Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Realismus Realismus v umění.
Advertisements

Název: Honoré de Balzac Autor: Mgr. Jiřina Kadlecová
VY_ 32_INOVACE_Čj.Žá.08.
Opakování světového realismu
Realistický román.
Divadlo konce 19.století.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Lenka Hrušková Datum: Název: VY_ 32 _INOVACE.
FRANCIE Mgr. Michal Oblouk
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Kritický realismus v literatuře
Romantismus.
Český jazyk a literatura
REALISMUS CHARAKTERISTIKA Mgr. Michal Oblouk. SPOLEČENSKO-HISTORICKÁ SITUACE rrrrozmach a dokončování průmyslové revoluce, hospodářský vzestup rrrrozvoj.
Realismus a naturalismus
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
SZŠ a VOŠZ Zlín Realismus a naturalismus ve francouzské literatuře – vybraní autoři Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová ZA, 2. ročník / Literatura 19. století,
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Lenka Hrušková Datum: Název: VY_ 32 _INOVACE.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_42_8TR_CJ Autor: Mgr. Alena Pavelková.
Victor Hugo ( ).
47.1 Realismus a naturalismus
Kritický realismus 2. pol. 19. století znaky:
UČO: Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity v Brně.
Portréty literárních osobností světové literatury.
Portréty literárních osobností světové literatury.
Eduard Manet Název školy
Guy de Maupassant
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace.
Realismus Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová
Charakteristické rysy literárního realismu 19. století
Evropský kritický realismus a naturalismus
3. Pozdně romantické ideály 1. Na sklonku slávy Žít osaměle !... Jaká trýzeň! Stendhal.
Émile Zola Život Émila Zoly Tvorba Díla – Rougon-Macquartové Zabiják
FRANCIE Mgr. Michal Oblouk
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny
Šablona Identifikátor školy: Jméno autora: Pavlína DoleželováDatum vytvoření: Vzdělávací obor, téma: Dějepis – realismus, umělecký.
HONORÉ DE BALZAC Otec Goriot Veronika Vojtajová Sexta.
Literární směr – realismus - předznamenávají politické, společenské a ekonomické události:- myšlenky liberalismu - vznikají nové národní státy (Řecko,
Osobnosti světové literatury 19. století romantismus a realismus.
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus ve světové literatuře Název vyučovací oblasti:Představení života a díla Guy de Maupassanta.
Realismus Jan Kozel, Martin Soukup, Adéla Eretová, Ondřej Dyk.
REALISMUS polovina 19. století. Základní anotace  Dějepis - Kultura v dějinách  Šablona: III/2  Pořadové číslo: 1.13  Autor: Mgr. Soňa Blažková 
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus ve světové literatuře Název vyučovací oblasti:Představení H. de Balzaca Ročník / obor.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
GE - Vyšší kvalita výuky
Středověká literatura - úvod
ROMANTISMUS.
Kritický realismus v literatuře
TÉMA: NIKOLAJ VASILJEVIČ GOGOL AUTOR: MGR. HANA GINTEROVÁ
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
ŠABLONA III/2 REALISMUS V 19. STOLETÍ Mgr
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Gustav Flaubert Paní Bovaryová.
Šablona 32 VY_32_INOVACE_20_24_Romain Rolland
Tématický celek: Čtenářská gramotnost
VY_32_INOVACE_04_Literatura 19. století Romantismus
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
REALIZMUS VO SVETOVEJ LITERATÚRE
Realismus Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
REALISMUS VE SVĚTOVÉ LITERATUŘE 19. STOLETÍ.
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_17 Realismus Francie
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_18 Realismus Francie
Kritický realismus - úvod
VY_32_INOVACE_01_Literatura 19. století Romantismus
REALISMUS VE SVĚTOVÉ LITERATUŘE
Transkript prezentace:

Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/51.0024

REALISMUS VE SVĚTOVÉ LITERATUŘE 2. POLOVINA 19. STOLETÍ

SPOLEČENSKO-HISTORICKÉ POZADÍ S ČÍM SOUVISEL ROZVOJ REALISMU? JAK SE ZMĚNIL ŽIVOT ČLOVĚKA A CO HO ULEHČILO? KAM SMĚŘOVALA SPOLEČNOST A ČLOVĚK, KDE SE SOUSTŘEDIL ŽIVOT? KTERÁ VELMOC BYLA CENTREM OBCHODNÍHO SVĚTA? KTERÁ ZEMĚ SE STALA REPUBLIKOU? KDE STÁLE PANOVAL ABSOLUTISMUS? CO PROBÍHALO V USA A JAKÝ BYL DŮSLEDEK? JAKÉ BUDOVY ASI VZNIKALY V SOUVISLOSTI SE SPOLEČENSKÝM ROZMACHEM? CO JE TO BULVÁR?

DVA ZÁKLADNÍ LITERÁRNÍ POJMY REALISMUS JE ................................... ..............................STOLETÍ POCHÁZÍ Z LATINSKÉHO REALIS=...................... JAK SE SNÁŽÍ ZTVÁRNIT SVĚT?.............................. NATURALISMUS Z LATINSKÉHO NATURALIS= JE TAKÉ ............................. ..................................STOLETÍ ZOBRAZUJE ČLOVĚKA JAKO TVORA................................., ............................................, .......................................... PODMÍNĚNÉHO (DETERMINOVANÉHO, SVOBODA VOLBY JE TEDY ZNAČNĚ..................

LITERATURA CO A JAK BY MĚL REALISMUS POPISOVAT? PŘEVAŽUJE PRÓZA ČI POEZIE? CO PŘEVLÁDÁ? KTERÝ ŽÁNR JE No 1? JAKÉ DALŠÍ ŽÁNRY JSOU IN? ROMÁNOVÝ CYKLUS= ------ JAK SE ROZVÍJÍ JAZYKOVÉ PROSTŘEDKY? NATURALISMUS FORMULOVAL FR. SPISOVATEL EMILE ---- NA CO SE SPOUSTŘEDIL A CO VYNECHÁVÁ? JAKÉ JEVY POPISUJE? Z JAKÝCH VRSTEV JSOU HRDINOVÉ NATURALISMU?

JEDNOTLIVÉ NÁRODNÍ LITERATURY FRANCIE RUSKO HONORÉ DE BALZAC - V MNOHA ROMÁNECH POPSAL ŽIVOT VŠECH VRSTEV PAŘÍŽE STENDHAL GUSTAV FLAUBERT GUY DE MAUPASSANT -MISTR REALISTICKÉ POVÍDKY A NOVELY ÉMILE ZOLA - NATURALISMUS NIKOLAJ VASILJEVIČ GOGOL IVAN SERGEJEVIČ TURGENĚV LEV NIKOLAJEVIČ TOLSTOJ -ZÁSADNÍ VÝZNAM PRO ROZVOJ LITERATURY. ZAKLADATEL MODERNÍHO HISTORICKÉHO ROMÁNU FJODOR MICHAJLOVIČ DOSTOJEVSKIJ - MODERNÍ PSYCHOLOGOCKÝ ROMÁN ANTON PSAVLOVIČ ČECHOV - DRAMATIK

JEDNOTLIVÉ NÁRODNÍ LITERATURY ANGLIE NORSKO A POLSKO CHARLES DICKENS EMILY A CHARLOTTE BRONTËOVY HENRIK IBSEN -DRAMATIK HENRYK SIENKIEWICZ AMERIKA JACK LONDON A MARK TWAIN

FRANCIE HONORÉ DE BALZAC VELICE VÝRAZNÁ POSTAVA SVĚTOVÉHO REALISMU ZATRACENÝ I MILOVANÝ PODNIKÁNÍM (TISKÁRNA) SE ZADLUŽIL A ZBANKROTOVAL MILOVAL ŽENY A SPOLEČNOST, MILOVAL OKÁZALOST A SALÓNY VYBÍRAL SI POUZE BOHATÉ ŽENY A ŠLECHTIČNY MILOVAL HOLE, KÁVU A PESTRÉ OBLEČENÍ DĚLAL ŠESTNÁCT HODIN DENNĚ ZEMŘEL NA SELHÁNÍ SRDCE UPROSTŘED SVÉHO MILOVANÉHO PSANÍ celkem napsal 74 románů, které tvoří tzv. LIDSKOU KOMEDII VZORY NACHÁZEL V LIDECH, KTERÉ ZNAL, INSPIROVAL SE I SVÝM ŽIVOTEM BYL VÝBORNÝ POZOROVATEL POPISUJE PROSTŘEDÍ A CHARAKTERY POSTAV DO NEJMENŠÍCH DETAILŮ ŽIVÉ DIALOGY POSTAVY PROCHÁZEJÍ JEDNOTLIVÝMI ROMÁNY JEHO POSTAVY SE VYVÍJEJÍ JÁDRO TVOŘÍ TŘI ROMÁNY OTEC GORIOT , ZTRACENÉ ILUZE, LESK A BÍDA KURTIZÁN

FRANCIE HONORÉ DE BALZAC OTEC GORIOT - PROBLÉM PŘEHNANÉ RODIČOVSKÉ LÁSKY, DALŠÍ LINII TVOŘÍ SNAHA O SPOLEČENSKÝ VZESTUP ZTRACENÉ ILUZE - TRILOGIE - ANALÝZA SPOLEČENSKÝCH VZTAHŮ VE FRANCII V 1. POLOVINĚ 19. STOLETÍ - KRITIKA SOUDOBÉ SPOLEČNOSTI LESK A BÍDA KURTIZÁN -ČTYŘDÍLNÝ ROMÁN ZASAZUJE DO PAŘÍŽSKÉHO PODSVĚTÍ, PROSTITUCE A VĚZENÍ DALŠÍ DÍLA - EVŽENIE GRANDETOVÁ, SESTŘENICE BĚTA PODROBNĚJŠÍ OBSAHY DĚL V PŘEDNÁŠCE NA ISKOLE ( BUDE V TESTU)

FRANCIE STENDHAL (HENRI BEYLE) NA POMEZÍ REALISMU A ROMANTISMU NEBYL DOCENĚN ÚČASTNIL SE TAŽENÍ NAPOLEONA DO RUSKA ODEŠEL DO ITÁLIE BYL NEŽÁDOUCÍ NEJVÝZNAMNĚJŠÍ DÍLA ČERVENÝ A ČERNÝ KARTOUZA PARMSKÁ LUCIEN LEUWEN

FRANCIE GUSTAVE FLAUBERT NEDOKONČIL PRÁVA ŽIVOT PROŽIL PŘEVÁŽNĚ NA RODINNÉM STATKU PEČLIVĚ STUDOVAL PRAMENY A MATERIÁLY NEPŘÍLIŠ ROZSÁHLÉ DÍLO SKANDÁL PO VYDÁNÍ "PANÍ BOVARYOVÉ" - BYL POSTAVEN PŘED SOUD PRO SKANDÁLNOST A NEMRAVNOST JEHO OBSAHU PANÍ BOVARYOVÁ OBJEKTIVNÍ POPIS SKUTEČNOSTI ŽIVOT NESPOKOJENÉ VDANÉ ŽENY 19. STOLETÍ UDÁLOSTI A LIDÉ JSOU VIDĚNI JEN OČIMA TÉTO POSTAVY MALOST A POKRYTECTVÍ MALOMĚSTA PODROBNĚJI V PŘEDNÁŠCE DALŠÍ DÍLA: SALAMBO, CITOVÁ VÝCHOVA, BOUVARD A PÉCUCHET (NEDOKONČIL) - BYLI JEDNOU DVA PÍSAŘI - ČESKÝ SERIÁL

FRANCIE GUY DE MAUPASSANT Z BOHATÉ RODINY ÚČASTNIL SE PRUSKO-FRANCOUZSKÉ VÁLKY HODNĚ CESTOVAL, VEDL NÁKLADNÝ ŽIVOT, VYŠŠÍ SPOLEČNOST, PŘESTO SE POKUSIL O SEBEVRAŽDU BYL VELICE LITERÁRNĚ ČINNÝ, BYL HLAVNĚ MISTREM POVÍDKY JEHO TALENT PODNĚCOVAL HLAVNĚ FLAUBERT BYL OBVIŇOVÁN Z PORNOGRAFIČNOSTI PROSLAVIL SE POVÍDKOU KULIČKA KULIČKA PŘÍBĚH Z PRUSKO-FRANCOUZSKÉ VÁLKY PŘÍBĚH KURTIZÁNY ADRIENNY CHARAKTER POČESTNÝCH OBČANŮ V KONFRONTACI S POSTAVOU KURTIZÁNY MILÁČEK GEORG DE ROY - SNAHA USPĚT A POSTUPOVAT NA SPOLEČENSKÉM ŽEBŘÍČKU TÍM, ŽE VYUŽÍVÁ SVÝM ŠARMEM VLIVNÉ A BOHATÉ ŽENY

FRANCIE ÉMILE ZOLA PŘEDSTAVITEL NATURALISMU NATURALISTICKY LÍČÍ ŽIVOT DĚLNÍKŮ I VYŠŠÍ SPOLEČNOSTI POSTAVIL SE PROTI PREZIDENTOVI BYL ODSOUZEN A UPRCHL DO ANGLIE ZEMŘEL TRAGICKY- OTRÁVIL SE ZPLODINAMI VE SVÝCH DÍLECH PROVOKUJE SYROVOSTÍ, PŮSOBÍ NA SMYSLY ČTENÁŘE NEJVÝZNAMNĚJŠÍ DÍLA ZABIJÁK SOCIÁLNĚKRITICKÝ ROMÁN ŽIVOTNÍ PODMÍNKY MĚSTSKÝCH DĚLNÍKŮ, MRAVY, ALKOHOLISMUS SLANG, ARGOT, DEMONSTRACE CHARAKTERU, KTERÝ JE PODMÍNĚN SOCIÁLNĚ A FYZIOLOGICKY NANA -PŘÍBĚH PROSTITUTKY A SMETÁNKY GERMINAL - OTŘESNÉ PODMÍNKY HORNÍKŮ