AUTOR: Kateřina Křížová

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Lenka Hrušková Datum: Název: VY_ 32 _INOVACE.
Advertisements

Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_CESKYJA ZYK1_08 Tematická.
Karel Havlí č ek Borovský 8. ročník Karel Havlí č ek Borovský Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled.
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_CESKYJA ZYK1_07 Tematická.
Karel Havlíček Borovský
Karel Havlíček Borovský
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
Karel Havlíček Borovský
Karel Havlíček Borovský
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_20_CJ_NP1 Ročník: I. Vzdělávací oblast: Jazykové vzdělávání a komunikace.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_18_08.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_17.
konec romantismu,začátek realismu narozen r v Borové novinář,básník,spisovatel a politik zakladatel české žurnalistiky,satiry a literární kritiky.
ZŠ Brno, Řehořova 3 Autoři české a světové literatury Český jazyk 9.ročník III
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_04.
  Karel Havlíček Borovský -novinář, politik, kritika (objektivní nezaujaté hodnocení) -Tyrolské elegie, Křest svatého Vladimíra, Král Lávra -epigramy.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_17_04.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_02.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_04.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_14.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_11.
Název SŠ: SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu): Realismus v české literatuře: Karel Havlíček Borovský Tematická oblast:
Vzdělávací oblast: Český jazyk a literatura
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_18_03 přívlastek
Projekt: Moderní výuka Registrační číslo: CZ / /21
AUTOR: Bc. Leona Vejrostová
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_17_03 Prokletí básníci
AUTOR: Kateřina Křížová
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_04
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_07 Vlastnictví majetku
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
AUTOR: Kateřina Křížová
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_20 Klasicismus
3. Fáze Národního obrození
AUTOR: Mgr. Petr Punčochář
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_09
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_07 RKZ
AUTOR: Kateřina Křížová
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_10 Společenské normy
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_06 Vztahy mezi lidmi
AUTOR: Bc. Leona Vejrostová
Karel Havlíček Borovský
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_18
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_10
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_18_02 předmět
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_18_18 poměr příčinný
AUTOR: Petr Vejrosta NÁZEV: VY_32_INOVACE_04_16 Výrazy
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_18_19 poměr důsledkový
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_01_01
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_19 J.A. Komenský
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_12 Romantismus Rusko
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_14
KAREL HAVLÍČEK BOROVSKÝ
AUTOR: Bc. Leona Vejrostová
AUTOR: Petr Vejrosta NÁZEV: VY_32_INOVACE_04_13 Rýsování čtyřúhelníků
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_17 Realismus Francie
AUTOR: Bc. Leona Vejrostová
AUTOR: Bc. Leona Vejrostová NÁZEV: VY_32_INOVACE_11_11_ Zlomky
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_12 Komunikace
AUTOR: Bc. Leona Vejrostová
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_16
NÁRODNÍ OBROZENÍ ČTVRTÁ FÁZE
AUTOR: Bc. Leona Vejrostová
Karel Havlíček Borovský
AUTOR: Petr Vejrosta NÁZEV: VY_32_INOVACE_04_03 Objem a povrch
AUTOR: Kateřina Křížová
AUTOR: Mgr. Ladislava Kobzová
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_02
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_271_ČJ8
Transkript prezentace:

NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_20 Česká literatura poloviny 19. století TEMA: Literatura pro osmý ročník ČÍSLO PROJEKTU: 2674/21/7.1.4/2011 Styl výše uvedené tabulky pro doplnění informací k materiálu si můžete zvolit sami. Důležité je dodržet náležitosti v ní uvedené.

Anotace Výukový materiál je určen žákům základní školy Autor: Mgr. Kateřina Křížová Jazyk: čeština Zaměření: výukový materiál je zaměřen na českou literaturu 40. a 50. let 19. století. Žákům je nejdříve nastíněna společenská situace. Žáci mohou využít své zeměpisné znalosti k vyluštění tajenky, která jim prozradí jméno politika Bacha s jehož osobou je spojeno období absolutismu. Dále se výukový materiál zaměřuje na osobnost K. H. Borovského. Specifické potřeby: text k četbě Klíčová slova: absolutismus, K. H. Borovský, kritika, epigramy Mezipředmětové vztahy – dějepis, občanská výchova, zeměpis Klíčové kompetence: kompetence k učení, k řešení problémů, komunikativní Na výukový materiál reagovali žáci dle očekávání

ČESKÁ LITERATURA 40. A 50. LET 19.STOLETÍ

Situace Metternichův absolutismus reakce na absolutismus 1) konzervativci 2) liberálové – P. J. Šafařík, Fr. Rieger, K.H. Borovský 3) radikálové – K. Sabina, J. V. Frič

po Metternichově absolutismu nastupuje ………………… absolutismus – autoři nemohou svobodně psát → myšlenka vydat souborně ukázky z děl několika autorů 1855 LADA NIOLA (jméno litevské bohyně, která má pomoci ostatním Slovanům)

tajenka 5 4 2 3 1 2 4 4 1 4

Znáš hlavní města? Hlavní město Portugalska Hlavní město Dánska Hlavní město Turkmenistánu Hlavní město Libanonu (Ú= Ů) Hlavní město Rakouska

tajenka 5 Lisa on Kod ň Aš abad Bejr t ídeň B A CH Ů V

převahu získává realismus – snaha pravdivě zachytit skutečnost (náznaky už u J. K. Tyla) realismus v dílech K. H. Borovského a B. Němcové

KAREL HAVLÍČEK BOROVSKÝ český moderní novinář 1821 Borová vychováván na faře studovalo teologii, ale utekl P. J. Šafařík mu zprostředkoval práci v Rusku do Ruska odchází jako propagátor všeslovanské myšlenky, ale brzy přichází zklamání

píše do Čech své črty o situaci v Rusku později vychází souborně jako Obrazy z Rus nelíbila se mu zaostalost školství, šlechta je krutá

novinář po návratu z Ruska pracuje v Pražských novinách 1848 založil vlastní noviny – Národní noviny s přílohou Šotek – zde zveřejňuje KAPITOLU O KRITICE

Požadavky na kritiku Kritika je samostatný literární žánr Je soustavná Je objektivní Má se opírat o vědecký základ

po roce 1848 zbaven práce v novinách a odchází do Kutné Hory, kde zakládá měsíčník revue Slovan = jediný protirakouský časopis 1851 odvezen do vyhnanství v Brixenu v Tyrolských Alpách zde píše Tyrolské elegie Křest sv. Vladimíra Král Lávra • návrat na přelomu roku 1855- 1856 • umírá v roce 1856

epigramy = krátké, vtipné, ironizující • myšlenkový vrchol vložen do jednoho verše • epigramy věnuje: církvi králi vlasti umění múzám • př. „Českých knížek hubitelé lití – plesnivina, moli, jezoviti.“

Křest sv. Vladimíra Kdo je Perun? Co car požaduje? Jaký car je? Jaký jazyk Borovský užívá? Najdi příklady hovorového jazyka_______________________________________________________________ Jak se Perun postavil k carovu přání?

Odráží se v ukázce situace v Rusku? Jestli ano, najdi pro to důkaz.