Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.2887 Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“ OP VK 1.4 Výukový materiál Název DUMu: VY_52_INOVACE_8_2_LISTNATÉ STROMY A KEŘE Číslo skupiny: 1 Autor: Mgr. Jana Střížková Vzdělávací oblast/Předmět/Téma: ČLOVĚK A PŘÍRODA / PŘÍRODOPIS / BOTANIKA Druh učebního materiálu: PREZENTACE Metodický list: ne Anotace: Pomocí prezentace popisování charakteristických znaků našich běžných druhů listnatých stromů a keřů. Žáci se pokusí podle charakteristiky určit druh stromu, pak přidejte obrázek a teprve potom klikněte a objeví se název stromu. Ověřeno ve třídě: 7.A Datum ověření: 23.5. 2012 Prohlášení: Prohlašuji, že při tvorbě výukového materiálu jsem respektoval(a) všeobecně užívané právní a morální zvyklosti, autorská a jiná práva třetích osob, zejména práva duševního vlastnictví (např. práva k obchodní firmě, autorská práva k software, k filmovým, hudebníma fotografickým dílům nebo práva k ochranným známkám) dle zákona 121/2000 Sb. (autorský zákon). Nesu veškerou právní odpovědnost za obsah a původ svého díla. Prohlašuji dále, že výše uvedený materiál jsem ověřil(a) ve výuce a provedl(a) o tom zápis do TK. Dávám souhlas, aby moje dílo bylo dáno k dispozici veřejnosti k účelům volného užití (§30 odst. 1 zákona 121/2000 Sb.), tj. že k uvedeným účelům může být kýmkoliv zveřejňováno, používáno, upravováno a uchováváno. Datum: 23.5. 2012 Podpis:
SEMENNÉ ROSTLINY - BOTANIKA LISTNATÉ STROMY A KEŘE SEMENNÉ ROSTLINY - BOTANIKA
OPAKOVÁNÍ ČÍM SE LIŠÍ NAHOSEMENNÉ A KRYTOSEMENNÉ ROSTLINY? NAHOSEMENNÉ NEMAJÍ PLOD, SEMENO VOLNĚ LEŽÍ NA ŠUPINĚ ŠIŠTICE A KRYTOSEMENNÉ MAJÍ SEMENO UKRYTO V PLODU NA JAKÉ SKUPINY DĚLÍME NAHOSEMENNÉ ROSTLINY? JINANY A JEHLIČNANY NA JAKÉ SKUPINY DĚLÍME KRYTOSEMENNÉ ROSTLINY? JEDNODĚLOŽNÉ A DVOUDĚLOŽNÉ
BUK LESNÍ ŠEDÁ, HLADKÁ BORKA LISTY JSOU LESKLÉ S VEJČITOU ČEPELÍ KVĚTY JSOU JEDNOPOHLAVNÉ PLODEM JE BUKVICE =TROJBOKÁ NAŽKA V OSTNITÉ ČÍŠCE DŘEVO: TVRDÉ VYUŽITÍ: VÝROBA NÁBYTKU OBR.1
DUB TMAVĚ HNĚDÁ BORKA LALOČNATÉ LISTY KVĚTY JSOU JEDNOPOHLAVNÉ PLODEM JE ŽALUD = NAŽKA V MISKOVITÉ ČÍŠCE DŘEVO: VELMI TVRDÉ VYUŽITÍ: VODNÍ STAVBY, PROTOŽE NEHNIJE OBR.2,3
DUB LETNÍ A ZIMNÍ Obr. 4,5
LÍPA SRDČITÁ NÁRODNÍ STROM LISTY SE SRDČITOU ČEPELÍ KVĚTENSTVÍ: BLANITÝ LISTEN PLOD: OŘÍŠEK DŘEVO JE MĚKKÉ VYUŽITÍ: ŘEZBÁŘSTVÍ OBR.6
VRBA JÍVA KVĚTY JEDNOPOHLAVNÉ KVĚTENSTVÍ: JEHNĚDA LIDOVĚ SE JIM ŘÍKÁ „KOČIČKY“ PLODY: TOBOLKA S MNOHA OCHMÝŘENÝMI SEMENY VĚTROSNUBNÉ ROSTLINA DVOUDOMÁ DŘEVO JE VELMI MĚKKÉ VYUŽITÍ: PLETENÍ KOŠŮ OBR.7
SAMČÍ A SAMIČÍ JEHNĚDY a PLODY VRBY OBR.8,9
TOPOL ČERNÝ A OSIKA ČASTO VYSAZOVÁNY PODÉL CEST KVĚTENSTVÍ: JEHNĚDY PLODY: TOBOLKA SE SEMENY S BÍLÝM CHMÝREM RUB LISTU JE BĚLOPLSTNATÝ OBR.10
VÍŠ, PROČ SE UŽÍVÁ RČENÍ: „TŘESE SE JAKO OSIKA“? NÁPADNÉ CHVĚNÍ LISTŮ TOPOLU OSIKY I PŘI MALÉM ZÁVANU VĚTRU, PROTOŽE MAJÍ DLOUHÉ ZPLOŠTĚLÉ ŘAPÍKY
HABR OBECNÝ MÁ HLADKOU, TMAVĚ HNĚDOU BORKU LISTY S PILOVITOU ČEPELÍ KVĚTY JSOU JEDNOPOHLAVNÉ KVĚTENSTVÍ: JEHNĚDY PLOD: OŘÍŠEK PŘIROSTLÍ K TROJLALOČNÉMU KŘÍDLU DŘEVO:VELMI TVRDÉ OBR.11,12
BŘÍZA BĚLOKORÁ LISTY S KOSOČTVEREČNOU ČEPELÍ KVĚTY: JEDNOPOHLAVNÉ KVĚTENSTVÍ: JEHNĚDY PLOD: KŘÍDLATÁ NAŽKA VYUŽITÍ DŘEVA: PALIVO, VÝROBA NÁBYTKU NÁPADNÁ BÍLÁ BORKA OBR.13,14
JAVOR MLÉČ KLEN BABYKA PLOD: KŘÍDLATÁ DVOUNAŽKA LISTY DLANITOLALOČNATÉ OBR.15,16,17
BEZ ČERNÝ A ČERVENÝ KVĚTENSTVÍ:OKOLÍK PLOD: BOBULE PLODY I KVĚTY MAJÍ LÉČIVÝ ÚČINEK OBR.18
VYUŽITÍ BEZU V LIDOVÉM LÉČITELSTVÍ ODVAR Z BEZU ČERNÉHO VYVOLÁVÁ POCENÍ BEZINKY OBSAHUJÍ VITAMÍN C A POUŽÍVAJÍ SE PROTI BOLESTEM
JASAN ZTEPILÝ OBR.19,20
JÍROVEC MAĎAL OBR.21,22
LÍSKA OBECNÁ SAMČÍ A SAMIČÍ JEHNĚDY OBR.23,24
OLŠE LEPKAVÁ OBR.25
OŘEŠÁK KRÁLOVSKÝ OBR.26,27
LISTNATÉ STROMY A KEŘE Druhy: ZÁPIS DO SEŠITU: LISTNATÉ STROMY A KEŘE Druhy: Buk lesní, dub letní a zimní, lípa srdčitá, vrba jíva, topol bílý a osika, habr obecný, bříza bělokorá, javor mléč, klen a babyka, bez černý a červený, jasan ztepilý, olše lepkavá, ořešák královský, líska obecná, jírovec maďal, …
POUŽITÉ ZDROJE: není-li uvedeno jinak vlastní práce autora Čabradová,V. a kol.:Přírodopis učebnice pro 7. ročník, Fraus, Plzeň, 2005 obr. 1- 27 se souhlasem Renaty Daňkové