VY_32_INOVACE_Slo_I_01 Směsi 1 ppt. Název projektu: OP VK 1.4.72038519 Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/21.2952 OP Vzdělání pro konkurenceschopnost 1.4. Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách Autor materiálu: Michala Slováčková
SMĚSI 1
Co je to směs? látka, která obsahuje dvě nebo více složek složky směsi od sebe můžeme opět oddělit!
Stejnorodá směs = (homogenní směs, roztok) – směs složek, které od sebe nemůžeme rozlišit okem, ani mikroskopem (jedna látka je zcela rozpuštěna ve druhé = roztok) Př.-voda + sůl; vzduch; sklo….. Nasycený roztok = roztok, ve kterém se již nerozpustí více látky (voda + sůl → sůl se rozpouští, přidám další, další → už se nerozpouští, je na dně = roztok je solí nasycen)
Nenasycený roztok = složka se v rozpouštědle stále ještě rozpouští
Složky různorodé směsi Směs, ve které jednotlivé složky rozeznáme okem, lupou, mikroskopem Název směsi Složky různorodé směsi Příklad SUSPENZE kapalina + pevná látka křída + voda EMULZE kapalina + kapalina olej + voda PĚNA kapalina + plyn jarové bubliny Aerosoly (vzduch) DÝM Plyn (vzduch) + pevná látka prach na ulici MLHA Plyn (vzduch) + kapalina oblaka, mlha Aerosol – směs plynu(vzduchu) a dalšího skupenství
ÚKOL Rozhodni, jedná-li se o stejnorodou, či různorodou směs a pokud o různorodou, zařaď blíže. voda + cukr polévka čaj smog pěna na pivu vzduch voda + písek kouř z komína Savo žula minerálka ušlehaná šlehačka sprej
Koloidní směs jejichž částice nelze vidět ani pod mikroskopem, ale částice jsou větší než u směsí stejnorodých. Př. mléko - voda + bílkoviny + tuky mlha - vzduch + kapičky vody syrový vaječný bílek Na koloidních částicích dochází k některým zvláštním efektům, např. k rozptylu světa. Tento rozptyl je dobře vidět na reflektorech aut, která svítí v mlze.
Zdroje: Beneš.P, Pumpr V., Banýr J. Základy praktické chemie 1.díl pro 8.ročník základní školy. Praha: Fortuna, 2006. 79 s. ISBN 80-7168-879-7 http://www.zschemie.euweb.cz/smesi/smesi2.html Datum vytvoření: 20.9.2011 Předmět: chemie Ročník: osmý Anotace: po ověření prezentace budou žáci umět definovat a rozpoznat směs stejnorodou a různorodou.