Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Advertisements

(354 – 430) VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.06/Md Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Richard Moldrzy k CZ.1.07/1.5.00/
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Anotace: Výklad zaměřený na vývoj filozofických směrů
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Dějiny filozofie Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
VY_32_INOVACE_29-04 Úvod do politologie.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_103 Název školy Gymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Miluše Hnátová PředmětDějepis.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
7. Má přirozený zákon společensko-politické důsledky? Novověk představuje zlom v přirozenoprávní nauce Východiska: Voluntarismus pozdního středověku Novověká.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_09_OSVZ_ZSVa Anotace: Seznámit žáky se středověkým filozofickým.
Komplexní inovace výuky práva pro moderní společnost CZ.1.07/2.2.00/ Křesťanské myšlení o právu.
Téma: Dějiny filozofie
Svatý Augustin Předmět Autor: Mgr. Jana Formánková
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_06_OSVZ_ZSVa Anotace: Opakování poznatků Ročník: I. Vzdělávací.
PhDr. Miroslava Poláková, Ph.D..  Tři směry ve středověku  Universalia ve středověku -národ a panovník -církev a ekonomika -sloh -věda, etika, právo.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Tematická oblast: Filozofie Číslo materiálu:EU Název: Patristika Autor: Mgr. Šárka Rambousková Ročník: osmý osmiletého.
Filosofie úvod do problému....
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorPhDr. Jitka Mannová Název šablonyIII/2.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorPhDr. Jitka Mannová Název šablonyIII/2.
VZTAH VÍRY A ROZUMU VE STŘEDOVĚKÉ FILOZOFII Dušková, Hessler, Marešová, Dlouhá, Hučíková – V8A
Středověká filozofie - scholastika
Filozofie 20. století - Fenomenologie
Filosofie křesťanského středověku
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
JMÉNO AUTORA: MGR. VLASTA KOLLARIKOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_32_INOVACE_15_OSVZ_ZSVB ROČNÍK: I. VZDĚLÁVACÍ OBLAST: SPOLEČENSKOVĚDNÍ.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Střední odborné učiliště nábytkářské a.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Rostislav Navláčil Název prezentace (DUMu): 19. Etika, základní etické pojmy Název sady: Občanská nauka Ročník:
Úvod do filosofie Pojem a vznik filosofie, definice filosofie Vztah filosofie a ostatních věd Filosofické disciplíny, filosofické otázky, základní pojmy.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Střední odborné učiliště nábytkářské a.
Úvod do filozofie 1/Filozofie 1 Mgr. Marek Timko, Ph.D. 6 Raná scholastika 10.
S POR O UNIVERZÁLIE Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_7.SV.05.
STŘEDOVĚK Křesťanství. ÚVOD Základy křesťanského pohledu na svět položili tzv. církevní otcové odtud tato první křesťanská perioda, čerpající z antiky.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 11 – Křesťanská filosofie – úvod, rozdělení NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního.
Číslo projektuOP VK Název projektuModerní škola Název školySoukromá střední škola podnikání a managementu, o.p.s. PředmětObčanská nauka (klíčová.
Číslo projektuOP VK Název projektuModerní škola Název školySoukromá střední škola podnikání a managementu, o.p.s. PředmětObčanská nauka TémaFilozofie.
PATRISTIKA I. Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Označení materiálu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Spor o univerzália Realismus – universalia sunt ante rebus
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Dějiny psychologie Mgr. Jiřina Boušková.
Středověká filozofie SCHOLASTIKA
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
SCHOLASTIKA II. Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Tomáš Akvinský Mgr. Vladimír Velešík.
Středověká filozofie PATRISTIKA
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Úvod do středověké filosofie Patristika
Mgr. Rostislav Navláčil 18. Filozofie, základní pojmy Občanská nauka
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Starověké Řecko Autor: Mgr. et Bc. Dagmar Klásková
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
PATRISTIKA II Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Označení materiálu
Úvod do středověku.
Platon př. n. l. z bohaté athénské rodiny
Novoplatonismus.
Základní filozofické otázky
Transkript prezentace:

Číslo projektu OP VK 1.5 25549863 Název projektu Moderní škola Název školy Soukromá střední škola podnikání a managementu, o.p.s. Předmět Občanská nauka (klíčová aktivita III/2) Téma Středověká filozofie Ročník 4. Jméno autora Bc. Lenka Přichystalová Anotace Prezentace má za úkol přiblížit vývoj myšlení v rámci středověké filozofie. Datum tvorby 27. 9. 2013

Středověká filozofie Ve 4.st. křesťanství hlavní náboženství římské říše Rostla role a vliv křesťanství Střet antického myšlenkového dědictví (Platon, Aristoteles) a křesťanského pohledu na svět Období dělíme 1) Patristika (2.-8. st.) 2) Scholastika( 9.-15.st)

Patristika Veškerá křesťanská literatura 2.-8.st. ( v ní do sebe křesťanství vstřebává prvky antické moudrosti a kriticky se s ní vyrovnává) Období 1. filozofické reflexe křesťanské víry Církevní otcové (patres) Problémy: - Vztah křesťanské moudrost(zjevení)a moudrosti pohanské (antické filozofie) - Vztah víry a rozumu

Aurelius Augustinus (354–430) Nejvýznamnější postava patristiky Latinský filozof a teolog 386 konverze ke křesťanství, 387 pokřtěn 396 biskup v Hipponu Inspirace novoplatonismem (přepracoval ve prospěch křesťanství) „Věř, abys rozuměl“ = přirozené poznání vede člověka k náboženské víře Díla: O obci boží, Vyznání, O trojici

odraz světa idejí a smyslové zkušenosti Aurelius Augustinus Popírá objektivní existenci času Člověk přirozeně nedělá dobré skutky Predestinace – určití jedinci jsou z milosti boží předurčeni ke spáse Teorie 2 států odraz světa idejí a smyslové zkušenosti Boží stát (Civitas Dei) = jediný pravý, dokonalý a věčný stát, zákony a vláda církve Pozemský stát = vláda zla a hříchu, forma řecké a římské civilizace

Scholastika Systém nauk a vyučování na středověkých školách Později filozofické směry 2. období vývoje křesťanského myšlení Zdůvodnění prvků a principů křesťanské věrouky Snaha o systematizaci všeho vědění Chtěli nalézt proporce mezi teologií a filozofií (pravdy víry x pravdy rozumu)

Raná scholastika (9.-11.st) Joannes Scottus Eruigena Vrcholná scholastika (asi do 1300) Reaguje na příchod myšlenek Aristotela Tomáš Akvinský Pozdní scholastika (14.- 15.st) Jan Scottus, Wiliiam Occam

REALISMUS obecný pojem existuje před jednotlivou věcí (ante rem) Spor o univerzálie REALISMUS obecný pojem existuje před jednotlivou věcí (ante rem) NOMINALISMUS obecný pojem je pouhý prázdný zvuk, užívaný námi k označení nějaké věci (existuje až po ní - post rem) Důležitý spor středověké filozofie Existují obecné pojmy (univerzálie) reálně (samostatně) nebo jen v našem rozumu jako abstrakce či jména (nomina) ? Nejvlivnější nakonec umírněný realismus – obecný pojem existuje ve věci jako aristotelská forma

Joannes Scottus Eriugena (810 – 877) Teolog a filozof Pocházel z Irska Představitel rané scholastiky Ovlivněn novoplatonismem Krajní realista Myslitel karolinské renesance

Anselm z Canterbury (1033 -1109) Ontologický důkaz boží existence V našem rozumu nepochybný pojem něčeho, nad co není možno myslet nic většího a dokonalejšího = pojem boha Kdyby pojem existoval pouze v rozumu, tak by nebyl dokonalý (proto musí být bytost boha reálná)

Tomáš Akvinský (1225 – 1274) Italský teolog a filozof Hlavní postava celé scholastiky Očistil Aristotela od arabských vlivů  přepracoval do podoby moderní filozofické obhajoby křesťanské víry Syntéza předchozího vědění pro potřeby katolické církve Zjevené pravdy (víra) a pravdy rozumu – obě mají počátek v bohu a tak nemohou být v rozporu a vzájemně se doplňují

Tomáš Akvinský Zjevené pravdy jsou rozumem nedokazatelné Nesmrtelnost lidské duše Člověk = jednota duše a těla, svoboda člověka Umírněný realista 5 důkazů boží existence Dílo: Summa teologická

5 důkazů boží existence PŘÍČINA– vše má příčinu, prvotní příčina = bůh POHYB - vše co se pohybuje, musí být něčím pohybováno  1. hybatel = bůh PŘÍČINA– vše má příčinu, prvotní příčina = bůh NUTNOST – každá věc má nutnost, musí být něco, co má nutnost samo ze sebe Je něco nejvyššího = bůh Vše směřuje k nějakému cíli - bohu

Pozdní scholastika Důraz na přírodní filozofii Pozdní nominalismus Křesťanská mystika = „zavřít oči a nahlížet vnitřním zrakem“ William Ockham (1290 – 1349) Jan Duns Scotus (1265 -1306)

Teodicea Složitý problém Odpovědnost boha za existující zlo Jak může bůh dopustit, aby na světě existovalo zlo? Dokonce zlo páchané nevinným bytostem ( dětem) Dilema? Bůh stvořil člověka svobodného  volba mezi dobrem a zlem

Otázky Na jaká dvě období dělíme středověkou filozofii? Co znamená „predestinace“? Jaký problém se řešil ve sporu o univerzálie? Vyjmenujte Akvinského 5 důkazů boží existence. Uveďte představitele pozdní scholastiky.

Zdroje BLECHA, Ivan. Filosofie. 4. opr. a rozš. vyd. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2002, 279 s. ISBN 8071821470. DVOŘÁK, Jan, a kol. Odmaturuj ze společenských věd. 1. vyd. Brno: Didaktis, 2008, 256 s. ISBN 978-80-7358-122-0 FinBjo. http://commons.wikimedia.org [online]. [cit. 22.2.2014]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Johannes-Scotus-Erigena.jpg Aiden. http://commons.wikimedia.org [online]. [cit. 22.2.2014]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Christus_Ravenna_Mosaic.jpg AUTOR NEUVEDEN. http://commons.wikimedia.org [online]. [cit. 22.2.2014]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Simone_Martini_003.jpg AUTOR NEUVEDEN. . http://commons.wikimedia.org [online]. [cit. 22.2.2014]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:St-thomas-aquinas.jpg AUTOR NEUVEDEN. . http://commons.wikimedia.org [online]. [cit. 22.2.2014]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Anselm_of_Canterbury.jpg