… ale nikdo mi nerozumí   

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Textový procesor Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je MGR. MILOŠ NYGRÝN.
Advertisements

Natural Language Processing Prague Arabic Dependency Treebank Otakar Smrž koordinátor projektu Motivační přehled problémů, řešení a aplikací.
Jak vytvořit prezentaci
Čeština pro cizince a azylanty – B1 (učebnice, cvičebnice, metodika)
VY_32_INOVACE_Čj-Sl 6.,7.13 Anotace: Prezentace je zaměřena na popis a jeho dělení. Obsahuje stručnou definici popisu prostého, odborného a uměleckého.
Elektronické prezentace Jiří Fejfar Brno Prezentace obsahuje Úvodní snímek Obsah - může být na druhém snímku Snímky Shrnutí - na závěr (pokud je nutno.
Vzdělávací a tréninkový program pro kariérové poradce.
Střední škola informatiky, poštovnictví a finančnictví Brno – P8
Umění prezentace.
Interpretace neuměleckého textu Prostěsdělovací styl I.
Interpretace neuměleckého textu Výklad III. Přečtěte si uvedený úryvek a rozhodněte: Pojem persvaze chápeme v tomto příspěvku značně široce jako označení.
1 Radek Pavlíček, říjen Proč přístupné dokumenty? Spousta informací dnes není prezentována v HTML, ale v jiném formátu. Informace, kterou uživatel.
Nová učebnice latiny nakladatelství Veritas
ÚPRAVA PREZENTACE předmětová komise VYT SPŠ Karviná.
Internetové publikování Doc. Ing. Petr Zámostný, Ph.D. místnost: A-72a tel.: 4222, 4167 (sekretariát ústavu 111)
STRUKTURA OSNOVY KURZU
INFORMATIKA 8 Zásady pro úpravy textů III2 – I8- 14.
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: I/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 č. materiálu: VY_32_INOVACE_PEK248.
Distanční studijní texty
Hodnocení ústní prezentace Mgr. Petra Janečková šk. r. 2007/2008
VY_32_INOVACE_In 6.,7.19 PowerPoint - Vkládání grafických objektů Anotace: Žák se seznámí se zásadami vkládání grafických objektů jako fotek, klipartů.
Zásady stylizace a sloh obchodních dopisů
Obhajoba maturitní práce
Zásady správné prezentace
FÁZE NÁCVIKU SLOHOVÉHO PROJEVU
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Prezentace.
Jak sestavit referát „Kuchařka“ pro žáky.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
VY_32_INOVACE_Čj-Sl 6.,7.01 Anotace: Prezentace obsahuje stručnou definici inzerátu, jeho hlavní znaky a funkci. V závěru je cvičení, na kterém si žáci.
Účinná prezentace doc. PhDr. Růžena Lukášová, CSc.
Elektronická prezentace Alžběta Srnová Brno Prezentace obsahuje Úvodní snímek Obsah - může být na druhém snímku Snímky Shrnutí– na závěr (pokud je nutno.
Absolventská práce.
Personalizace výuky prostřednictvím e-learningu. Struktura učebnice pro e-learning Obsah učebnice = struktura předmětu, kapitol cíleTabulka aktivni slovesa.docTabulka.
Markéta Lopatková Karolína Skwarska Václava Kettnerová Eduard Bejček
Tvorba posterů *1* - Co je to poster? *2* - Jak vypadá?
Vyučovací metody Školní pedagogika 2013.
Zásady tvorby prezentací Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Pavel Broža Datum: Cílové ročníky: 6. a 7.
Typografie a zpracování textů
Prezentace Ing. Miluše Sedláčková.
Psaní právních dokumentů
DIDAKTIKA FYZIKY I. 5 Fyzikální experimenty
DIDAKTIKA FYZIKY I. 7 Fyzikální učebnice
Právní psaní – Legal writing JAK UČIT PRÁVO na počátku 21. století? Konference pořádaná projektem OPPA – Právo pro praxi PF UK, úterý 5. března 2013 PhDr.
Podpora méně frekventovaných jazyků SŠ Mgr. Lucie Pospíšilová.
ŽÁKOVSKÉ PROJEKTY ENERSOL VYMEZENÍ TÉMAT PRO ZPRACOVÁNÍ PROJEKTŮ Úspory energií v bydlení - nízkoenergetické, pasívní a inteligentní domy s využitím.
ČESKÝ JAZYK A LITERATURA Umělecký styl On-line diskuse k virtuální hospitaci – Gymnázium J. K. Tyla, Hradec Králové Vyučující: Mgr. Lenka Krejsová.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
INTERAKCE KOMUNIKACE PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE
POPIS Mgr. Michal Oblouk.
Didaktika přírodopisu 2 Pracovní list a jeho tvorba
Základní škola Nové Město nad Metují, Školní 1000, okres Náchod Autor:
DIDAKTIKA FYZIKY I. 5 Fyzikální experimenty
Dotazník. Dotazník Může být v písemné nebo elektronické podobě Může být předán osobně Může být součástí balení výrobku, v obchodě, příloha novin, časopisů.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Mgr. Libuše VODOVÁ, Ph.D. Katedra biologie PdF MU
VÝTAH Mgr. Michal Oblouk.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Petr dnes ve škole psal test z převodů jednotek délky.
Němčina pro řemesla a služby Deutsch für deinen Job Familie III.
SOUHRNNÉ POUČENÍ O SLOHU
Interkulturní kompetence ve světle pragmatickém
Word - základní typografická pravidla
Rady a Tipy pro čtení životopisu
aneb vyvážený plán hodiny s prvky konstruktivismu
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Koherence textu   - koherence textu: soudržnost textu, provázanost.
Transkript prezentace:

… ale nikdo mi nerozumí    Už umím německy  … ale nikdo mi nerozumí    aneb Jak tvořit srozumitelné texty Michal Balaš Martina Bolková Šárka Konečná Leontina Krsková Veronika Vargová Eva Polášková

Fáze workshopu Koncepty srozumitelnosti textu Dimenze srozumitelnosti Příklady nácviku tvorby srozumitelných textů pomocí učebnic němčiny Diskuze

Pojem „srozumitelnost textu“ → Co to je a v čem spočívá? ????

Modely srozumitelnosti Hamburský model srozumitelnosti (Langer/Schulz von Thun/Tausch 1974) Groebenův model (Groeben 1978) Model z Karlsruhe (Göpferich 2001)

Model z Karlsruhe (Göpferich 2001) Jednoduchost (Simplizität) Pregnance (Prägnanz) Strukturace (Struktur) Motivace (Motivation) Vnímatelnost (Perzipierbarkeit) Správnost (Korrektheit) Zdroj obrázku: http://uninews-online.de/2012/09/22/susanne-goepferich-neue-praesidentin-der-gesellschaft-fuer-angewandte-linguistik/

Jednoduchost Lexikální jednoduchost – přiměřená volba slov Gramatická jednoduchost – přiměřená stavba vět Přiměřený stupeň přímého vyjádření Precizní vyjádření – bez dvojsmyslů a elips

Text bez informačních mezer Text bez nadbytečných detailů Pregnance Text bez informačních mezer Text bez nadbytečných detailů Přiměřeně krátké formulace Text bez tautologií Text bez redundancí

Smysluplné pořadí myšlenek Logické spojení vět, vhodné konektory Struktura Smysluplné pořadí myšlenek Logické spojení vět, vhodné konektory Pravidla funkční větné perspektivy Metakomunikativní elementy, např. advance organisers

Zájem recipienta o text Exemplifikace Motivace Zájem recipienta o text Exemplifikace Volba odpovídajícího stylu jazyka Osobní forma podání Volba vhodného textového druhu

Volba typů písma, možností zdůraznění Obrázky a jejich aspekty Vnímatelnost Formální aspekty textu, typografické, nonverbální a paraverbální elementy Dobrá čitelnost textu Optické členění textu Volba typů písma, možností zdůraznění Obrázky a jejich aspekty

Správný odhad výchozích vědomostí recipienta Správnost Text bez chyb Správný odhad výchozích vědomostí recipienta Text odpovídající zvyklostem

Aplikace v praxi

https://shop.hueber.de/de/menschen-a1-intensivtrainer-cd.html https://www.levneucebnice.cz/p/studio-21-a1-video-dvd/ https://www.pipkin.cz/wir-neu-3-a2-2-ucebnice-320540.html http://albionbooks.sk/kategoria-produktov/1/3/klett-cz https://www.knihydobrovsky.cz/alles-klar-2a-ucebnice-cvicebnice-633260 http://klett.cz/index.php?language=german&csop=195&termek=1&termek_id=655 http://almanii.blogspot.cz/2012/11/download-optimal-a1-a2-b1-wortschatz.html

Aplikace v praxi Cvičení A → Struktura

Aplikace v praxi Cvičení B → Pregnance

Aplikace v praxi Cvičení C → Správnost

Aplikace v praxi Cvičení D → Jednoduchost

Aplikace v praxi Cvičení E → Motivace

Aplikace v praxi Cvičení F → Vnímatelnost

Děkujeme za pozornost.