ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.2862 Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUM: VY_32_INOVACE_XII_2_01_STAVBA ROSTLINNÉHO TĚLA - KOŘEN Šablona číslo: XII Sada číslo: 2 Pořadové číslo DUM: 01 Autor: Mgr. Kateřina Zikmundová
Anotace: Výklad stavby těla krytosemenných rostlin se zaměřením na kořen Očekávaný výstup: Žák zná stavbu těla krytosemenných rostlin, rozliší kořen hlavní s kořeny postranními a kořeny svazčité, uvede hlavní funkce kořene a jeho využití, uvědomuje si význam kořenové zeleniny pro zdravé stravování, chápe princip hydroponie. Druh učebního materiálu: prezentace Typická věková skupina: 7. ročník, 12 – 13 let Klíčová slova: kořen hlavní, kořeny postranní, kořeny svazčité, růstový vrchol kořene, kořenová čepička, kořenové vlásky, tvary kořenů, niťovitý, válcovitý, vřetenovitý, řepovitý, hydroponie, hydroponický květináč Pomůcky a materiál: prezentace, interaktivní tabule Potřebný čas pro výuku DUM: 40 min. Metodické zhodnocení a popis práce s digitálním učebním materiálem: Učitel seznámí žáky se stavbou těla krytosemenných rostlin, podrobně vysvětlí význam kořene pro rostlinu, jeho funkce, stavbu, způsob růstu, upozorní na význam kořenové zeleniny a objasní pojem hydroponie. Žáci aktivně doplňují a odpovídají na zadané otázky s využitím interaktivní tabule.
KOŘEN
Stavba těla krytosemenných rostlin kořen stonek list
Stavba kořene
Kořen upevňuje rostlinu v půdě čerpá vodu s rozpuštěnými anorganickými látkami roste ke středu Země má různý tvar vytváří kořenové soustavy ukládá látky do zásoby
Kořenová soustava kořen hlavní a postranní
Kořenová soustava kořeny svazčité
Kořenová zelenina obsahuje vitamíny a minerální látky je důležitou součástí našeho jídelníčku mrkev petržel pastinák křen
Tvary kořenů niťovitý válcovitý vřetenovitý řepovitý válcovitý řepovitý niťovitý vřetenovitý
Růst kořene růstový vrchol kořene je krytý kořenovou čepičkou kořenová čepička chrání vrchol kořene nad kořenovým vrcholem rostou kořenové vlásky kořenovými vlásky rostlina zajišťuje přísun živin z různých míst v půdě
Hydroponie způsob pěstování rostliny bez půdy kořeny zasahují do živného roztoku živný roztok tvoří průmyslová hnojiva k pěstování se používá hydroponický květináč
Otázky 1 Které dvě hlavní funkce má kořen? Uveď dvě kořenové soustavy: Čím je krytý růstový vrchol kořene? Čím přijímá kořen živiny? Které tvary kořenů znáš? upevňuje rostlinu v půdě, čerpá vodu s rozpuštěnými anorganickými látkami kořen hlavní s kořeny postranními, kořeny svazčité kořenovou čepičkou kořenovými vlásky niťovitý, válcovitý, vřetenovitý, řepovitý
Otázky 2 Které důležité složky obsahuje kořen? Jak se nazývá zelenina pěstovaná pro kořen? Jak se nazývá způsob pěstování rostlin bez půdy? Kam zasahují kořeny takto pěstovaných rostlin? Jak nazýváme květináč nutný k tomuto pěstování? vitamíny a minerální látky kořenová zelenina hydroponie do živného roztoku hydroponický
Zdroj http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Anatomy_roots.jpg http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Koreni-00.JPG http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Fagus_sylvatica_-_Putney_Heath_Common_1.jpg?uselang=cs http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Daucus_Carota.jpg http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Wurzelpetersilie_Wurzel.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:PastinakePflanzegeerntet.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:CDC_horseradish.jpg http://commons.wikimedia.org/wiki/File:2009-03-30_Lettuce_roots.jpg?uselang=cs http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Tree-PICT3419.JPG?uselang=cs http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Taraxacum-officinalis-plant.jpg?uselang=cs http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Paardenbloem_%28Taraxacum_officinale%29.jpg?uselang=cs http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Triticum_aestivum_-_K%C3%B6hler%E2%80%93s_Medizinal-Pflanzen-274.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Zea_Mays_L.jpg http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Wortel_doorsneden.jpg?uselang=cs Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Kateřina Zikmundová. ČERNÍK, Vladimír. Přírodopis 7 pro ZŠ - zoologie a botanika. Praha: Nakl. SPN, 2008.