Výstupy pracovních skupin
Oblasti etických dilemat I. Osobní dilemata dilema v roli – pomoc x kontrola profese x osobní bezpečí autorita x partner moje osobní limity nižší plat než klientova hmotná nouze hledání smyslu práce tam, kde se klient neposouvá/zhoršuje
Oblasti etických dilemat II. Dilemata ve střetu s kolegou kolega má jiný přístup Dilemata v případu odpovědnost za klienta x za vykonanou práci
Oblasti etických dilemat III. Dilemata managementu limity služby, pravidel neuspokojivé pracovní prostředí, přemíra práce x kapacita, peníze) Dilemata tváří v tvář zaměstnavatel/zadavateli/zřizovateli Upřednostnění klienta, lobby
Oblasti etických dilemat IV. Dilemata instituce vůči instituci posuzování potřebnosti jiné metody práce konkurence mezi službami / boj o klienta Dilemata v makropraxi / legislativě střet koncepcí i legislativy střet legislativy a reality
Jak řeším dilemata? Co mi pomáhá? Vysvětlit klientovi moji roli Respektuplná komunikace Konkrétní vnitřní pravidla pro řešení krizových, nouzových situací Poznání sebe sama (výcvik, motivace, dispozice) Intervize, konzultace, supervize, multidisciplinární spolupráce CŽV a profesní růst Zvážení dopadů rozhodnutí Zkušenost, intuice a svědomí
Jak řeším dilemata? Co mi pomáhá? Radikální sociální práce Neformální postěžování si Dodržování rolí a kompetence, standardů, postupů Hodnoty moje v souladu s hodnotami organizace Dobrá argumentace Zpětná vazba od všech Relaxace, psychohygiena Podpora rodiny a stabilní zázemí
Zlaté pravidlo řešení etických dilemat Dodržuj obhajitelná pravidla (vlastní či organizace) s ohledem na cíl Tvé role!