Práce ve fyzikálním slova smyslu Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena Vzdělávací oblast: Člověk a příroda_Fyzika Datum: 09/2011 Název materiálu: VY_32_INOVACE_FY.8.A.02_prace_ve_fyzikalnim_slova_smyslu Číslo operačního programu: CZ.1.07/1.4.00/21.1693 Název projektu: PRIMA ŠKOLA Práce ve fyzikálním slova smyslu Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku, slouží k naučení nového učiva, probrání nové fyzikální veličiny, vysvětlení termínu „práce“ ve fyzikálním slova smyslu, výpočet jednoduchých příkladů z praxe.
Práce ve fyzikálním slova smyslu
Práce: příklady z praxe Slovo PRÁCE ve fyzice budeme užívat v užším významu: PRAXE: např. Jeřáb zvedající kontejner s betonem. Prodavač zvedající bednu s lahvemi. Traktor táhnoucí přívěs. Maminka vezoucí kočárek.
Stroj nebo člověk ve všech případech konali PRÁCI !!!ZAPAMATUJTE SI: Stroj nebo člověk působí na nějaké těleso silou F a přemisťují ho po určité dráze s ve směru působící síly = konají práci.
Kdy práci ve fyzikálním smyslu nekonáte? Např. Když stojíme a v rukou držíme těžkou tašku. Když se neúspěšně pokoušíme roztlačit auto.
Výpočet a jednotka práce: práce = velikost síly ∙ dráha, po které síla těleso přemístila W = F∙s Jednotka: [J] = [ joule] 1 kJ = 1 000 J 1 MJ = 1 000 000 J
James Prescott Joule anglický fyzik, 1818 – 1889 dle něj nazvaná jednotka práce. zkoumal tepelné účinky elektrického proudu prokázal, že teplota těles může vzrůst při konání práce
Příklad: Jakou práci vykonala maminka, když stálou silou 20 N vezla kočárek 200 m po přímém vodorovném chodníku? 400 J 4 000 J 40 000 J
Příklad: Jakou práci vykoná prodavač, když zdvihne bednu s lahvemi o hmotnosti 25 kg rovnoměrným pohybem svisle vzhůru na polici ve výšce 1,5 m? 375 J 300 J 320 J
Žáci pomáhali ve skladu učebnic ukládat učebnice z podlahy na police Žáci pomáhali ve skladu učebnic ukládat učebnice z podlahy na police. Petr ukládal atlasy do police ve výšce 30 cm nad podlahou. Hanka ukládala učebnice fyziky do police ve výšce 90 cm nad podlahou. Porovnej, jakou vykonali práci, když uložili stejný počet knih, ale atlas měl třikrát větší hmotnost než učebnice fyziky.
Řešení Petr vykonal větší práci Hanka vykonala větší práci c) Petr a Hanka vykonali stejnou práci
Lokomotiva táhla vlak stálou silou 200 kN po vodorovné trati délky 5 km. Jakou práci vykonala?
Řešení: F = 200 kN = 200 000 N s = 5 km = 5 000 m W = ? J W = F ∙ s W = 200 000 ∙5 000 W = 1000 000 000 J W = 1 000 MJ Lokomotiva vykonala práci 1 000 MJ.
Jeřáb zvedl rovnoměrným pohybem těleso do výšky 7 m a vykonal při tom práce 21 kJ. Urči hmotnost zvednutého tělesa.
Řešení: h = 7 m W = 21 kJ = 21 000 J m = ? kg W = m ∙ g ∙ h m = W/g ∙ h m = 21 000/70 m = 300 kg Hmotnost zvednutého tělesa byla 300 kg.
Použité zdroje: doc. RNDr. Růžena Kolářová, CSc., PaedDr. Jiří Bohuněk, Fyzika pro 8. ročník základní školy, nakladatelství Prometheus, 2004, ISBN 80-7196-149-3. galerie office
Metodika prezentace: Prezentace slouží k naučení nového učiva. Zavedení pojmu „práce“ ve fyzikálním slova smyslu. Žák se pokusí říkat příklady z praxe, kdy člověk nebo stroj koná a kdy nekoná práci. Zavedení značky a jednotky fyzikální veličiny práce. Vysvětlení výpočtu práce. Žák použije vzorce pro výpočet práce a počítá jednoduché příklady z praxe.