Využití tabulkového kalkulátoru ve vyučování

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Tabulkový procesor Práce se souborem – otevření, tvorba a použití šablony, tisk, propojení tabulky Excel s Wordem, nastavení Excelu, uložení Autorem materiálu.
Advertisements

Elektronické učební materiály - II. stupeň Informatika – tabulkový procesor Autor: Bc. Pavel Šiktanc MS EXCEL 2010 – úvod do programu Co se všechno naučíme???
ZŠ Brno, Řehořova 3 S počítačem snadno a rychle Informatika 7. ročník III
Tabulkový procesor Formuláře – interaktivní prvky v Excelu Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Růžena Hynková. Dostupné z Metodického.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Informatika 8 Autor: Bc. Pavel Šiktanc Vkládání hypertextových odkazů Co se všechno naučíme??? Co je to hypertextový.
Univerzita třetího věku kurz Znalci Databáze 2.
Inf Tabulkový procesor - funkce. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR:Mgr. Vladimír.
Autor:Ing. Pavel Brož Předmět/vzdělávací oblast:Informační a komunikační technologie Tematická oblast:Práce se standardním aplikačním programovým vybavením.
Tabulkový procesor Základní popis pracovního prostředí Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Růžena Hynková. Dostupné z Metodického.
Autor:Ing. Pavel Brož Předmět/vzdělávací oblast:Informační a komunikační technologie Tematická oblast:Práce se standardním aplikačním programovým vybavením.
Název:VY_32_INOVACE_ICT_7B_9B Škola:Základní škola Nové Město nad Metují, Školní 1000, okres Náchod Autor:Mgr. Milena Vacková Ročník:7. Tematický okruh,
Výpočetní technika VY_32_INOVACE_12_16_Excel. Excel Tabulkový procesor pro vytváření tabulek a grafů Pochází z kancelářského balíku Microsoft Office Nejčastěji.
Základní škola a Mateřská škola, Liberec, Barvířská 38/6, příspěvková organizace Název : VY_32_inovace_07 Informatika - MS Excel – Vkládání vzorců Autor:
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_30-03 Název školy Střední průmyslová škola stavební, České Budějovice, Resslova 2 AutorRNDr.
Projekt: Škola pro život Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_02-informatika 8. třída_021 Základní škola: Základní škola.
Microsoft Excel verze 2010 Mgr. Přemysl Kejzlar.
Microsoft Office Excel – práce s tabulkami a analýzy
Základy MS Excel Vytvoření tabulky.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Vladimír.
Počet čísel Počet hodnot
Počet čísel Počet hodnot
Název školy: Základní škola a mateřská škola Dolní Bojanovice, okres Hodonín příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Označení materiálu:
Tvorba jednoduché tabulky - rozvrh
Název školy: Základní škola a mateřská škola Dolní Bojanovice, okres Hodonín příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Označení materiálu:
EU_12_sada1_19_Inf_Excel_1_Šeb
Název školy: Základní škola a mateřská škola Dolní Bojanovice, okres Hodonín příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Označení materiálu:
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT   Vzdělávací materiál: Prezentace – zápis pro žáky Určen pro: 2. ročník oboru.
Excel – tabulkový procesor
EU peníze školám Základní škola , Znojmo, Mládeže
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Tabulkový procesor Základní popis pracovního prostředí
Inf Tabulkový procesor - formátování
Procvičení vzorců a funkcí v rámci jednoho i více listů
Název: Word pokračování DUM:VY_32_INOVACE_VII_3_04
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Hotelová škola, Obchodní akademie a Střední průmyslová škola Teplice,
Název školy: Základní škola a mateřská škola Dolní Bojanovice, okres Hodonín příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Označení materiálu:
Název: Práce s tabulátory Autor: Hokr Jan
Informační a komunikační technologie
Formátování dokumentu
SÁRA ŠPAČKOVÁ MARKÉTA KOČÍBOVÁ MARCELA CHROMČÁKOVÁ LUKÁŠ BARTOŠ B3E1
Vytváření grafů, úpravy
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
PREZENTACE II. MS OFFICE PowerPoint
Název školy: Základní škola a mateřská škola Dolní Bojanovice, okres Hodonín příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Označení materiálu:
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT   Vzdělávací materiál: Prezentace – zápis pro žáky Určen pro: 2. ročník oboru.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Dolní Bojanovice, okres Hodonín příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Označení materiálu:
Informační a komunikační technologie
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Josefa Bublíka, Bánov
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Josefa Bublíka, Bánov
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Josefa Bublíka, Bánov
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Josefa Bublíka, Bánov
Informační a komunikační technologie Informatika Operační systémy
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Josefa Bublíka, Bánov
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Josefa Bublíka, Bánov
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Josefa Bublíka, Bánov
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Josefa Bublíka, Bánov
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Josefa Bublíka, Bánov
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Josefa Bublíka, Bánov
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Josefa Bublíka, Bánov
Word Okraje WordArt Pozadí Vodoznak. Word Okraje WordArt Pozadí Vodoznak.
Tabulkový procesor Síť buněk, do kterych lze vkládat údaje – číselné, textové, datové i logické. Jeho podstatou jsou vzorce pomocí kterých zpracováváme.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Dolní Bojanovice, okres Hodonín příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Označení materiálu:
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno,
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT   Vzdělávací materiál: Prezentace – zápis pro žáky Určen pro: 2. ročník oboru.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Dolní Bojanovice, okres Hodonín příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Označení materiálu:
Informatika – Průměr a min-max
Informatika – Základní operace s buňkami
Transkript prezentace:

Využití tabulkového kalkulátoru ve vyučování

Zdroje a literatura Daňhelková, Věra: MS Excel pro školy – učebnice, CP Books, Brno, 2005 Blažíčková, Šárka: MS Excel pro školy – cvičebnice, CP Books, Brno, 2005 http://office.microsoft.com/cs-cz/excel/FX100646961029.aspx http://www.pf.jcu.cz/p-mat/sw/excel.htm

Toto je list ze sešitu MS Excel

Použití tabulkového kalkulátoru Psaní strukturovaných textů Vytváření seznamů Vytváření tabulek s rozsáhlými možnostmi výpočtů, řazení, filtrování Vytváření grafů k příslušným tabulkám Analýza dat pomocí uvedených nástrojů

Tabulka v MS Excel Tabulka v MS Word „Počítá“ – velké množství funkcí „Počítá“ – sortiment funkcí omezen Seřadí data a dovoluje použití filtrů Seřadí data, ale neumožňuje použití filtrů Buňka sama nezvětšuje Buňky se zvětšují podle množství textu Směr textu v buňce můžeme kromě vodorovného a svislého zvolit také šikmý Umožňuje nám zapisovat text do buňky vodorovně a svisle

Tabulka - EXCEL Umožňuje dělit a slučovat buňky, plynou z toho ale určité obtíže při výpočtech Tabulka - WORD Umožňuje dělit a slučovat buňky, ale obecně to není moc výhodné pro další úpravy tabulky Umožňuje různé typy formátování textu, rozlišuje mnoho typů datových formátů Umožňuje různé typy formátování textu, ale rozlišuje méně datových formátů Vyplňuje řady (číselné, kalendářní apod.), vyplňuje vzorce Nevyplňuje řady ani vzorce Lze pracovat s odkazy na další buňky a buňky v dalších tabulkách i na dalších listech Nepracuje s odkazy, argumenty funkcí jsou relativní polohy buněk

Příklad: Vytvoření kalendáře Spustíme program Excel a uložíme sešit pod vhodným názvem Do buňky v prvním sloupci napíšeme slovo pondělí VYPLŇOVÁNÍ ŘAD: Klikneme na buňku se slovem pondělí a najedeme kurzorem tak, aby se nám v pravém dolním rohu buňky objevilo znaménko + Pravým tlačítkem myši táhneme toto + dolů a pozorujeme, jak se objevují názvy dalších dnů

Den v týdnu i datum lze vyplnit tažením

Příklad: Vytvoření kalendáře FORMÁTOVÁNÍ BUNĚK: Vedlejší (nebo i další) sloupec či sloupce označíme a použijeme Formát / Buňky / Datum a vybereme vhodný formát data Do buňky vedle pondělí napíšeme patřičné datum a pak už jen obdobně stahujeme Nezapomeneme zkontrolovat přestupný rok Dlouhý kalendář se nám možná nehodí, můžeme buňky přeskládat vedle sebe

Tento kalendář vznikl vložením sloupců do předchozího

Příklad: Vytvoření kalendáře GRAFICKÉ ÚPRAVY: Upravíme vzhled stránky a posuneme konce stránek na celé měsíce Šedé čáry nejsou vidět – zvolíme orámování Vložíme obrázky Můžeme vyplnit některé buňky barevně a upravit barvy čar tak, aby ladily s obrázky

Práce žáka 9.ročníku

Příklad: Klasifikační arch Do prvního sloupce seznam žáků Další sloupce zmenšíme Části tabulky ohraničíme a nadepíšeme Do prvního řádku vložíme funkci průměr a tu později stáhneme do dalších řádků Všechny buňky s hodnotami průměrů formátujeme - dvě desetinná místa Sloupec pro výsledné známky: funkce / zápis Pro lepší orientaci barevné označení řádků

červené šipky … vypočítá tabulka zelená šipka… zapíše učitel

Příklad: Tabulka vyhodnocení soutěže Pracujeme nejprve na jednom listu: záhlaví tabulky (příjmení, jméno, třída, škola, body za jednotlivé úlohy nebo od jednotlivých porotců, součet bodů, pořadí) sloupce formátujeme s použitím příkazů Formát / Buňky / Číslo na označenou skupinu buněk vložíme vzorec nebo funkci, která zpracuje zadané údaje pomocí Úpravy / Vyplnit / Dolů pak funkci vyplníme i do zbylých řádků tabulky tabulku orámujeme a graficky upravíme tak, aby byla pro nás přehledná nadepíšeme to, co chceme, aby bylo na všech listech

Příklad: Tabulka vyhodnocení soutěže Nyní už přejdeme k práci s více listy: zkopírujeme celý první list s prázdnou tabulkou kolikrát potřebujeme - kliknutím pravého tlačítka na dolní okraj listu, na nápis List 1, a použitím příkazu Přesunout nebo zkopírovat jednotlivé zkopírované listy opatříme nadpisy kategorií v záhlaví tabulky přejmenujeme i celé listy – opět kliknutím na nápis List… a pro orientaci je obarvíme nyní můžeme vyplnit údaje o soutěžících

Pravým tlačítkem na nápis list vyvoláme toto užitečné menu

Příklad: Vlastní zadávání a třídění dat Vyplníme údaje o účastnících na jednotlivých listech Necháme hlasovat, bodovat, měřit časy… a zapíšeme do tabulek Vložené vzorce vypočtou celkové výsledky Seřadíme data (pozor, označit všechna, nejen výsledný počet bodů) podle výsledného počtu Označíme oceňovaná místa barevně

Ikona na setřídění dat; pozor, data musíme označit všechna Vyplněná tabulka bez určení pořadí

Příklad: Grafy k vyplněné tabulce Označíme data, která chceme graficky zpracovat Spustíme průvodce grafem Vybereme typ grafu

Typy grafů a k čemu se hodí Sloupcový graf Porovnávání množství Práce s absolutními čísly i procenty Lze použít i typ grafu s více kategoriemi

Typy grafů a k čemu se hodí Výsečový graf (kruhový diagram) Porovnávání poměrem Sám vypočte procenta Prostorová forma je opticky zajímavá, ale zkreslující

Typy grafů a k čemu se hodí XY bodový používáme v matematice je třeba vhodně navolit měřítko osy

Použití filtru pro vytvořenou tabulku Označíme data, která chceme filtrovat Data / Filtr Automatický filtr nabídne položky, podle kterých lze třídit Můžeme položky také kombinovat pomocí Vlastní… Příklad: filtrujeme jen výsledky žáků 6.tříd zvolíme „obsahuje 6.?“ nebo „ má na začátku 6“ ve vlastním filtru

Příklad: Filtrujeme 6.třídy

Příklad: Filtrujeme 6.třídy Jestliže se chceme vrátit ke všem výsledkům, stačí kliknout na šipku v první buňce sloupce, podle kterého jsme filtrovali

Vkládání funkcí do tabulek Označíme buňku a funkci vložíme do řádku vedle fx Kliknutím na fx se otevře nabídka funkcí

Vkládání funkcí do tabulek Nabídka funkcí je značně rozsáhlá Skupiny funkcí: Matematické Statistické Vyhledávací Logické Naposledy použité Výběr skupiny funkcí

Vyhodnocení dotazníku či ankety Při zadávání dotazníku přemýšlíme o způsobu vyhodnocení Dobře se vyhodnocují Škály (1 nejlepší, 7 nejhorší) Pořadí (respondent určí pořadí daných atributů) Bodování (respondent přidělí kladné body 0 až 5) Obtížně se vyhodnocují Otevřené otázky (nejvíce se mi líbí…) Dotazníky, u nichž se příliš střídá povaha otázek

Příklad: Vyhodnocení dotazníku Otevřeme soubor priklad vyhodnoceni dotazniku Prohlédneme si strukturu sešitu a vložené funkce List s prázdnou tabulkou je připraven pro náš dotazník, zbývá zadat data

Příklad: Výlet - počítací tabulka Vytvoříme novou tabulku: jména pěti žáků, počet dnů, stravování, nocleh, sleva Vkládáme vzorce tak, abychom vypočítali celkovou cenu pro každého z žáků Změnu ceny ošetříme vzorcem s absolutní adresou