Pedagogická psychologie

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Psychické projevy a stavy
Advertisements

Paměťový systém Barbora Holečková. Paměť - je spojení navzájem na sebe působících systémů, jejichž společná úloha spočívá v uchovávání a znovuvybavování.
Slovníček pojmů Aktivita č.1: Výchova k aktivnímu občanství
PSYCHICKÉ PROCESY Psychologie.
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
MUDr. Miloslav Kopeček Ph.D.
Paměť Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov07 Autor Mgr. et Mgr.
B.F. Skinner.
Psychické stavy.
PSYCHICKÉ JEVY.
PSYCHICKÉ PROCESY A STAVY
BEHAVIORISMUS John Watson I.P.Pavlov C.L.Hull N.E.Miller J.Dollard
Psychohygiena seniora
PAMĚŤ.
Psychologie MK Učení a zapomínání
OSOBNOST.
7. Paměť.
Efektivní učení.
UMĚNÍ UČIT SE Mgr. Michal Oblouk. UČENÍ  měli bychom: a)zjistit, jaký způsob učení nám nejvíce vyhovuje a používat ho b)uvědomit si, že je důležité procvičování.
Andrea Šveřepová Dita Fejlová Libor Nenutil
FTK UP Olomouc přednáška č. 5: Paměť
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Paměť je schopnost centrální nervové soustavy uchovávat a používat informace o předchozích zkušenostech je základem všech duševních procesů, vlastností,
7. Paměť. Povaha paměti Paměť: vnitřní záznam nebo reprezentace nějaké předchozí události nebo zkušenosti Paměť je také konstruktivní proces v němž aktivně.
Exekutivní funkce Literatura:  Moraine Paula. Helping Students Také Control of Everyday Executive Functions.  Učebnice psychologie.
Paměť, pozornost, zapomínání
Psychické procesy Jan Tvrdík C4B.
Psychické procesy, stavy a vlastnosti
Cvičení se zaměřením na paměť
Paměť, intelekt a jejich poruchy (bakalářské a magisterskí studium) Česková E., Psychiatrická klinika LF MU a FN Brno paměť učení.
Bidrmanová, Rintelová Učitelství praktického vyučování
centrální porucha zpracování řečového signálu
Zákony učení.
OPAKOVÁNÍ. Přetopená místnost Přehledné poznámky Příliš velká večeře Talent na jazyky Spolupráce se spolužáky Zábavné příklady Bolest hlavy Lehké učivo.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Diagnostika paměti, metody zlepšování paměti Seminář 3 Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a.
OB21-VVP-HUM-OBN-MIK-L Psychické procesy a stavy 1.část Mgr. Marie Mikulcová.
Mgr. Michal Oblouk. POZNÁVÁNÍ A VNÍMÁNÍ informace o světě kolem sebe získáváme prostřednictvím smyslových orgánů VNÍMÁNÍ = percepce, zachycuje to, co.
PdF MU, podzim 2015 Mgr. Jan Krása, Ph.D.. Co lze vůbec děti učit? Informace, znalosti, data, fakta, modely, grify…? Postupy, algoritmy, scénáře…? Klíčové.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 05 – Paměť a učení NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné.
Témata kognitivní psychologie
Cogito ergo sum. - Myslím, tedy jsem. René Descartes.
DRUHY PAMĚTI Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
Psychické procesy a stavy osobnosti. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
ČÁST II: EPIZODICKÁ A SÉMANTICKÁ PAMĚŤ DEKLARATIVNÍ A PROCEDURÁLNÍ PAMĚŤ AMNÉZIE MIMOŘÁDNÁ PAMĚŤ PAMĚŤ V KAŽDODENNÍM ŽIVOTĚ AUTOBIOGRAFICKÁ PAMĚŤ OČITÁ.
Tento výukový materiál byl vytvořen v rámci projektu EU peníze školám. Základní škola a Mateřská škola Veřovice, příspěvková organizace Kód materiálu:
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Paměť DUM_18. Název školy: Střední škola sociální PERSPEKTIVA a Vyšší odborná škola, s.r.o. Adresa:Mírová 218/6 Dubí III - Pozorka Název projektu KLÍČE.
Vnímání, pamět, myšlení. Vnímání jak, čím, co? senzorické stádium, syntetické stadium (třídění a interpretace) co vnímání ovlivňuje postoje, emoce, očekávání,
Jak si zapamatováváme a jak zapomínáme?. Paměť Paměť je schopnost přijímat, držet a znovu oživovat minulé vjemy. Znamená to uchování informace o podnětu,
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Pozornost a vědomí.
Témata kognitivní psychologie
Anotace: Výukový materiál je určen pro učitele jako osnova k
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Paměť Mgr. Vladimír Velešík.
TRADIČNÍ MODELY PAMĚTI
Témata kognitivní psychologie
Psychické procesy - vnímání
Paměť a soustředění.
Kognitivní rehabilitace
PAMĚŤ.
Sociální psychologie – CŽV 2012
Pedagogika a psychologie
Témata kognitivní psychologie
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Témata kognitivní psychologie
Pozornost a paměť.
Transkript prezentace:

Pedagogická psychologie

Pedagogická psychologie Pedagogická psychologie je aplikovanou psychologickou vědou. Psychologické vědy se dělí na základní a aplikované. Základní psychologické vědy jsou: obecná psychologie vývojová psychologie sociální psychologie psychologie osobnosti kognitivní psychologie patopsychologie biologická psychologie

Učení To nejzákladnější představuje asi výzkum Hermana Ebbinghause (1850-1909) o možnostech (jeho) verbální paměti. Vytvořil seznam nesmyslných slabik (typu KVK) a ty se učil. Sledoval počet opakování nutných k osvojení i míru zapamatovaného materiálu. Pokus opakoval cca 15.000x. Své dílo publikoval 1885.

Exponenciální průběh křivky zapamatování/zapomínání se nazývá Ebbinghausovým zákonem: nejvíce zapomínáme brzo po osvojení. Co zůstává v paměti několik dní po osvojení již tolik nepodléhá zapomínání. Ebbinghaus (Miller, 1965) objevil také tzv. Millerovo magické číslo: 7±2 prvků, štěpů (chunks) – jedná se o omezení krátkodobé paměti (KP). Ebb. si 7 slabičná slova osvojil najednou. Srov. kapacitu KP pro další prvky (čísla, písmena, slova objekty, tváře…).

Obrázek se nachází na: http://www.jakstudovat.cz/?p=126 Ebbinghaus objevil taktéž sériový poziční efekt (ale srov. s efektem pořadí v soc. ps.!, S. Asch). Lépe si vybavujeme první a poslední položky verbální řady (popř. seznamů apod.) – srov. doklady tohoto jevu.

PAMĚŤ Je veškerá uchovávaná a v psychické činnosti člověka intervenující zkušenost (je v ní uchováváno i to, co si člověk není schopen právě vědomě vybavit). V užším smyslu: způsobilost vědomé reprodukce určité zkušenosti, tj. vědomé (úmyslné či spontánní) vybavení vědomosti, vzpomínky na nějakou událost atd.

Krátkodobá paměť Krátkodobá čili pracovní paměť je vědomá a zpracovává informace ze smyslových orgánů a z dlouhodobé paměti Kóduje vjemy v reprezentace Její kapacita je 7±2 prvky (štěpy) ale: 7±2 čísla (max. cca 80 čísel) 6±2 písmena 5±2 slova 3-4±2 objekty 2±2 tváře Uchová prvky bez opakování cca 15-20s

Jiné omezení krátkodobé paměti (vědomí): Člověk rozliší do 24 sn./s Pes a kočka do 40 sn./s Ptáci do 150 sn./s Létavý hmyz okolo 300 sn./s Zde se odehrává veškerá vědomá činnost: vzpomínáme, řešíme úkoly, pamatujeme, poznáváme se, vztahujeme se k sobě. Oproti DP lze KP „vymazat“ elektrošokem či intoxokací.

Krátkodobá paměť Krátkodobá paměť užívá 3 mechanismů: Fonologické smyčky (vnitřní řeč) Vizuálního záznamníku (představivost) Episodické jednotky Centrální výkonnostní smyčka – třídí a specifikuje informace

experiment

Dlouhodobá paměť Je z velké části mimo vědomí, čili je v nevědomí Její kapacita je hypoteticky neomezená Vštípení do dlouhodobé paměti vyžaduje nějaký čas a většinou i úsilí Zapamatování i vybavení velmi pomáhají emočně zabarvené prvky Mechanismus paměti není zcela znám: existuje několik teorií, z nichž každá má pro i proti.

Dlouhodobá paměť Rozlišujeme: 1. Procedurální paměť – vývojově starší a týká se hlavně motorického učení: pohyby, chůze, zvyky, pravidla atd. Je hůře verbalizovatelná Může probíhat i nevědomě 2. Deklarativní paměť – uchovává vzpomínky a faktické znalosti Její obsahy lze popsat a musely projít vědomým zpracováním

Dlouhodobá paměť Deklarativní paměť se dále dělí na: Sémantickou p. – obsahy bez vztahu k místu a času osvojení – obecná fakta (hlavní města, Pythagorova věta aj.) Epizodickou p. – obsahy v čase a místě s osobním podtextem (příběhy, zážitky, autobiografická paměť)

PAMĚŤ Jiná dělení druhů paměti: bezděčná a záměrná (s ohledem na úmysl si zapamatovat) logická a mechanická (podle způsobu zapamatování) krátkodobá a dlouhodobá (podle délky retence= podržení, dlouhodobá-zásobní) sluchová, zraková, chuťová, čichová (podle smyslové modality s hlavním podílem na zapamatování) paměť pro citové zážitky – emocionální, pohybová-motorická implicitní (priming) a explicitní paměť

Aby vyučovaná látka přešla z KP do DP, musí být uspořádána tak, aby dávala smysl. Smysl každé látky vytváří aktivně každý jedinec sám – takto vznikají podivně nebo i mylně osvojené poznatky (např. nosorožec má 20 žaludků; Octomber). Proto musí učitel kontrolovat způsob, jakým si žáci látku osvojili, aby takové chyby odstranil. Doporučení (Petty, 1996, s. 12): Neprobírat novou látku příliš rychle Žáci potřebují činnosti, které je povedou k tomu, aby novou látku zpracovali Informace se v DP uchovává jen tehdy, je-li často používána a připomínána

Behaviorismus (americký přístup v psychologii) Edward Thorndike (1874-1949) první behaviorista. Pracoval se zvířaty, hlavně s kočkami: kočky zavíral do „pro- blémových boxů“, kde musela kočka vět- šinou zatáhnout za páčku, aby dostala jídlo. Z jeho výzkumů i výzkumů jeho následovníků pro učitele vyplývá (Petty, 1996,s. 15): Že žáci potřebují za to, že se něčemu učí, odměnu (viz téma: motivace, analýza lidských potřeb) Odměna by měla následovat co nejdříve po správné reakci Výsledky učení se dostavují spíše postupně než najednou a vlivem opakovaných úspěchů se zlepšují Nezapomínáme na to, co si opakujeme, a co máme v čerstvé paměti

Někteří studenti si myslí, že postačí být přítomni na hodině, aby se něco naučili – to je iluze. Aktivní aspekt učení se je jedním z důvodů, proč je vhodné v hodině zanechat všech jiných činností.

Rady k učení 3 krát po dvaceti minutách s přestávkami je více než 60 minut v zátahu Čím delší učení, tím delší pauzy – dělat jiné činnosti (motorické č. aj.) Dbát na zdravý spánek – vliv na zapamatování (role snění při učení?) Poznat celek, rozdělit si na části a ty se učit – nezapomenout na sebetestování Rozsáhlou látku se učit po kapitolách (částech) vždy na jiném místě (v jiných „dekoracích“) Zapojit, co nejvíce smyslových modalit Zvětšovat štěpy pracovní paměti: kódováním, metodou loci, jiná mnemotechnika, jiné?

Rady k učení Úloha opakování Otázka vlivu hudby na učení Jiné?

Děkuji za pozornost