Lokální politika 7. 11. 2017.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Občanská nauka Volvy v ČR ; VY_32_INOVACE_D2_13
Advertisements

Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka Projekty SIPVZ Multimediální svět Projekt SIPVZ 2006.
Podpora meziobecní spolupráce Prohlubování meziobecní spolupráce David Bohadlo Vedoucí právního týmu.
Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školySoukromá.
Volby VY_32_INOVACE_29-12 volební systémy.
V OLEBNÍ SYSTÉMY Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu CZ.1.07/1.1.04/
Volební systém České republiky
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. I n v e s t i c e d o r o z v o j e v z d ě l á v á n.
Obec správným směrem Komunitní plánování Prezentace pro projekt: Pelhřimovsko za vzděláním " Projekt je financován z prostředků EAFRD v rámci Programu.
Projekt Kreativní města Future City Game Snímek 2 „Rozvoj města stojí na pomezí řádu a chaosu. Nemá žádný počátek ani konec. Rozvoj města je.
O. s. Fórum 50 % Usiluje o společnost s vyrovnaným zastoupením mužů a žen ve veřejném životě.
V OLBY Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu CZ.1.07/1.1.04/
PŘÍMÁ VOLBA STAROSTŮ SBLÍŽENI POLITIKOU - VÝCHOVA K AKTIVNÍMU OBČANSTVÍ A LOKÁLNÍ DEMOKRACII CZ.1.07/3.1.00/
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.. VOLBY V ČESKÉ.
Funkce voleb
Svaz měst a obcí České republiky a zákon o rozpočtovém určení daní Ing. Oldřich Vlasák předseda.
registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/
VY_32_INOVACE_51_16 ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/
Prezidentské volby v USA (v porovnání s ČR)
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Výchova k občanství II. stupeň Název a číslo učebního materiálu.
Veřejná správa Mgr. Terezie Pemová
Volby Tomáš Divacký 4KA 2011/2012.
P13 MARKETING MĚST A OBCÍ Demokratická společnost by měla dát lidem příležitost spolupodílet se na rozhodnutích týkajících se jejích obce, města, regionu.
MOC ZÁKONODÁRNÁ Právní řád – není neměnný, lze jej měnit
KOMUNITNÍ PLÁNOVÁNÍ SOCIÁLNÍCH SLUŽEB. KOMUNITNÍ PLÁNOVÁNÍ metoda Komunitní plánování je metoda metoda – jak zpracovávat rozvojové materiály pro různé.
GENDEROVÉ ROZPOČTOVÁNÍ OBCÍ JAK ZAČÍT? Jana Žehrová, ČZU Praha.
VY_32_INOVACE_29-14 TEST 4 VOLBY, VOLEBNÍ SYSTÉMY.
Sociologie 13 Sociologie politiky. politika správa veřejných záležitostí – Záležitosti týkající se velké části občanů, nebo všech (oproti soukromým záležitostem)
Většinový systém (senát) Poměrný systém (PS)
Volby VY_32_INOVACE_ 15 Volby.
Michal Dosoudil Obsah prezentace  Úvodní info o Rumunsku  Situace na rumunské politické scéně r  Původní volební systém  Návrhy nových.
Název školy: Základní škola Městec Králové
MARKETINGOVÝ MIX.
Implementace veřejného zájmu Veřejné politiky. CYKLUS VEP  KDE JSME ? (identifikace a formulace VZ) - různé varianty řešení problému (kriminalita, dopr.
LOKÁLNÍ A REGIONÁLNÍ POLITIKA VEP ZS 2007_2008. Kritéria členění veřejné politiky Segmenty veřejného zájmu (VeP obranná, kulturní, vzdělávací, energetická,
Dovolte mi představit se…  Haken Roman, Ing.  ředitel Centra pro komunitní práci (CpKP) střední Morava/1996 – člen Rady vlády pro nestátní neziskové.
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_055 Jméno autora: Blanka Zbožínková Název.
Jak a kam volíme u nás?. Ve volbách vybírají své politické ……………………………….., kteří reprezentují jejich ……………………………….. (Dufek,
Sdružení tajemníků městských a obecních úřadů ČR, o.s. Ing. Jaromír Zajíček, MPA Ing. Jaromír Zajíček, MPA vedoucí úřadu Magistrátu města Děčín a předseda.
Číslo projektuOP VK Název projektuModerní škola Název školySoukromá střední škola podnikání a managementu, o.p.s. PředmětObčanská nauka (klíčová.
16. prosince 2015 Jednání Rady vlády pro národnostní menšiny.
Teorie státu a byrokracie 1. blok. Stát a moc Weber: Stát je takové lidské společenství, které si na určitém území nárokuje pro sebe (a to s úspěchem)
Zdroj obrázků: VOLBY A VOLEBNÍ SYSTÉMY volby jsou hlavním mechanismem demokracie, kdy občané volí své zástupce, kteří reprezentují.
Hodnotové hranice mezi voliči politických stran v ČR Prezentace z výzkumu podpořeného grantem č Grantové agentury Univerzity.
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 2. ročník oborů Technické lyceum,
DEMOKRACIE. Co je to demokracie? Rozhodněte o pravdivosti následujících tvrzení: 1)Demokracie je ideál, s nímž většina politiků nesouhlasí. 2)V demokracii.
Volby a volební systém ČR. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně.
VOLBY A VOLEBNÍ SYSTÉMY Prvky volebního systému jsou: Volební obvody – jejich velikost = kolik mandátů lze získat a tvar Volební obvody – jejich velikost.
Volební právo VY_32_INOVACE_03-54 Ročník: 9. Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Vzdělávací obor: Občanská výchova Tematický okruh: Stát a právo Téma:
Prostorová analýza voleb Senátní volby
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Martin Havlena
SPRÁVNÍ ORGÁNY OBCE Mgr. Michal Oblouk.
ZŠ Brno, Řehořova 3 Já a společnost Výchova k občanství 6 - 9
Prostorová analýza voleb Senátní volby
Občanská výchova – 6. ročník, Obec, kraj
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Starosti starostů s evropskými fondy, Praha
Multimediální prezentace vzdělávacích oblastí ŠVP
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Ernest Seifert Název materiálu:
Subjekty a objekty veřejných politik
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
REGIONÁLNÍ VEŘEJNÝ ZÁJEM
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Teorie fiskálního federalismu
volby Volební systémy v demokratických zemích
Politická geografie Volební systém ČR
Kooperativní hry s více hráči Koaliční hry Hlasovací hry
Život v demokracii DEMOKRACIE FORMY STÁTU kdo moc vykonává:
Střední škola obchodně technická s. r. o.
POLITICKÝ PLURALISMUS
Transkript prezentace:

Lokální politika 7. 11. 2017

MV – přímá volba starostů K 31. březnu 2011 na anketu reagovalo 2 431 obcí, tedy 39 % všech obcí ČR. Z ankety vyplývá, že přímou volbu starostů v tu chvíli podporuje 65 % reagujících obcí. Z výsledků vyplynulo, že zavedení přímé volby starostů nepodporují výlučně obcemi s menším počtem obyvatel (do 1 000 obyvatel). Neplatí tedy, že čím větší obec, tím menší podpora.

SMOČR Mnoho starostů nemá o postavení přímo voleného starosty ani o jeho kompetencích dostatečné informace či představu, jak vyplynulo z ankety, kterou SMOČR rozeslal obcím. Ukázalo se, že mnoho starostů nebylo například obeznámeno s tím, že přímo volený starosta nebude členem zastupitelstva, nebude tedy se zastupitelstvem hlasovat, a nebude se tím pádem podílet na zásadních rozhodnutích v chodu obce." V anketě SMOČR proto 63 % starostů s přímou volbou nesouhlasilo.

SMOČR SMOČR svým členům položil mj. otázku: „Víte o tom, že funkce přímo voleného starosty je neslučitelná s funkcí člena zastupitelstva obce (starosta by nebyl členem zastupitelstva)?  Přímo volený starosta tedy nebude schvalovat žádná usnesení, nebude mít vliv na rozpočet obce a program rozvoje obce.“

Přímá volba ano – ne? SMOČR: NE (pokud ano, tak všude) SPOV: spíše NE STAN: ANO SMS: ANO 2017: Piráti, SPD, ANO 2011

Širší rámec debaty Nedůvěra v politiku – prosazování prvků přímé demokracie a přímé volby Přímá volba starostů – je dosavadní způsob špatný? Vliv prezidentské volby – výsledek, může ovlivnit přímou volbu starostů? Jít dále – přímá volba hejtmanů? Kdy nejdříve? JSOU PODSTATNĚJŠÍ NEDOSTATKY V.S.

Změny volebních zákonů Možnost kandidovat ve větších sídlech se pro SNK podstatně ztížila tím, že zákon č. 152/1994 Sb. nahradil požadovaný počet podpisů nutných k registraci procentuálním podílem z počtu obyvatel. Ze stovek podpisů, které bylo zapotřebí získat v roce 1990, se tak o čtyři roky později staly v případě velkých měst tisíce či desetitisíce. (Využívá se existence registrovaných stran)

Změny volebních zákonů V komunálních volbách v roce 2002 (zákon č. 491/2001 Sb.) ovlivnilo nastavení 5% kvóra potřebného pro postup do skrutinia. Zavedeno bylo přepočítávání hlasů na mandáty dle D΄Hondtovy metody, na rozdíl od sněmovních voleb však aditivní klauzule pro koalice v komunálních volbách neplatí. Za 20 let komunálních voleb se zpřísnila kandidatura pro menší uskupení a rozšířil prostor pro velké parlamentní strany, které ovšem nemají dostatek straníků, které by do voleb mohly nasadit.

Počty mandátů a průměrné počty hlasů potřebných na zisk jednoho mandátu u vybraných politických stran a nezávislých seskupení v roce 2006 v obcích, městech a statutárních městech ČR

Interpretace V případě obcí stačilo SNK a NK na jeden mandát v průměru 211 hlasů, zatímco ODS, která uspěla v početnějších obcích, potřebovala na mandát průměrně 499 hlasů. Vysoký podíl hlasů na mandát u ODS je způsoben dominantním postavením v největších městech (Praha, Brno, Plzeň). K zisku jednoho mandátu v kategorii statutární města+Praha potřebovala ODS 281 krát více hlasů než SNK a NK k témuž v kategorii obcí.

V.S. → NEPŘEHLEDNÝ Zvláště ve (větších) městech platí, že zisk 10 % hlasů nad průměr kandidátky je obtížný. Malé obce → personalizace; příklad obce Veselíčko Účast 449 voličů ze 707 - Obec a rodina (16,6 %) – mandát za 79 hlasů - Za obec krásnější – lídr bez mandátu, 126 hlasů (7,8 %) - Za veselejší Veselíčko (15, 8 %) – pozdější starosta 166 hlasů (absolutní vítěz) - dvojka jen 73 hlasů (stejně jako 7. pozice) = 57 % hlasů nejúspěšnějšího kandidáta, který nezískal mandát.

Ochota kandidovat, náhradníci Obce, kde kandidují jednotlivci – nezávislí →kdo bude náhradník? Obce, kde usiluje o zvolení právě tolik kandidátů, jaká je velikost zastupitelstva. Šléglov; 31 zapsaných, 17 přišlo k volbám (55 %), volilo se 9 kandidátů, kandidovalo právě 9 osob. Všichni dostali po 17 hlasech.

Zastoupení obcí bez možnosti volby v pěti komunálních volbách   1994 1998 2002 2006 2010 5x alespoň 1x N obcí bez možnosti výběru 860 1006 797 765 659 69 2173 % ze všech obcí 14 16 13 12 11 1 35 % z obcí s < 200 obyvateli 24 30 22 21 4 55

V.S. + ČSÚ→ SKRÝVAJÍCÍ (co?) 95 % 20397 Proč nejsou zveřejněny neplatné hlasy? Příklad Prahy 11 (2010 – 39man.): Okrsek odevzdané platné účast hlasy? 952 417 15 471 39,9 37,1 953 369 13 789 40,15 37,4 954 388 14 752 42,5 38 997 523 7 371 53,8 14,1 979 431 13 846 43,4 32

Volební podvody Volební podvod na romské tancovačce: Prodávaly se hlasy, jeden za dvě stovky! Volební podvod 200 korun za hlas? V Českém Těšíně a v Ostravě se prý prodávají volební hlasy Ať žijí duchové. Karlovu Studánku tíží Zifčákovi „neviditelní“ lidé

Co chceme? Bude se řešit slučování (optimalizace počtu obcí)? Máme vzít v potaz velikost obcí? Máme podpořit nezávislé a ulehčit jim kandidaturu? Měli bychom uvažovat o změně volebního systému? Zásadním způsobem, nebo jen kosmetické úpravy? Vyřeší vše přímá volba starostů? Máme se inspirovat v zahraničí? (Co způsobuje přenášení volebních pravidel?)

Obce dle počtu obyvatel Do 199 1642 26 % 201 862 2,0 % 200-499 2018 32 % 655 426 6,4 % 500-999 1291 21 % 900 139 8,8 % 1t.-1999 664 10,6 % 918 935 9,0 % 20-49999 41 0,7 % 1 205 tis 12 % 50-99999 17 0,3 % 1 212 tis Nad 100t 5 0,1 % 2 113 tis

Slučování malých obcí – návrh (1997)

Slučování malých obcí 2003 – návrh podpořilo 60 % starostů 10 tis+ RUD do jeho úpravy v roce 2008 nejmenším obcím přisuzovalo 6x nižší příspěvek na obyvatele, než příslušel hlavnímu městu Praha. Systém nevedl ke slučování obcí, ale k případům přilákání nových obyvatel a organizovaným iniciativám představitelů malých obcí. K politicky nejaktivnějším iniciativám vycházejícím z malých obcí v poslední době patří hnutí Starostové a nezávislí = spolupráce s TOP 09. Zástupci STAN nejsou zdaleka prvními lokálními politiky v parlamentních lavicích. Větší vliv měli doposud reprezentanti velkých měst.

Korupce na lokální úrovni je nižší než na úrovni celostátní (parlament)

Demokratické inovace v- ýchozí premisy „Češi, kteří důvěřují parlamentní demokracii, participují více než ti, kteří tuto politickou důvěru nemají.“ „Zájem o politiku je považován za základní podmínku k angažování se v politice – jestliže se někdo občansky angažuje, znamená to, že ho veřejné dění zajímá.“ „Lidé aktivnější v občanské společnosti jsou aktivnější i v politice“.

Participace Politická participace, která vyjadřuje přímou účast občanů na procesech vládnutí (různé roviny). (Širší) občanská participace, která zahrnuje aktivity, při nichž se občané účastní veřejného života v jakékoliv podobě, která se ovšem vládnutí/politiky nutně nemusí týkat.

Politická participace Často politická participace = volební účast, není přesné. Obecně: Politická participace = aktivity, které vedou k volbě představitelů a k formování veřejné politiky (přímo, nepřímo). Nevolební formy politické participace jsou velmi často neformálního rázu a nemusí být legislativně upraveny. Nereprezentativní. Bernard: „… představují na jedné straně nezbytný prostor pro artikulaci různých zájmů a jejich vyjednávání, na druhé straně zejména tehdy, jsou-li jasně zacílené na prosazení určitého záměru, jsou stále vystaveny sporům ohledně jejich legitimity.“

Občanská participace Netýká se přímo politiky/vládnutí, ale mnohé aktivity mohou mít vliv na politické prostředí. Analýzy sociálního kapitálu (Putnam): rozvíjení občanských kompetencí a nárůst důvěry ústí v efektivní politickou vládu. Mnohé výzkumy tak občanskou participaci řadí k politické participaci jako její součást. Participaci je ale možno chápat také jako možnost uplatnit konkrétní vliv na veřejnou správu a politické rozhodnutí.

Demokratické inovace 1) Spoluvládnutí (Co-Governance), například prostřednictvím participativního rozpočtu, participativního plánování atd. 2) Přímá demokracie, například referenda, legislativní akty, odvolávání politiků, politické iniciativy. 3) Deliberace, tedy důraz na občanské poroty, debaty, kolektivní konsensuální rozhodování aj.

Úspěšnost DI Čím širší používání demokratických inovací, tím větší zlepšení kvality demokracie. Neměli bychom se soustředit pouze na hodnocení úspěšných demokratických inovací, ale rovněž zahrnout i neúspěšné projekty. Ve výzkumu akceptovat rovněž kritiky většího zapojování občanů do politiky.