Rod Enterococcus (Enterococcus faecalis, Enterococcus faecium aj.)

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Gram pozitivní aerobní a fakultativně anaerobní bakterie
Advertisements

Další grampozitivní bakterie P03
Název školy: Speciální základní škola, Louny, Poděbradova 640, příspěvková organizace autor: Mgr. Věra Elbelová Název materiálu: VY_32_INOVACE_11_ZAPADNI_CECHY_LAZNE.
VÝZNAMNÉ NEKOVY. VODÍK značka H latinský název Hydrogenium 1 1 H (1p +, 1e - ) nejrozšířenější izotop tvoří dvouatomové molekuly H 2 Obr. 1: atom vodíku.
Očkování cestovatelů Milan Trojánek 1. infekční klinika 2. lékařská fakulta, Univerzita Karlova v Praze Klinika infekčních, parazitárních a tropických.
HIV Vypracoval: David Pospíšil Obor: Technické lyceum Třída: 1L Předmět: Biologie Školní rok: 2015/16 Vyučující: Mgr. Ludvík Kašpar Datum vypracování:
POHLAVNÍ CHOROBY výklad a opakování Název: VY_32_INOVACE_Pohlavni_choroby Škola: ZŠ a MŠ Komenského 103, Jilemnice Autorem materiálu a všech jeho částí,
Název školy: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu: VY_32_INOVACE_6C_16_AZ kvíz vylučovací soustava.
Bakterie. Jsou jednobuněčné organismy Stavba buňky bakterií – nakresli a popiš str. 30.
VY_32_INOVACE_19_1_7 Ing. Jan Voříšek  Téma: Práce s molekulovými modely  Pomůcky: Molekulové modely – stavebnice I výrobce – VD DISK Říčany  Zadání:
PRVNÍ POMOC PŘI ZDRAVOTNÍCH OBTÍŽÍCH Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ludmila Jakubcová. Dostupné z Metodického portálu.
Virové gastroenteritidy MUDr. Jana Bednářová, PhD. OKM FN Brno.
Genetických pojmů EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Eukaryotická buňka II Číslo vzdělávacího materiálu: ICT5/4 Šablona: III/2 Inovace.
Chemie pro 9. ročník ZŠ. Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: Mgr. Ortová Iveta Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název:
VY_32_INOVACE_16_20_kouření. Spoj název s obrázkem.
VZDUCH PLYN KOLEM NÁS. VZDUCH  směs látek, které tvoří plynný obal Země – atmosféru  složení vzduchu při Zemi: dusík, kyslík, oxid uhličitý, mikroorganismy,
Vladimír Celer VFU Brno. Mikrobiologické vyšetření Přímý průkazNepřímý průkaz - sérologie  Kultivace  Mikroskopie  PCR, RT-PCR, qPCR…  ELISA (antigen.
N Základní škola, Hrádek 203 Projekt: CZ.1.07/1.400/ VY_32_INOVACE_03_Věcné učení_10_9. ročník_Chřipka – léčba onemocnění a možnosti prevence Autor:
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: Mgr. Miloslav Cajska Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název: VY_52_INOVACE_1A_01_Bakterie.
Lidská sídla Organismy provázející člověka. Mikroorganismy  Nejmenší organismy(mikroorganismy),které provázejí člověka jsou:  bakterie  viry  kvasinky.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Základní mikrobiologický rozbor vody
Pekařské a cukrářské výrobky a těsta
Riskuj Přírodopis VI. třída.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Potraviny a výživa 1. ročník – kuchař, číšník, servírka
Stroje a zařízení – části a mechanismy strojů
E B O L A.
Základní škola, Hradec Králové
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Občanská výchova
Kyslíkaté kyseliny Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Základní škola Třemošnice, okres Chrudim, Pardubický kraj Třemošnice, Internátní 217; IČ: , tel: 469 661 719, emaiI:
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
MĚKKÉ PÁJENÍ (s praktickou ukázkou)
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
AUTOR: Mgr. Václava Horniková NÁZEV: VY_32_INOVACE_ 114_Bakterie
Autor: Mgr. Radana Marelová
Další G- bakterie Rod Neisseria
CHARAKTERISTIKA HORNIN A NEROSTŮ
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
ZÁKLADNÍ POJMY ANTIBIOTICKÉ TERAPIE
Než doopravdy začneme:
Ústav klinické imunologie a alergologie
Další G- bakterie Rod Neisseria
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Prezentace – výklad učiva
Základní škola, Hradec Králové
Rod Enterococcus (Enterococcus faecalis, Enterococcus faecium aj.)
EU peníze školám Reg. číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor
Spirochety Borelie Původci lymeské boreliózy
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
1. DÝCHACÍ SOUSTAVA Funkce dýchací soustavy
Bakterie VY_32_INOVACE_44_Co jsou bakterie Autor: Mgr. Iva Hirschová
Kontrola prostředí a sterility
Abiotické podmínky života.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Výstupy školního vzdělávacího programu Škola neomezených možností
JEDNOBUNĚČNÍ ŽIVOČICHOVÉ
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Závislost elektrického odporu
ELEKTROTECHNICKÉ MATERIÁLY
Neživá příroda - vzduch
Odběr a transport biologického materiálu do mikrobiologické laboratoře
Inkontinence Michaela Matoušková.
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
KULTIVACE Je předstupněm izolace bakteriálního druhu,
Anaeroby Mikroskopie+kultivace: pleomorfní, VL agar/bujón, rostou za 3-5 dní Biochemie: rozmanitá, smrdí Dg.: mikroskopie, kultivace, biochemie Patogenita:
Organická chemie v průmyslu
Transkript prezentace:

Rod Enterococcus (Enterococcus faecalis, Enterococcus faecium aj.)   Morfologie: Mikroskopicky G+ koky ve dvojicích, drobných shlucích/krátkých řetízcích kataláza negativní Kultivace: na KA rostou v drobných šedobílých koloniích se zónou viridace Některé žlutý pigment či pohyb selektivně diagnostická půda Slanetzova-Bartleyho - růžové až červené kolonie na půdě žluč-eskulin: černé kolonie Biochemie a rezistence: pyrrolidonylarylamidasa (PYR-pozitivní) a leucinaminopeptidasa (LAP-pozitivní) vysoce odolné, rostou na půdách s 6,5% NaCl, v širokém rozmezí teplot Patogenita: součást normální střevní flóry, infekce jsou časté u dlouhodobě hospitalizovaných pacientů se zavedenými katetry či léčených širokospektrými antibiotiky Infekce močových cest, ran, nitrobřišní záněty, endokarditida - u uživatelů injekčních drog nebo u starších osob, katetrové sepse, infekce žlučových cest a gynekologické záněty http://www.medmicro.info/index_cs.htm

Faktory virulence: želatinasa (hydrolyzuje želatinu aj.) substance typu feromonu (láká neutrofily) kolonizační faktory (např. agregační substance, adhesiny) bakteriociny - inhibují růst jiných bakterií geny VanA, B, C jsou spojeny s rezistencí na vankomycin (C je nepřenosný gen přirozené resistence, VanA a B lze přenést plasmidy, původně citlivé bakterie se stanou rezistentní)   Léčba: primární rezistence k cefalosporinům Lehčí infekce močového traktu : ampicilin, ampicilin s inhibitorem –laktamas, nitrofurantoin, možná je i terapie glykopeptidy. Ranné infekce, sepse a endokarditidy: kombinace aminoglykosidů s penicilinem, ampicilinem nebo glykopeptidy (vankomycinem, teikoplaninem) VRE (vankomycin rezistentní enterokoky) – lze použít linezolid, quinupristin/dalfopristin Laboratorní diagnostika- přímý průkaz: mikroskopie, kultivace na KA, na půdě Slanetzově-Bartleyho Latexová aglutinace - odlišení od streptokoků, od jiných bakterií pomocí PYR testu a LAP Fenotypické testy (produkce žlutého pigmentu, pohyb) Biochem. testy: fermentační reakce jako štěpení arabinosy či pyruvátu, kterými lze rozlišit: E. faecium E. faecalis fermentuje arabinosu - změna barvy indikátoru nefermentuje pyruvát negativní pyruvát zkvašuje resistentní k ampicilinu citlivý k ampicilinu EN-coccus test

Listeria monocytogenes Hysterie? G+ tyčinky   Listeria monocytogenes Morfologie: Mikroskopicky G+ tyčinky, katalasa pozitivní Kultivace: na chromogenních půdách, rostou i v chladu, na KA tvoří šedé kolonie s náznakem hemolýzy - podobné enterokokům, streptokokům či difteroidům Patogenita: infekce ran, infekce novorozenců (meningitidy a sepse) Faktory virulence: lysteriolyzin, internaliny (umožnují intracelulární přežívání) Léčba: fluorochinolony Laboratorní diagnostika: mikroskopie, kultivace na chr. půdě/ KA a žluč-eskulinová půda a průkaz katalázy, BBL test Nejezte Listerie http://www.medmicro.info/index_cs.htm

Corynebacterium difteriae Rod Corynebacterium   Corynebacterium difteriae   Morfologie: mikroskopicky G+ tyčinky s metachromatickými granuly, kyjovitý tvar připomínající čínské písmo, katalasa pozitivní Kultivace: nerostou na MH, ale na KA, na půdách s telurem (Claubergova) Patogenita: kmeny produkující toxin (mikrob napadený fágem) způsobují záškrt se vznikem pablán, které nelze odstranit bez krvácení, dotyčný se dusí, objevuje se myokarditida aj. Netoxické kmeny způsobují kožní záněty. Faktory virulence: difterický toxin Léčba: vakcinace, antidifterický globulin (utečenci!), PNC, tracheostomie, kortikoidy Laboratorní diagnostika: mikroskopie, barvení granul (Lebrancovo), Claubergova půda - redukce teluričitanu na kovový telur - kovově lesklé kolonie s modrým dvorcem, Loflerova půda, průkaz toxinu Elekovým testem, PCR, pokus na morčeti (vznik kokardy).  http://www.medmicro.info/index_cs.htm Jiná Corynebacteria (C. jejkeium aj.) Morfologie: Mikroskopicky G+ tyčinky s metachromat. granuly, kyjovitý tvar přip. čínské písmo, kataláza pozitivní Kultivace: nerostou na MH, ale na KA Patogenita: infekce ran, sepse, moč. infekce Faktory virulence: hemolyziny Léčba: vankomycin, teicoplanin, rifampicin, lze-li PNC Laboratorní diagnostika: mikroskopie, kultivace na KA, biochemie, dourčení BBL…

Rod Bacillus B. antracis   B. antracis   Morfologie: G+tyčinky připomínající bambusovou tyč, spory (centrálně) - jen na vzduchu Kultivace: roste na KA – kolonie tvoří tzv. caput medusae, bez hemolýzy Patogenita a patogeneze: člověk je v kontaktu s nemocným, mrtvým zvířetem či jejich produkty (kůže - hadrářská nemoc), po průniku spor do organismu spory vyklíčí a dojde k produkci toxinu. Dle místa vstupu se postižení dělí na tři formy. 1. kožní - pustula maligna, uhlák 2. plicní – po vdechnutí dochází k hemoragické nekróze uzlin s mediastinitidou až sept. šok 3. střevní - kontaminovanou potravou – způsobuje krvavé průjmy, horečku aj.  !! spory je snadné rozptýlit, proto se o nich diskutuje jako o biologických zbraních!! Faktory virulence: toxin (3složkový) Terapie: PNC, ciprofloxacin, doxycyklin, chloramfenikol Prevence: kontrola zvířat, vakcinace zvířat i lidí Laboratorní diagnostika: mikroskopie, kultivace na KA průkaz antigenů pomocí Ascoliho termoprecipitační reakce, test na zvířeti !! Vymezeno laboratořím majícím biosafety level III., podezřelý materiál transportujeme tam.

B. cereus   Morfologie: G+tyčinky, pokud mají spory, jsou uloženy centrálně Kultivace: na KA plstnaté kolonie s β hemolýzou, PEMBA-modré kolonie Patogenita: součást běžné střevní flóry, kontaminují potraviny a způsobují průjmy, zvracení. Za průjmové onemocnění je zodpovědný termolabilní enterotoxin (zdrojem bývají omáčky), emetické obtíže způsobuje termostabilní toxin (zdrojem bývá rýže). Dále způsobuje infekce ran, oka Faktory virulence: enterotoxiny Terapie: rehydratace + linkosamidy. Prevence: vhodná úprava pokrmů U infekcí oka linkosamidy + aminoglykosidy Laboratorní diagnostika: mikroskopie, kultivace na KA/PEMBA, průkaz granul průkaz toxinu metodou ELISA či latexovou aglutinací http://www.medmicro.info/index_cs.htm