DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0967 Název projektu Zlepšení podmínek pro vzdělávání na MGO Název školy Matiční gymnázium Ostrava,Dr. Šmerala 25/2565, 728 04, Ostrava Název materiálu Sociální stát Autor Jana Trčková Tematický okruh ZSV - Člověk ve společnosti a jako jedinec Ročník 2.ročník Vytvořeno 5.1.2014 Anotace Cílem těchto pracovních listů je ukázat a popsat podstatné rysy současné doby a co nejvíce je konkretizovat na jevech v soudobé společnosti. Zaměřují se hlavně na vznik a vymezení sociálního státu a na potřebu sociálního smíru. Metodický pokyn Studenti mohou s předloženým materiálem smysluplně pracovat až po probrání základů sociologie. Jednotlivé úkoly pak slouží k procvičení a k nalezení širších souvislostí v celku základů společenských věd. Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora.
Jeho vznik a utváření plnohodnotného občanství Sociální stát Jeho vznik a utváření plnohodnotného občanství
Vznik sociálního státu V některých zemích Evropy se už od přelomu 19. a 20.století začala formovat instituce, která se zasloužila o výrazné smíření sociálních nerovností. Vrchol sociálního státu pak nastal po druhé světové válce v průběhu dvaceti až třiceti let. Lidé (zvláště ze středních vrstev) využívali dotace na vzdělání pro své potomky, na kulturu, zdravotní péči a na celou síť veřejných služeb.
Vymezení sociálního státu Sociální stát přerozděluje bohatství vytvořené ve společnosti (daně osob a firem) podle kritéria sociální potřebnosti. Moderní demokratická společnost sociální stát potřebuje proto, že tržní systém, který je základem jejího ekonomického života, nedokáže zabezpečit nemocné, staré a všelijak hendikepované. Základní pomoc a péče je ze zákona garantována.
Potřeba sociálního smíru Soužití sociálního státu s tržním principem není jednoduché. Majetnějším lidem může připadat zbytečný, neboť je připravuje o část zisků. Bez jeho existence by byli nuceni udržovat po zlém to, co sociální stát udržuje po dobrém. Sociální smír je důležitý pro stabilitu celé společnosti.
Úkol Kdy začal sociální stát vznikat a kdy nastal vrchol jeho rozvoje? Vymezte, co vlastně je sociální stát. Popište potřebu sociálního smíru ve společnosti, uveďte konkrétní příklad.
Plnohodnotné občanství podle T.H.Marshalla Britský sociolog T.H.Marshall ve svém díle Občanství a sociální třída (1950) napsal, že plnohodnotné občanství obsahuje tři vrstvy práv: občanská práva (prosazují se od 18.století – svoboda jedince, myšlení, víry, právo na majetek aj.) politická práva (v průběhu 19.století – volit a být volen) sociální práva (20.století – záruka sociálních jistot)
Úkol Uveďte konkrétní příklad práva občanského, politického a sociálního.
Závěrečný úkol: Pokuste se objasnit, proč se hovoří na přelomu 20. a 21.století o krizi sociálního státu.
Zdroje BURUMA, Ian. Krocení bohů: náboženství a demokracie na třech kontinentech. Vyd. 1. Překlad Daniel Micka. Praha: Academia, 2012, 121 s. XXI. století, sv. 15. ISBN 978-802-0020-406. LIPOVETSKY, Gilles a Sébastien CHARLES. Hypermoderní doba: od požitku k úzkosti. V českém jazyce vyd. 1. Překlad Daniel Micka. Praha: Prostor, 2013, 144 s. Střed (Prostor), sv. 15. ISBN 978-80-7260-283-4. JUVIN, Hervé a Gilles LIPOVETSKY. Globalizovaný západ: polemika o planetární kultuře. V českém jazyce vyd. 1. Překlad Martin Pokorný. Praha: Prostor, 2012, 231 s. Střed (Prostor), 102. sv. ISBN 978-807-2602-650. KELLER, Jan a Petr NOVOTNÝ. Úvod do filozofie, sociologie a psychologie: nové pohledy společenských věd : učebnice pro studenty gymnázií a zájemce o vysokoškolské humanitní vzdělávání. Vyd. 1. Překlad Martin Pokorný. Ilustrace Vladimír Renčín. Liberec: Dialog, 2008, 219 s. Střed (Prostor), 102. sv. ISBN 978-808-6761-817.