Bohuslav Reynek Život, dílo, citáty. Bohuslav Reynek Život, dílo, citáty.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Bohuslav Reynek Život, dílo, citáty. Bohuslav Reynek Život, dílo, citáty.
Advertisements

Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Dobrá Jana Název DUM: VY_32_Inovace_1.2.3 K. J. Erben Název sady: Český jazyk 4. ročník Číslo projektu:
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany - Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
Učení ducha v praktickém životě. Učení ducha je praxe vlastních myšlenek, citů a činů Učení ducha znamená učit se správně utvářet své myšlenky a city.
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Rodinné právo 1 N á zev sady: Výuka občanské nauky v 2. ročníku odborného.
LOGICKÉ DVOJICE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Věra Gošová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc. Lucie Chojnová NÁZEV: VY_32_INOVACE_07_Význam a funkce rodiny TÉMA SADY: Občanská výchova.
Anotace: Prezentace pro hodinu literatury v devátém ročníku. Osobnost a dílo Jaroslava Haška.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Michaela Blažková Název DUM: VY_32_Inovace_ Ruchovci Název sady: Český jazyk 8. ročník Číslo projektu:
Anotace: Prezentace pro hodinu literatury v devátém ročníku. Osobnost a dílo Karla Čapka.
Název školy: Základní škola Městec Králové
ČR-test pro 4. třídu první čtvrtletí
Kdo je kdo Autor: Mgr. Ivana Tesařová
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_10 Název Jan Neruda Téma hodiny Skupina Májová.
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
FRÁŇA ŠRÁMEK Čjlit − VIII. třída
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
TÉMA: JAROSLAV SEIFERT AUTOR: MGR. HANA GINTEROVÁ
Název vzdělávacího materiálu
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Lineární rovnice a nerovnice I.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
O JAKÝ ZAJÍMAVOSTECH SE CHCETE DOZVĚDĚT ???
VY_32_INOVACE_Jir_I_29 J.Prévert Název projektu: OP VK
Základní škola a Praktická škola Dvůr Králové nad Labem
Písně a jejich vývoj Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Renáta Jehličková Název: VY_32_INOVACE_09_C_11_PÍSNĚ A JEJICH VÝVOJ Téma:
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Ekonomika– národní hospodářství
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
VY_12_INOVACE_ , Otčenášek Mgr. Jan Křoustek
Ticháček s nimi hledá cestičky…
Josef Hora Život, dílo, citáty. Josef Hora Život, dílo, citáty.
FRÁŇA ŠRÁMEK Čjlit − VIII. třída
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Inf Ovládání operačního systému
Jaroslav Seifert NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha
Šablona 32 VY_32_INOVACE_14_24_Moliére
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Jakub Deml Život, dílo, citáty. Jakub Deml Život, dílo, citáty.
Jiří Orten Život, dílo, citáty. Jiří Orten Život, dílo, citáty.
VY_32_INOVACE_16_Živočichové
Zpracovala: Mgr. Monika Dvořáková
Základy ekologie pro střední školy 1. CZ.1.07./1.5.00/
SPOLEČNÉ ZNAKY živočichů (výklad)
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Starověké Řecko – Řecká vzdělanost a věda DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
GUILLAUME APOLLINAIRE
Soustavy dvou lineárních nerovnic o jedné neznámé
Měření v dílenské praxi
VY_32_INOVACE_Jir_I_32 L.Ferlinghetti
¨-4-.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Víra, náboženství, církve, sekty (1) – Rozložení ve světě
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_METAFORA_A_METONYMIE Název materiálu:
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo, OP VK 1
Člověk a jeho svět 3. ročník
Globální problémy současného světa 4 – HIV, AIDS
Neživá příroda - vzduch
Předškolní období - 3 až(6 – 7) let
STŘEDOVĚKÁ EVROPSKÁ LITERATURA
VY_12_INOVACE_Jir_I_13 Karel Čapek Název projektu: OP VK
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
VY_ 32_ INOVACE _18_10_křesťanství
Transkript prezentace:

Bohuslav Reynek Život, dílo, citáty

Základní faktografie 1892 Petrkov – 1971 Petrkov (obec v okrese Havlíčkův Brod). Jeho otec statkářem, sám Reynek nedokončil vysokoškolská studia. Velký vliv na něj měl katolický spisovatel a překladatel Josef Florian ze Staré Říše (obec na Jihlavsku). Ve 20.letech se vydává na cesty po Evropě – Grenobl, Paříž,… Za manželku si bere básnířku Suzanne Renaudovou. Ve 30.letech po otci přebírá statek, ten je mu po r.1948 zkolektivizován.

Dílo – obecné rysy Reynek nejen básníkem katolického proudu, ale i překladatelem z němčiny a francouzštiny a též významným grafikem (technika suché jehly). Po roce 1948 zákaz publikovat, jisté oživení v 60.letech, ale po r.1968 kvůli normalizaci opět zakázán, jeho dílo doceněno až po r. 1989. Básně někdy až syrového výrazu, přitom se zjevnou vírou v Boha. Úcta ke všemu, co žije a také trpí (inspirace sv.Františkem z Assisi). Motivy rodného kraje – Vysočiny.

Básnické sbírky Sbírky 20.let ještě ovlivněny expresionismem: „Rybí šupiny“, „Had na sněhu“ (sbírky v próze), „Rty a zuby“. Sbírky 30.- 60.let již naplněny křesťanskou spiritualitou: „Setba samot“, „Pieta“, „Podzimní motýli“, „Mráz v okně“, „Sníh na zápraží“, „Odlet vlaštovek“ (poslední sbírka byla vydána až posmrtně, r.1978 v Mnichově).

Poznámka k výtvarným dílům Ve 20.letech pro něj výtvarná tvorba znamenala hlavní zdroj obživy – pastely, uhly, akvarely, mj. vystavované i ve Francii. Od 30.let suchá jehla, lepty atd., nejčastěji s křesťanskými motivy – piety, ukřižování,…

Vybrané citáty – „Rty a zuby“, báseň „Z bolestí člověka“ „Z bolestí člověka korály navléká si Satan. Na úzkostné niti krvavě mu svítí jak zuby. Žárlivě jich střeže v tvrdost jejich řeže své jméno: jádra jsou to živá Satan je pohřbívá by vzrostla. Šalbou pýchy sveden štípiti chce eden – a štípí! Jenže opět Pánu, jenž přirazil bránu prvého!“

Otázky k ukázce Reynek náleží ke katolickým básníkům – proč? Co je hlavním tématem uvedené básně? Kdo kromě Satana ještě na světě symbolizuje zlo, nenávist utrpení? Vyhledejte i konkrétní symboly, s nimiž je zlo spjato. Jak na vás působí básnický výraz této básně? Zhodnoťte po formální i obsahové stránce.

Shrnutí Bohuslav Reynek patří k nejvýraznějším básníkům expresionistického a katolického proudu a kromě toho i výtvarníkům – grafikům.

Zdroje Vlastní tvorba autora.

Použitá literatura Polášková, T., Milotová D., Dvořáková Z.: LITERATURA – přehled středoškolského učiva, edice MATURITA,vyd.Ing.Petra Velanová, Cyrila Boudy514/3, Třebíč, 2005,ISBN 80- 902571-6-X Martinková, V. a kol.: Čítanka 3, Tripolia, 2001, ISBN 80-86448-08-8