obor dané funkce D = { 0, 1, 2, -1,-2, -3, -4, 3, 4, 5, -5 } 3. Urči, zda jde o tabulky funkcí: a) c) b) d) x 1 2 3 4 y 6 8 x 1 2 3 4 y x 1 2 3 y 4 x 1 2 3 y 4 -3

Řešení a 1 2 3 5 10 V 8 27 125 1000 1. 2. {-5,-1,3,-9,-13,-17,-21,7,11,15,-25} 3. a) ano c) ano b) ne d) ne

Anotace: V této prezentaci se žáci seznamují s pojmy funkce, definiční obor funkce a obor hodnot funkce. Zatím nepracují s grafem, ale pouze s tabulkou nebo předpisem. Žáci na základě definice funkce určují zda jde o funkci či nikoli. Je důležité, aby zdůvodnili proč je to funkce nebo není. V závěru mají zadány tři úlohy, které řeší samostatně. Kontrola proběhne na interaktivní tabuli. Použité zdroje: Karel Kindl: Matematika- Přehled učiva základní školy, vydání 3., Praha 1980, Státní pedagogické nakladatelství, počet stran 408 ,SPN 5-43-11/3, 14-388-80 Odvárko Oldřich- Kadleček Jiří: Matematika pro 9. ročník ZŠ 2.díl , 1.vydání 2000, Prometheus, počet stran 91, ISBN 80-7196-208-2