NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Čestlice AUTOR: Vondráková NÁZEV: VY_32_INOVACE_24_Ryby TEMA: ČÍSLO PROJEKTU:
ANOTACE Materiál je určený k použití na interaktivní tabuli. Možnost použití v hodinách prvouky- Člověk a jeho svět- Rozmanitosti přírody - Obratlovci- Ryby/paryby/. Učivo 3.a 4.ročníku ZŠ. Seznámení s učivem, četba s porozuměním, ukázky ryb, vyprávění s obrázky /popis/, tvoření vět - opakování
Ryby Povrch těla je pokryt kůží většinou se šupinami. Stavba těla ryb: Ploutve Krk Hlava
Prostředí kde žijí Ryby jsou přizpůsobeny životu ve vodě. Obývají sladké i slané vody. SLADKOVODNÍ kapr, cejn, lín….. MOŘSKÉ makrela , sleď, sardinka
Dýchání Ryby nedýchají plícemi, ale žábrami. Přijímají kyslík rozpuštěný ve vodě. Ryby se rozmnožují třením - samice vypouští do vody jikry (vajíčka), samec je zaplavuje mlíčím (spermie).
Býložravé, všežravé ryby Dravé ryby Býložravé, všežravé ryby úhoř kapr štika sumec cejn okoun
Pohyb - smysly Pohyb- plavání Zrak - orientace v prostoru, vyhledávání potravy, odhalování nebezpečí, komunikace s jedinci vlastního druhu Čich- vyhledávání potravy, odhalování nebezpečí, vyhledávání partnera, udržování hejna Chuť - chuťové pohárky jsou u ryb umístěny nejen v ústní dutině, ale i na částech povrchu těla /jako pysky, vousky či ploutve/ u některých sumců a kaprovitých jsou chuťové pohárky rozprostřeny po povrchu celého těla
Hmat postranní čára zvláštní smyslový orgán nacházející se na boku ryby, má velký význam pro pohyb ryb v kalné vodě - umožňuje hmatové vjemy.
Kvíz , vytvoř správné věty Povrch těla ryby pokrývají Tělo ryby se skládá Ryby známe s………. a m……… . Ryby dýchají Pohybují se Orientují se Odhalují nebezpečí žábrami zrakem ploutve, krk, hlava plaváním čichem sladkovodní a mořské šupiny
WWW.OFFICE.MICROSOFT.COM