Železniční nákladní doprava v 21. století
Změny vnějšího prostředí Změna historického poslání železnice v dávné minulosti především přeprava soli a uhlí do 90. let 20. století téměř veškerá obslužnost (rozsáhlá síť vleček) Dnes požadavek na rychlost, spolehlivost a kvalitu dodávky just in time z důvodu technologií ve výrobních firmách přechod na ekologicky šetrnější paliva nejen při výrobě tepla a elektřiny potřeba přepravy menších objemů zásilek (balíčková služba) změna technologií (např. 3D tisk)
Příležitosti pro železnici nedostatek řidičů kamionů rozvoj vnitrokontinentální kombinované dopravy rozvoj a využití technologie Innofreight využití nových technologií na přepravu silničních návěsů
Hrozby pro železnici autonomní vozidla snižování spotřeby uhlí a kapalných paliv průmysl 4.0, 3D tisk e-commerce: zmenšování zásilek, náročné doručování nedostatek veřejných logistických center s napojením na železnici (viz AMAZON) Snižování nároků na objemy přeprav
Požadavky na železniční dopravu Doprava = služba pro zákazníky Železniční dopravci musejí umět reagovat na změny vnějšího prostředí a na nové požadavky zákazníků přepravy just in time intermodální doprava nové produkty využití nových technologií
Přepravy just in time Přepravy maloobjemového zboží poštovní zásilky pro Českou poštu sběrné zboží pro Lagermax
Intermodální doprava systém RoLa postupně zaniká rozvoj přeprav silničních návěsů nové technologie na přepravu silničních návěsů (např. Modalohr)
Nové produkty
Nové technologie technologie Innofreight univerzální InnoWaggon s účelovými nástavbami přepravy dřevní štěpky, uhlí, hutních výrobků, atd.
Zásady dopravy v 21. století Rychlé a kapacitní nákladní vlaky přepravující velký objem zboží jen mezi několika málo body dodržování jízdních řádů dlouhá přepravní vzdálenost síť logistických nebo distribučních center s napojením na železniční síť překládka nikoliv zboží, ale celých přepravních jednotek Poslední míle realizovaná efektivně silniční dopravou autonomní a elektrifikovaná vozidla s výkonnými bateriemi
Nutné infrastrukturní podmínky výkonná a kapacitní infrastruktura elektrizace 25 kV možnost provážet těžké a dlouhé nákladní vlaky – až 740 metrů odpovídající profily pro kombinovanou dopravu Modernizace infrastruktury a implementace nařízení EU klade značné finanční nároky na dopravce: tiché brzdové špalíky ETCS
Nutné podmínky ze strany dopravců interoperabilní vozidla moderní přepravní technologie nadnárodní působnost dopravce se schopností kooperace
předseda představenstva ČD Cargo, a.s. Děkuji za pozornost Ivan Bednárik předseda představenstva ČD Cargo, a.s.