Kalorimetrie měření tepla

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Anotace Materiál je určen pro 1. ročník studijního oboru MIEZ, předmětu ELEKTROTECHNIKA, inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek – prezentace s.
Advertisements

Vybrané snímače pro měření průtoku tekutiny Tomáš Konopáč.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Základní škola Emila Zátopka Zlín, příspěvková organizace, Štefánikova 2701, Zlín EU PENÍZE ŠKOLÁM OP VK Zlepšení podmínek pro vzdělávání.
První termodynamický zákon a jeho aplikace na děje s ideálním plynem.
DUM:VY_32_INOVACE_IX_1_12 Výkon a příkon Šablona číslo: IXSada číslo: IPořadové číslo DUM: 12 Autor:Mgr. Milan Žižka Název školyZákladní škola Jičín, Husova.
Fyzika pro lékařské a přírodovědné obory Ing. Petr Vácha ZS – Struktura a vlastnosti plynů.
Základní škola Emila Zátopka Zlín, příspěvková organizace, Štefánikova 2701, Zlín EU PENÍZE ŠKOLÁM OP VK Zlepšení podmínek pro vzdělávání.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Slouží k závěrečnému celkovému opakování učiva. Slouží k prověření znalostí. Práce a výkon Název školy:
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Název školyZŠ Elementária s.r.o Adresa školyJesenická 11, Plzeň Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUMu VY_32_INOVACE_ Předmět 6.ROČNÍK.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Jordánová Marcela Název prezentace (DUMu): 2. Teplotní stupnice - převody, teplo a 1. termodynamický zákon Název.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Anna Červinková Název prezentace (DUMu): 12. Práce, výkon, účinnost Název sady: Fyzika pro 1. ročník středních.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku, slouží k naučení nového učiva. Teplo Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena Vzdělávací.
CZ.1.07/1.5.00/ Využití ICT pro rozvoj klíčových kompetencí CZ.1.07/1.5.00/ Střední odborná škola elektrotechnická, Centrum odborné přípravy.
Funkce Konstantní a Lineární
Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice
Měření síly.
Tomáš Prejzek ZŠ T. Stolzové Kostelec nad Labem Leden 2012
Název prezentace (DUMu): Elektrický obvod, napětí, proud
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Určení měrných skupenských tepel vody
15. Stavová rovnice ideálního plynu
Základy rovnovážné termodynamiky
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Základy elektrotechniky Výkony ve střídavém obvodu
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Příkon, výkon, práce, účinnost elektrického proudu
Autor: Mgr. Svatava Juhászová Datum: Název: VY_52_INOVACE_33_FYZIKA
Elektřina VY_32_INOVACE_05-29 Ročník: VIII. r. Vzdělávací oblast:
Přenos tepla Požár a jeho rozvoj.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Tání pevné látky Tematická oblast Fyzika Datum vytvoření Ročník
Skupenské teplo tání (tuhnutí)
Teplo Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
1. Základy termiky, teplo, teplota, vnitřní energie
Výpočet neznámé veličiny z vybraných fyzikálních vzorců
Hustota 8. ročník.
VY_32_INOVACE_
Teplo.
zpracovaný v rámci projektu
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
Tepelná kapacita tělesa
Výpočet tepla VY_32_INOVACE_20_Výpočet tepla Autor: Pavlína Čermáková
Magnetické ztráty.
KALORIMETRICKÁ ROVNICE
Fyzika 7.ročník ZŠ Tření, Třecí síla Creation IP&RK.
VNITŘNÍ ENERGIE TĚLESA
Název prezentace (DUMu): Elektrický výkon
Molekulová fyzika Stavové změny ideálního plynu (při stálé hmotnosti) z energetického hlediska.
Měrná tepelná kapacita látky
Změny skupenství Tání a tuhnutí
Soustava částic a tuhé těleso
Kalorimetrická rovnice
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
Třída 3.A 17. hodina.
TÁNÍ A TUHNUTÍ.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_19 Fyzika,
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_24_18 Fyzika,
Vztlaková síla.
Třída 3.B 15. hodina.
Moment hybnosti Moment hybnosti L je stejně jako moment síly určen jako součin velikosti ramene d a příslušné veličiny (tj. v našem případě hybnosti p).
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
MECHANIKA TUHÉHO TĚLESA
Transkript prezentace:

Kalorimetrie měření tepla SPŠ SE Liberec

Kalorimetr a tepelná kapacita Na obrázku je přístroj, jehož součástí je topná spirála ponořená do kapaliny v tepelně izolované nádobě. Nádoba s teploměrem, míchačkou a topnou spirálou tvoří elektrický kalorimetr. Přijatým teplem se zvýší teplota kapaliny o hodnotu Dt. Tímto způsobem můžeme měřit kolik tepla potřebuje dané těleso, aby zvýšilo svou teplotu o Dt. Q= C. Dt [ J ] => C=Q/ Dt C je tepelná kapacita tělesa (soustavy) a jednotkou je 1 J.K-1 Topná spirála se při průchodu elektrického proudu zahřívá a odevzdává teplo kapalině. Je-li napětí na koncích spirály U0 a spirálou prochází konstantní proud I po dobu t, pak dodané teplo odpovídá elektrické práci Q=W= U0.I.t [ J ]

Kalorimetr Pokud známe tepelnou kapacitu C dané soustavy, můžeme pomocí ní měřit tepelné kapacity i jiných těles. Toho využijeme u směšovacích kalorimetrů, jejichž C je malé ( maximálně několik stovek J. K-1) .

Příklad Elektrickým kalorimetrem pod napětím 230V protékal proud 1,25 A po dobu 5 minut. Vypočítejte teplo dodané kalorimetrem a tepelnou kapacitu materiálu, jestliže jeho teplota stoupla z 12°C na 87°C. Q=86,25 kJ C=1,15 kJ K-1

Měrná tepelná kapacita Z experimentů s kalorimetrickým měřením tepla se zjišťuje, že tepelná kapacita tělesa závisí na hmotnosti a na druhu látky. Proto se zavádí veličina měrná tepelná kapacita c. Jednotkou je

Příklad Určete měrnou tepelnou kapacitu hliníku, jestliže po dodání tepla 67, 2kJ se 2,5 kg hliníku ohřeje o 30°C.

Kalorimetrie Ze předchozích vztahů dostaneme: Teplotní rozdíl ve °C je stejný jako v K, proto je jedno, jestli uvedeme teplotní rozdíl ve °C nebo v K.

Příklad Vnitřní nádoba směšovacího kalorimetru s příslušenstvím má tepelnou kapacitu 90 J.K-1. V nádobě je 0,5 kg vody o měrné tepelné kapacitě 4,2 kJ.kg-1.K-1. vypočítejte změnu vnitřní energie kalorimetru a vody, jestliže se u soustavy zvýší teplota z 280°C na 320°C. Obě veličiny porovnejte. 3,6 kJ a 84 kJ

Kalorimetrická rovnice Ze zákona zachování mechanické energie pro izolovanou soustavu plyne, že teplo odevzdané teplejším předmětem se musí rovnat teplu přijatému chladnějším předmětem. Pokud zanedbáme tepelnou kapacitu kalorimetru dostaneme rovnic, kde indexy 1 označují teplejší předmět a indexy 2 chladnější předmět. Písmenem t označíme výslednou teplotu. Q odevzdané =Q přijaté m1c1(t1-t)= m2c2(t-t2)

Příklad Hliníkový předmět o hmotnosti 850 g a teplotě 200°C byl vložen do vody o hmotnosti 1,5 kg a teplotě 20°C. Jaká je teplota soustavy po dosažení tepelné rovnováhy. Tepelné ztráty zanedbejte. cAl=0,896 kJ. kg-1 K-1 39,5°C

Příklad Do vody o hmotnosti 10,0 g ponoříme teploměr o tepelné kapacitě 2,0 J.K. Před ponořením do vody ukazoval teploměr teplotu 17,5°C, po dosažení tepelné rovnováhy teplotu 32,5°C. Jaká byla teplota vody před měřením? 33,2°C

Vedení tepla