Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.3459 Oblast podpory: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách Vzdělávání pro konkurenceschopnost č. výzvy 21, prior. osa 7.1. Počáteční vzdělávání Výuková oblast: Člověk a příroda Číslo materiálu: VY_32 _INOVACE_9 Ročník: VIII. Sada: Přírodopis Druh: Výukový materiál Autor: Mgr. Petr Suchánek Název: Mízní soustava Anotace: Materiál slouží k seznámení s učivem. Jednotlivé části mohou být použity jako zápis do sešitu. Datum vytvoření: 24.2. 2013 Datum ověření: 8.4. 2013
Mízní /lymfatická/ soustava
mízní soustava plní funkci obrannou zahrnuje – mízní cévy, mízní uzliny, slezinu a brzlík pomocí bílých krvinek ničí choroboplodné zárodky míza vstřebává přebytek tkáňového moku, přepravuje tuky z potravy míza se filtruje v uzlinách
Schéma mízní soustavy mízní uzliny krční brzlík mízní uzliny podpažní slezina mízní uzliny třísla
Slezina je největším lymfatickým orgánem v těle zásobárna a místo zániku červených krvinek vytvářejí se zde bílé krvinky a protilátky zásobárna krve při námaze dochází k vypuzování krve – píchání v boku není nezbytná pro život
Brzlík vytváří hormony, dozrávají zde bílé krvinky je uložen za hrudní kostí největší v dětství, postupně je nahrazován tukovou tkání
Obrana proti cizorodým látkám – patogenům kůže, slzy, sliny, hlen, kyselina chlorovodíková v žaludku v případě průniku antigenu tvoří lymfocyty protilátky fagocytóza – pohlcení antigenu imunita očkování infekční choroby Inkubační doba
Otázky Co je to epidemie a pandemie? Jak se bránit před chřipkovým onemocněním? Jaké jsou projevy chřipky? Jakým způsobem mohou být přenášeny infekční choroby? Které tělní tekutiny tvoří stálé vnitřní prostředí organismu? Jaký je význam mízní soustavy? Který lymfatický orgán je největší?
Požité zdroje AUTOR NEUVEDEN. patf-biokyb.lf1.cuni.cz [online]. [cit. 24.2.2013]. Dostupný na WWW: http://patf-biokyb.lf1.cuni.cz/wiki/_media/wiki/user/komponenty_obrazky/slezina.png?w=45&h=55