Název projektu: Modernizace vzdělávání Pořadové číslo projektu: CZ. 1

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Opakování učiva o nerostech I. část
Advertisements

Oxidy nejen v mineralogii oxid hlinitý oxid křemičitý
Přírodopis drahé kameny
PŘÍRODOPIS - 9. ročník UHLIČITANY
RISK Minerály.
Drahokamy Označení pro vzácně se vyskytující nerosty
Křemičitany (silikáty)
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková
CZ.1.07/1.1.10/
Autor: Mgr. Miroslav Nešpořík Název: RISKUJ VY_inovace_32_PR89_12
Minerály Prvky nekovové Uhlík C – dvě podoby.
Mineralogický systém Dusičnany
CZ.1.07/1.1.10/
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
UHLIČITANY Ec.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Oxidy Oxidy jsou sloučeniny prvků s kyslíkem v různém poměru.
OXIDY Ec.
Drahokam je minerál nebo minerální odrůda
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Fyzikální a chemické vlastnosti nerostů
jméno autora Mgr.Eva Truxová název projektu
nejdůležitější minerály
Př_131_Mineralogie_Uhličitany Autor: Mgr. Drahomíra Kalandrová
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
jméno autora Mgr.Eva Truxová název projektu
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Mineralogický systém Křemičitany
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Mineralogický systém Halogenidy (halovce)
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU :Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Mineralogický systém Uhličitany
Fyzikální a chemické vlastnosti nerostů
Př_131_Mineralogie_Uhličitany Autor: Mgr. Drahomíra Kalandrová
Dudíková Nikola Bezvodnaté Oxidy
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Systematická mineralogie Oxidy - nehydratované
Oxidy bezvodé Autor: Mgr. Marian Solčanský
Hustota Který nerost má větší hustotu? diamant, nebo tuha
Název projektu: Modernizace vzdělávání Pořadové číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Název klíčové aktivity:NOVACE A ZKVALITNĚNÍ VÝUKY V OBLASTI PŘÍRODNÍCH.
Stavba Země zemská kůra (Si, Al, Mg) zemský plášť (Cr, Fe, Si, Mg) část pevná, část polotekutá zemské jádro (Ni, Fe) část žhavá, tekutá Litosféra – pevná.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR:Mgr. Lumír.
Autor : Mgr. Terezie Nohýnková Vzdělávací oblast : Člověk a příroda Obor : Přírodopis Téma : Planeta Země Název : Minerály – přehled Použité zdroje a materiály.
Oxidy sloučeniny prvku s kyslíkem A.Bezvodé B.Vodnaté vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Zpracovala: Mgr. Jana Richterová Přírodopis 9. třída 1 ICT Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR.
MINERÁLY základní stavební jednotky neživé přírody dají se vyjádřit chemickým vzorcem (prvky, sloučeniny) z minerálů jsou složeny horniny většinou vytváří.
Název sady materiálů: Přírodopis 9 Název materiálu: VY_32_INOVACE_Př_9_1802_Přehled_nerostů_II._ sulfidy_oxidy Autor: RNDr. Josef Snopek Anotace: projekce.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA JEVÍČKO, U ZÁMEČKU 784, JEVÍČKO ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_02_Risk minerály SADA 3: PŘÍRODOPIS.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK
Název sady materiálů: Přírodopis 9
Co je minerál … Minerály neboli nerosty jsou anorganické stejnorodé přírodniny. Jejich složení je možno vyjádřit chemickou značkou nebo chemickým vzorcem.
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Název sady materiálů: Přírodopis 9
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Vy_52_Inovace_B63_Opakování minerály
MINERALOGIE.
Třídění podle chemického složení
MINERÁLY OXIDY A HYDROXIDY.
FOTOSOUTĚŽ - HOUBY PŘED OBJEKTIVEM
HALOGENIDY MINERÁLY.
MINERÁLY SULFIDY.
Mineralogický systém Oxidy (kysličníky)
Mineralogický systém Dusičnany
Transkript prezentace:

Název projektu: Modernizace vzdělávání Pořadové číslo projektu: CZ. 1 Název projektu: Modernizace vzdělávání Pořadové číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.3811 Název klíčové aktivity: NOVACE A ZKVALITNĚNÍ VÝUKY V OBLASTI PŘÍRODNÍCH VĚD Číslo klíčové aktivity: V/2 Název DUM: MINERÁLY Číslo DUM: V/2/PC/2/1/28 Vzdělávací předmět: PŘÍRODOPIS Tematická oblast: MINERALOGIE Jméno autora: Mgr. Ilona Korandová Anotace: Žák si zopakuje, upevní a prakticky procvičí některé pojmy z geologie. Klíčová slova: Organolit, pryskyřice, pyrop, názvy krystalických soustav, agregát. Metodické pokyny: Postupným odkrýváním jednotlivých charakteristik daného nerostu, poznat a zapsat název nerostu. Na základě odkrytých charakteristik přiřadit body. Žák s nejvyšším dosaženým počtem bodů vyhrává. Druh učebního materiálu: Prezentace - soutěž, opakování. Druh interaktivity: Kombinovaná Cílová skupina: Žáci 9. ročníku Datum vzniku šablony: 5. 6. 2014 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ilona Korandová.

Minerály soutěž

Jedná se o organolit.

5 bodů

Vytváří valouny či zrnka žluté až medové barvy.

4 body

Vznikl z pryskyřice třetihorních jehličnatých stromů.

3 body

Vyskytuje se na pobřeží Baltského moře, na Ukrajině, v Rusku, v Barmě, v Dominikánské republice a ve Švédsku.

2 body

Použití – šperkařství.

1 bod

JANTAR

Patří mezi křemičitany, podle přítomnosti určitého kovu se liší barva nerostu.

5 bodů

Krystaluje v krychlové soustavě.

4 body

Jeho barevné odrůdy jsou např Jeho barevné odrůdy jsou např. pyrop – tmavě červený, almandin – fialově červený.

3 body

Vyskytuje se na Jičínsku, v Podkrkonoší a v Českém středohoří.

2 body

Používá se ve šperkařství.

1 bod

GRANÁT

Patří mezi křemičitany.

5 bodů

Vyskytuje se ve dvou barevných odstínech, je žáruvzdorný.

4 body

Snadno se štípe v tenkých destičkách, je pružný.

3 body

Vyskytuje se u Velkého Meziříčí, na Sibiři, v Indii, v USA, ve Švédsku, v Brazílii a Kanadě.

2 body

Používá se jako žáruvzdorný materiál (vysoká pec), izolační materiál, ochranné brýle.

1 bod

SLÍDY

Patří mezi uhličitany.

5 bodů

Krystaluje v klencové soustavě, nebo v zrnitých, vláknitých a zemitých formách.

4 body

Je bezbarvý, bílý, zbarvený do žluta nebo do růžova, má stejné chemické složení jako aragonit.

3 body

Je křehký, dobře štěpný, vzniká z roztoků srážením.

2 body

Vyskytuje se v rudných žílách – Příbram, Český a Moravský kras, používá se ve stavebnictví.

1 bod

KALCIT

Krystaluje v soustavě čtverečné.

5 bodů

Je černohnědý až černý, má polokovový lesk.

4 body

Je to nejdůležitější ruda Sn (obsahuje až 78% Sn).

3 body

Vyskytuje se v Krušných horách (byla po něm pojmenována obec) a ve Slavkovském lese.

2 body

Používá se k výrobě slitin.

1 bod

CÍNOVEC

Krystaluje v soustavě krychlové.

5 bodů

Má černošedou barvu, kovový lesk a černý vryp.

4 body

Je nejbohatší železnou rudou (až 72% železa).

3 body

Vyskytuje se v Krušných horách, v Kutné Hoře, na Českomoravské vrchovině, velká naleziště jsou na Urale a ve Švédsku.

2 body

Má magnetické vlastnosti.

1 bod

MAGNETOVEC

Je nejrozšířenějším nerostem.

5 bodů

Krystaluje v klencové a šesterečné soustavě, má různé barvy a zbarvení.

4 body

Má spoustu šperkařských odrůd – ametyst, citrín……

3 body

Vyskytuje se všude kolem nás.

2 body

Používá se ve sklářství a šperkařství.

1 bod

KŘEMEN

Tvoří šesterečné krystaly soudečkovitého tvaru.

5 bodů

Průhledné odrůdy tohoto nerostu jsou známé drahokamy.

4 body

Modrá odrůda je safír, červená rubín, zrnitý agregát smirek.

3 body

Je chemicky odolný, nachází se v Indii, na Srí Lance, v Austrálii a Řecku. V ČR vzácně v Jizerských horách a na Českomoravské vrchovině.

2 body

Požívá se ve šperkařství (př Požívá se ve šperkařství (př. korunovační klenoty – KORUNA), mechanické hodinky a přístroje, brusný materiál.

1 bod

KORUND

Krystaluje v soustavě krychlové.

5 bodů

Je průsvitný, průhledný, bezbarvý, ale často zbarvený žlutou, fialovou či zelenou barvou.

4 body

Některé krystaly při průchodu světla fluoreskují.

3 body

Vyskytuje se v Krušných horách, na Děčínsku, u Harrachova.

2 body

Používá se ve sklářském průmyslu, při výrobě hliníku, při výrobě kyseliny.

1 bod

FLUORIT (Kazivec)

Krystaluje v soustavě krychlové.

5 bodů

Nejčastěji je bezbarvý nerost, často bývá zbarven přimíšeninami.

4 body

Vzniká odpařováním z vodných roztoků.

3 body

Vyskytuje se na Slovensku, v Polsku, v Rusku, v Rakousku, je důležitější než Au.

2 body

Používá se v potravinářském a chemickém průmyslu.

1 bod

SŮL KAMENNÁ (HALIT)