Tělesná kultura v obrobí renesance a humanismu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Požadavky k získání známky
Advertisements

Renesance.
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
Škola: ZŠ T.G.Masaryka, Hodkovice n. M.
Střední škola živnostenská Sokolov, příspěvková organizace
Česká kultura v 16. století renesance
RENESANCE A HUMANISMUS
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř. 17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Periodizace feudalismu (feudum = půda)
RENESANCE A HUMANISMUS
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_11_OSVZ_ZSVa Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
Osvícenství.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Renesance Kristýna Strouhalová.
VY_32_INOVACE_Čj-Li 6.,7.17 Anotace: Prezentace se zaměřuje na počátky a rozvoj česky psané literatury. Vysvětluje jednotlivé pojmy a uvádí umělecké styly.
Renesance a humanismus v Itálii
Renesance a humanismus v Itálii. Renesance a humanismus v Itálii.
Kulturní dějiny 23. února 2011 Mgr. Ondřej Kunc
Název školyZákladní škola a Mateřská škola Tatenice Číslo projektuCZ Název šablony klíčové aktivity Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT.
RENESANCE A HUMANISMUS
Kultura na počátku novověku
Autor: Vít Mika a Lubomír Kovařík
Základní vzdělávání – Člověk a společnost - Dějepis
GOTICKÁ KULTURA 2. část.
Periodizace feudalismu (feudum = půda)
Renesance a humanismus
Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Dějepis
RVP ZV příloha Vzdělávací oblast Umění a kultura
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Příjemce: Doporučeno pro: 7. ročník Předmět: Dějepis Autor: Jakub Komrska Základní škola.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
DĚJINY SPORTU V NOVOVĚKU - II
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Zdeňka Šupková Název šablonyIII/2.
DĚJINY SPORTU V NOVOVĚKU
DĚJINY SPORTU V NOVOVĚKU - II
Název:Jan Amos Komenský Autor: Mgr. Andrea Jílková Název SŠ:VOŠ, SPŠ automobilní a technická Tem. oblast:český jazyk a literatura Ročník:první Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
14. – 16. století. Dějepis – Kultura v dějinách Šablona: III/2 Pořadové číslo : 1.3 Renesance a humanismus Autor : Mgr. Soňa Blažková Škola : Základní.
TV jako součást výchovných systémů v historii  Antika – Atény vers. Sparta  Středověk – pokles zájmu o TK, především šlechta: 7 rytířských ctností –
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Martina Kmentová Název materiálu:
Renesanční umění Autor: Mgr. Jana KalvasováDatum: Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Medková Blanka Název: VY_32_INOVACE_11A_20_Renesance a humanismus Téma:
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Blanka Žánová Název DUM: VY_32_Inovace_5.3.5 Školství v 17. a 18.století Téma: Vývoj školství u nás Číslo.
HLAVNÍ DRUHY MALÍŘSTVÍ  převzala renesance od gotiky  Malbu: nástěnnou, deskovou, knižní nebo malbu na skle  kromě dřevěných desek se však v renesanci.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kluky, okr. Písek
Multimediální prezentace vzdělávacích oblastí ŠVP Renesance
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Šablona III/2 EVROPA NA PRAHU NOVOVĚKU Mgr. Lucie Opltová – 1
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Velká didaktika J. A. Komenský 2.část
Literatura období humanismu a renesance
RENESANCE A HUMANISMUS - 1
Druh učebního materiálu
Význam J.A. Komenského 5.část
AUTOR: Bc. Leona Vejrostová
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Halže,
Renesance a humanismus
RENESANCE A HUMANISMUS
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
ŠABLONA III/2 BAROKO Mgr. Lucie Opltová VY_32_INOVACE_ 287_ BAROKO
Periodizace feudalismu (feudum = půda)
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Vojtěch Kawan Název materiálu:
AUTOR: Mgr. Hana Műllerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_5B_17
Starověká hudba Název školy: SPgŠ Litoměřice
4.ROČNÍK PŘEDMĚTY, KTERÉ SE VYUČUJÍ VE 4.ROČNÍKU, JSOU ROZDÍLNÉ OD 1. – 3. ROČNÍKU JEJICH NÁZVY JSOU – ČESKÝ JAZYK MATEMATIKA VÝPOČETNÍ TECH-
Tělovýchovné směry raného kapitalismu
Školní tělesná výchova
Renesance a humanismus
Vzdělání ve středověku
  Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Umění a kultura, výtvarná výchova, Renesance Autor: Mgr. Olga Pasovská.
Renesance a humanismus
Transkript prezentace:

Tělesná kultura v obrobí renesance a humanismu

Renesance Rin ascenzia – znovuzrození (antiky) 14. - 17. století vznik v severní Itálii bohaté městské státy (Florencie, Janov, Benátky...) menší politická závislost na církvi měšťané získávají dostatek volného času původ přestává být rozhodujícím společenským měřítkem – důležité jsou schopnosti odklon od asketického života dle církve

Renesance bohatá šlechta vystavuje na odiv své majetky podpora umění sběratelství antických artefaktů nové směry v umění církevní ale i světské motivy nové techniky (fresky, perspektiva) umělecké studie anatomie těla – Leonardo Da Vinci

Tělesná výchova v renesanci rozvoj univerzit výuku theologie doplňují přírodní vědy a ekonomie vedle soukromých škol začínají vznikat i veřejné rozhodující institut volného času vzdělanci a lékaři se začínají zabývat problematikou tělesných cvičení opět se prosazuje princip kalokagatie

Tělesná výchova v renesance V roce 1425 založena škola v Mantově učil zde Vittorino da Feltre průkopník pobytu v přírodě východiskem výuky byla kalokagatie hodiny teoretických předmětů se střídaly s hodinami tělesných cvičení (šerm, zápas, jízda na koni, atletika, plavání a míčové hry) kromě dětí z bohatých rodin vyučovány i nadané děti z chudých poměrů

Rozvoj lékařských věd Navazoval na učení antických lékařů (Hippokrat, Galen) Studium stavby těla a funkce orgánů Hieronymus Mercurialis - studium vlivu tělesných cvičení na organismus - De arte gymnastika sex libri - zdravotní gymnastika - rehabilitace pomocí tělesných cvičení

Renesance v dalších evropských zemích Francie Francois Rabelais (1483-1553) kritika scholastické výchovy (Gargantua a Pantagruel), výchova humanistická s tělesnými cvičeními jako nedílnou složkou Michel de Montaigne (1535 – 1592) dokonalé ovládnutí těla jako základ ušlechtilého chování Anglie Thomas More (1478 – 1535) dílo Utopie – požadavek na zařazení TV do výuky po vzoru antických Athén

Renesance v dalších evropských zemích Nizozemí Lodovico Vives (1492-1540) spis „Jak vyučovat“ – zařazení TV mezi vyučovací předměty Erasmus Rotterdamský Německé země - Mikuláš Wynmann – první učebnice plavání

Renesance v českých zemích výrazné zpoždění oproti zbytku Evropy náboženské vzepětí během Husovy doby a husitské války návrat k hluboké víře v rozporu s pojetím humanismu zájem o TV pouze teoretický – bez zavádění do praxe výuka šermu na Univerzitě výuka TV v jezuitských kolejích rytířská umění, atletika, rekreační pobyty

Jan Ámos Komenský (1592-1670) navazuje na tradici humanismu pokus o vytvoření pansofického vzdělávacího systému požadoval všeobecné vzdělání pro všechny bez rozdílu dílo Didactica Magna Rozebírá zdravý životní styl - střídání práce a odpočinku vytvořil stupně vzdělávání klín mateřský (0-6 let) doma základní škola (6-12 let) v obci gymnázia (12-18 let) ve větších městech univerzity

Jan Ámos Komenský (1592-1670) Zákony školy dobře spořádané Sedm zákonů zotavení Hrej tak, aby se hra nestala v životě věcí hlavní Hra ať slouží k upevnění zdraví i občerstvení mysli Hry ať nejsou nebezpečné život, zdraví a důstojnosti Hra ať je předehrou vážných věcí Hra nechť skončí včas Hru nechť řídí učitel Hra ať není jen hraním, ale věcí vážnou (posílení zdravý a mysli a průpravou pro práci)

Jan Ámos Komenský (1592-1670) Všeobecná porada o nápravě věcí lidských nedokončené dílo tři části: Pansophia všeobecná moudrost Panpedia všeobecné školství zdůrazněn význam TV Panorthosia všenáprava doporučuje obnovení OH